[JS] gebruik van eval

Pagina: 1
Acties:

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
ik heb een form waarin drie keer een adres-blok voorkomt (straat, huisnummer, plaats, postcode). Adressen zijn bijvoorbeeld vakantie adres, thuisadres en werkadres.
Om makkelijk te kunnen formchecken heb ik de namen gestandaardiseerd, bv.
code:
1
<input type="text" name="vakantieStraat"/><input type="text" name="werkStraat"/>

nu wil ik een functie schrijven die de adresblokken controleert op input, zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
//frm is het formulier
//type is bv. vakantie of thuis
function checkAdres(type, frm) {
alert(frm.eval(type + "Straat").value);
}

dit gaat prima in Mozilla, maar IE pikt het niet (voor de verandering :P)
hoe moet dit anders, kan ik misschien het gebruik van eval omzeilen?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• Xanthus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:45
frm.getElementById(type + "Straat").value denk ik.
Misschien is type gereserveerd, maar dat zou ik niet weten.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

crisp

Devver

Pixelated

Probeer eens:
code:
1
alert(document.forms[frm].elements[type+'Straat'].value);

of (als frm echt al een verwijzing is naar het form, en niet alleen de naam):
code:
1
alert(frm.elements[type+'Straat'].value);

Intentionally left blank

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
tx.. crisp.. frm.elements[type+'Straat'].value was goed... en dat is natuurlijk ook veel netter dan eval..

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

yup. eval heb je eigenlijk nooit nodig, en het maakt je code eigenlijk alleen maar onoverzichtelijker. het kan 99.9% van de gevallen zonder. Ik weet eigenlijk maar 1 reden om eval te gebruiken, en dat is als je dynamisch gegenereerde js code wil uitvoeren. en dat heb je nou niet bepaald vaak nodig :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Clay schreef op 13 augustus 2002 @ 14:36:
yup. eval heb je eigenlijk nooit nodig, en het maakt je code eigenlijk alleen maar onoverzichtelijker. het kan 99.9% van de gevallen zonder. Ik weet eigenlijk maar 1 reden om eval te gebruiken, en dat is als je dynamisch gegenereerde js code wil uitvoeren. en dat heb je nou niet bepaald vaak nodig :)
ja ikke gebruikt dat nog wel eens... alleen weet ik bijgoed niet meer waarin...

een of andere vage euro/gulden calculatie d8 ik

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb vooralsnog geen code kunnen verzinnen waarin een eval vermeden kan worden (ook al maak ik me toch wel eens schuldig aan het gebruik ervan) op dit stukje code om te kijken of een variabele bestaat en een waarde heeft na:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
var x = 10;
var y;

showvar('x');
showvar('y');
showvar('z');

function showvar(theVar) {

try {
    waarde = eval(theVar);
  }
  catch(error) {
    alert('variabele '+theVar+' bestaat niet');
    return;
  }
  if (waarde == undefined) alert('variabele '+theVar+' bestaat, maar heeft geen waarde');
  else alert('variabele '+theVar+' heeft de waarde: '+waarde);
  return;

}

Intentionally left blank

• Clay

Clay

cookie erbij?

ook dat kan zonder eval :)

code:
1
2
3
4
function showvar(theVar) {
   alert(theVar + ((window[theVar] != undefined)? 
      (' bestaat: '+window[theVar]):' bestaat niet'));
}

Een variabele bestaat altijd als array property op string index van het parent object.
Dit werkt dus ook:

code:
1
2
3
4
5
<div id="hoi"></div>

<script>
alert( document['getElementById']('hoi') )
</script>

niet dat je dat zou willen, maar dat werkt iig wel.

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
crisp schreef op 14 augustus 2002 @ 00:36:
Ik heb vooralsnog geen code kunnen verzinnen waarin een eval vermeden kan worden (ook al maak ik me toch wel eens schuldig aan het gebruik ervan) op dit stukje code om te kijken of een variabele bestaat en een waarde heeft na:

[..]
Ehm, waarom zou je dit doen ? In je eigen code weet je toch wel zeker of je een object hebt gedefinieerd ?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

[eNeRGy]:
Ehm, waarom zou je dit doen ? In je eigen code weet je toch wel zeker of je een object hebt gedefinieerd ?
da's natuurlijk irrelevant in deze discussie :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• [eNeRGy]
Vind je ?
Het gaat erom wanneer je eval() nog gebruikt, Crisp geeft aan dat hij dat doet om te kijken of er variabelen aanwezig zijn.. dat snap ik dus niet.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[eNeRGy] schreef op 14 augustus 2002 @ 10:08:
Vind je ?
Het gaat erom wanneer je eval() nog gebruikt, Crisp geeft aan dat hij dat doet om te kijken of er variabelen aanwezig zijn.. dat snap ik dus niet.
Dat was een hypothetisch geval waar ik een eval op z'n plaats vond; natuurlijk zou je van te voren moeten weten of een variabele wel of niet bestaat; zoniet, dan kan je beter een array maken, en kijken of het array-element wel of niet bestaat.

Intentionally left blank

• [eNeRGy]
mjah, dan heb je me nog steeds niet overtuigd waarom je een eval() zou willen gebruiken :)

als je wil weten of objecten bestaan dan vergelijk je ze met null, als je wil weten of een variabele wel of niet aanwezig is ben je gewoon fout aan het proggen ;)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[eNeRGy] schreef op 14 augustus 2002 @ 10:20:
mjah, dan heb je me nog steeds niet overtuigd waarom je een eval() zou willen gebruiken :)

als je wil weten of objecten bestaan dan vergelijk je ze met null, als je wil weten of een variabele wel of niet aanwezig is ben je gewoon fout aan het proggen ;)
Als ik een niet bestaande variabele vergelijk met null krijg ik een foutmelding dat de variabele niet gedefinieerd is, en stopt mijn script :)
Hence de eval met een try/catch.
Tuurlijk moet je van tevoren weten of je var wel of niet bestaat, maar daar ging het hier niet om...

Intentionally left blank

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

er is volgens mij nog een reden waarom je eval zou gebruiken. check het volgende:

PHP:
1
2
3
4
5
function doEval() {
   var str = "function t(o) { alert(o); }";
   eval (str);
   t ("woei");
}

dus dynamisch javascript. Is niet moeilijk om hier een bruikbare toepassing voor te verzinnen.

edit:
owentje moet eens lezen voordat ie post aangezien clay hem voor was

"You're only as good, as what you did last week."

• [eNeRGy]
oh,when? schreef op 14 augustus 2002 @ 10:37:
er is volgens mij nog een reden waarom je eval zou gebruiken. check het volgende:

[..]

dus dynamisch javascript. Is niet moeilijk om hier een bruikbare toepassing voor te verzinnen.

edit:
owentje moet eens lezen voordat ie post aangezien clay hem voor was
Nee hoor, ik zie het nog steeds niet :)

Misschien omdat ik alles in de DOM programmeer dat je dan alles al OO doet en je geen mix hebt van html en js en je daardoor dit soort situaties nooit tegenkomt?

Het zal wel aan mij liggen :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

[eNeRGy] schreef op 14 augustus 2002 @ 10:44:
[...]

Nee hoor, ik zie het nog steeds niet :)

Misschien omdat ik alles in de DOM programmeer dat je dan alles al OO doet
misschien ligt het aan mij maar ten eerste zou ik het benaderen van een DOM nu niet echt vergelijken met OO programmeren, je bent alleen bezig een tree te manipuleren. Daarnaast is ECMAscript nu niet echt OO taal.

Daarnaast is het een contradictie dat je niet bezig bent met html en javascript tegelijk, aangezien je continue bezig bent met de object tree binnen een pagina ( DOM ) en dus bezig bent met de eigenlijke html.

Je spreekt jezelf dus tegen....

just my two cents... ;)

</flame>

• Clay

Clay

cookie erbij?

Concreet voorbeeld; form validatie :) (ja, ik moet/zal um nog eens posten)

- Als je in dit veld dat geselcteerd hebt dan moet daar een veld gedisabled worden
- De waarde van dat veld is de som van dat en dat veld

Elke keer als je een formulier maakt (aannemende dat je ueberhaupt de client side validatie inbouwt) zul je er weer een hele bak validatie code tegenaan moeten scripten, dat is tijdrovend, suf en saai. Daarom ben ik ooit begonnen aan een formvalidatie module, die onderandere dat probleem oplost. Je kan dat ding namelijk een "formRule" voeren in een daarvoor verzonnen syntax, en dat wordt omgebouwd naar een uitvoerbaar stuk js code. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
// waarschuwingen die posten stoppen
validate.setRule('if getvalue termijn:maand then warnuser',
    'waarschuwing blah')
// rekenen en values naar velden schoppen
validate.setRule('if match lening:NUMBER and match termijn:NUMBER then \
   setvalue premie:[(lening*1.05)/termijn]');

De rule wordt dus omgebwoud tot een geldige if statement (waarbinnen je ook met haken en else kan werken) en met een eval uitgevoerd omdat dit behoorlijk dynamische code is ;) (dynamischer kan denk ik niet). Ik meen dat Cheatah trouwens wel met een eval-loze versie bezig was, maar daarvan weet ik de uitkomst niet helemaal :{

• [eNeRGy]
oh,when? schreef op 14 augustus 2002 @ 10:51:
[...]

misschien ligt het aan mij maar ten eerste zou ik het benaderen van een DOM nu niet echt vergelijken met OO programmeren, je bent alleen bezig een tree te manipuleren. Daarnaast is ECMAscript nu niet echt OO taal.

Daarnaast is het een contradictie dat je niet bezig bent met html en javascript tegelijk, aangezien je continue bezig bent met de object tree binnen een pagina ( DOM ) en dus bezig bent met de eigenlijke html.

Je spreekt jezelf dus tegen....

just my two cents... ;)

</flame>
Ja, ik wil echt niet beweren dat ecmascript een volwaardige object orientated taal is hoor :)

En ik vind niet dat ik mij tegenspreek, je bent inderdaad bezig met een HTML pagina, maar het kan ook pdf, xml, xhtml, etc zijn, dat maakt voor de javascript (bijna) niet uit.

Wat ik doe is objecten maken en die in de DOM zetten, dat is heel wat anders dan <div><h1>wow, ik schrijf HTML</h1></div> schrijven vind ik :)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

offtopic:
  • [b][eNeRGy] 's sig[/b] [b][i]React, een software pakket door mensen die 1 if() programmeren teveel werk vinden |:([/i]
:?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• [eNeRGy]
bookmarks
bookmarks anders?

Maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

drm schreef op 14 augustus 2002 @ 11:19:
offtopic:
  • [b][eNeRGy] 's sig[/b] [b][i]React, een software pakket door mensen die 1 if() programmeren teveel werk vinden |:([/i]
:?
kdenk dat het om deze post gaat: bookmarks

Pagina: 1