• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:33
Het is gewoon een vraag die al eens langs is gekomen, maar waar ik het topic niet meer van kan vinden. Ik heb in #spielerij een discussie over wat voor een camera mooiere plaatjes maakt op 1600x1200. Volgens mij is dat een 2.0 MP camera, maar zij zeggen een 3.2 MP camera. In het echt zal je niet veel verschil zien, maar toch wil ik ff m'n gelijk aantonen >:)
Dus welke camera maakt mooiere pics op 1600x1200? Een 2.0 of een 3.2 MP camera?

The devil is in the details.

• _NeMeSiS_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 09:14

_NeMeSiS_

Millennial

ik denk dat dat ook grotendeels aan de camera/lens/ccd ligt en niet alleen aan de megapixel.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 15:46
Als je een goeie kwaliteit 2 MP camera hebt zal die mooiere plaatjes maken dan een 3.2 MP camera. Maar als ze allebei van dezelfde kwaliteit zijn, dan zal de 3.2 MP camera mooiere 1600 bij 1200 plaatjes maken, omdat hij gewoon meer info heeft voor de foto.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mij lijkt dat de 3 mpix camera de beter 1600*1200 maakt.
In de vorige discussie werd gezegd dat een 3 mpix van 3 mpix, 2 mpix moet maken, dus moet downsamplen en daarbij elke keer gemiddelden moet nemen van pixels en dus dat het een benadering wordt. Terwijl de 2 mpix voor elke pixel juist de goede info heeft.

Nu klopt die theorie volgens mij niet helemaal, omdat het aantal mpix aangeeft hoeveel puntjes er zijn om te meten voor r-g-b, ofwel een 3mpix meet grofweg 1 miljoen r waarden, 1 miljoen g waarden en 1 miljoen b waarden. Met behulp van interpolatie enzo maakt hij de juiste kleuren voor elke pixel. Dus alle pixels zijn al benaderingen.

En dan is het volgens mij heel simpel, het argument van downsamplen vervalt, dus is het gewoon dat een 3 mpix 25% meer info heeft om een plaatje te maken en zal dat dus ook beter doen.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 21:16
Op www.dpreview.com las ik toevallig iets over een 12.0 megapixel (=professionele, dure) camera, die ook 6.0 megapixel kan werken. Maar die 6.0 haalt ie wel uit zijn 12.0 informatie en het kwam er op neer dat het daarom mooier was dan de concurrentie.

No production networks were harmed during this posting

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

-]MaRc0[- schreef op 13 augustus 2002 @ 13:46:
Het is gewoon een vraag die al eens langs is gekomen, maar waar ik het topic niet meer van kan vinden. Ik heb in #spielerij een discussie over wat voor een camera mooiere plaatjes maakt op 1600x1200. Volgens mij is dat een 2.0 MP camera, maar zij zeggen een 3.2 MP camera. In het echt zal je niet veel verschil zien, maar toch wil ik ff m'n gelijk aantonen >:)
Dus welke camera maakt mooiere pics op 1600x1200? Een 2.0 of een 3.2 MP camera?
Als ik het zo "allemaal" lees had je geen gelijk >:)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat ik wel weet is dat een 3.2 megapixel nog mooiere plaayjes maakr op 2048x1536. Hem gebruiken voor 1600x1200 is dus onzin.

De belangrijskte factor die bepalend is voor de kwaliteit van de foto is de lens en de fotograaf.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Mijn 2.0 mpix (ixus) maakt hele mooi 1600x1200 plaatjuhs hoor :P
Pagina: 1