Houdbaarheid cd-merk en brandsnelheid bij aanleggen archief

Pagina: 1
Acties:

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 15:16
Hallo allemaal,

Ben bezig een digitaal archief aan te leggen van mijn digitale foto’s en scans. De afbeeldingen (soms 100mb groot) worden mijn ENIGE bestanden. Belangrijk is een veilige en langdurige opslag. De bedoeling is dat elke cd 2 x wordt gebrand, zodat ik altijd een backup heb van een cd. Misschien dat later op DVD wordt gebrand, maar deze techniek is nog niet een standaard.

De vragen (heb search gebruikt, kon geen antwoord vinden):

1. Welk merk/ type cd heeft de beste houdbaarheid en betrouwbaarheid? Prijs is niet belangrijk. (wel graag 700Mb opslag).
2. Maakt de brandsnelheid nog uit (4 x branden is beter dan 24 x branden? Diepere gaatjes oid?). Heb Plextror 12/8/24.

Alvast bedankt.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
ik gebruik zelf Philips cd's voor muziek en "belangrijke" dingen. die zijn rond de 70-80 Eurocent per stuk. altijd betrouwbaar. maar dat is natuurlijk eigen ervaring. ik ben denk ik ook 1 van de weinigen die cd-rs MET doos koopt. goed voor bescherming (vind ik). ik moet niks van een grote map hebben: die kosten ook maar extra geld en kunnen cd's makkelijk beschadigen bij in/uit schuiven. cd's op een stapel in een cakebox bewaren kan ook niet al te goed zijn..

verder gebruik ik goedkopere Platinums/Datatrax voor films en anime. (40cent)

maar cd's zijn cd's, er kunnen altijd een reeks "kapotte" bij zitten. ander voorbeeld: laatst wilde een vriend van mij wat ouwe films bekijken (die waren op Memorex gebrand een jaar terug) en vele cd's deden het niet meer :'( dus niet goedkope cd's kunnen ook gaan "verrotten". vervelende is dat je het niet kan weten van te voren.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ik weet er niet veel van maar gebruik in ieder geval geen nashua cd's die van spindel komen. dat zijn echt bagger dingen voor langdurige opslag. vaak gaan die dingen maar een jaar ofzo mee. Ik ben heel zuinig met mijn cd's en sommige zien er perfect nieuwe uit zoals ze van de spindel kwamen maar na een jaar beginnen ze te rotten aan de randjes.

gebruik gewoon goeie merk cd's voor eigenlijk alles wat je brand. die prijzen maken elkaar toch niet zoveel. wat kost een philips cd nou tegenwoordig nog.

wat ik ook een goed merk vind zijn die MMORE cd's hier heb ik nog nooit geen problemen gehad. probeer cd's te kopen die een fatsoenlijke dikke bovenlaag hebben (waar je op schrijft). Bij die nashua cd's schrijf je meteen op de datalaag en dat is niet echt goed.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Je zou ook een extra softwarematige raid (met behulp van par files)
oplossing op je cd kunnen mee branden
(in files van 10mb ofzo) dan als er een iets misgaat dat je de cd dan alsnog kan recoveren
en dan 2 cds... extra veilig;)
http://www.fluidstudios.com/
http://www.fluidstudios.com/fsraid.html

goeie opberg plaats is ook wel een goed plan ;) iig niet vochtig ivm eventuele schimmel ;) dat wel is voor komt

• honey
Larry4 schreef op 13 augustus 2002 @ 17:39:
Je zou ook een extra softwarematige raid (met behulp van par files)
oplossing op je cd kunnen mee branden
(in files van 10mb ofzo) dan als er een iets misgaat dat je de cd dan alsnog kan recoveren
en dan 2 cds... extra veilig;)
http://www.fluidstudios.com/
http://www.fluidstudios.com/fsraid.html

goeie opberg plaats is ook wel een goed plan ;) iig niet vochtig ivm eventuele schimmel ;) dat wel is voor komt
Ik begrijp je suggestie niet helemaal. :? De bedoeling is wel dat de cd (en foto's)leesbaar zijn voor PS oid. Ik maak nu twee indentieke cd's. Mocht er 1 stuk gaan, dan hoop ik dat de andere het nog doet. Nadeel is wel dat alles 2 x zo groot wordt. Met 100 foto's nog geen probleem, maar met 1000 begint het al vervelend te worden. 8)7

Terug vinden van een foto is overigens geen probleem. Gebruik daar IMatch voor.

Ik heb nog een paar Kodak Ultima 80, maar deze schijnen van de markt te gaan. Verder gebruik ik Fujifilm silver disk 24 x 700Mb

Verwijderd

Ik zou voor Taiyo Yuden gaan, een van de beste cd-merken... geven ook een zoveel jaar garantie. Nooit problemen mee gehad en zij maken ook de cds voor philips (of iig maakten). Kijk eens bij cdrwinkel.com of cdrpagina.nl...

• honey
Taiyo Yuden ?? Nooit van gehoord, maar klikt wel stoer! Zal kijken wat deze zijn.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
honey schreef op 14 augustus 2002 @ 00:14:
[...]

Ik begrijp je suggestie niet helemaal. :? De bedoeling is wel dat de cd (en foto's)leesbaar zijn voor PS oid.
Dan pak je ze toch weer uit op je hd
het is toch een archief? het gaat er toch om dat het goed bewaard blijft :)

anders kan je net zo goed raid 1(mirror) 2x 120gb hd kopen voor >1200 fotos
dat is toch ook veilig :)

• honey
Larry4 schreef op 14 augustus 2002 @ 14:22:
[...]

Dan pak je ze toch weer uit op je hd
het is toch een archief? het gaat er toch om dat het goed bewaard blijft :)

anders kan je net zo goed raid 1(mirror) 2x 120gb hd kopen voor >1200 fotos
dat is toch ook veilig :)
Je hebt helemaal gelijk! Ik zal de twee links bestuderen. Bedankt!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

http://www.cd-info.com/CDIC/Technology/CD-R/Media/Kodak.html

ik ben zelf geen voorstander van CD's voor langdurige opslag: daar hebben we nou eenmaal tape voor, maar goed kijk eens naar bovenstaande link.

• honey
delorean7 schreef op 14 augustus 2002 @ 15:46:
http://www.cd-info.com/CDIC/Technology/CD-R/Media/Kodak.html

ik ben zelf geen voorstander van CD's voor langdurige opslag: daar hebben we nou eenmaal tape voor, maar goed kijk eens naar bovenstaande link.
Conclusie:
"We predict the lifetime of KODAK Photo CD, and KODAK Writable CD Media with InfoGuard Protection System, under normal storage conditions in an office or home environment, should be 100 years or more." Het is helaas alleen een test van dit merk. Ben niet nauwkeurig nagegaan of het een goed onderzoek is, maar vanuit gegaan dat dat zo is, presteerd Kodak zeer goed.

Helaas hoorde ik dat DEZE cd's uit de handel zijn gegaan. :(

Maakt de brandsnelheid nog uit? (diepere gaatjes bij lagere snelheden, of onzin?)

Bedankt voor de link.

• honey
Iemand nog het antwoord op mijn tweede vraag:

Maakt de brandsnelheid nog uit? (diepere gaatjes bij lagere snelheden, of onzin?), of is dit iets voor een nieuwe topic?
Pagina: 1