Beste Fan opstelling

Pagina: 1
Acties:

• Tribal_T
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Tribal_T

PSN ID: Tribal_T

Topicstarter
Hey all,

Ff een vraagie ik heb een Chieftec- Dx01sl-d

Hierin zitten 5 aansluitingen voor fans. Nu zit er standaart 1 in de de zijkant die naar buiten blaast. 1 voorin in een hdblock 1 voorin aan de onderkant en 2 achterin.

Wat is nu de beste opstelling van de fans, dus naar buiten of binnen blazen.

Thx alvast

Anyone who takes himself too seriously always runs the risk of looking ridiculous; anyone who can consistently laugh at himself does not

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Die ene in de zijkant naar binnen laten blazen. Kweetniet hoe die zich t.o.v. je cpu bevindt, maar zou genoeg moeten zijn.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Gewoon ook logisch nadenken;
creeer geen onder of overdruk dus laat evenveel fans in als uitblazen (in/uit de machine)
laat geen fans tegen elkaar in blazen
zorg voor zoveel mogelijk lucht de kast in laag bij de grond (koude lucht)
zorg voor zoveel mogelijk lucht de kast uit hoog in de kast (aan een andere kant dan de intake)

lees de FAQ & denk logisch na :D

• Tribal_T

Tribal_T

Topicstarter
Jah had zelf wel wat ideeen en logisch nadenken gaat wel.

Waar ik om vraag is wat ervaring.
creeer geen onder of overdruk dus laat evenveel fans in als uitblazen (in/uit de machine)
laat geen fans tegen elkaar in blazen
zorg voor zoveel mogelijk lucht de kast in laag bij de grond (koude lucht)
zorg voor zoveel mogelijk lucht de kast uit hoog in de kast (aan een andere kant dan de intake)
Daar heb ik wat aan!

Maar dat van logisch nadenken heb ik eigelijk geen zin in. Daar vraag ik toch niet om?

maar toch bedankt B)

Anyone who takes himself too seriously always runs the risk of looking ridiculous; anyone who can consistently laugh at himself does not

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

In zon chieftec lijkt het mij het slimst om de fans voor [de 3 onderin] naar binnen te laten blazen, en de fans achter [de 2 fans boven] naar buiten te laten blazen.
Ook omdat een pc-case meestal met de achterkant naar een muur/hoek staat, en van achter weinig koude lucht kan aanzuigen.

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/inouttake.jpg

Ik heb geen fan in de zijkant van me case zitten, maar alleen in de hd houder en achterin [onderste-voorkant houder zit nog niks in] dus ik heb 2 intake, 2 outtake. Maar als je 3 intake voor hebt, kun je dus die zijkantfan het beste naar buiten laten blazen. [ongeveer even veel fans naar binnen als naar buiten]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

maak een outtake fan bovenop je kast, werkt ook heel effectief.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 14:25:
maak een outtake fan bovenop je kast, werkt ook heel effectief.
Als je je kast wil gaan modden is dat ook een goede optie, maar als je niet in je net nieuwe mooie kastje wil gaan zagen is dat niet echt een optie ;)
Wel hebben die chieftec dingen [die van mij iig wel] een plaats voor een 92 mm fan boven de voeding [is goed te zien op plaatje hierboven]. Dat voldoet ook erg goed als warmte-wegzuig-fan ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:21

Freaked

..

-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 14:38:
[...]

Als je je kast wil gaan modden is dat ook een goede optie, maar als je niet in je net nieuwe mooie kastje wil gaan zagen is dat niet echt een optie ;)
Wel hebben die chieftec dingen [die van mij iig wel] een plaats voor een 92 mm fan boven de voeding [is goed te zien op plaatje hierboven]. Dat voldoet ook erg goed als warmte-wegzuig-fan ;)
Idd... hitte stijgt naar boven. En dan word dat er gelijk uitgezogen...

..

• Tribal_T

Tribal_T

Topicstarter
Nah ik ben nie zo bang om te zage :)
Ben laatste tijd toch aan het nico'en zeg maar 8)7

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

over het algemeen wil men toch JUIST onderdruk in de kast, op deze manier wordt er zoveel mogelijk frisse (koele) lucht aangevoerd i.p.v. dat er warme lucht in de kast achterblijft (overdruk).

Verwijderd

[ash] schreef op 13 augustus 2002 @ 15:02:
over het algemeen wil men toch JUIST onderdruk in de kast, op deze manier wordt er zoveel mogelijk frisse (koele) lucht aangevoerd i.p.v. dat er warme lucht in de kast achterblijft (overdruk).
onzin, hoge druk : men neme een hoge druk pan.......en het word HEEEEEEEEEEEET
lage druk: in de "ruimte" (uit de zon dan he ), geen druk.......KOOOOOOUUUDDDDD
vaste regel is dan ook, zorg voor meer outtake dan intake :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Het probleem met overdruk/onderdruk is heel simpel: Fans kunnen er niet tegen.
Fans VERPLAATSEN lucht, ze kunnen zo goed als geen druk opbouwen, de lucht stroomt dan gewoon weer terug door de fans, waardoor ze langzamer gaan draaien en zichzelf stukdraaien.

\o/

Verwijderd

met andere woorden het gelul over overdruk en onderdruk kan nu wel stoppen.Kun natuurlijk wel een paar vijver pompen in een hermetisch afgesloten kast gebruiken om verse lucht naar binnen en naar buiten af te voeren :d .Weet alleen niet of dat snl genoeg gaat en of varkens kunnen vliegen,blaat,blaat,blaat,blaat..................................

Verwijderd

idd, gewone computer fans, zijn dus NIET krachtig genoeg om over/onderdruk te produceren. En als ze dat konnen, is idd onderdruk het beste.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

En als je ze goed geplaats hebt, zorg dan ook voor goed airflow.
Dus zoveel mopelijk kabeltjes rounden en de overige kabels met tie wrap.

Verwijderd

[Amsterdamse mode ON]
Ik als mokummer heb bezwaar tegen deze spelling, het mot dan "konne" of "konnuh" zijn ja. ;)
[Amsterdamse mode OFF]

Maar test gewoon wat beter werkt, meer CFM in of uit of gelijk. Hoelang je er ook over nadenkt, je krijgt er toch geen antwoord op.

Overigens is het niet een vacuum wat je opwekt, maar 0,1 millibar is natuurlijk ook 'druk'. Weinig maar het is druk. Meestal worden fans gemeten in millimeter waterdruk, en het is dan weinig imposant. Ongeveer een kwart kopje water of minder voor een gewone fan, en wel een hele kop vol voor een Delta 80 HP.
;)

• [ash]

[ash]

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 15:10:
[...]

onzin, hoge druk : men neme een hoge druk pan.......en het word HEEEEEEEEEEEET
lage druk: in de "ruimte" (uit de zon dan he ), geen druk.......KOOOOOOUUUDDDDD
vaste regel is dan ook, zorg voor meer outtake dan intake :)
Voordat je begint te brullen, je kan je kast echt niet verglijken met een hogedruk pan, deze wordt namelijk lucht dicht afgesloten. En zit er dus een kolom afgesloten lucht in de pan, dat is NIET het geval bij een computer, daar stroomt de lucht in en uit.

TOTAAL NIET TE VERGELIJKEN.

Dus denk eerst even na voordat je begint te brullen. |:(

p.s. ik ging al voor onderdruk ;)

Verwijderd

ik weet het niet.Overdruk , meer moleculen om de warmte aan af te geven, onderdruk constante snellere aanvoer van frisse lucht waar wel minder snel warmte aan afgegeven kan worden.maar het zal wel weer gelul wezen wat ik zeg.Wil je een pc met onderdruk hebben dan hebben je fans al kleppen nodig die sluiten als er lucht de verkeerde kant op stroomt.maar volgens mij ging de topic niet om over/onderdruk maar hoe je je fans het beste kon opstellen.

• [ash]

[ash]

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:33:
ik weet het niet.Overdruk , meer moleculen om de warmte aan af te geven, onderdruk constante snellere aanvoer van frisse lucht waar wel minder snel warmte aan afgegeven kan worden.maar het zal wel weer gelul wezen wat ik zeg.Wil je een pc met onderdruk hebben dan hebben je fans al kleppen nodig die sluiten als er lucht de verkeerde kant op stroomt.maar volgens mij ging de topic niet om over/onderdruk maar hoe je je fans het beste kon opstellen.
en de plaatsing/richten van je fans heeft niks met onderdruk/overdruk te maken :+

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
check de faq van DOC ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 16:37:
met andere woorden het gelul over overdruk en onderdruk kan nu wel stoppen.Kun natuurlijk wel een paar vijver pompen in een hermetisch afgesloten kast gebruiken om verse lucht naar binnen en naar buiten af te voeren :d .Weet alleen niet of dat snl genoeg gaat en of varkens kunnen vliegen,blaat,blaat,blaat,blaat..................................
hahaha ik zit op de zaak en lach in een deuk, iedereen stom kijken rofl lekker oftopic maar deze computer cabaretier verdient bewondering ;) _/-\o_
Pagina: 1