IDE kabel afknippen?

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
He mensen voor die koffermod heb ik een vraagje. Ik wil een 2e hd erin zettne maar als ik hem gewoon aansluit met een normale IDe kabel dan heb ik dus het probleem dat die kabel veeeeeeel te lang is.

Vraagje. Is het schadelijk om zo'n kabel korter te knippen (dus vlak na de 1e aansluiting voor de HD). Ik kan het wel gewoon uitproberen maar ik heb nog maar 1 kabel hier liggen.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

kan je gewoon korter knippen
MAAR pas op dat de draadjes allemaal goed door zijn en niet ergens verbinding met elkaar gaan liggen maken
en let ook goed op welke kant je afknipt er is namelijk een begin en een einde van zon kabel

Verwijderd

je wilt hem tussen de connectors inkorten , toch :?

• Webgnome
thanx :)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

wat ik trouwens gedaan had was zon oud scheermesje gepakt (je weet wel zon dun plaatje) en daar mee afgesneden dat ging veel beter dan knippen
zo had ik namelijk dat de kern van de draden ook netjes mee op het randje af was en ging nergens rafelen ofzo en dus geen sluiting

Verwijderd

Druk die connector wel weer recht op de kabel, als ie scheef zit kan je mischien data problemen krijgen met je 2e hd.

Verwijderd

denk dat de bedoeling is dat er maar ! connector voor HD/Cd/enz aan die kabel komt te zitten

hij heeft er namelijk maar 3 dingen in en dan dus hoop kabel over

• Webgnome
inderdaad ;)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

dat gaat heel makkelijk zoals ik zij
gewoon door snijden als je hem al niet geknipt hebt :P
dan zou ik er nog even over heen snijden omdat je met knippen altijd een rand over houdt

Verwijderd

Ik meen dat ie niet korter dan 30 cm mag zijn volgens de ide specs.
Maar ja, 30 cm heb je al gauw nodig.

Verwijderd

hoe bedoel je ... zo???

is het uit einde van een kebel waar 2 hd`s opgaan.. werkt perfecht net ff uit mun koffer gesloopt voor een pic...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.pluigers/zo.jpg

Om presies te zijn is ie 15.3 cm...

Verwijderd

dat is als je kabels koopt maar costum made (zelfbouw ed) mag zo lang zijn als uit komt er is alleen wel een max dan krijg je namelijk dat verlies/storingen ed.
ik heb hem voor mijn mp3 kast maar 5 cm
en me andere kabel is 7 en dan 13 cm en dat werkt perfect

Verwijderd

owja nog iets over kabels rounden he...
van een zelf gerounde kabel krijg je best veel dataverlies voornamelijk door stoorvelden (de volgorde in de kabels is namelijk speciaal zo gedaan)
van fabrieksgerounde (die dus opgerold zijn) heb je minder verliezen maar nog steeds
daarom heb ik mijn kabels allemaal netjes gevouwen naar de plaat onder mijn mobo toe en daar met haarspelden van me zusje (met secondelijm vast gemaakt) vastgemaakt (gewoon eronder geschoven dus) en dan do netjes naar me mobo laten lopen

zo komen ze VEEl minder in de airflow als rounded kabels nog

Verwijderd

Ik heb het over de specs, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in de praktijk niet kan.
Rounden zou ook niet goed zijn maar dat doen we allemaal wel in meer of mindere mate.
Bekijk het plaatje van plank maar eens, dat is ook een manier van rounden.
Anders zouden we allemaal alles bv op de default snelheid hebben draaien en dat doen we
ook niet.

Verwijderd

ja ok..
maar in mijn kast zal je ze niet vinden
gewoon netjes gevouwen houw ik het maar bij

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 13:42:
owja nog iets over kabels rounden he...
van een zelf gerounde kabel krijg je best veel dataverlies voornamelijk door stoorvelden (de volgorde in de kabels is namelijk speciaal zo gedaan)
van fabrieksgerounde (die dus opgerold zijn) heb je minder verliezen maar nog steeds
daarom heb ik mijn kabels allemaal netjes gevouwen naar de plaat onder mijn mobo toe en daar met haarspelden van me zusje (met secondelijm vast gemaakt) vastgemaakt (gewoon eronder geschoven dus) en dan do netjes naar me mobo laten lopen

zo komen ze VEEl minder in de airflow als rounded kabels nog
Je had ze ook gewoon kunnen strijken met een strijkijzer (niet te heet natuurlijk :+ ).

Verwijderd

iedereen zijn eigen idee hier over .. ik zou zeggen doe wat je het beste lijkt dan komt ut meestal wel goed...

Verwijderd

drom ja
en dat strijken wist ik niet dat dat kon ja
tog eens een keertje proberen dan maar

• Webgnome
waarom zou je dat niet kunnen strijken, of het goed is is een tweede ofcourse. MAar nu heb ik nog een vraagje. Mijn A drive moet perse aan de laatste stekker van die Diskettekabel. Als ik die nou afknip zal hij het dan doen omdat het dan toch de laatste stekker is (dus de 2e stekkerwordt dan de laatste :P) of werkt dat niet zo.

Ja ik ben mijn pc een beetje aan't opruimen :)

Strava | AP | IP | AW

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 10:43
Met diskette zit het anders, omdat de kabel van het eerste station (laatst op de kabel) gekruisd is.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk altijd het kruisen voor de middelste stekker doen en dan de stekker vast zetten en daar achter afsnijden. Heb ik vroeger wel eens gedaan en dat werkte goed.

• Webgnome
Je kunt natuurlijk altijd het kruisen voor de middelste stekker doen en dan de stekker vast zetten en daar achter afsnijden. Heb ik vroeger wel eens gedaan en dat werkte goed.
Benniet helemaal heldervolgens mij want ik niet snap :P

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Ok, je knipt hem voor de middelste stekker af zodat je alleen je moederbord aansluiting en een stuk kabel over houdt. Dan kijk je welke aders gekruist zijn na de middelste stekker en kruist die aan het open einde van je kabel. Daarna haal je de middelste stekker van het afgeknipte stuk (voorzichtig want die zijkantjes breken nogal snel) en zet die op het open einde van je kabel na de nieuwe kruising die je gemaakt hebt. Wat er na de middelste stekker nu nog uit steekt snij je netjes af.
Ik hoop dat het nu wel begrijpelijk is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 17:28:
Dat werkt alleen met diskettekabel, en de vraag van topicstarter ging over IDE/ATA kabel...

IDE/ATA kabel kun je gewoon inkorten door de laatste stekker eraf te knippen. (indien je maar 1 HDD connector nodig hebt).

[mobo]============[HDD]=======[lege stekker]

wordt dan

[mobo]============[HDD]

Gewoon met mesje vlak langs de HDD connector afsnijden en met isolatiemiddel afwerken...

Verwijderd

Hij vroeg toch ook naar de diskette kabel zo ongeveer halverwege het topic.
De laatste paar posts gaan zelfs allemaal over de diskette kabel.

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
volgens mij kan je m beter afsnijden dan knippen neem een stanley mes ofzo :)

- Systeem Specs -

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 17:43:
[...]

Dat werkt alleen met diskettekabel, en de vraag van topicstarter ging over IDE/ATA kabel...

IDE/ATA kabel kun je gewoon inkorten door de laatste stekker eraf te knippen. (indien je maar 1 HDD connector nodig hebt).

[mobo]============[HDD]=======[lege stekker]
neej dat word
[HDD]=======[lege stekker]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem een scherpe schaar dan trek je de draadjes niet mee

Iperf

• Webgnome
heb de ide kabel gekort en het werkt gelukkig nog.. maar de diskette durf ik niet omdat ik anders een nieuwe moet kopen als het fout gaat. een FDD kabel ziet zo uit eigenlijk

[MOBO]=========[Stek1]=====x====[stel2]

Kan ik hem niet zo maken?

[MOBO]=====x===[stek2] Dus van stek 1 de mobo aansluiting.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Hoe wil je stek2 aan mobo bevestigen ?
Als je het doet zoals ik voorheen al aangegeven heb, dan werkt het.
Mocht een van de zijkantjes afbreken kun je altijd de andere stekker proberen los te krijgen.

Verwijderd

werkt gewoon hoor btw bij fdd moet je uitkijken dat de lus er in blijft zitten

• Webgnome
ik bedoel dus.. de stekker voor het mobo eraf knippen zodat je dus met stek 1 het mobo verbind met de drive

Strava | AP | IP | AW

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan de floppy kabel ook wel na de 2de stekker afknippen maar dan moet je in de bios instellen dan leen de 2de drive aangesloten is, of je zet "Swap floppy drive" aan.

en compaq heeft standaard van die korte IDE kabeltjes.
heb ze hier wel liggen, geloof dat ze 10 of 12 cm lang zijn met 1 plug voor het mobo en 1 voor de drive (staat aangegeven op de kabel).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1