Toon posts:

raid 1 ... n00b

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, krijg hier een server op me bureau.. met de mededeling "hijs dood, doe us fixen" :) Wat hebben we dan? Een highpoint 370 raidcontroller, 4 poortjes daarop, met 2 harddisks. Als ik ga booten ziet de controller netjes allebei de schijven maar als ie verder gaat booten zegt de controller dat schijf 0 niet goed is, possible bad drive or bad cable. Goed, kabeltje vervangen enzo, schijf is dus dood.

Nu had de beste man ook een nieuwe schijf meegegeven. Maar ! Deze is niet exact hetzelfde, ook 40 Gb maar ander type maxtor. Als ik deze erin hang, samen met de goede schijf, ziet de controller ineens geen schijf meer.

Is het nou zo dat ik 2 EXACT dezelfde schijven nodig heb?

Zoals gezegd, raid n00b, dus wees een beetje mild voor me ja :P

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

volgens mij moeten ze alleen van dezelfde grootte zijn maar is hetzelfde type wel beter...

en anders doe je toch gewoon geen raid, ik lees op GoT regelmatig problemen met raid :Z

dit topic kan je misschien anders ook een eind op weg helpen :)

Hoi

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
Ze hoeven niet eens exact even groot te zijn. Het probleem is wel dat de kleinste schijf de grootte van de RAID gaat aangeven (stel je neemt een schijf van 30 en van 40GB, dan zal die 40GB als 30GB geformatteerd worden). Je hoeft zelfs niet even snelle harde schijven te nemen, alleen dan zal de langzaamste schijf de snelheid uit gaan maken. Daarom is het raadzaam om harde schijven van het zelfde type te nemen.

Je zou vanuit de BIOS van de RAID-controller de data van schijf 1 (de tweede schijf dus) kunnen mirrorren op je nieuwe schijf, mits deze natuurlijk even groot of groter is. Omdat je RAID 1 hebt gebruikt kun je volgens mij die schijf ook gewoon aan de gewone IDE controller kunnen hangen en ermee booten. Kun je precies kijken wat er aan de hand is.

Dato DUO synth voor twee