Toon posts:

Geluidskaarten met Dolby Digital Encoding, zijn die er?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar geluidskaarten die Dolby Digital kunnen ENcoden, dus niet DEcoden. Zoiets als nVidia's Soundstrom, maar die zit al vast op een nForce2 mainboard. Ik wil dit omdat ik zo van alle ruis hoop af te zijn.

Ik heb mijn PC aangesloten op een YAMAHA RX-V496RDS Reciever en Pioneer S-CR30 en S-H309V-W Speakers. Dus die receiver kan het dan weer decoden.

Weet iemand of er van die geluidskaarten bestaan?
Waar kun je die dan krijgen?

Verwijderd

SB live 5.1

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Die kan niet encoden, alleen decoden.

De enige geluidskaart die Dolby Digital kan encoden is de nForce van nVidia. Die bestaat echter niet als losse geluidskaart, alleen als ingebakken ding in nForce moederborden en de Xbox.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Waarom sluit je je PC niet met een 'gewone' geluidskaart digitaal aan? Er zijn zat geluidskaarten met digitaal optisch/coax uitgang, die kun je rechtstreeks in je receiver stoppen en je hebt ook perfect geluid.

Geef mij maar een Warsteiner.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Knakker schreef op 13 augustus 2002 @ 21:35:
Waarom sluit je je PC niet met een 'gewone' geluidskaart digitaal aan? Er zijn zat geluidskaarten met digitaal optisch/coax uitgang, die kun je rechtstreeks in je receiver stoppen en je hebt ook perfect geluid.

dat is dus DEcoding ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Knakker schreef op 13 augustus 2002 @ 21:35:
Als ik dat doe, heb ik maar 2 kanaals geluid (PCM ofzo, wat dat ook moge betekenen), behalve als ik DVD's afspeel, want die hebben al een AC-3 signaal.

Verwijderd

dolby digital 5.1 (ac3: audio codec 3) kun je software matig encoden met de meeste dvd rip programma's. PCM betekent Pulse Code Modulation en is de meest elementaire vorm van het opslaan van muziek in 16bits 44.1 Khz geluid. PCM wordt gebruikt door cd's en laserdisc's

Als je zelf geluid wilt maken in DD 5.1 dan heb je proffesionele programmas nodig> niet te betalen dus...

Verwijderd

sorry , voor mijn verkeerde reaktie ,
Maar om Dolby Digital of DTS te encoderen moet je toch enkel software hebben.
Je kan 5 kanalen mischien apart opnemen , en dan mixen en coderen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, een paar spellen ondersteunen binnenkort het 'dynamic DTS/Dolby5.1" wat je met die nvidia kan encoden.

maar het nut is erg erg ver te zoeken aangezien je dan geen 'environmantal' geluid hebt. Je hebt alleen meerkanaalsgeluid, waarbij de processor moet beslissen waar het geluid vandaan komt en hoe het klinkt uit elke speaker.

Gevolg: Wel richting in het geluid (5.1 kanaals desnoods), maar geen enkele sfeer aan het geluid, en laat dat nou juist zo belangrijk zijn in spellen. 5.1 geluid voor spellen is misschien wel leuk, maar alleen als er een kaart is die 4 kanaals EAX of A3D geluid om kan vormen in een digitaal 5.1 signaal. Maar dat is weer zwaar nutteloos, want dan kan je net zo goed de analoge kanalen van je geluidskaart op je 5.1 input van de versterker aansluiten. Alleen 5.1 geluid is zo plat als het maar kan (en geloof me, je hebt liever 2 kanaals met 'diepte' dan ultra plat 5.1 geluid).

En van een stereo signaal (muziek/film zonder 5.1 geluid) naar dolby5.1 encoden is natuurlijk helemaal overbodig, dat kan je versterker zelf ook wel (zet maar wat ranzige 6-channel stereo/Hall/weetikhet settings aan).

Kortom: het is nogal nutteloos :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien een erg domme vraag, maar waar haal jij die ruis vandaan??? Als je bijv. een Audigy-kaart hebt werkt die intern met een SN van 100 dB. Als er dan ruis in zit zullen de samples die worden afgespeelt wel gaar zijn, lijkt mij.

Behalve dat, ik heb geen ruis hierro, ik heeft een JVC RX8020R receiver met Mission-speakers, nix geen ruis van me pjoetertje.

Verwijderd

Topicstarter
kweet et ook niet, ik heb ook maar een Live! 5.1, misschien dat die ruis daarvandaam komt.]

En JvS: zon geluidskaart zou toch gewoon eerst allerlei effecten op het geluid kunnen toepassen (EAX, A3D, etc...) en pas als allerlaatste de 6 kant en klare streams door een encoder heensturen?

Enne, hoe zit dat nou met UT2k3? Die zou toch ook Dolby Digital output hebben? Hoe werkt dat dan precies?

Verwijderd

JvS schreef op 14 augustus 2002 @ 23:58:
Nee, een paar spellen ondersteunen binnenkort het 'dynamic DTS/Dolby5.1" wat je met die nvidia kan encoden.

maar het nut is erg erg ver te zoeken aangezien je dan geen 'environmantal' geluid hebt. Je hebt alleen meerkanaalsgeluid, waarbij de processor moet beslissen waar het geluid vandaan komt en hoe het klinkt uit elke speaker.

Gevolg: Wel richting in het geluid (5.1 kanaals desnoods), maar geen enkele sfeer aan het geluid, en laat dat nou juist zo belangrijk zijn in spellen. 5.1 geluid voor spellen is misschien wel leuk, maar alleen als er een kaart is die 4 kanaals EAX of A3D geluid om kan vormen in een digitaal 5.1 signaal. Maar dat is weer zwaar nutteloos, want dan kan je net zo goed de analoge kanalen van je geluidskaart op je 5.1 input van de versterker aansluiten. Alleen 5.1 geluid is zo plat als het maar kan (en geloof me, je hebt liever 2 kanaals met 'diepte' dan ultra plat 5.1 geluid).

En van een stereo signaal (muziek/film zonder 5.1 geluid) naar dolby5.1 encoden is natuurlijk helemaal overbodig, dat kan je versterker zelf ook wel (zet maar wat ranzige 6-channel stereo/Hall/weetikhet settings aan).

Kortom: het is nogal nutteloos :P.
kijk jij snapt t :D heb zelf ook me computer 6 kanaals aan me versterker hangen en aangezien EAX tegenwoordig gewoon 6 kanalen ondersteund (max payne, Tribes2, MOHAA bv.) klinkt t zeer lekker :)

Enige voordeel strax, muziek in DD :? maar dat wil, ik tenminste, toch in stereo hebben :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 03:09:
Als ik dat doe, heb ik maar 2 kanaals geluid (PCM ofzo, wat dat ook moge betekenen), behalve als ik DVD's afspeel, want die hebben al een AC-3 signaal.
Hoe werken die digitale setjes van Creative Labs dan? Ik neem niet aan dat 3 van de 5 speakers continu niks doen.

Verwijderd

Topicstarter
die dingen van creative gebruiken een speciaal signaal ofzo, maar dat is in ieder geveval geen PCM. Ik denk dat er een door Creative gemaakte compressie op wordt losgelaten, maar ik weet ook niet precies hoe dat zit.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Creative gebruikt gewoon meerdere draden naast elkaar... Als ik het me trouwens goed herinner kan de Acoustic Edge van Philips ook het meerkanaals uitgangs signaal door een dd/ac3 encoder drukken om het zo over een dd/ac3 versterker hoorbaar te maken.

JvS: Dat is nou juist wat ik er zo handig aan vind. Ik heb liever 1 spdif coaxkabel dan 6 analoge.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• JungleJim
  • Laatst online: 14:54
De digitale uitgang op Live! en Audigy kaarten is idd een speciale, waarbij de drie kanalen (front, back, center+subwoofer) gecombineerd zijn in een plug en kabel. Voor elk kanaal wordt via het SPDIF formaat een PCM signaal verstuurd. Dat is dus geen speciaal signaal. Je zou in principe een kabel kunnen maken die van de speciale creative plug naar drie SPDIF ingangen op een receiver gaat.

En ook de Accoustic Edge heeft geen dolby digital encoder. De Accoustic Edge kan wel 2 kanaals geluid upmixen naar 5.1 kanalen, maar dat kan alleen over de losse uitgangen, en dus niet via een ac3 signaal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet wel beseffen dat AC3 een gecomprimeerde geluidsstroom is. Leuk als je een mp3-tje afspeelt. Mp3 uitpakken, encoden naar AC3, en weer uitpakken. Ik denk dat de meerderheid van de mensen geen verschil zal horen, maar ikzelf ben geen voorstander van al dat geconverteer. (Gooi dan liever je geluid digitaal via PCM naar buiten, dat kunnen al die versterkers toch ook?)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij het verschil zou horen tussen AC3 en PSM, maar goed.

Nog een ander vraagje eigenlijk: Kun je er bij je SB-Live ook voor zorgen dat ie een Stereo bron NIET uitbreid naar 5.1? Dat doet ie van mij namelijk standaard, en dat hoefd ie niet van mij :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:15

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:32:

Enne, hoe zit dat nou met UT2k3? Die zou toch ook Dolby Digital output hebben? Hoe werkt dat dan precies?
Dat werkt dus alleen maar met de nForce... :(

Dit omdat het geluid on-the-fly moet worden gecodeerd, als je dat door de CPU zelf zou laten doen dan krijg je teveel lag...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 19:15:
...

Nog een ander vraagje eigenlijk: Kun je er bij je SB-Live ook voor zorgen dat ie een Stereo bron NIET uitbreid naar 5.1? Dat doet ie van mij namelijk standaard, en dat hoefd ie niet van mij :)
Wat voor een versterker gebruik je dan? Ik gebruik de DTTS3500 en daar zit op de versterker zelf de mogelijkheid om het inkomend signaal vanaf de kaart eventueel te verdelen over 5.1 kanalen of alleen te verdelen over links en rechts (plus subwoofer). Althans, zo heb ik het begrepen. Er zijn nog meer instellingen mogelijk op de versterker, maatr daar maak ik niet veel gebruik van. Wel leuk is dat stereo signaal van de TV bijv ook uitgesplitst kan worden naar 4.1 geluid. Leuk bij Star Trek bijv. :P

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
ligt niet aan mn versterker, het uitgangs-signaal van mn live is al uitgebreid naar 5.1 (eigenlijk 4.1).

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:07

MeNTaL_TO

The future is not set

Varienaja schreef op 19 augustus 2002 @ 09:24:
Je moet wel beseffen dat AC3 een gecomprimeerde geluidsstroom is. Leuk als je een mp3-tje afspeelt. Mp3 uitpakken, encoden naar AC3, en weer uitpakken. Ik denk dat de meerderheid van de mensen geen verschil zal horen, maar ikzelf ben geen voorstander van al dat geconverteer. (Gooi dan liever je geluid digitaal via PCM naar buiten, dat kunnen al die versterkers toch ook?)
AC3 zijn mp3streams, ik heb helaas niet uit mijn hoofd geleerd hoe de 384 of 448 kbps stream waren opgebouwd. Dus inprincipe kan je de mp3 in de ac3 streamzetten.

Maar eigenlijk snap ik het nut van de vraag niet, als het programma of spel geen DD of interactive DTS kent, kan je het er ook niet van maken, wel kan je de betere kaarten via spdif of optisch aan je receiver hangen, maar dat helpt alleen als je ruis in de transport over de kabels komt, anders zit de ruis ook gewoon in het signaal.

Het verschil niet horen tussen pcm en ac3? Denk het wel, als de ac3stream meerdere kanalen bevat hoor je het meteen, pcm is namelijk max 2 kanalen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Gaius
  • Niet online
Gebruik je de nieuwste drivers voor je Live!5.1 en de nieuwste VIA drivers?
Zitten alle kabels goed, zijn ze in orde? Is de geluidsbron ruisvrij?? Staat je receiver niet in Dolby Surround?

Zoals ik dus ook al zei, ik heb ook zo'n kaartje en totaal geen ruis. Behalve in XP, maar dat schijnt dus op te lossen te zijn door nieuwere drivers. Ik ga er dus toch vanuit de je probleem niet de geluidskaart opzich is. Of het kaartje is gewoon brak.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

MeNTaL_TO schreef op 20 augustus 2002 @ 16:14:
Het verschil niet horen tussen pcm en ac3? Denk het wel, als de ac3stream meerdere kanalen bevat hoor je het meteen, pcm is namelijk max 2 kanalen.
Ik bedoel dus dat het redelijk zinloos is om van 2.0 PCM een 2.0 AC3 te maken als je ook gewoon de PCM naar de versterker kunt sturen.

Siditamentis astuentis pactum.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

een slecht gecodeerde AC3 stream hoor je wel compressie artifacts in, maar het kan inderdaad erg goed. Op veel DVDs klinkt de DD track op 448kbps beter dan de DTS track op 768 (=helf van de 'echte' DTS-bitrate)

Verwijderd

bij mij verdween de ruis bij AC3-Decoding (sblive 5.1) (bij software ingesteld op spdif, bijv powerdvd) nadat ik de nieuwste drivers heb gedownload van juli 2002

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
het gaat er dus om dat men stereogeluid uit alle speakers (5.1) wil kunnen horen (een MP3 bijvoorbeeld!) en dan het liefst door 1 kabel (digitale coax/fiber) vanuit PC > receiver, en daardoorheen een heleboel kanalen jassen kan alleen met zoiets als DD/AC3...

iemand een oplossing, want ik wil ook wel eens WinAmp (MP3) luisteren met geluid van alle kanten! (of een andere prog?)

• Gaius
  • Niet online
Zoals ik het hier heb is het heel simpel.

PC -> Receiver dmv lijn-uit -> lijn in (gewoon stereo dus, nix digitale kabels)
En dan m'n receiver op surround zetten. Of DSP zoals JVC het noemt. Klinkt erg lekkur.
Het enige digitale kabeltje gaat van Mpegkaart -> Receiver voor het DD/DTS geluid in films, dat krijg ik nl. niet uit m'n liveje.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[nohtml]
Stan schreef op 21 augustus 2002 @ 04:41:
het gaat er dus om dat men stereogeluid uit alle speakers (5.1) wil kunnen horen (een MP3 bijvoorbeeld!) en dan het liefst door 1 kabel (digitale coax/fiber) vanuit PC > receiver, en daardoorheen een heleboel kanalen jassen kan alleen met zoiets als DD/AC3...
En waarom moet de geluidskaart daar 5.1 van maken? Waarom kan je niet gewoon stereo naar de versterker sturen en die het geluid laten verdelen over speakers? Er Dolby digital van willen maken is zo enorm onnodig... versterkers kunnen dit zelf ook.

Verwijderd

Er Dolby digital van willen maken is zo enorm onnodig... versterkers kunnen dit zelf ook.
?

De versterker maakt er dd van? hoe kan dat nou een versterker doet twee dingen 1: het geluid omzetten van een digitale stroom (PCM, DD,DTS) naar een analoog signaal. 2: Het versterken van lijn signaal naar speakersignaal.

De DAC die het digitale geluid omzet zit op de geluidskaart zelf en in de versterker (mits deze natuurlijk spdif of coax heeft)
Stan schreef op 21 augustus 2002 @ 04:41:
Je bedoelt waarschijnlijk een bewerking op het geluid zoals dolby prologic (II). Deze extraheert het surroundkanaal en het centerkanaal door de geluidsgolven op te tellen of van elkaar af te trekken. Verder worden er een reeks verbeteringen aangebracht door filters.

Je kunt het beste de spdif uitgang op de geluidskaart gebruiken die gewoon via de software alle kanalen kan doorsturen (5.1, 6.1 en 7.1). Hierdoor wordt het geluid pas gedecodeerd door de DAC van de versterker en dit geeft een beter geluid dan de DAC van de geluidskaart (die mischien een paar euro tientjes kost).

Als je de analoge stereo uitgang gebruikt zal het geluid vaak minder klinken mits je een beetje een fatsoenlijk amp hebt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op 20 augustus 2002 @ 16:14:
Maar eigenlijk snap ik het nut van de vraag niet, als het programma of spel geen DD of interactive DTS kent, kan je het er ook niet van maken, wel kan je de betere kaarten via spdif of optisch aan je receiver hangen, maar dat helpt alleen als je ruis in de transport over de kabels komt, anders zit de ruis ook gewoon in het signaal.
Of de ruis wordt veroorzaakt door de DAC op de geluidskaart.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

een kaart met 6 ingangen en een surround programma kan ook encoderen... maar wellicht wilt de topic starter dat niet?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

De Nforce (niet de 2) kan het ook. In de nieuwste drivers kan je dat aanzetten.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.bleekemolen/nforce.jpg

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
die wil ik! :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

pak je portomonnee maar en hou em goed vast tot morgen dat je em fijn kan kopen :P :9

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

heel simpel zag er vandaag een staan

merk trust

heeft opitical in en uit en kan dolby digital gewoon aan via software

kosten zijn 16euro

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 12:35:
Ik ben eigenlijk op zoek naar geluidskaarten die Dolby Digital kunnen ENcoden, dus niet DEcoden[/qoute]

Sound kaarten zullen dit lange niet kunnen , gezien de firma Dolby
daar dan al niet een stokje voor steekt.
** Realtime dus **
met software is dit wel mogelijk.

Zou er een kaart op de markt komen die dit met meer sporen in wel zou kunnen,
zou Dolby de maker zijn, en de kaarten onbetaalbaar worden.

En als er momenteel kaarten zijn die het wel kunnen , neem ik mijn woorden terug , en loop ik achter :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De reden dat kaarten dit niet kunnen is omdat de licentiegelden te hoog (niet rendabel) zijn die betaald zouden moeten worden. Technisch gezien is het (gok ik) relatief simpel te implementeren.
Pagina: 1