Wow, niet te snel hier. Ik heb XP en Redhat samen op een schijf en het werkt prima zonder Lilo.
Ik gebruik de NTLoader samen met Grub, De NTLoader in de MBR, Grub op /dev/hda3.
Probeer eens om vanaf de installatie cdrom een bootable diskette te maken. Ik weet niet of er 1 op staat, maar met een beetje zoeken kom je daar snel achter.
Is 'ie er niet, dan rest niets anders dan een nieuwe installatie. zorg dan wel dat je zeker weet dat de diskette die je gebruikt in orde is; maak desnoods drie diskettes aan.
Na het booten met de diskette doe je het volgende:
- open een terminal als je onder X inlogt (anders heb je de prompt al voor je natuurlijk)
- type 'su' en na de enter het wachtwoord voor de superuser (Hiermee wordt je "root")
- type 'ls /boot/grub' (zonder aanhalingstekens natuurlijk) Je zult zien dat hier maar 4 bestanden in staan.
- type 'cp /usr/share/grub/i386-pc/* /boot/grub
- type 'grub-install /dev/hda2' (de 2 geeft de tweede primaire partitie aan, voor een logisch station in de extended partitie wordt dat 5 of hoger. Fdisk /dev/hda kan je helpen aan de informatie)
- type 'dd if=/dev/hda2 bs=512 count=1 of=/boot/grub/grub.bin' Dit schrijft de eerste 512 bytes van de partitie weg als /boot/grub/grub.bin.
- Verplaats /boot/grub/grub.bin naar een door XP benaderbare schijf. Let op: Redhat kan in de standaard configuratie geen NTFS lezen, en schrijven wordt al helemaal moeilijk, dus een fat32 schijf is erg handig. Anders plaats je het bestand op een dos flop.
- Reboot
- Start winXP
- Open c:\boot.ini in Kladblok
- Voeg de volgende regel toe: 'c:\grub.bin = "linux"'
Als je Linux als standaardoptie wilt hebben vervang je de default entry door 'default=c:\'
- Plaats grub.bin in c:\
Omslachtig? Alleen als je de bootloader van Winnt niets vindt. Ikzelf vind 'm prima.
Overigens heeft Grub een aantal voordelen ten opzichte van Lilo, waaronder: als je de configuratie wijzigt, hoef je niet weer door het proces heen. Bij Lilo moet je minstens een "lilo" op de commandoregel geven, anders wijzigt er niets, en als je, zoals ik, de NTLoader gebruikt zijn er nog wel een paar stappen. Grub leest zijn configuratie uit op het moment van booten, wijzigt zijn configuratie dus ter plekke.
Er is meer, maar dat valt buiten de scope van wat ik hier kwijt wil. Info vindt je met een 'info grub' op de commandoregel of op
http://www.gnu.org/manual/grub/html_mono/grub.html