[red hat]Red hat boot niet.

Pagina: 1
Acties:

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
Ik heb red hat net geinstalleerd alleen de bootloader doet het niet, windows xp start gewoon. Ik heb onder de installatie gekozen voor lilo op het eerste deel van de hd (niet in de mbr) omdat dta voor win nt is en win xp is op win nt gebasseerd.

Ik heb ook een bootdisk gemaakt maar die werkt niet als ik die erin doe zegt ie: replace sytem disk and press any enter.

Hoe krijg ik linux nou werkend???
Plz help me want ik ben een linux n00b.

Last.fm
Films!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39
Ja kunt hem beste wel in de MBR zetten (Bit is nammelijk het gene wat wordt gebruikt voor het op starten).
En in lilo installen dat ja ook Windows XP wilt hebben als optie.
Sorry zit nu ff niet bij een linux bak in de buurt dus percies vertellen hoe lukt me ff niet.

edit:

ff snel gezocht.
Kijken eens op www.linuxnewbie.org.
vragen over LILO staan op http://www.linuxnewbie.org/nhf/Booting_Your_OS

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Opnieuw installen goede boot disk maken en dus lilo installeren op de mbr anders krijg je xp nooit aan de praat.

Specs

Verwijderd

venomous schreef op 13 augustus 2002 @ 12:04:
en dus lilo installeren op de mbr anders krijg je xp nooit aan de praat.
Wow, niet te snel hier. Ik heb XP en Redhat samen op een schijf en het werkt prima zonder Lilo.
Ik gebruik de NTLoader samen met Grub, De NTLoader in de MBR, Grub op /dev/hda3.

Probeer eens om vanaf de installatie cdrom een bootable diskette te maken. Ik weet niet of er 1 op staat, maar met een beetje zoeken kom je daar snel achter.
Is 'ie er niet, dan rest niets anders dan een nieuwe installatie. zorg dan wel dat je zeker weet dat de diskette die je gebruikt in orde is; maak desnoods drie diskettes aan.

Na het booten met de diskette doe je het volgende:
- open een terminal als je onder X inlogt (anders heb je de prompt al voor je natuurlijk)
- type 'su' en na de enter het wachtwoord voor de superuser (Hiermee wordt je "root")
- type 'ls /boot/grub' (zonder aanhalingstekens natuurlijk) Je zult zien dat hier maar 4 bestanden in staan.
- type 'cp /usr/share/grub/i386-pc/* /boot/grub
- type 'grub-install /dev/hda2' (de 2 geeft de tweede primaire partitie aan, voor een logisch station in de extended partitie wordt dat 5 of hoger. Fdisk /dev/hda kan je helpen aan de informatie)
- type 'dd if=/dev/hda2 bs=512 count=1 of=/boot/grub/grub.bin' Dit schrijft de eerste 512 bytes van de partitie weg als /boot/grub/grub.bin.
- Verplaats /boot/grub/grub.bin naar een door XP benaderbare schijf. Let op: Redhat kan in de standaard configuratie geen NTFS lezen, en schrijven wordt al helemaal moeilijk, dus een fat32 schijf is erg handig. Anders plaats je het bestand op een dos flop.
- Reboot
- Start winXP
- Open c:\boot.ini in Kladblok
- Voeg de volgende regel toe: 'c:\grub.bin = "linux"'
Als je Linux als standaardoptie wilt hebben vervang je de default entry door 'default=c:\'
- Plaats grub.bin in c:\

Omslachtig? Alleen als je de bootloader van Winnt niets vindt. Ikzelf vind 'm prima.

Overigens heeft Grub een aantal voordelen ten opzichte van Lilo, waaronder: als je de configuratie wijzigt, hoef je niet weer door het proces heen. Bij Lilo moet je minstens een "lilo" op de commandoregel geven, anders wijzigt er niets, en als je, zoals ik, de NTLoader gebruikt zijn er nog wel een paar stappen. Grub leest zijn configuratie uit op het moment van booten, wijzigt zijn configuratie dus ter plekke.
Er is meer, maar dat valt buiten de scope van wat ik hier kwijt wil. Info vindt je met een 'info grub' op de commandoregel of op http://www.gnu.org/manual/grub/html_mono/grub.html

Verwijderd

Misschien interessant voor de Linux N00B (waaronder ikzelf)
Redhat 7.3 kun je alleen instaleren en gebruiken als RH zijn bootmanager op de hda kan zetten
Mij is namelijk het volgende duidelijk geworden
Een installatie van RH7.3 werkt alleen als er een harddisk is aangesloten op de poort hda
Is dit niet het geval dan crash RH tijden de installatie.
Harde schijf dus toen omgezet naar poort hda en de installatie verliep vlekkeloos (bijna maar dat gaat over iets anders).
Maar als je daarna de schijf wisselt naar een ander poort hdd in mijn geval dan krijg je de volgende error melding
“can't find ext3 filesystem on dev ide 0(3,2).
mount: error 22 mounting ext3
pivoroot: pivot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
freeing unused kernel memory: 280k freed
Kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel.“
Ook al start je via een bios bootmanager de mbr van hdd op dan nog werkt het niet
Ik heb het zelfde geprobeerd met Mandrake 8.2
En daarbij maakt het niet uit waar MD zijn bootloader moet installeren of het nu op de hda is of op de hdd. En of je via de bios bootmanager via de hda opstart of via de hdd.

(PS first post on GOT)