Toon posts:

Onder de kap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het plaatsen van een 5400 toeren HD (bv Diamondmax maxtor) en een 7200 toeren HD (bv Diamondmax maxtor) dan wordt er (heb gesearched natuurlijk) altijd gezegd dat de langzaamste HD de snelheid aangeeft. Maar hoe zit dit nou wat betreft het toerental etc.
Gaat de 7200 t op 5400 toeren draaien??? :?

Who knows some?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is onzin. Je kunt prima twee HDD's ophangen van verschillende snelheden omdat de twee harde schijven onafhankelijk van elkaar draaien. Wat jij bedoelt is RAM geheugen, die draaien NIET onafhankelijk van elkaar (data wordt door de controller gebalanceerd) en die nemen automatisch de snelheid van de traagste reep aan.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
edit - niet juist :(

Verwijderd

Topicstarter
heeft dit dan te maken met eventueel UDMA vs DMA?

Ik kan me ook voorstellen dat de IDE poort beide schijven dezelfde snelheid geeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:15:

Ik kan me ook voorstellen dat de IDE poort beide schijven dezelfde snelheid geeft.
Ja maar ook dit is afhankelijk van beide schijven dunkt mij

Verwijderd

Topicstarter
I re-phrase: Kan het zo zijn dat de IDE poort voor beide schijven eenzelfde max-snelheid aangeeft, zodat beide schijven dezelfde datatransfersnelheid toegewezen krijgen?

Verwijderd

stel je koopt nieuwe "grotere" HD7200rpm van 40gig
maakt hierop (master) 2 partities van 20 gig C: en D:
je oude 5400rpm van 20 gig wordt slave E:

datatransfer van C: naar D: perfect alsof die oude schijf er niet is
transfers van C: naar E: of van D: naar E: worden beperkt door de snelheid van de 5400rpm-schijf
:>

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:15:

Die IDE-port is ten alle tijde open voor de maximale bandbreedte die jouw controller ondersteund. De HDD's leveren die data, en dat wordt dan de maximale bandbreedte die jouw HDD kan leveren. Bij 5400rpm en 7200rpm maakt dat dus geen verschil, beiden leveren ze hun max. De 7200rpm gaat dus niet trager draaien.

Bij transferren is het andere koek. De data gaat dan van de 7200rpm naar de 5400rpm. Dan wordt de data die de 7200rpm afgestemd op de snelheid die de 5400rpm kan ontvangen, en dat is inderdaad trager dan wat hij maximaal kan hebben.

Maar om gewoon programma's te draaien moet de 7200rpm duidelijk sneller wezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:21:
stel je koopt nieuwe "grotere" HD7200rpm van 40gig
maakt hierop (master) 2 partities van 20 gig C: en D:
je oude 5400rpm van 20 gig wordt slave E:

datatransfer van C: naar D: perfect alsof die oude schijf er niet is
transfers van C: naar E: of van D: naar E: worden beperkt door de snelheid van de 5400rpm-schijf
:>
ehh, dit is dus andersom, datatransfer van c naar d zal langzamer zijn omdat de naald elke keer van schrijf naar lees locatie moet gaan en weer terug.

Verwijderd

Topicstarter
De controler geeft dus de max snelheid aan ongeacht de HD die eraan hangt? Das helder!
Nog een vraagje:
Ik heb dus een HD van 20G 7200 t en een 10G van 5400 t. Wat is hier de beste aanluiting qua master/slave/cdrom etc. Om een zo snel mogelijke snelheid te behalen. (of heeft dit ook geen invloed op de snelheid?

Verwijderd

Topicstarter
Hee sonicboom, das praten! thanks.

Eeeehn om dan even terug te komen op de geheugen chips:

Ik heb ook 3 x 128Mb erin geplaatst. 2x 133mhz en 1 x 100mhz. Ik heb een processor die op 6x100mhz draait. Kan, als ik mijn 100mhz geheugenchip eruithaal, het geheugen wel op 133 mhz draaien ongeacht de processor? Ik denk van niet eigelijk, maar ter geruststelling...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:24:
[...]

ehh, dit is dus andersom, datatransfer van c naar d zal langzamer zijn omdat de naald elke keer van schrijf naar lees locatie moet gaan en weer terug.
:P
ik zeg toch ook niet dat ie sneller is,
ik dacht met een debiel voorbeeldje een afhankelijkheid voor te stellen

maar het is dus precies geen goed voorbeeld :)

--edit--
met perfect bedoelde ik dus onafhankelijk

Verwijderd

lekker duidelijke topicnaam btw

Verwijderd

Topicstarter
No problem, fdamasta! anytime !

Verwijderd

Topicstarter
we zijn van onderwerp veranderd: blijf bij de les...

Ik heb ook 3 x 128Mb (geheugen sdram) erin geplaatst. 2x 133mhz en 1 x 100mhz. Ik heb een processor die op 6x100mhz draait. Kan, als ik mijn 100mhz geheugenchip eruithaal, het geheugen wel op 133 mhz draaien ongeacht de processor? Ik denk van niet eigelijk, maar ter geruststelling...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:24:
De controler geeft dus de max snelheid aan ongeacht de HD die eraan hangt? Das helder!
Nog een vraagje:
Ik heb dus een HD van 20G 7200 t en een 10G van 5400 t. Wat is hier de beste aanluiting qua master/slave/cdrom etc. Om een zo snel mogelijke snelheid te behalen. (of heeft dit ook geen invloed op de snelheid?
snelste schijf met OS als master op IDE0
en dan hangt het af van welke schijf je het meest gaat schrijven naar cd
of ga je vooral dataschrijven naar je 2e HD?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:33:
we zijn van onderwerp veranderd: blijf bij de les...

Ik heb ook 3 x 128Mb (geheugen sdram) erin geplaatst. 2x 133mhz en 1 x 100mhz. Ik heb een processor die op 6x100mhz draait. Kan, als ik mijn 100mhz geheugenchip eruithaal, het geheugen wel op 133 mhz draaien ongeacht de processor? Ik denk van niet eigelijk, maar ter geruststelling...
die draait enkel op 100MHZ, wat je er ook in douwt

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er al bang voor PhUn... Tis nie anders... Gewoon tranen wegblinken, drie keer snikken.... 3 Bier!

Verwijderd

Topicstarter
Voor jullie oplettende waaghalzen: mijn onderstaande specs zijn van mijn andere (werkplaats) pc. Dus geen bijdehande opmerkingen... dankjewel.

Verwijderd

Even weer op het originele topic:
Ik meen me te herinneren dat als je twee IDE apparaten aan een IDE controller hangt als master en slave de laagste gemene deler qua interface wordt gekozen.
Niet de toeren, niet de max doorvoer van de apparaten.
Stel:
apparaat 1: 5400 rpm, max 20 MB/s doorvoer, ATA33
apparaat 2: 7200 rpm, max 30 MB/s doorvoer, ATA66

Er wordt dan door de controller gekozen voor ATA33, waar beide apparaten nog steeds hun max doorvoer op kwijt kunnen.
Pas als het snelste apparaat meer data kan leveren dan de max van de gekozen interface loop je tegen beperkingen aan.

Tenminste, dat is wat ik me meen te herinneren. (8>
You may correct me if I'm wrong.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 20:56
ik heb ooit eens m'n ide zip (pio 0, dus trager is er niet!) slave aan m'n ata100 schijf gehangen. nooit last gehad van dat het langzamer was. het is dus allemaal gelul vette onzin!
Pagina: 1