[phase change] koelcompressor vraag

Pagina: 1
Acties:

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ik heb hier een mooie oude vriezer compressor staan van 170 Watt, nu wou ik hier een phase change systeem van maken. Nu heb ik enkele vraagjes over de lengte van de leidingen omdat ik via dabits site heb gelezen dat dit zeer precies moet gebeuren.

- is er een specifieke lengte voor de aanzuigbuis? zo ja hoe lang?
- is er een specifieke lengte voor de buis naar de radiateur en naar de capillary tube? (weet de nl naam dr niet 1,2,3 voor :) )
en is er een specifieke lengte voor de capillary tube naar de evaparator? (dus het koelblok zeg maar)

als iemand wat meer info heeft hoor ik et graag. zal straks effe het type compressor opzoeken want zit nu op mn werk.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Lengte van de captube komt _verdomd_ kritisch. De lengte van de zuiggasleiding is niet zo heel belangrijk; de lengte van de vloeistofleiding naar de condenser ook niet zo. Het heeft wel invloed op de vulling van je systeem, maar dat meot je toch experimenteel doen.

Ik heb wel ooit gehoord dat de volumes aan zowel de hogedruk als lagedrukzijde van het systeem ongeveer gelijk moeten zijn aan elkaar. Ik begin inmiddels zelf daar zo mijn twijfels over te krijgen, maar het kwam wel uit een betrouwbare bron.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
mmmm ok, thanks dabit.

kheb inmiddels al een aantal sites gevonden (www.procooling.com) waar wat meer info staat over vloeistoffen enz.. mijn oude compressor is dus een R-12 en deze mag je dus niet met 134a vullen anders gaat het niet goed.

ook stond er op de site dat de fabrikant van de compressor precies weet hoelang de captube moet wezen, dus als ik thuiskom ga ik eerst es effe kijken van welke fabrikant hij is en dan effe wat info ervan opzoeken.

Verwijderd

EntonoX schreef op 13 augustus 2002 @ 15:53:
mmmm ok, thanks dabit.

kheb inmiddels al een aantal sites gevonden (www.procooling.com) waar wat meer info staat over vloeistoffen enz.. mijn oude compressor is dus een R-12 en deze mag je dus niet met 134a vullen anders gaat het niet goed.
Klopt. Dan moet je officieel de minerale olie vervangen door polyolestherolie, omdat R134a niet goed de minerale olie kan transporteren. Dit zou je zelf kunnen (0.5-1mm gaatje boren in de compressor, olie eruit laten lopen, nieuwe olie erin, gaatje dichtmaken met een degelijke epoxy)
Er zijn overigens voldoende successtories van mensen die R134a in een R12 systeem gebruikt hebben zonder enig probleem.

Een tweede optie is een (60/40) isobutaan/propaan mengsel gebruiken ipv R134a of R12. Dat werkt wel goed samen met minerale olie.
ook stond er op de site dat de fabrikant van de compressor precies weet hoelang de captube moet wezen, dus als ik thuiskom ga ik eerst es effe kijken van welke fabrikant hij is en dan effe wat info ervan opzoeken.

Da's behoorlijk toepassingsspecifiek. Het hangt af van de condensertemperatuur, de verdamperdruk, de flow, etc. Ik heb mijn best gedaan om een goede lengte captube te gebruiken,maar ook bij mij klopt-ie voor geen centimeter. Vandaar dat ik nu de -20 ook niet haal.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp moet je een bepaald druk hebben aan het eind van de captube??? mmm ik heb even opgezocht dat je voor R134a een maximale druk moet hebben (om -80 graden celcius te creeeren) van 0,0039 * 10^5 Pa. (zie http://www.sdm.kiev.ua/eng/refregerants/alternative.html) dus dan zou het een kwestie worden van de druk meten aan het eind van de captube en dan kijken of die langer of korter moet??? gokje?

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ik ben dr inmiddels achter dat de compressor het typenr: QD81L heeft, en een capaciteit heeft van 190W. lijkt me wel genoeg dacht ik zo?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
hmmz aangezien ik hier over niet al te lange tijd ook aan wil beginnen (maar niet voor ik er iets meer van weet ;) )
is er veel verschil tussen een oude en een nieuwe pomp ?
geluid, wattage, energie verbruik enz ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

EntonoX schreef op 14 augustus 2002 @ 08:54:
ik ben dr inmiddels achter dat de compressor het typenr: QD81L heeft, en een capaciteit heeft van 190W. lijkt me wel genoeg dacht ik zo?

QD81L zegt niet zoveel. Wat is de fabrikant? Heb je een linkje naar de datasheet? Die heb ik absoluut nodig om tenminste iets zinnigs te kunnen zeggen over de lengte/ diameter van de benodigde capillair.

ernst schreef op 14 augustus 2002 @ 13:51:
hmmz aangezien ik hier over niet al te lange tijd ook aan wil beginnen (maar niet voor ik er iets meer van weet ;) )
is er veel verschil tussen een oude en een nieuwe pomp ?
geluid, wattage, energie verbruik enz ?

Oudere compressoren zijn iets meer versleten, maar gezien het feit dat onze vriezer van 20+ jaar oud nog prima werkt, lijkt het me niet zo'n probleem. En als je het met een oudere compressor kunt, dan kun je het met een nieuwere ook, mocht de oude kapot gaan.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
dabit, ik heb via een site dat type nummer gevonden, maar op de compressor zelf staat weinig info. dit staat op het typeplaatje op de compressor:

ZANUSSI-MEL-S.p.A. 0059514
E88 101 R12
170W 1,25A

ik ben er nu wel achter dat hij 190W aan warmte kan verplaatsen. verder heb ik geen enkele datasheet van een zanussi compressor kunnen vinden.

Verwijderd

ffe een korte vraag waar ben je plan om R134A of R12 (koelmiddel) te halen ? Ik heb zelf een oude ontvochtiger liggen die op R134A werkt.. ben eventueel geintresseerd in kopen van R134A..

iemand een idee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 16:15:

[...]

Een tweede optie is een (60/40) isobutaan/propaan mengsel gebruiken ipv R134a of R12. Dat werkt wel goed samen met minerale olie.

[...]
Eh, een idee is misschien CARE 30 / CARE 50 van calorgas in Frankrijk. Aan deze stoffen kun je als particulier ook niet komen :'(

Verwijderd

EntonoX schreef op 14 augustus 2002 @ 21:12:
dabit, ik heb via een site dat type nummer gevonden, maar op de compressor zelf staat weinig info. dit staat op het typeplaatje op de compressor:

ZANUSSI-MEL-S.p.A. 0059514
E88 101 R12
170W 1,25A

ik ben er nu wel achter dat hij 190W aan warmte kan verplaatsen. verder heb ik geen enkele datasheet van een zanussi compressor kunnen vinden.

Hmm, ik zal vanavond ofzo wel eens kijken of ik een capillairtje kan vinden voor een vergelijkbare compressor waar ik wel gegevens van heb. Dan zit je in ieder geval in de richting. Als je 'm dan ietsjes langer maakt, dan werkt de boel in ieder geval heel aardig.

190W aan warmte verplaatsen is geen vaste waarde, maar deze hangt af van de condensertemp, de evaporatortemp, het koelmiddel, hoogteverschillen, enzovoorts.

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:07:
ffe een korte vraag waar ben je plan om R134A of R12 (koelmiddel) te halen ? Ik heb zelf een oude ontvochtiger liggen die op R134A werkt.. ben eventueel geintresseerd in kopen van R134A..

iemand een idee

R12 word sinds 1995 niet meer geproduceerd. Er is nog wel een wereldvoorraad van R12, maar bedrijven met installaties die het gebruiken moeten een compleet logboek bijhouden. Oftewel: R12 is absoluut geen optie.

R134a is gewoon te koop bij koeltechnische groothandels, *mits* je een STEK licentie hebt e.d.
Heb je die niet, dan kun je het gewoon vergeten, klaar. Je bent naar ik meen zelfs strafbaar als je zelf zonder de benodigde papieren R134a verwerkt. Ik laat mijn systeem dan ook gewoon vullen bij een erkend bedrijf. Ze kunnen dat toch beter dan ik het zelf kan.

Wel bruikbaar: in sommige luchthoorn-gasbussen zit R134a. Ik ben ooit italiaanse extra-harde luchthoorns tegengekomen voor gebruik op zee waar gewoon 400 gram pure R134a inzat. Check de lokale feestwinkel eens, zou ik zeggen. Het merendeel van die hoorns werkt gewoon op butaan, dus zoek naar de extra-harde varianten. Op die Italiaanse stond iets van 'Contienu 100% 134a'.

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 13:15:
[...]

Eh, een idee is misschien CARE 30 / CARE 50 van calorgas in Frankrijk. Aan deze stoffen kun je als particulier ook niet komen :'(

Dat zijn propaan/isobutaan mengsels. Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van een brandbaar gas (sinds ik weet hoe weinig er in zo'n systeem zit zou ik er niet meer moeilijk over doen), kun je ook gewoon pure propaan gebruiken uit een standaard gasfles. Het aantal succesverhalen van mensen die gewoon propaan gebruikt hebben in koelkasten en airco's is erg groot.

Verwijderd

He dabit ik heb je site bekeken en vind je stuff zeer indrukwekkend. Zoals je weet ben ik ook bezig met een R134a systeem. Maar ik zag dat jij gebruik maakte van een zogenaamd "Cascade systeem". Persoonlijk ben ik van plan op een "Directe Expansie" te gaan toepassen.

Dus een home-made koelblok als verdamper. Dit systeem is te vullen door een ventiel te solderen op de leiding. Hier kun je hem ook aansluiten op een vacuumpomp en vacumeren tot 2.7 millibar. Daarna kan het systeem afgeperst worden tot 12 Bar.

Dit betekent dat het hele systeem in een chieftec kast past. De condensor komt boven de voeding en de fan blaast naar buiten. (Temp +/-45 Graden).

Op deze manier hoeft alleen de zuigleiding en het koelblok+processor+socket geisoleerd te worden.

Oh ja, je wilde ook weten hoe je dus aan R134a kan komen. Je neemt je afgeperste gesloten systeem mee naar een garage en laat hem daar vullen door een deskundige. (Hebben ze daar ivm airco's voor auto's) Of als je een kennis hebt bij een koeltechnisch bedrijf.... like me :) )

Wat vind je ervan? :)

Verwijderd

[b][message=14772951,noline]DaBit schreef op 15 augustus 2002 @ 14:19

[...]

Dat zijn propaan/isobutaan mengsels. Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van een brandbaar gas (sinds ik weet hoe weinig er in zo'n systeem zit zou ik er niet meer moeilijk over doen), kun je ook gewoon pure propaan gebruiken uit een standaard gasfles. Het aantal succesverhalen van mensen die gewoon propaan gebruikt hebben in koelkasten en airco's is erg groot.
Klopt, CARE 50 is een mengsel van ethaan/propaan (50/50) werkt ook perfect in de koelindustrie. Het gebruik van propaan in de koudetechniek is al goed toegepast. Moet je denken aan "kadaver koelers" op boerderijen enzo. Aangezien propaan een natuurlijk koudemiddel is en niet schadelijk voor het milieu!!!

Deze brandbare en explosieve stoffen worden alleen in kleine installaties gebruikt om dezelfde reden.

[edit]
Als Dabit ook nog hier gaat zeiken over twee postings aan elkaar....... :(
Pagina: 1