EntonoX schreef op 14 augustus 2002 @ 21:12:
dabit, ik heb via een site dat type nummer gevonden, maar op de compressor zelf staat weinig info. dit staat op het typeplaatje op de compressor:
ZANUSSI-MEL-S.p.A. 0059514
E88 101 R12
170W 1,25A
ik ben er nu wel achter dat hij 190W aan warmte kan verplaatsen. verder heb ik geen enkele datasheet van een zanussi compressor kunnen vinden.
Hmm, ik zal vanavond ofzo wel eens kijken of ik een capillairtje kan vinden voor een vergelijkbare compressor waar ik wel gegevens van heb. Dan zit je in ieder geval in de richting. Als je 'm dan ietsjes langer maakt, dan werkt de boel in ieder geval heel aardig.
190W aan warmte verplaatsen is geen vaste waarde, maar deze hangt af van de condensertemp, de evaporatortemp, het koelmiddel, hoogteverschillen, enzovoorts.
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:07:
ffe een korte vraag waar ben je plan om R134A of R12 (koelmiddel) te halen ? Ik heb zelf een oude ontvochtiger liggen die op R134A werkt.. ben eventueel geintresseerd in kopen van R134A..
iemand een idee
R12 word sinds 1995 niet meer geproduceerd. Er is nog wel een wereldvoorraad van R12, maar bedrijven met installaties die het gebruiken moeten een compleet logboek bijhouden. Oftewel: R12 is absoluut geen optie.
R134a is gewoon te koop bij koeltechnische groothandels, *mits* je een STEK licentie hebt e.d.
Heb je die niet, dan kun je het gewoon vergeten, klaar. Je bent naar ik meen zelfs strafbaar als je zelf zonder de benodigde papieren R134a verwerkt. Ik laat mijn systeem dan ook gewoon vullen bij een erkend bedrijf. Ze kunnen dat toch beter dan ik het zelf kan.
Wel bruikbaar: in sommige luchthoorn-gasbussen zit R134a. Ik ben ooit italiaanse extra-harde luchthoorns tegengekomen voor gebruik op zee waar gewoon 400 gram pure R134a inzat. Check de lokale feestwinkel eens, zou ik zeggen. Het merendeel van die hoorns werkt gewoon op butaan, dus zoek naar de extra-harde varianten. Op die Italiaanse stond iets van 'Contienu 100% 134a'.
Dat zijn propaan/isobutaan mengsels. Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van een brandbaar gas (sinds ik weet hoe weinig er in zo'n systeem zit zou ik er niet meer moeilijk over doen), kun je ook gewoon pure propaan gebruiken uit een standaard gasfles. Het aantal succesverhalen van mensen die gewoon propaan gebruikt hebben in koelkasten en airco's is erg groot.