afspeelsnelheid bandjes autoradio te laag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 17:32
ik heb een nieuwe autoradio voor mijn vriendin gratis op de kop kunnen tikken. het is een philips 620, ongeveer 10 jaar oud. Helaas blijken de casettes veel te langzaam af te spelen.

nu vraag ik me dus af of er iemand een idee heeft dit op te lossen. een vorige autoradio speelde de bandjes wel op de goede snelheid af... zou het kunnen liggen aan de spanning die door de auto (peugeot 205) wordt afgegeven of is er een andere reden?

is er een manier om de snelheid aan te passen, bijvoorbeeld een verstopt potmetertje ofzo?

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:33 ]

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Reageer dan niet zeg....

Misschien zijn de koppen versleten ofzo ? 10 jaar is best lange tijd, is die radio intensief gebruikt?

Verwijderd

.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48

chem

Reist de wereld rond

breedbeeld tv's hebben ook het nadeel dat films veel langer duren: ze moeten meer beeld vullen...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:05:
Bijkomend voordeel: past er ook meer op het bandje!
Als je niks zinnigs te melden hebt, reageer dan niet.

aan de topicstarter :

Dat zie je wel vaker met wat oudere cassette recorders / autoradio's dat ze te langzaam afspelen. (ik zelf had een keer een stereotorentje die ze te snel afspeelde..)

Twitter

• Sjaakman
  • Laatst online: 18-03-2021
Meestal slippen dan de "aandrijf-banden" (kan niet op het juiste/exacte woord komen) tussen de tandwielen.
Komt gewoon door de leeftijd.
Nieuw "aandrijf-bandje" erin laten zetten.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:33 ]

Verwijderd

.

Verwijderd

ff serieus dan,er zit een pot meter vlak bij het motortje wat de tape rond draait deze kan je ff iets verzetten zodat de tape wel op de juiste snelheid draait maar dit kan je niet zomaar doen omdat je eigenlijk een oscilliscoop nodig heb en een 1ghz (tone tapeje) zodat je hem precies goed ken afstellen.

• nimm2
ik ben m aan het openslopen. alleen valt het openbreken van het exoskelet dat het ding bij elkaar houdt lang niet mee! dat van de aandrijfbandjes is een goede tip

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:33 ]

• memphis
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Snaartje slipt :? Effe loshalen en met alcohol schoonmaken.
Dan zit er bij die oude motoren op de achterkant een klein gaatje of een rubber dopje waar een potmeter onder zit. Anders moet je even zijn draadjes volgen en op de print kijken waar ze uitkomen, daar zal vast ook wel een potmeter te vinden zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sjaakman
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:08:
< KNIP >
Een 90 minuten bandje draait denk ik ook langzamer dan eentje van 30, niet? Kwestie van het gewicht dat hij moet trekken.
Draait op dezelfde snelheid.
Hoe langer het bandje in minuten, hoe langer ook daadwerkelijk de tape is.
Maar een 120 minuten tape heeft wel een veel dunnere band dan een 30 minuten tape.
Anders is past de band niet in de cassette.

• nimm2
ik heb m nu open en er zitten allerlei potmetertjes op, of in ieder geval dingen die er op lijken. zou het kwaad kunnen om daar eens aan te draaien?

is het logisch als er een potmeter in de radio zit waar je de snelheid mee kan aanpassen?

• Sjaakman
Juist ja... Dat is dus het woord wat ik een paar posts geleden zocht... :)

Verwijderd

je zou is kunnen kijken als je aan 1 pot meter draait of de snelheid dan veranderd van het motortje en zo niet op de oude stand terug zetten dan kan het eigenlijk weinig kwaad het enigste is ook dat voor de tuner er een pot meter in zit die de tuner ook afstelt zodat hij niet van de zenders verloopt achter deze pot peter moet een spanning staan van 0 volt.

PS ik weet zeker dat het logisch is dat er een potmeter in zit voor de snelheid van de tape's ik heb die kolere dingen vroeger moeten repareren bij Staffhorst electronics in utrecht.
dus dat klopt wel

• Sjaakman
nimm2 schreef op 13 augustus 2002 @ 11:20:
< KNIP >
is het logisch als er een potmeter in de radio zit waar je de snelheid mee kan aanpassen?
Nee.
Tenzij je het hele apparaat "de radio" noemt.

Het lijkt me sterk dat in het tuner-deel een potmeter zit van het cassette deel.
Maar zeker weten doe ik dat niet.
Autoradio's heb ik nog nooit opengemaakt. :+

• nimm2
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:29:
je zou is kunnen kijken als je aan 1 pot meter draait of de snelheid dan veranderd van het motortje en zo niet op de oude stand terug zetten dan kan het eigenlijk weinig kwaad het enigste is ook dat voor de tuner er een pot meter in zit die de tuner ook afstelt zodat hij niet van de zenders verloopt achter deze pot peter moet een spanning staan van 0 volt.

PS ik weet zeker dat het logisch is dat er een potmeter in zit voor de snelheid van de tape's ik heb die kolere dingen vroeger moeten repareren bij Staffhorst electronics in utrecht.
dus dat klopt wel
ik heb m inmiddels helemaal open. trouwens mooie modulaire philips engineering zeg :P , iets waar ik als nederlander trots op ben!

het cassette gedeelte ziet er nog brandschoon uit en is volgens mij ook nog maar weinig gebruikt. ik ga het toch ff proberen met de potmetertjes...
ik post straks een plaatje van de binnenkant

Verwijderd

.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 13:44
LOL >:)
Dus als ie rookt de radio gauw dichttapen om de rook niet te laten ontsnappen??
:+

• nimm2
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/r.mastenbroek/h/autoradio.jpg

waar zal ik eens aan draaien?
de aansluiting van de motor heeft maar een potmeter in de buurt zitten, maar ik denk dat ie van de versterker is. ik ga er maar even van uit dat het er een van de twee bovenaan is.

edit: let trouwens op: het plaatje is in spiegelbeeld... :?

Verwijderd

.

• nimm2
dit gaat weer helemaal nergens over...
heeft er iemand anders nog goede ideeen?

Verwijderd

.

• nimm2
dat was een aardige tip. inderdaad zit er daar ook een draaiknopje

Verwijderd

ik kan je het zo niet vertellen via dit jpg je zou is kunnen zoeken op een lay-out voor dat kreng of misschien ff bij philips vragen of je hem op de fax kan krijgen.
ik kreeg dit onlangs wel bij SONY nederland voor elkaar.

't kan idd ook op het motertje onder kappie zitten maar zkr weet ik het ook niet,kijk gewoon ff wat die doet!

• Graaf_slis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 14:30
Mischien kan je wat harder gaan rijden. 8)7

www.digireflex.nl

Verwijderd

.

• Morelore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01-2024
En nu een zinnig antwoord:

Verschillende mogelijkheden:
Aandrijfsnaartje slipt, even voelen of ie nog strak staat. Meestal jengelt ie dan ook.
Probeer tijdens afspelen de afwikkelhaspel tegen te houden en kijk waar hij slipt. Als de capstan doordraait is het niet het snaartje ;)

Indien capstan stopt en motor blijft lopen-> Schoonmaken is slechts een tijdelijke oplossing, haal gewoon een nieuw snaartje bij de elektronicazaak (E. 0.50 ofzo), neem wel de oude mee.

Ook vaker meegemaakt: slechte motor. Meestal zit de snelheidsregeling IN de motor, onder een rond stikkertje op de achterkant, je kunt eens proberen te verstellen, maar meestal is de motor kapot.

Er zijn veel standaard motortjes verkrijgbaar, hoeft niet echt duur te zijn. Vraag in de elektronicazaak of ze hem bij Nedis kunnen bestellen.
Als er op de motor iets van een spanning vermeld staat of iets met CW of CCW (rechts resp. linksom) dan zit de regeling in de motor.

Als de regeling niet op de motor zit dan draadjes van motor volgen tot op print, daarbij in de buurt zal dan waarschijnlijk wel een potmetertje zitten. Voorzichtig draaien en zie wat er gebeurt...

Smeren is eigenlijk nooit nodig.

Hiermee zou't toch moeten lukken.

Lore! Lore! Lore!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Koop gewoon een nieuwe, wat kost zo'n ding nou. Je gaat toch niet zo'n oud lor van 10 jaar lopen repareren.

Verwijderd

.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het te langzaam afdraaien van cassettes is slechts hoogst zelden te wijten aan slippende snaren. Die merk je wel eerder, namelijk bij het snelspoelen (wat dan niet meer gaat). Het zal wel te wijten zijn aan een verkeerde afstelling van de motorregeling. Dat is niet zo heel vreemd, mijn ervaring is dat ze alleen bij de allerduurste cassettedecks de moeite nemen de snelheid behoorlijk af te regelen. De motorregeling is doorgaans met de motor samengebouwd in dezelfde behuizing. Een klein gaatje in de motor geeft dan toegang tot het regelaartje.

• nimm2
de snaar staat goed strak en daar ligt het volgens mij niet aan. ik heb inmiddels het motortje ff geopend en heb er een klein potmetertje in ontdekt. ik ga m ff aansluiten en dan aan dat potmetertje draaien en kijken of de snelheid verandert (en of ie het sowieso nog doet)

ennuh Wannapuf: dit is nou eenmaal GoT - sommige mensen vinden het leuk om iets te repareren

• Morelore
Ok, dan heb je dus het probleem gevonden :)
Maar het punt is dat het verlopen van de snelheid meestal ook een reden heeft, namelijk een slechte motor, waarvan het anker af en toe sluiting maakt. Je kunt het zo proberen, maar ik ben bang dat je aan het afregelen blijft omdat de snelheid niet stabiel blijft. Dan kun je dus een nieuwe kopen voor een paar euro als je geluk hebt. Als je minder geluk hebt dan is hij een stuk duurder :(

Lore! Lore! Lore!

• tiguan
  • Laatst online: 22:36
nimm2 schreef op 13 augustus 2002 @ 14:11:ennuh Wannapuf: dit is nou eenmaal GoT - sommige mensen vinden het leuk om iets te repareren
Je moet er maar van houwuh.

Verwijderd

.

• memphis
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie iets bij die motoraansluiting wat op een spanningsregelaar lijkt. Heel goed mogelijk is die potmeter ernaast voor de snelheid

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• nimm2
de potmeter zat IN de motor en niet op de printplaat. bedankt voor de hulp in ieder geval!

het werkt weer helemaal naar behoren

• dreeke
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Van dat plaatje klopt alleen geen ruk, wat jij 'koppen' noemt zijn in elk geval alles behalve koppen.

En ik zie ook niet echt een plaats om het bandje kwijt te kunnen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

8)7 ligt het probleem niet gewoon dat je bandje te snel is opgenomen door een wat ouder deck of misschien een duur deck met pitch erop.

_/-\o_ Als er trouwens iemand is die 1 Ghz als testoon gebruik wil dat graag weten.

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Het bewuste potje bevindt zich 9 van de 10 keer op het motortje. Beter is om eerst het loopwerk wat schoon te maken, dan snaartje te controleren en eventueel te vervangen (helemaal als je vermoedt dat de snelheid zowiezo al niet constant is, oude meenemen naar electronicawinkel of bestellen bij importeur). Als het loopwerk schoon genoeg lijkt zal er toch iets moeilijk lopen of het is toch het snaartje, dat sneller kan slijten dan menigeen denkt. Misschien dat er zelfs al een verkeerde in zit; een iets te strakke doet wonderen met de snelheid. En de spanning voor je motortje zakt niet zo gauw in namelijk. Verdraaien is dus een laatste optie..

Enne.. 1 GHz voor een audio-testtoon is wel wat hoog. 1 kHz misschien? ;)

/edit
F*.. had de 2e pagina niet gezien dus misschien e.e.a. wat dubbelop..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Morelore
Dan zitten we in ieder geval op 1 lijn _/-\o_

Lore! Lore! Lore!

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 22:56

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik zou een CD-speler voor je vriendin kopen als ik jou was

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Weet je zeker, dat het geen autoradio voor een vrachtwagen is, want je hebt er, die op 24 volt lopen.....

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:33 ]

• TakutoRadiance
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-12 10:57
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:08:
je kunt natuurlijk ook moeilijk doen en dat ding openslopen en helemaal schoonpoetsen en opnieuw invetten en zo. Maar das veel werk en je krijgt er smerige vingers van. En dan kun je nog hebben dat bepaalde onderdelen erg versleten zijn.

Ik blijf er dus bij dat het niet zo'n gek idee is om ze gewoon langzamer op te nemen.

Een 90 minuten bandje draait denk ik ook langzamer dan eentje van 30, niet? Kwestie van het gewicht dat hij moet trekken.
Volgens mij als dat ding bandjes te LANGZAAM afspeelt moet je niet langzame muziek erop zetten, maar juist je pitch omhoog gooien!! in dat geval is de muziek die op het bandje staat te snel, en gaat ie hem langzamer afspelen wat dus misschien wel in de buurt komt ;)

Of jij moet de pitch van het apparaat waarmee je je bandjes opneemt kunnen verlagen, maar dat zie je niet echt vaak...

• nimm2
dreeke schreef op 13 augustus 2002 @ 21:17:
Van dat plaatje klopt alleen geen ruk, wat jij 'koppen' noemt zijn in elk geval alles behalve koppen.

En ik zie ook niet echt een plaats om het bandje kwijt te kunnen.
als je goed had gekegen en gelezen was je er achter gekomen dat er een gedeelte van de autoradio mist en wel de cassettemodule. de groen omcirkelde plaatsen zijn natuurlijk aansluitingen van de cassettemodule.

• nimm2
Centaur schreef op 14 augustus 2002 @ 02:00:
Ik zou een CD-speler voor je vriendin kopen als ik jou was
ik ben arme student!

Verwijderd

.

• nimm2
al die discussies over opnamesnelheden en afspeelsnelheden...

of ik nu alle tapedecks waarvan bandjes worden opgenomen ga aanpassen en al mijn bandjes opnieuw ga opnemen. of alleen maar die autoradio. het laatste lijkt me eerlijkgezegd het goedkoopste en snelste alternatief.
Pagina: 1