[css]background mee laten schalen bij scroll

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24
hier kom ik ff niet uit:

ik heb een fixed background geklust mbv een DIV met de nodige css props.

Alles ok so far, totdat er meer content in de page staat dan de div lang is.
Dan gaat het fout; er komt een scrollbar en als je die naar beneden trekt zie je de background van de page er doorheen schijnen ;(
De DIV blijft dus de 100% hoogte houden die hij had bij het laden van de page.
Dit gebeurt niet als je het venster vergroot; dan wordt de DIV netjes uitgerekt om z'n 100% vensterhoogte waar te maken.

iemand met tips hoe ik die background door kan laten lopen ook als er een scrollbar verschijnt?

demo: hier.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan :)

Linkje

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

a) je zou position: fixed (msie/mac gebruikt geloof ik iets als branded) kunnen gebruiken, maar msie ondersteuning is slecht

b) ik zou zelf verkiezen de bckground direct aan de #frame te hangen, dus #main erin te nesten
code:
1
2
3
4
5
6
<div id="frame" class="background">

<div id="main">
    Facilisi, dolore amet, blandit ...
        </div>
</div>

c) rottige javascripts gebruiken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Ja, ik zou gewoon voor zo'n div-scroller gaan. Zie bv op http://www.dhtmlcentral.com

• Hangloozz
RM-rf: optie a is geen optie :P de background moet ook in de breedte gecentreerd worden en dat gaat met de MS fixed oplossing niet.

optie b is zoals ik het eerst had maar daar kreeg _ik_ ook niet het gewenste effect mee...

optie c is m'n 'worst nightmare' en blijft voorlopig in m'n achterhoofd.

shadow3333: ziet er interessant uit; die ga ik ff slopen :)

Reddot: nee, dat is ranzig

Oiski: techposts aan het scoren :?

www.jurgroessen.nl

• Hangloozz
nou ik heb het helemaal anders gedaan.

voor de achtergrond heb ik een 3000px brede en 2px hoge tiling gemaakt waarbij het witte vlak in het midden staat en die mbv css als body background ingesteld:
PHP:
1
2
3
4
5
6
body{
        margin: 0px;
        background: #174D78 url(background.gif)  center repeat-y;
        font-family: Arial, Helvetica, Sans-Serif;
        height: 100%;
    }

daarna die globe als image in een DIV gelijmd

Die site die shadow3333 aangaf was idd een mooi voorbeeld maar daar gingen ze ervan uit dat de background image aan DIV geknoopt werd waar de text instond; op die manier wordt de image opgerekt met de text.
Helaas kon dat in mijn geval niet omdat de content nog enige uitlijning nodig had en zodra ik een geneste DIV voor de content met 'position:absolute;' in die background DIV zet dan treedt m'n probleem weer op...

Als ik er zo op terug kijk dan ben ik redelijk suf bezig geweest; dit had ik ook direct kunnen doen :) |:(

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

en zo blijven we leren ;) maar had je die content dan niet kunnen plaatsen d.m.v. margin-top-left whatever, of met padding?

• Hangloozz
hmmz, ja dat had idd ook een mogelijkheid geweest :)
smart thinking....

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1