[ADO + ASP] Volledige veldnamen

Pagina: 1
Acties:

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:50
Is er een manier waarop je de volledige veldnamen kan returnen bij het uitvoeren van een SQL-statement met meerdere tabellen (b.v. een JOIN)? Nu krijg ik voor de velden die 2 keer voorkomen tabelnaam.veldnaam terug, en voor de velden die 1 keer voorkomen alleen de veldnaam. Hoe zorg ik ervoor dat ik altijd tabelnaam.veldnaam terugkrijg?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
code:
1
SELECT veldnaam AS mijnveldnaam ...

https://fgheysels.github.io/

• _janlugt_
whoami schreef op 13 augustus 2002 @ 08:14:
code:
1
SELECT veldnaam AS mijnveldnaam ...
Dat lijkt me een beetje veel werk als je een stuk of 20 (of nog veel meer) velden hebt. Op die manier moet je dan # veldnamen declareren. Kan het niet gewoon met een SELECT * FROM ... en dat ie dan standaard de tabelnaam ervoor zet?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Misschien
code:
1
SELECT tabelnaam.* FROM bla

Het zelf schrijven van alle velden (SELECT veld1, veld2, ...) is misschien wel meer werk, maar het is wel sneller dan een SELECT *

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom wil je in je query tabel.veldnaam gebruiken? Alleen veldnaam moet toch ook voldoende als identificatie zijn?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• _janlugt_
whoami schreef op 13 augustus 2002 @ 08:33:
Misschien
code:
1
SELECT tabelnaam.* FROM bla

Het zelf schrijven van alle velden (SELECT veld1, veld2, ...) is misschien wel meer werk, maar het is wel sneller dan een SELECT *
Dit ga ik vanavond (thuis) denk ik even proberen. Bedankt.
gorgi_19 schreef op 13 augustus 2002 @ 08:35:
Waarom wil je in je query tabel.veldnaam gebruiken? Alleen veldnaam moet toch ook voldoende als identificatie zijn?
Het is meer voor mezelf, ik geef de hele tabelnaam op samen met de veldnaam. als er dan later een gelijknamig veld bijkomt, maakt dit niet uit.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als ik hier in mn modeleer programma 2 dezelfde veldnamen wil gebruiken gaat ie piepen dus het zal official vast niet mogen. ;)
Verzin gewoon een truukje om niet dezelfde naam te hoeven gebruiken.

• _janlugt_
Gert schreef op 13 augustus 2002 @ 11:26:
Als ik hier in mn modeleer programma 2 dezelfde veldnamen wil gebruiken gaat ie piepen dus het zal official vast niet mogen. ;)
Verzin gewoon een truukje om niet dezelfde naam te hoeven gebruiken.
Het gaat om JOIN-result tables, dus daarin kun je wel 2x dezelfde veldnaam hebben. Het wordt dan opgelost via tabelnaam.veldnaam.

Ik wil dat ik standaard tabelnaam.veldnaam krijg om verwarring te voorkomen.

Verwijderd

Heb het zelfde probleem ook gehad. Het inderdaad logischer om altijd tabelnaam.veldnaam te gebruiken (anders moet je uit gaan zoeken of veldnaam meerdere keren voorkomt), maar helaas dit is een beperking van ASP. De enigste manier is inderdaad alliassen aanmaken :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Lijkt me eerder aan ADO dan aan ASP te liggen, als het al ergens aan ligt. :)
Pagina: 1