Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IR] LIRC ontvanger met LED (werkt niet)

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik ben nu de hele avond bezig geweest met mijn IR ontvangertje. Al een keer helemaal opnieuw gesoldeerd. en talloze keren nagelopen en getest. Helaas: hij werkt niet.

Als basis heb ik het schema uit dit topic gebruikt: [rml]Klaaz in "[ IR] LIRC ontvanger met LED"[/rml]

Na een hoop gevogel heb ik na een tweede poging dit er van gebakken:
Afbeeldingslocatie: http://www.runia.net/gotfotos/schema.jpg

Detail1:
Afbeeldingslocatie: http://www.runia.net/gotfotos/detail.jpg

Detail2:
Afbeeldingslocatie: http://www.runia.net/gotfotos/detail2.jpg

Detail3:
Afbeeldingslocatie: http://www.runia.net/gotfotos/detail3.jpg

Ik kan er niks meer aan ontdekken.... :(

Heb alle banen nagelopen, waar verdachte plekken zaten deze met een scherp voorwerp nagekrast om kortsluiting te voorkomen.

In de eerste instantie bleek ik LM78L05 en de IR sensor verkeerd om te hebben gemonteerd. Nu zitten ze volgens mij goed.

WinLirc is geinstalleerd, mutaties in verschillende INF bestanden zijn gemaakt. Ook is de Irda op Com2 (waarop ie zit) geactiveerd. WinXP heeft de IRDA drivers geinstalleerd.

WinLirc geeft aan dat ie de IR ontvanger niet kan initialiseren. De ontvanger reageert ook niet met de LED op de afstandbedieningen die ik heb geprobeerd.

Iemand nog ideeën?

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Waarom ik hem op een plaatje heb gemonteerd? Hij wordt later met mijn
L2014:
Afbeeldingslocatie: http://www.runia.net/gotfotos/L2014.JPG
in mijn nog te ontwikkelen HIFI/DVD/DIVX/MP3 etc machine ingebouwd.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Wel leuk die extra led natuurlijk .. maar het zou wel eens net teveel van je seriele poort kunnen vragen

dus haal de plus eens van die led af en kijk wat ie doet

meet ook de spanning eens die uit je 7805 komt
als ie lager is kan je com poort het niet aan

dit kun je oplossen door de +5V van een molex te tappen en die in de schakeling te duwen

owja ... normaal horen de componenten aan de niet koperen zeide van je print

Repareren doe je zo.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
+ van de LED afgehaald. Werkt niet.

Ik weet niet helemaal wat mijn 7805 is...
Wel wat een Molex is. Bedoel je dat ik die 5 volt uit de molex rechtstreeks op de print moet zetten?

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 18:21

sjorsfeenema

de mijne is mooier

volgende keer wel de comonentjes op de goede kant van de printplaat solderen heh :X

enne wat betreft die schakeling : probeer em eerst es zonder het ledje als hij het dan nog niet doet probeer dan op alle (6) verschillende manieren de ontvanger anders aan te sluiten. (hielp bij mij)

die van hen is mooi....

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
Probeer het schema op deze link eens:

[rml][ IR] LIRC ontvanger met LED[/rml]

Hier is een tweede condensator gemonteerd op de IR-module, schijnd goed te weken, ga het zelf vandaag proberen...

Verwijderd

Ik heb 'm zelf ook gebouwd, werkt wel, maar ik vind dat WinLirc een beetje laggie is (zal wel aan mijn pc liggen, voordat ik hier wordt afgeschoten :))... Heb nu een afstandbediening schema gewonden dat werkt op een AVR proc. van Atmel. Dus dan ga ik die maar eens bouwen. De output wordt dan verstuurd als ware de afstandbediening een normaal toetsenbord. Dus dan kan er geen lag meer zijn... Schema kan ik je eventueel wel mailen

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 07:32:
Ik heb 'm zelf ook gebouwd, werkt wel, maar ik vind dat WinLirc een beetje laggie is (zal wel aan mijn pc liggen, voordat ik hier wordt afgeschoten :))... Heb nu een afstandbediening schema gewonden dat werkt op een AVR proc. van Atmel. Dus dan ga ik die maar eens bouwen. De output wordt dan verstuurd als ware de afstandbediening een normaal toetsenbord. Dus dan kan er geen lag meer zijn... Schema kan ik je eventueel wel mailen
graag :)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-11 15:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik gebruik voor lirc mijn ir poort in mijn laptop, maar dan onder linux. Van mij mag je een keertje bij mij komen proberen of hij het (serieel) onder linux wel doet ;)

Verwijderd

Zou je niet tussen pen 7 en de gnd een condensator van 100 uF zetten?

Ik heb zo' n stk500, daar kan je ook atmels mee programmeren, ik heb zelfs een signaaltje naar een andere atmel kunnen sturen via een walkie talkie, en daar rijdt men rc auto nu mee, kan heeel zachtjes en heel hard rijden, omdat de atmel em snel aan en uit zet
Echt goeie dingen en best goedkoop

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 22:28
Klaaz schreef op 13 augustus 2002 @ 00:35:
Ik ben nu de hele avond bezig geweest met mijn IR ontvangertje. Al een keer helemaal opnieuw gesoldeerd. en talloze keren nagelopen en getest. Helaas: hij werkt niet.

Als basis heb ik het schema uit dit topic gebruikt: [rml]Klaaz in "[ IR] LIRC ontvanger met LED"[/rml]

Na een hoop gevogel heb ik na een tweede poging dit er van gebakken:
afbeelding

Detail1:
afbeelding

Detail2:
afbeelding

Detail3:
afbeelding

Ik kan er niks meer aan ontdekken.... :(

Heb alle banen nagelopen, waar verdachte plekken zaten deze met een scherp voorwerp nagekrast om kortsluiting te voorkomen.

In de eerste instantie bleek ik LM78L05 en de IR sensor verkeerd om te hebben gemonteerd. Nu zitten ze volgens mij goed.

WinLirc is geinstalleerd, mutaties in verschillende INF bestanden zijn gemaakt. Ook is de Irda op Com2 (waarop ie zit) geactiveerd. WinXP heeft de IRDA drivers geinstalleerd.

WinLirc geeft aan dat ie de IR ontvanger niet kan initialiseren. De ontvanger reageert ook niet met de LED op de afstandbedieningen die ik heb geprobeerd.

Iemand nog ideeën?
ik weet wel die die ir ontvanger die je daar gebruikt vaak erg gevoelig is voor zonlicht + tl lampen..... maar dat wordt misschien geholpen door op een bepalde ferquenty te regearen.. maar misschien hem eens testen in ene donkere ruimte?

Verwijderd

meet eens welk voltage er uit je compoortkomt
ik had dus dat me com negatief bleef ipv positief werd kan jij misschien ook hebben

Verwijderd

heb je 't spoortje onder de diode ook weggekrast?

en heb je geprobeerd van allerlei kanten die IR sensor te benaderen met je AB

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 13:10:
heb je 't spoortje onder de diode ook weggekrast?
als ik die pics zo zie lijkt het erop van niet idd

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Dit probleem kan ook door je moederbord veroorzaakt worden. Op sommige moederborden zit een aansluiting waarop je een losse Irda kan aansluiten. Alleen wordt dan een van de COM poorten afgesloten om conflicten te voorkomen. Controleer dit even in de handleiding die je bij je moederbord hoort.
En trouwens, om deze schakeling te laten werken hoeft de com-poort toch niet als irda aan te staan. Als ik het fout heb, zeg het maar. Ik zit hier ook om te leren.
iig veel succes Klaaz.

There could be only one, too bad it wasn't me

Verwijderd

deze ontvanger heeft nix met IrDa te maken
IrDa is voor infrarood verbindingen en hebben een eigen protocol en eigen frequentie er voor om te laten werken
is dus iets totaal anders als dit
(en volgens mij (weet niet zeker) klopt dat ook niet van com afsluiten voor IrDa maar dat weet ik dus niet zeker(mijn mobo's iig niet))

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Bedankt voor de info Me_Myself_and_i.

Volgens mij heb je Klaaz zijn vraag nu ook beantwoord.
Hij heeft namelijk IrDa voor zijn compoort geactiveerd. Vandaar dat zijn ontvanger niet werkt. Misschien helpt het als hij zijn compoort in de normale modus weer zet.
Dan kan WinLirc waarschijnlijk de poort goed initialiseren.

BTW mijn oude MSI schakelde mijn COM2 uit als ik IrDa vanaf het moederbord wilde gebruiken. Maar ja, dat was toen (paar jaar geleden).

There could be only one, too bad it wasn't me

Verwijderd

ows thnx voor die info nooit geweten dat dat zo was moet ik onthouden als iemand ooit heeft help me com2 doet het niet op me oude msi moederbord :P
maar ik heb het vanaf mijn 133mhz bakkie nog nooit gezien.. zal wel iets zijn om ruimte te besparen op het mobo oid

Verwijderd

zat de tsop nou aangesloten als op dit plaatje???
zo ja dan staat die btw verkeerd om..

1 en 2 zijn de pootjes die dicht bij elkaar zitten en dat is op het schema aangesloten op 2 en 3

Verwijderd

Is er eigenlijk nog andere software dan WinLirc ? Zodat je zeg maar 'heel windows' met een afstandsbediening kunt besturen ?

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Net thuis, een hoop reacties gelukkig!

Hopeloosje: bedankt voor het aanbieden van je hulp.

MPdave: Spoor onder diode is overigens wel verbroken. Op de foto nog niet inderdaad ;) Was echter wel het geval voordat ik het topic opende.

Me_Myself_and_i: volgens dit plaatje op heatseekers is dit niet het geval. Wanneer ik de 'bobbel' boven heb en tegen de onderkant van mijn TSOP aankijk dan is pin 1 de vrijstaande pin. ( http://www.heatseekerz.ne...articleid=4&page_number=5 )

Verder:
Probleem is dat Winlirc het zaakje gewoon niet kan initialiseren. Aan het testen van afstandbedieningen kom ik dus gewoon niet toe. In de Winlirc handleiding (url is pleite, net als vele recente url's op onverklaarbare wijze uit mijn favorites verdwenen :( ) stond dat je na het aanpassen van de drie .inf bestanden IRDA moest activeren op je mainbord.

Moet dat nu wel of niet?

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Raid schreef op 13 augustus 2002 @ 06:26:
Probeer het schema op deze link eens:

[rml][ IR] LIRC ontvanger met LED[/rml]

Hier is een tweede condensator gemonteerd op de IR-module, schijnd goed te weken, ga het zelf vandaag proberen...
Als je goed kijkt... is dat EXACT het schema wat ik heb toegepast. :)
Uit hetzelfde topic... ;)

Verwijderd

de tsop 1738 zit verkeerd om het is nl, de vrijstaande pin is nr 3
------- http://www.vishay.com/docs/tsop17.pdf
| 0 |
| 0 |
-------
| | |
/ | \
GND Vs out

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik ga mijn TSOP even omdraaien. (bout warmt al op!) ;)

Verwijderd

Volgens mij zit je LM78L05 precies verkeerd om (middelste pion is wel goed) DE out-pin staat nu volgens mij op de diode, terwijl de in-pin op de IR module staat. Kijk hier maar ff naar om te checken : http://www.national.com/ds/LM/LM78L05.pdf

edit:
kijk net zelf ff goed, maar volgens mij is het onzin en heb ik de reden waarom die van mij niet werkt :) (k had niet gekeken naar dat 'bottom' |:( )

nog ff wat vraagjes : (ben zelf ook bezig dus vandaar)

Werkt deze schakeling eigenlijk met alle (IR)afstandsbedieningen ?
En moet je IRDA in de bios aanzetten ?
Kan de TSOP1738 ook direct op je mobo als je daar een aansluiting voor hebt ?

Verwijderd

Plaatje op de datasheet is van onderen Klaaz heeft de lm78L05 naar mijn inziens correct vast gezoldeerd.

• Sine
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:55:
Volgens mij zit je LM78L05 precies verkeerd om (middelste pion is wel goed) DE out-pin staat nu volgens mij op de diode, terwijl de in-pin op de IR module staat. Kijk hier maar ff naar om te checken : http://www.national.com/ds/LM/LM78L05.pdf

edit:
kijk net zelf ff goed, maar volgens mij is het onzin en heb ik de reden waarom die van mij niet werkt :) (k had niet gekeken naar dat 'bottom' |:( )

nog ff wat vraagjes : (ben zelf ook bezig dus vandaar)

Nee irda hoeft niet aan
en nee kan niet direct op de irda connector

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:59:
Plaatje op de datasheet is van onderen Klaaz heeft de lm78L05 naar mijn inziens correct vast gezoldeerd.
jep, mijn fout, check me edit van vorige post..........

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Me_Myself_and_i & remke75 hadden gelijk:

TSOP omgedraait, voeding op LED gedeelte weer aangesloten en .....

JAAAAAAAAAAAAAAAAA! >:)

Hij doet iets!

Winlirc weigert nog steeds te initialiseren maar ontvangt nu wel RAW codes van mijn afstandbedieningen. Ook het LEDje brand nu, zij het zeer zwak. Wellicht een ander weerstandje erop. Suggesties?

Het eerder niet werken had volgens mij met meerdere factoren te maken. Ik heb in de eerste instantie tijdens mijn tweede poging de fout gemaakt om een compleet verkeerde baan op de print te gebruiken. De oude soldeerpunten zie je er nog op zitten. Vervolgens nietsvermoeden testen en allerlei componenten omwissel, waaronder de TSOP. Later wel de juiste baan in gebruik genomen maar de TSOP laten zitten. Stom.

Affijn, ik hoop dat een ander er iets uit kan leren. Wellicht dat ik dit verhaal nog even op mijn website zet voor anderen.

Allen: Bedankt

Verwijderd

Klaaz schreef op 13 augustus 2002 @ 20:01:
Me_Myself_and_i & remke75 hadden gelijk:

TSOP omgedraait, voeding op LED gedeelte weer aangesloten en .....

JAAAAAAAAAAAAAAAAA! >:)

Hij doet iets!

Winlirc weigert nog steeds te initialiseren maar ontvangt nu wel RAW codes van mijn afstandbedieningen. Ook het LEDje brand nu, zij het zeer zwak. Wellicht een ander weerstandje erop. Suggesties?

Het eerder niet werken had volgens mij met meerdere factoren te maken. Ik heb in de eerste instantie tijdens mijn tweede poging de fout gemaakt om een compleet verkeerde baan op de print te gebruiken. De oude soldeerpunten zie je er nog op zitten. Vervolgens nietsvermoeden testen en allerlei componenten omwissel, waaronder de TSOP. Later wel de juiste baan in gebruik genomen maar de TSOP laten zitten. Stom.

Affijn, ik hoop dat een ander er iets uit kan leren. Wellicht dat ik dit verhaal nog even op mijn website zet voor anderen.

Allen: Bedankt
Feli ! Als je 5 V op het ledje zet moet je maar eens een weerstand nemen van +/- 220 Ohm, dat zaleen stuk beter gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:55:
Hangt een beetje af van de draag golf van de afstand bediening, als je de sheet van de tsop ziet zie je dat je meerde soorten kan bestellen, als je er een uitzoekt met de juiste draag golf kan je er waarschijnlijk heel veel plezier aan beleven.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:59:
* Klaaz heeft zich volledig scheel gekeken op de priegelige onderdeeltjes.

Maar wel weer een boel geleerd. Veel specsheets gelezen, en zolangzamerhand een volleerd soldeerder geworden. Nu nog de plaatjes aan de goeie kant solderen en het wordt voortaan helemaal toppie.

Verwijderd

Klaaz schreef op 13 augustus 2002 @ 20:09:
[...]
* Klaaz heeft zich volledig scheel gekeken op de priegelige onderdeeltjes.

Maar wel weer een boel geleerd. Veel specsheets gelezen, en zolangzamerhand een volleerd soldeerder geworden. Nu nog de plaatjes aan de goeie kant solderen en het wordt voortaan helemaal toppie.
Wacht maar tot je met smd mag spelen, moet je je adem inhouden anders waait je project weg.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 20:13:
[...]

Wacht maar tot je met smd mag spelen, moet je je adem inhouden anders waait je project weg.
nee nog erger een komplete bak met smd'tjes van de tafel laten vallen |:( en dat de baas zegt laat de vacantie werker ze maar sorteeren :'(

mare ik zou de led er af halen en dan de weerstanden iets verlagen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Sine
Shunt schreef op 13 augustus 2002 @ 20:17:
[...]

nee nog erger een komplete bak met smd'tjes van de tafel laten vallen |:( en dat de baas zegt laat de vacantie werker ze maar sorteeren :'(
auw

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Het komt ook vaak voor dat de kabel tussen de ontvanger en de seriele poort te lang is. Probeer het anders eens met een kleinere kabel. IK heb gehoord dat dit nog wel eens wou lukken.

Verwijderd

Mijn IR-schakeling werkt nu ook B-)
Nou heb ik nog 1 vraag:
Met WinLirc kan ik wel knoppen 'invoeren' en ze een naam geven, maar hoe 'verbind' ik hier nu een actie aan ?

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Winlirc is een server. Je moet dus compatible clientsoftware gebruiken om de gegevens van Winlirc te kunnen verwerken. Dit kan met een plugin zoals je kunt gebruiken in WinAmp, maar ook bijvoorbeeld met aangepaste software zoals bijvoorbeeld BsPlayer (Divx).

Op de WinLirc Site stat een developer gedeelte waarin dit uitgelegd wordt.

Btw: Heb jij ook regelmatig dat na het learnen van een remote het analyseren niet lukt?? WinLirc zegt dan dat de Remote waarschijnlijk niet compatible is en alleen maar RAW data kan verzenden. Terwijl het vaak wel lukt als ik wat minder knopjes 'learn'. :(

Verwijderd

Sine schreef op 13 augustus 2002 @ 20:00:
[...]

Nee irda hoeft niet aan
en nee kan niet direct op de irda connector
nou komt het nou net goped uit als je lirc hebt dat je dan nu ook sinds kort via de irda poort op je mobo met de tsop 1738/1838 ook kunt werken :P
Pagina: 1