KoelFan geplaatst achter Koelfan

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 21:00

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Heeft het een nadeel of een voordeel om een Fan Achter een andere Fan te hangen?

Volgens mij gaan de elektromotortjes daar niet stuk van, maar kunnen ze juist langer mee, omdat ze de wind als kracht gebruiken, en de elektromotor minder, of heb ik het nou helemaal mis?

Verwijderd

Zolang de achterste fan, waar de eerste dus naartoe blaast, maar niet door het aanjagen op een achterlijk hoog toerental gaat draaien, is er niets mis met zo'n opstelling.

Achterlijk hoog dus als in twee keer zoveel RPM.

Ik denk dus niet dat de levensduur er langer, of wezenlijk korter van wordt. Maar neem voor de 2e dan wel een fan met kogellager, geen 'sleeve'. lagering. Zo een lagering is open, en er zal teveel stof in waaien zo.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

heb ik ook gedaan werkt goed... zo heb ik mijn rpm's ietjes opgekrikt.... (niet teveel want das niet echt goed)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Het helpt wel, maar qua effect (sterkere luchtstroom) is het effectiever om de 2 fans naast elkaar te zetten. Is tijdje geleden ook eens topic over geweest, misschien dat met de search nog wat te vinden is?

Airflow zal iig bij lange na niet verdubbelen, aangezien de voorste fan de maximumsnelheid bepaalt, en die zal niet zo veel hoger (mogen) worden :)

Meen me nog van dat topic te herinneren dat ze in tegengestelde richting moeten draaien voor maximum effect, beetje zoals die luchtgeleidingsfinnen die wel bij grote Delta's meegeleverd worden ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik las vandaag toevallig ergens iets hierover. Normaal is de luchttoevoer bij zo'n fan als het ware lineair, gewoon in een mooie lijn de fan in. Een fan verstoort de luchtstroom wel behoorlijk, dus de uitgaande lucht waait alle kanten op en zit vol met wervelingen. Doordat de lucht die de eertse fan uit gaat niet meer lineair is maar dus als een soort wervelstorm aan komt waaien bij de tweede fan, is de luchttoevoer daar verre van ideaal. Het kan zelfs zo zijn dat door de tweede fan de totale luchtstroom minder wordt!
De fans moeten iig ver genoeg uit elkaar zitten en de tweede moet sneller draaien dan de eerste, zeker niet langzamer!

Ik denk dat je beter een grotere of snellere fan kunt installeren dan 2 op elkaar.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die laatste fan gaat sneller kapot en je hebt er bijna nix aan. Niet doen dus. :)

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:48

The Deaken

Nexus

Lijkt me een beetje overbodig, het is echt niet zo dat als je 2 fans achter elkaar plant dat er (veel) meer lucht verplaatst wordt. Als je echt gebruik wil maken van die tweede fan kan je hem er beter naast plaatsen.

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Kheb ooit een dual Celly Slot 1 gebouwd (2x 300A@450), waarbij de achterste Celly (diegene waarbij de fan achter de voorste zit :*) ) nogal wat warmte problemen had. Daarop heb ik ook twee fan bovenop elkaar geplaatst, waarop het geheel iets beter (=stabieler) liep, maar om nou te zeggen of het echt geweldig goed helpt: nou nee.

Dus als het kan zou ik ze naast elkaar plaatsen. :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Aikon schreef op 13 augustus 2002 @ 18:01:
Die laatste fan gaat sneller kapot en je hebt er bijna nix aan. Niet doen dus. :)
bigboy schreef op 13 augustus 2002 @ 18:05:
Lijkt me een beetje overbodig, het is echt niet zo dat als je 2 fans achter elkaar plant dat er (veel) meer lucht verplaatst wordt. Als je echt gebruik wil maken van die tweede fan kan je hem er beter naast plaatsen.
Pas als je het probeert, weet je het echt.

Ik heb het geprobeerd, en het gaat prima. Op een Alpha 6035 heatsink. Je krijgt iets van 25 tot 30 % meer CFM, en er gaat helemaal naks kapot.

(Heeft 7 of 8 maanden zo gedraaid tot de komst van de Swift MC462)
FragFrog schreef op 13 augustus 2002 @ 11:30:
Meen me nog van dat topic te herinneren dat ze in tegengestelde richting moeten draaien voor maximum effect, beetje zoals die luchtgeleidingsfinnen die wel bij grote Delta's meegeleverd worden ;)
NEEE 8)7

Ze moeten echt gewoon dezelfde kant op draaien / blazen als ze achter elkaar staan. ;)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hooi:
Misschien bedoelde hij dat de vinnen van de fan andersom moeten zitten en dat hij dan de andere kant op draait maar uiteindelijk nog steeds in dezelfde richting blaast of zuigt. Misschien heb je dan minder last van de turbulentie.

Touwens, ik heb nu ook een Alpha 6035 en wil ook wel een Swiftech MCX462, hoe groot was bij jou de tempertuurdaling?

Verwijderd

Ehh Jottem, effe nadenken hoor.

Toen draaide ik met een Duron 600.

Eerst was die niet goed boven de 980 te kerijgen wegens een brakke (Codegen 300 watt) voeding, en een Max VCore van 1,85 Volt. Meestal was de temp toen al rond de 49 idle en 59 stressed met BurnK7.

Met die Swift en een andere voeding ging dat naar 1100 Mhz stabiel en 42 idle en 48 stressed bij een VCore van ca. 2,15 Volt. Zo ongeveer. :Y)

Dat was trouwens met een stille Panaflo 80 mm 46 CFM fan op 10 Volt.

Verwijderd

Er zijn in het verleden al meerdere topics over geweest. Zie de Search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.