Ik heb een Athlon XP 1900+ processor maar hij wil niet draaien als een 1900+ in de bios heb ik de FSB nou op 122 gezet dan ziet hij hem als een 1700+ maar aleen dan werkt hij. Als ik hem gewoon op defualt zet reset hij halverwege het opstarten steeds of ik krijg een blauw scherm met hardware probleem. Wat kan het probleem zijn?
Hoe warm wordt je proc? Toen mijn proc te warm werd deed hij ook niks anders dan blauw schermen geven
. (doen ze meestal maarja
)
Verwijderd
Krijg je cpu wel het juiste voltage ? sommige bios'en kun je het voltage lager dan wat nodig instellen en dat zou dit kunnen verklaren, probeer ook zoals sjaok zegt even een bios update
Verwijderd
1. Booten in dos en memtest draaien.
2. Voltages verhogen (vooral het geheugen zou wel eens 2.65 nodig kunnen hebben ipv de standaard 1.55).
2. Voltages verhogen (vooral het geheugen zou wel eens 2.65 nodig kunnen hebben ipv de standaard 1.55).
Heb je geen jumpertje op je mobo die je eerst om moet zetten? dat had ik nl ook.
Als je hem op default zet, start ie niet goed op, maar als je hem nu eens handmatig op de juiste waarden zet? En mischien moet je de vcore iets verhogen om hem goed draaiend te krijgen.
Verwijderd
Weet je idd zeker dat er geen jumper op je mobo zit die op 100mhz (default) staat ipv (de vereiste) 133.............???leerling schreef op 13 augustus 2002 @ 08:37:
Heb je geen jumpertje op je mobo die je eerst om moet zetten? dat had ik nl ook.
Ik gebruik de allernieuwste bios versie. En hiervoor had ik een AMD Athlon XP 1800+ die ik zelfs op 1900+ had draaien. En op de site van ECS staat dat het moederbord zelfs de Athlon XP 2100+ aan kan. En mijn proc loopt op 52 graden. En de FSB jumper staat gewoon op 133mhz.
Mijn 1800+ was stuk en toen ik een nieuwe kocht was die niet op voorraad.
Verwijderd
/offtopic was hij niet op voorraad ? Heb ik ook altijd als ik iets koop is het niet op voorraad loop ik altijd met een hogere spec naar buiten...../offtopic
Verwijderd
Gebruik eens een system diagnostics zoals Sisoft Sandra , ik had laatst het zelfde probleem met mijn XP +1500 , er bleek toen dat de PCI/FSB multiplier bij de automatische BIOS instellingen niet terugschaalde naar 1/4e zodat mijn PCI BUS veels te snel draaide , juist die multiplier kon ik via Sisoft achterhalen.....heb hem toen handmatig ingesteld en probleem verholpen
hehe lol kijk effe al je jumpers na of ze wel op de juiste positie staanVerwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 23:38:
Is het niet toch stiekem een AMD Athlon XP 1700+ ?
Staan de geheugentimings niet te strak ingesteld? Heb je ook geprobeerd om met een enkel reepje DDR op te starten?
je moet je jumper op je mobo verzetten.
Ik he ff gekeken en het is jumper 3 die moet je op pin 2-3 zetten en hij staat nu op pin 1-2.
Die jumper zit vlak naast je aansluiting van je speaker in je pc.
Ik he ff gekeken en het is jumper 3 die moet je op pin 2-3 zetten en hij staat nu op pin 1-2.
Die jumper zit vlak naast je aansluiting van je speaker in je pc.
De FSB jumper staat wel goed. En ik heb al met bijde reepjes appart geprobeerd maar zonder succes. En wat houden die geheugentimings dan in?
dat bepaalt hoe snel je geheugen reageert op een actie.
maar als je jumper goed staat waarom draai je je fsb dan op 120.
dan hoort die standaard 133 te zijn.
kijk is in je bios daar kun je ook nog wat veranderen.
Ik heb net sinds gisteren zo'n mobo binnen gekregen en kon zo de fsb op 133 jumperen alleen dat kon de duron niet aan.
maar als je jumper goed staat waarom draai je je fsb dan op 120.
dan hoort die standaard 133 te zijn.
kijk is in je bios daar kun je ook nog wat veranderen.
Ik heb net sinds gisteren zo'n mobo binnen gekregen en kon zo de fsb op 133 jumperen alleen dat kon de duron niet aan.
Als ik hem in de bios op Defualt zet of op 133 dan krijg ik dat probleem dus weer. Maar dat had ik al verteld
Je sisoft gaf het al aan dat hij niet goed op 133 draait.

daar staat max fsb speed 133 en dat zinnteje erboven staat Front Side Bus Speed 2*120 dat is dus geen 133.
Probeer eens je bios te resetten anders, wil nog wel eens helpen.
daar staat max fsb speed 133 en dat zinnteje erboven staat Front Side Bus Speed 2*120 dat is dus geen 133.
Probeer eens je bios te resetten anders, wil nog wel eens helpen.
Ik heb hem express op 122 gezet omdat hij niet op 133 wil werken. En ik heb de bios gereset maar ook zonder succes. Het probleem is juist dat als ik de FSB goed zet zodat de processor op 1900+ staat dat hij dan reset halverwege het opstarten.
Weet je zeker dat je mobo niet kapot is?? Misschien was dat de reden van dat je andere proc dood is gegaan ??!!
Probeer het eens met een andere processor. Het kan natuurlijk ook aan de procesoor zelf liggen... alles vervangen en uitsluiten.
Probeer het eens met een andere processor. Het kan natuurlijk ook aan de procesoor zelf liggen... alles vervangen en uitsluiten.
Het moederbord heb ik net nieuw terug gekregen. Daar had ik nog garantie op. MAar ik zat zelf te denken dat de Processor mischien verkeerd geklokt(of hoe je dat ook mag noemen) is. Dat hij dus nooit goed zal werken op 1900+
hij loopt dus vast wanneer windows op wordt gestart.
probeer eens met opstartdiskette op te starten en kijken hoelang hij blijf lopen.
blijft hij lopen dan ff windows opnieuw installen.
probeer eens met opstartdiskette op te starten en kijken hoelang hij blijf lopen.
blijft hij lopen dan ff windows opnieuw installen.
Heb je dat eigenlijk wel gedaan? Symptomen wijzen namelijk op brak geheugen dat het niet redt bij FSB@133...
Edit: nog ff een vraagje: heb je PC1600 of PC2100 DDR geheugen?
Ik zou eerst memtest draaien bij FSB@100 en later nog eens bij FSB@122 of hoger, zover mogelijk in DOSVerwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 23:51:
1. Booten in dos en memtest draaien.
Edit: nog ff een vraagje: heb je PC1600 of PC2100 DDR geheugen?
De FSB moet op 133 staan voor die XP 1900+. Want als ie dat niet staat haal je de 1900+ niet. Dus als je je bord op 133 zet ne hij loopt vast dan zit er iets anders als je CPU niet goed.
Zoals al eerder opgemerkt denk ik ook dat het aan je geheugen ligt. Kijk eens wat er gebeurt als je je FSB op 133 zet en je geheugen setting CAS op 2,5 of 3 zet.
Het lijkt me dus zinvoller het ergens anders als bij de CPU te zoeken.
Zoals al eerder opgemerkt denk ik ook dat het aan je geheugen ligt. Kijk eens wat er gebeurt als je je FSB op 133 zet en je geheugen setting CAS op 2,5 of 3 zet.
Het lijkt me dus zinvoller het ergens anders als bij de CPU te zoeken.
Als ik een opstartdiskette gebruik dan kan ik wel in dos komen maar ik kan geen enkele windows instaleren. En ik gebruik 1x PC2100 DDR en 1x PC2700 DDR.
Verwijderd
probeer het eens met een van de twee reepjes geheugen erin (om en om)
en om alles even kort te sluiten je vorige proc in je systeem was de 1800+?
hoe is die precies aan zijn eind gekomen?
is je cooler uitgevallen want dan zal je de eerste niet zijn die ook een nieuwe mamaplank kan halen
dus met de zelfde settings doet je proc het niet terwijl de 1800 het wel deed?
zet m eens op 11.5*133 (de settings voor een 1800+)
doet ie dan ook niks?
dan zou ik de proc effe in een ander systeem testen als ik jou was
doet ie t daar wel
op voor een nieuwe mamaplank
en om alles even kort te sluiten je vorige proc in je systeem was de 1800+?
hoe is die precies aan zijn eind gekomen?
is je cooler uitgevallen want dan zal je de eerste niet zijn die ook een nieuwe mamaplank kan halen
dus met de zelfde settings doet je proc het niet terwijl de 1800 het wel deed?
zet m eens op 11.5*133 (de settings voor een 1800+)
doet ie dan ook niks?
dan zou ik de proc effe in een ander systeem testen als ik jou was
doet ie t daar wel
op voor een nieuwe mamaplank
Het moederbord had op 1 of andere manier kortsluiting gemaakt en mijn processor meegenomen naar de eeuwige byte velden. En ik heb met het geheugen ook al om en om geprobeerd.
Oh? Maar dan is het toch vrij duidelijk dat het gewoon aan de moederbord ligt? Hoe is deze kortsluiting eigenlijk gebeurd en hoe kwam je erachter dat het ook echt om een kortsluiting ging?Mpdrichel schreef op 14 augustus 2002 @ 18:38:
Het moederbord had op 1 of andere manier kortsluiting gemaakt en mijn processor meegenomen naar de eeuwige byte velden.
Verwijderd
Kijk eens of je cooler wel goed(om) zit..ik had per ongeluk bij de montage van me koeler (lekker dronken
) hem verkeerd om gezet en toen wou hij ook maar tot de 1200MHZ
Dat is vreemd meestal is dan je cpu naar ze grootje of hij word erg warmVerwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:06:
Kijk eens of je cooler wel goed(om) zit..ik had per ongeluk bij de montage van me koeler (lekker dronken) hem verkeerd om gezet en toen wou hij ook maar tot de 1200MHZ
I realize she's truly gone, disappeared like a bullet leaves a gun.
DAt kapotte moederbord had ik terug gestuurd omdat ik nog garantie had. Inmiddels heb ik een gelijke terug gekregen ik moest aleen nog een nieuw CPU kopen en dat was dus die Athlon XP 1900+. Enne Splasher, waarschijnlijk wil de CPU dan niet hoger vanwege de hitte dat hij dan instabiel word. Daar moet ik bij mij ook maareens naar kijken want als hij op 1700+ al op 53 graden loopt. Niet stressed. En dat ik dezelfde cooer gebruik als op die 1800+ en op deze cooler zit geen koelspul meer onder. Ik heb bij de processor ook een standaard koeler gekregen maar ik gebruik mijn oude omdat ik die ander er niet op krijg. Is die van AMD dan beter als ik niet overklok en stiller. En hoe krijg ik die erop?
Verwijderd
Lijkt op een sticker die hergebruikt wordt...
De koeler doe je met een clip erop. Wel opletten dat je hem goed erop zet en niet 180 graden gedraaid (kan je je proc kosten namelijk)
De koeler doe je met een clip erop. Wel opletten dat je hem goed erop zet en niet 180 graden gedraaid (kan je je proc kosten namelijk)
Ik weet wel hoe ik de koeler erop moet doen. Ik krijg aleen die clippies niet naar beneden.
Ik kan het helaas niet vinden bij amd op de site maar daar staat dat een amd XP 90 graden kan worden MAX en ook nog stabiel moet draaien. ( dat laatse weet ik niet 100% zeker want ik ben die link kwijt
)
Verwijderd
KrachtpatserMpdrichel schreef op 14 augustus 2002 @ 20:04:
Ik weet wel hoe ik de koeler erop moet doen. Ik krijg aleen die clippies niet naar beneden.
Gewoon een schroevedraaier instoppen en flink kracht zetten.
Misschien dat coolpasta helpt?Mpdrichel schreef op 14 augustus 2002 @ 19:33:
En dat ik dezelfde cooer gebruik als op die 1800+ en op deze cooler zit geen koelspul meer onder.
Of heb je er wel nieuwe onder gedaan?
No coffee, no nothing!
Had ik bij mijn vorige ook gedaan maar daar zaten aan de zijkanten van die dingen zodat ik niet uit kon schieten. Dat zit hier niet bij.Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 23:52:
[...]
Krachtpatser
Gewoon een schroevedraaier instoppen en flink kracht zetten.
Heb het na gezocht en het was 95gradenSplasher schreef op 14 augustus 2002 @ 23:27:
Ik kan het helaas niet vinden bij amd op de site maar daar staat dat een amd XP 90 graden kan worden MAX en ook nog stabiel moet draaien. ( dat laatse weet ik niet 100% zeker want ik ben die link kwijt)
Maar kan mijn moederbord die temp wel aan?
95 gradent word een AMD zelden, mijn TB 1,2 Ghz zou ook 95 graden worden volgens zo'n tabel maar die word maar 50 graden.
En hier op m'n werk hadden we een amd die werd 90 graden en de socket was nog steeds goed dus dat moet wel kunnen.
En hier op m'n werk hadden we een amd die werd 90 graden en de socket was nog steeds goed dus dat moet wel kunnen.
Heb nou na bijna een maand koelpasta onder de koeler gedaan en het probleem is opgelost. Hij loopt nou op 48 graden.
Pagina: 1