AKG hoofdtelefoon - K240DF of K501?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie hoofdtelefoon. Vorig jaar heb ik een paar dagen de Sennheiser HD-590 gehad, en zelfs na redelijk intensief inspelen vond ik 'm vermoeiend klinken. Overheersende wollige bass, zwak midden en overdreven veel hoog (too bright). Maar goed, ik wil dus geen discussie AKG vs Sennheiser ;) In ieder geval klinkt de AKG K240 heel neutraal, en de K240DF's zijn geselecteerde exemplaren.

Vandaag kwam ik ook de K501 van AKG tegen, en ik vond 'm enorm goed klinken. Strakke en beheerste bass, goed midden en genuanceerd hoog. Veel mensen vinden bijvoorbeeld Sony's of de HD-600 van Sennheiser beter klinken, maar die klinken weer te 'dik' vind ik. Ik zoek gewoon een neutraal geluid waarbij je het hoort zoals het opgenomen is, zoals ik van m'n luidsprekers ook gewend ben.

Enfin, ik zit nu heel erg te twijfelen tussen deze twee AKG modellen. De K240DF kost maar 130(!) euro terwijl de K-501 175 euro moet kosten, terwijl de adviesprijzen officieel ongeveer gelijk liggen. De weerstand van de K240 is 600 Ohm, dus je moet echt een goeie versterker hebben om 'm aan te sturen. Bij de K501 ligt de weerstand op een gemiddelde 120 Ohm, dus die is wat makkelijker. De gevoeligheid van de K501 ligt ook nog 6dB hoger. Helaas kon ik ze niet met elkaar vergelijken, maar voor m'n gevoel klinken ze even goed.

Ik heb heel veel reviews gelezen, en de K240-DF is legendarisch als reference headphone voor studio's. De K501 is een wat ander type, maar wordt ook heel erg goed gewaardeerd. Zijn er mensen die 1 of beide hoofdtelefoons kennen of hebben, en kan iemand aangeven wat de ervaringen zijn?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik ken de hoofdtelefoons niet, maar ga je hem via een versterker aansluiten of direct op de geluidskaart. Ik weet niet of de geluidskaart die 600 Ohm versie kan aansturen. Heeft http://www.audioreview.com/ geen koptelefoon reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Taco schreef op 12 augustus 2002 @ 22:48:
Ik ken de hoofdtelefoons niet, maar ga je hem via een versterker aansluiten of direct op de geluidskaart. Ik weet niet of de geluidskaart die 600 Ohm versie kan aansturen.
Een geluidskaart kan een paar simpele fontopia's al niet eens echt fatsoenlijk aansturen ;) Ik ga er in ieder geval een headphone versterker zelf voor bouwen, want in principe heb je dat voor elke goeie hoofdtelefoon nodig. Die 120 Ohm kan nog net door m'n mengpaneel aangestuurd worden misschien, maar ik heb toch liever een speciale versterker.
Heeft http://www.audioreview.com/ geen koptelefoon reviews?
Allemaal al gelezen :) En ze worden allebei heel goed beoordeeld, net als bij andere audio review sites. Vandaar dat de beslissing er niet makkelijker op wordt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10459

De weerstand van de K240 is 600 Ohm, dus je moet echt een goeie versterker hebben om 'm aan te sturen. Bij de K501 ligt de weerstand op een gemiddelde 120 Ohm, dus die is wat makkelijker. De gevoeligheid van de K501 ligt ook nog 6dB hoger. Helaas kon ik ze niet met elkaar vergelijken, maar voor m'n gevoel klinken ze even goed.

Ik heb heel veel reviews gelezen, en de K240-DF is legendarisch als reference headphone voor studio's. De K501 is een wat ander type, maar wordt ook heel erg goed gewaardeerd. Zijn er mensen die 1 of beide hoofdtelefoons kennen of hebben, en kan iemand aangeven wat de ervaringen zijn?
Ik zelf heb ook de AKG K240 en deze speelt prima als ik hem direct op mijn geluidskaart prik..Dus zonder versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 16:44
Ik heb zelf de K240 Monitor, destijds voor fl 189 gekocht bij Conrad. Hij klinkt lekker, maar ik heb niet zoveel vergelijk met andere koptelefoons. Hij is wat terughoudend, niet wollig. Ook 600 Ohm, maar de koptelefoonuitgang van m'n versterker kan hem goed aansturen. En als ik hem op het mengpaneel aansluit, gebruik ik een koptelefoonverdeelversterkertje (Samson Q4 of zoiets). Werkt uitstekend.
Hij klinkt mooi, en veel gedetailleerder dan m'n speakers. Maar dat heb je al gauw ;).
Als enige nadeel kan ik noemen dat er een soort plastic oorringen opzitten, die snel gaan zweten. Daardoor draagt hij niet zo heel comfortabel voor lang luisteren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 18:22

miekol

erm

Ik heb bij de lokale audiofielsjop dus ook een AKG beluisterd en ik vond ze veels te koud en kil. Weet niet meer welk model het was.

Ik heb daar dus ook ong. elk model van Sennheiser op me hoofd gehad en dat vond ik ook niet veel (zaten niet comfortabel).

En toen heb ik de Beyer Dynamic geprobeerd, nog steeds een van me beste aankopen ooit :D
Je kan die dingen 24/7 dragen en je merkt er echt niks van. De kussentjes zijn super zacht en alle onderdelen zijn makkelijk vervangbaar. (Dus ook de kussentjes als ze btje versleten zijn, das toch wel na een jaar ofzo)

En dan het geluid :9~ Gewoon lekker warm geluidje met goeie strakke bass maar ook weer niet overkill ala (goedkope) Sony ofzo en ze presteren gewoon met zo een btje elke soort muziek (ik hou van Mozart to Rancid ongeveer :D)

Anyway, voor de DT - 531's die ik heb ben je ong. 130 euro kwijt en die zijn echt heel fijn. Maar de DT - 931 (prijsklasse van HD 600) zijn nog mooier die zijn echt :9~. Ik zou zeggen probeer de Beyer Dynamics in ieder geval eens. Ik heb ze ook 1x aan iemand anders aangeraden en dies ook helemaal gek van die dingen.

Oh ja, ik heb ze op me versterker aangesloten klinkt toch wel beter als direct op geluidskaart vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

ik heb de 240DF al zo'n 20 jaar..en ik ben er nog steeds erg blij mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Anoniem: 19680 schreef op 13 augustus 2002 @ 16:52:
ik heb de 240DF al zo'n 20 jaar..en ik ben er nog steeds erg blij mee....

Ik heb vanmiddag nog even de K501 geluisterd, en helaas hadden ze er nogal brakke top-40 muziek op staan dus kon ik het niet echt beoordelen. Toch had ik duidelijk de indruk dat de K501 een beetje gekleurd was, en dat verbaast me ook niet aangezien ze bij AKG in de HIFI range zitten (wat ze daar dan ook onder mogen verstaan, maar goed).

Uiteindelijk heb ik nu gekozen voor de AKG K240-DF, en ik hoop dat ze 'm dit weekend binnen hebben :Y)

Pagina: 1