Toon posts:

Alpha computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn tegenwoordig aardig leuke computers maar ze kunnen nog sneller. Een Alpha bijvoorbeeld dat is een 64 bits systeem. Misschien is er iemand die hier wat over weet Weten jullie misschien waar zo'n systeem te koop is.

Verwijderd

Geld te veel?

Verwijderd

Ja, geld te veel.

Of kennis te weinig...

Verwijderd

Maar als je er toch aan wilt beginnen:

snuffel eens rond op de komende hcc-dagen. Daar is vast wel iets te vinden, en niet te duur. Kan je kijkn of het écht iets voor je is voordat je er te veel geld aan uit geeft.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 18 oktober 2000 10:52 schreef HlpDsK het volgende:
Geld te veel?[/quote]Helemaal geen geld te veel zo'n tweedehands systeem kost zo'n 300,- - 400,- en is sneller dan de snelste pentium 3 dus dat is wel aardig.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Heb je voor een Alpha geen speciaal stopcontact nodig?? 15kV ofzo?? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Denk je dat nou echt? Sneller alleen in heel specifieke dingen, en niet in gewone huis tuin en keuken applicaties. Als je er al software voor kunt vinden.

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:48

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Helemaal geen geld te veel zo'n tweedehands systeem kost zo'n 300,- - 400,- en is sneller dan de snelste pentium 3 dus dat is wel aardig.[/quote]ja en toen werd je wakker ;)

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Verwijderd

300,- tot 400,- voor een compleet systeem?
Ik denk dat ik wel weet over welke systemen je het hebt. Maar zover ik weet staan er in die advertentie alleen maar moederborden+cpu voor die prijs.
Wil je daar echt een goed systeem van maken, dan moet je op zoek gaan naar bijpassende videokaart (niet alle types werken er goed mee ivm drivers), vaak scsi hd (ide-ondersteuning is er *bijna* niet, ik geloof alleen bij de laatste modellen maar die zijn weer duur).
Verder is geheugen vaak een probleem (meeste oudere chipsets van alpha willen alleen simm, en vaak ook nog ecc-simm), en niet te vergeten de software (oké, linux moet lukken, maar zover ik weet is NT4 het laatste M$ systeem dat nog is ontwikkeld voor de alpha).

Het ligt er echt aan wat je er mee wil.
Internet-server: moet prima kunnen!
Gamen, photoshop, 3dmax (dingen die 'thuis' veel rekenkracht vragen (je wilt tenslotte harder dan p3)): zoek alsjeblieft hard verder naar AMD ofzo!

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
No way dat een Alpha van een paar honderd gulden sneller is dan een P3!

De Alpha's die je daar voor kan krijgen zijn meestal de 21066 of de 21064 en die zijn echt niet sneller dan een PentiumPro....

Verwijderd

Topicstarter
Linux kan dat systeem aan en voor linux is aardig wat software te vinden. Het is een 64 bits systeem en is dus ook wel een stuk sneller dan een pentium 3 waarom wacht intel met het uitbrengen van een 64 bits processor omdat er moet worden gewacht op windows. en win2k draait maar op 32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oom heeft ook zo'n systeem en die draait echt sneller dan een gewone pentium 3

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:36

winnie

de poes...

<a href="http://www.request.nl/" TARGET="_new">Klik hier</a> voor nieuwe en gebruikte alpha's (En dan heb ik het niet over de auto's, da's met een f).

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik heb er ook nog eentje staan, een Digital AlphaServer 3300. Meer info hier. Is te koop, maar niet voor een paar honderd piek :)

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Vergeet een ding niet: 64-bits is ten eerste 'anders'; daarnaast kan het 'beter' zijn... Een en ander ligt aan de opbouw van de processor, en hoe de software daar op aan is gepast.
En ik ben nog eens op zoek geweest naar prijzen, maar een alpha met p3-performace voor onder de 1500,- (alleen moederbord+cpu) ben ik nog niet tegengekomen... :(

Maar als je wat hebt, laat het dan zeker weten! Ik (en ik weet haast wel zeker de rest van degenen die op dit topic hebben gereageerd) zijn op zn minst gezegd 'geïnteresseerd' in het onderwerp ;)
Pagina: 1