Toon posts:

CPU - Idle 5.9 Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey die-hard overclockers,

Ik heb 3 seconden geleden cpu-idle 5.9 pro geinstalleerd.
En wat die met mij systeempje deed, vond ik schrikbarend.
Ik heb een XP 1700, 512 DDR ram met een 80 gb (7200 rpm) schijfje erin.
Dit alles in een big tower met 3 xtra fans.
Verder niets overgeklockt.
Voor de installatie was mij cpu temp. +/- 55 graden.
Als ik nu kijk is die nog 36.50 graden.
En als ik in mijn taakbeheer kijk geeft hij 100 % cpu aan.
WAT doet dit progje met je systeem!.
Voor mij is het tot nu toe een raadsel.

Verwijderd

Volgens mij klopt er daar helemaal niets van :) misschien dat het je case temp is :*

Verwijderd

Topicstarter
het klopt toch echt!!!!.
Mijn case temp is nu 31 graden.

Verwijderd

doe eens een bench mark dan zal je het wel zien

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik een screenshot invoegen?
dan zal ik het laten zien.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

DinX

Motormuis

Dat hij 100% angeeft is heel normaal. Als je pc niets doet zonder zo'n proggie zorgt "System Idle Proces" ervoor dat hij 100% draait.
Die 100% zijn idle-routines, die zorgen ervoor dat je processor koel blijft.
De idle-routines van windows zelf zijn niet zo goed, zo'n proggie doet dit nog veel beter.

Lees maar op de site van cpuidle http://www.cpuidle.de/works.html

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• DinX

DinX

Motormuis

Ik heb juist gezien dat dat proggie de moederbord temperatuur wel es wil verwisselen met de processortemperatuur. Dus niet d etemp in cpuidle kijken maar die van mbm

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 12:54

Eraser127

Nijkerk

DinX schreef op 12 augustus 2002 @ 20:49:
Ik heb juist gezien dat dat proggie de moederbord temperatuur wel es wil verwisselen met de processortemperatuur. Dus niet d etemp in cpuidle kijken maar die van mbm
idd, ook net ff geïnstalleerd en hij gebruikt bij mij (K7S6A) m'n mobo temp. Ik zag trouwens m'n CPU temp niet zakken (ja, 1.C, maar daar heb ik niks aan)

My Discogs

• DinX

DinX

Motormuis

Ik heb vroeger Vcool gehad, toen zakte m'n cpu temp soms met 7° en meer

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Eraser127 schreef op 12 augustus 2002 @ 21:09:
[...]
idd, ook net ff geïnstalleerd en hij gebruikt bij mij (K7S6A) m'n mobo temp. Ik zag trouwens m'n CPU temp niet zakken (ja, 1.C, maar daar heb ik niks aan)
Dat komt omdat bij de ecs k7s6a sensor 1 de casetemp is en sensor 2 de cpu temp, sensor 3 weet ik niet waarvoor die is, hij geeft bij mij -55 aan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ik heb het progje ook ff gedownload en de temps worden zeker lager, maar nu zie ik ook dat het voltage van mijn core behoorlijk aan het schommelen is gewwest tijdens pcmark2002 en zonder dat progje gebeurt dat niet.

Is dit nu slecht voor mijn cpu??

cpu zakt gemiddeld 6 graden
case temp 2 graden

ook mijn score was een stukje lager met cpuidle aan, vooral de score van mijn hardeschijf... snap er nix van

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:05

Wildfire

Joy to the world!

VCool werkt erg lekker... laat m'n CPU op 35C idlen ipv 47C...

Toch wel handig zo'n proggie... want Windows zelf doet niet aan energiebesparing voor je CPU, terwijl het in principe dus wel mogelijk is...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Wildfire schreef op 21 augustus 2002 @ 12:33:

Toch wel handig zo'n proggie... want Windows zelf doet niet aan energiebesparing voor je CPU, terwijl het in principe dus wel mogelijk is...
Dit heeft niets met Windows te maken want die doet dus wel aan ACPI en dus energie besparing.
Het heeft te maken met de registers die in de bios ingestelt zijn door de bios programmeurs.
Sommige boarden hebben het IDLE register wel ingeschakelt, maar de meeste juist niet. Dit doordat het nogal wat instabiliteit tot gevolg kan hebben.
De voedingsspanningen schommelen namelijk erg doordat je dus echt IDLE en STRESSED afwisselend 'gebruikt'. Kijk zelf maar eens.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Tribal_T
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Tribal_T

PSN ID: Tribal_T

Ik heb dus, dat wanneer ik ik cpuidle activeer dat mn systeem volledig hangt :?

En ik snap niet waarom. Dus ik ga maar eens die vcool probere

Anyone who takes himself too seriously always runs the risk of looking ridiculous; anyone who can consistently laugh at himself does not

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Rick2001: ik gebruik VCool alleen maar 's nachts als ik wil slapen... m'n computer staat dan hooguit files te posten naar Usenet... dan neemt normaal gesproken nog maar ampers 1% van de CPU-capaciteit in beslag. En dankzij VCool komt de temperatuur dan veel lager uit waardoor de CPU-cooler èn voeding op een lager toerental overschakelen waardoor het rustiger wordt...

Trouwens, wat de temperaturen betreft: het was 49C idle, nu draait m'n CPU op 34C... :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
WTF!
Ik heb dat nu ook geinstalleerd, en de CPU temp. begint echt gelijk te dalen (na de reboot), eerst was ie 45 graden bij normaal gebruik, nu is ie 35 graden. :D
B-)

/edit
De temp blijft gewoon dalen! Hij is nu 32 graden, en daalt nog steeds! B-)

Zou ik nu ook verder over kunnen klokken eigenlijk?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

eX0duS schreef op 21 augustus 2002 @ 14:28:
WTF!
Ik heb dat nu ook geinstalleerd, en de CPU temp. begint echt gelijk te dalen (na de reboot), eerst was ie 45 graden bij normaal gebruik, nu is ie 35 graden. :D
B-)

/edit

dus als et goed is optimaliseert ie de idle cycles die je normaal ook al hebt? zodat de proc beter af kan koelen.
Maar dat houdt niet in, verder overclocken dus he :P want als jij UT gaat spelen zijn er geen idle cycles en krijg je dus een dikke overheat

Verwijderd

Als je koetje hebt heb je er geen ruk aan. En zoals al gezegt wordt het zorgt er alleen voor dat je PC ipv NOP's uit te voeren in stanby-mode gaat. Let wel, een NOP duurt 1 clock cycli, het ingaan en terugkomen van standby-mode duurt 5 tot 8 clock cycli. Je PC wordt er dus niet sneller op (waarschijnlijk niet merkbaar). Als je dus geen idle cycli hebt dan is je PC dus net zo heet als voorheen.

Maar Master Mark je hebt 3 casefans en voor de rest alleen standaard hardware erin? En je cpu temp is 55 (idle neem ik aan dan omdat je temp omlaag ging, stressed wil ik niet eens weten want dat zal wel boven de 60 zijn)

Dan is er toch iets f*cked up in je PC, ik heb 0 casefans en alleen een extreem stille processorkoeler en mijn temp is op z'n heetst (33 graden kamertemp) 50 graden, nu issie maar 42 graden. Dus ik weet niet waarom je die casefan's erin hebt gedaan, misschien omdat je het geluid leuk vindt ofzo want je temp is echt extreem hoog. Wat voor processorkoeler heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Igloo 2310 (tot 1.79 Ghz).
Mijn pc maakt inderdaad nog steeds een teringherrie.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36

KneoK

Not in a million lightyears

Wildfire schreef op 21 augustus 2002 @ 12:33:

Net ook even gedownload dat VCool. In nog geen 5 minuten is mijn temperatuur idle (duh!!!) teruggeschoten van 54 naar 43 graden...

Leuk... Maar ja, wie zit er nou dag en nacht te idlen ?

Verwijderd

eX0duS schreef op 21 augustus 2002 @ 14:28:

Nee. De temperatuur blijft zo laag omdat er heel weinig stroom door heen gaat als de comp niks te doen heeft.
Als je hem echt op full load draait (burnK7.exe bijvoorbeeld) dan zie je dat het niet uitmaakt of het progje draait of niet. Bij full load word je processor heet omdat er dan nergens op bezuinigt kan worden.

Je kunt dus niet verder overklokken want kwa temperatuur op Full load heeft het progje geen effect, alleen de stap tussen idle en stressed zal groter worden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

CPU Idle = dikke bs

is al veel vaker langsgekomen

Er werd gezegt dat je het moest configureren.
Je CPU word echt NIET koeler door een progje te draaien |:(, eerder warmer door extra load.

• eX0duS
  • Laatst online: 16:56
epsilon schreef op 21 augustus 2002 @ 22:36:
Je CPU word echt NIET koeler door een progje te draaien |:(, eerder warmer door extra load.
Mijn koelblok is anders een stuk koeler dan voorheen, het verschil tussen 50 en 30 graden voel ik wel op het blok hoor!

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

nah ook maar geinstalleerd omdat mijn pc veel idle loopt, maakt denk ook uit wa voor win versie je hebt? kheb win2k....

maargoed, kzie voor als nog geen verandering, net voor de instal gemid 34 graden, en nu ook 34 graden dus......

• Rick2001

Rick2001

epsilon schreef op 21 augustus 2002 @ 22:36:
CPU Idle = dikke bs

is al veel vaker langsgekomen

Er werd gezegt dat je het moest configureren.
Het is geen programma wat je processor minder warm maakt, maar gewoon een register dat in iedere AMD en INTEL processor zit, wat ingeschakelt wordt om de processor in een zogenaamde STAND-BY modus te schakelen.
Hierdoor wordt je processor dus echt minder warm simpelweg omdat hij veel minder vermogen verbruikt.
Maar zoals ik al zei vinden niet alle componenten het evenleuk om zo'n grote verschillen van spanningen te krijgen toegedient en kan dus echt voor instabiliteit zorgen. Dit is de reden waarom het bij de meeste mainboard fabrikanten niet ingeschakelt staat in de bios, maar kan doormiddel van bijv. WPCREDIT zo gewijzigd worden dat dit IDLE bit wel ingeschakeld staat en je processor dus veel minder warm (kan) word(en)t.
Het is dus absoluut GEEN hoax. ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Rick2001

Rick2001

Bobbert schreef op 21 augustus 2002 @ 23:04:
nah ook maar geinstalleerd omdat mijn pc veel idle loopt, maakt denk ook uit wa voor win versie je hebt? kheb win2k....

maargoed, kzie voor als nog geen verandering, net voor de instal gemid 34 graden, en nu ook 34 graden dus......
Dan heeft jouw mainboard dus een BIOS waar het IDLE bit (register) al ingeschakelt staat en kun je het programma beter niet installeren.

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Rick2001 schreef op 21 augustus 2002 @ 23:20:
[...]

Dan heeft jouw mainboard dus een BIOS waar het IDLE bit (register) al ingeschakelt staat en kun je het programma beter niet installeren.
Abit kt7

Verwijderd

Master Mark, installeer koetje en pleur die casefan's eruit. Want of je airflow is fucked up of ze draaien niet goed ofzo want die temps zijn echt te hoog. En idle temp is echt onzin want daar heb je dus helemaal geen ruk aan, het enigste wat telt is je stressed temp.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is mijn airflow helemaal niet zo fucked up, want als ik mijn kast helemaal open zet, word hij alleen maar warmer.
Wel kan het zo zijn dat ik mischien een slechte CPU koeler heb, het is een Igloo 2310 (tot 1.97 Ghz).
Welke koeler kan ik er dan beter op zetten?

P.s. Ik speel geen spellen ofzo, dus ik heb veel meer aan mijn idle temp, bij normaal gebruik is mijn cpu gebruik nooit meer dan 30 %.

Verwijderd

CPU idle programma heb ik ook geinstaleerd en bij mij ging de tempratuur van 56 naar 41 graden toe.
En ik heb nog wel een pentium 3 700

Verwijderd

ik heb nu ook cpuidle aan staan maar hij word niet kouder :? heb WinXP specs staan hieronder wel... :|

Verwijderd

Jah gab, maar zoals al eerder gezegd;

"Dan heeft jouw mainboard dus een BIOS waar het IDLE bit (register) al ingeschakelt staat en kun je het programma beter niet installeren."

Zou dus mogelijk de oorzaak kenne wezuh.

DUH M@ZZOL$$,
H4L

Verwijderd

Paar dagen geleden ook CPU idle geinstalleerd. Ging van 53 C naar 38 C!
Leuk voor het downloaden in de slaap uren!

Verwijderd

Windows XP heeft toch een ingebouwde CPU-idle?
Voor dit OS is het zeker niet nodig om CPU Iddle of Vcool te gebruiken, wel?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 08:51:
Windows XP heeft toch een ingebouwde CPU-idle?
Voor dit OS is het zeker niet nodig om CPU Iddle of Vcool te gebruiken, wel?
Jawel. Mijn PC met XP Pro ging van 49C idle naar 33C idle.

Verwijderd

Ok overtuigd, maar waar download ik de nieuwste CPU-iddle?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:26:
Jah gab, maar zoals al eerder gezegd;

"Dan heeft jouw mainboard dus een BIOS waar het IDLE bit (register) al ingeschakelt staat en kun je het programma beter niet installeren."

Zou dus mogelijk de oorzaak kenne wezuh.

DUH M@ZZOL$$,
H4L
en kan ik ook het zo regelen dat zo'n proggie het ook wel doet :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 09:31:
Ok overtuigd, maar waar download ik de nieuwste CPU-iddle?
http://www.cpuidle.de

• 1Mark
  • Laatst online: 20:04
het werkt inderdaad wel leuk. als ik nu een spelletje ga spelen duurt het nu iets langer voor de cpu echt heet word.. :)

idle=34
stressed=45

dat jullie cpu's boven de 50 graden nog stabiel blijven..de mijne vind dat meestal niet zo leuk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
Rick2001 schreef op 21 augustus 2002 @ 23:19:
[...]

Het is geen programma wat je processor minder warm maakt, maar gewoon een register dat in iedere AMD en INTEL processor zit, wat ingeschakelt wordt om de processor in een zogenaamde STAND-BY modus te schakelen.
Hierdoor wordt je processor dus echt minder warm simpelweg omdat hij veel minder vermogen verbruikt.
Maar zoals ik al zei vinden niet alle componenten het evenleuk om zo'n grote verschillen van spanningen te krijgen toegedient en kan dus echt voor instabiliteit zorgen. Dit is de reden waarom het bij de meeste mainboard fabrikanten niet ingeschakelt staat in de bios, maar kan doormiddel van bijv. WPCREDIT zo gewijzigd worden dat dit IDLE bit wel ingeschakeld staat en je processor dus veel minder warm (kan) word(en)t.
Het is dus absoluut GEEN hoax. ;)
_/-\o_ hail to the king ! ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
markclausing schreef op 30 augustus 2002 @ 12:34:
dat jullie cpu's boven de 50 graden nog stabiel blijven..de mijne vind dat meestal niet zo leuk.
en dan heb je het over die athlon 1000 in je sig? Ik kan me niet voorstellen dat die het niet leuk vindt als ie boven de 50 komt.. dan zal er wel iets met je temp sensor of met de cpu zijn. Die van mij (athlon1000) wordt idle al 55 graden oid en stressed soms wel 65. Dat zijn nog redelijk normale temperaturen, en hij kan nog veel heter worden zonder te crashen (met slechte koeling werd ie wel es 75, maar bleef stabiel).

Ik gebruik dat progje (VCool) overigens ook al langer.. tijdens het surfen enzo is de temp altijd 44-45 graden (zonder vcool 55) dus. Bespaart ook weer stroomkosten denk ik :P

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ook wel es gelezen in andere topics dat windows NT en hoger al standaard bij cpu idle die HALT functies aanzetten... maar ik merk daar dus qua temperatuur helemaal niks van met winXP (en voorheen win2K)... Pas als ik VCool draai heeft het effect. Is het dan gewoon BS dat windows dit standaard aan zou zetten? Of moet ik dat zelf ergens aanzetten?

• 1Mark
  • Laatst online: 20:04
WindowsXP doet het wel, als je mobo die funtie maar aan hebt staan. Dit progje zet die functie gewoon aan denk ik.

Ik denk dat mijn temps wel kloppen hoor, als ik eraan voel dan is ie idle gewoon koel, minder dan lichaamstemp iig. Boven de 53 graden word mijn cpu echter instabiel. Gewoon een goede cooler denk ik.. ;)

Mijn chipset is meestal wel heet, slechte standaard cooling op mobo. Moet maar 's een orbje erop zetten, of nog even wachten op een Nforce2...

Verwijderd

En waar vinden we een werkende "krek" voor CPUidle Pro 5.9 ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 19:06:
En waar vinden we een werkende "krek" voor CPUidle Pro 5.9 ?

Dat is een OW voor je.

Verder: zoek eens op 'HALT-tweak'.

Verwijderd

Heb CPUIdle geinstalleerd:
Mijn cpu is is inderdaad koeler volgens de CPU diode, maar niet volgens de sensor op het mb (a7v333). Maar grootste probleem is dat er nu geen fatsoenlijk geluid uitkomt, maar alleen veel gekraak. :(

• Alien_Inside
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:26

Alien_Inside

-geen-

ha! onvoorstelbaar proggie! gister ook giinstalled... heb nl net brandnew axp1800+
WAS ontevreden met 50c idle... nu is het dus 33/34c idle! en mag ik mij bij de rest scharen van goedgekoelde systemen (bij wijze ...)

dit met globalwin FOP32-1 en msi k7t turbo

en ow ja: ik HAD ook gekraak, maar na ook de VIATWEAK te hebben gestart kraakt het ook al niet meer... hoe perfect kun je je oude slecht geventileerde sys toch al niet tweaken

17/16c temp decrease is wel erug veel btw :?

-geen-

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 16:43:
Heb CPUIdle geinstalleerd:
Mijn cpu is is inderdaad koeler volgens de CPU diode, maar niet volgens de sensor op het mb (a7v333). Maar grootste probleem is dat er nu geen fatsoenlijk geluid uitkomt, maar alleen veel gekraak. :(
Dit heb ik dus ook, maar dan met Vcool. Hoop niet dat het ook zo is met CPUIdle, ga het namelijk nu proberen

edit:
Het is niet zo met CPUIdle pro 5.9
het ging om een Asus A7Vpro moederbord met Athlon1200

Verwijderd

Hmm, dus ff op een rijtje voor deze noob :P

Het progje zorgt voor een lagere temp, bij het normaal draaien wan xp.
In games helpt het niet.
Het zorgt voor instabiliteit, dus in games doe je er geen goed aan?! Voral bij een oced videokaart lijkt mij dat ie dan er wel wat vaker mee kapt dan?

Of zit ik er helemaal naast?

Verwijderd

Ik zal het proggie ook maar effe installen.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 14:55:
Hmm, dus ff op een rijtje voor deze noob :P

Het progje zorgt voor een lagere temp, bij het normaal draaien wan xp.
In games helpt het niet.
Het zorgt voor instabiliteit, dus in games doe je er geen goed aan?! Voral bij een oced videokaart lijkt mij dat ie dan er wel wat vaker mee kapt dan?

Of zit ik er helemaal naast?
het progje doet niks anders dan een gedeelte van de processor op standby zetten als ie niks hoeft te doen. Als je bijv. windows op het buroblad hebt staan wordt de cpu nauwelijks gebruikt. Dan staat de cpu dus grotendeels standby waardoor ie weinig warmte afgeeft --> gevolg: lage temperatuur. Ga je nu internetten en lekker scrollen met grote plaatjes enzo, dan wordt je cpu soms wel wat zwaarder belast en zal de cpu aldoor even helemaal aangezet worden. Hierdoor ontstaat weer wat meer warmteontwikkeling. Als je niet scrollt en geen rare bewegende plaatjes in beeld hebt zal het cpu gebruik weer dalen en gaat je cpu weer op standby; hij koelt dus weer af. Tijdens normaal internetten blijft je cpu dus meestal lekker koel, bij wat veel bewegende plaatjes, flash animaties etc. wordt ie dan wat warmer (omdat meer cpu kracht is vereist). Als je nu een game gaat spelen wil die game vanwege alle grafische effecten etc. natuurlijk je volledige processor gebruiken (tenzij je pacman oid wil spelen :P). Dit spel speel je bv. een uur, dus blijft de cpu een uur lang volledig belast. In zo'n situatie zal ie dus aldoor volop warmte ontwikkelen en helpt zo'n progje dus helemaal niks.

Dit is volgens mij ook al es gezegd in deze thread, maar misschien dat het nu wat duidelijker is hoe het werkt :)

En van instabiliteit heb ik helemaal geen last. Ik kan me voorstellen dat als je een slechte voeding hebt, dat ie wat moeite heeft om aldoor de cpu wisselend van veel/weinig stroom te voorzien. Maar dat merk je snel genoeg, dus mocht je vage vastlopers krijgen dat weet je waar het aan ligt en uninstall je dat progje (of je koopt een fatsoenlijke voeding ;)).
En of je overgeklokte videokaart sneller gaat crashen... ik weet niet wat de logica achter deze gedachte is, maar dat is dus onzin en staat helemaal los van dit programmaatje.
Pagina: 1