waterkoeling vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 15:35
Ik ben bezig om een waterkoelingset in mijn kast te bouwen, ik heb een paar dingen uitgezocht;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Verbindingsstuk - 8 mm. naar 10 mm.      2,69       10,76
FlatFlow-O-Matic   49,00     49,00
Eheim 1048            50,99     50,99
Flow-O-Matic doorstromingscontrole 18,99    18,99
Black Ice Pro - zwart       71,99    71,99
Siliconen slang 10 mm. (10x2) - 1 meter     4,99        9,98
PVC slang 8 mm. (8x1) - 1 meter    2,29        2,29
Shine Up watertoevoeging  6,99      6,99
Graph-O-Matic                  34,99     34,99
Graph-O-Matic Geforce 4      34,99     34,99
Aansluitadapter voor Eheim 1005 / 1046 / 1048 - 8 mm.    3,99      3,99
Tank-O-Matic          54,99     54,99

Verder natuurlijk heb ik een aantal klemmen nodig om de slangen vast te zetten.
Ik weet dat dingen die in bovenstaand lijstje staan overbodig zijn voor een watercooling, zoals een reservoir of een doorstromingscontrole enz.

Nu heb ik een aantal vraagjes, ik denk n00b vragen maar ik stel ze toch:

Is deze lijst zo aan te raden of kan ik beter een andere radiator of iets aanschaffen zodat de koelprestaties beter worden of de prijs veel minder tov de temperatuur?

Verder, kan ik beter slangen nemen met een grotere diameter, dus waar meer volume doorheen gaat maar waar het water minder snel stroomt, of slangen met een kleinere diameter waar het water sneller door stroomt?

En nog een vraag, ik heb nu in het lijstje een reservoir. Kan ik hierin bijv ook ijs als in ijsblokjes doen zodat het water nog beter wordt gekoeld en dat geen problemen geeft verder?

[ Voor 0% gewijzigd door ravenger op 12-08-2002 19:06 . Reden: layout ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Epsilon

welk deel is je cpu blok :>

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Wat ben jij met geld aan het smijten zeg :/
Zijn verder mijn zaken niet ofzo, maar je kan veel goedkoper uit zijn :)

Radiateur van de sloop
Blokje kan je hiero op GoT kopen (maze 3 kopie, van erg hoge kwaliteit)
Slangen bij de dierenwinkel
Resevoir maken met bakje van de blokker

Dit bespaard je echt veel ¤ ¤ ¤

(Nogmaals, zijn mijn zaken niet, maar ik zou niet zo veel geld uitgeven)
FlatFlow-O-Matic voor 49 euro

iStockphoto

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Epsilon

BlizzarD schreef op 12 augustus 2002 @ 19:10:
FlatFlow-O-Matic voor 49 euro
k :>

maar idd, veel te duur allemaal. Al koop je je blok gewoon in de winkel, ben je nog erg goedkoop uit.

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Pomp kan uit m'n hoofd ook n stuk goedkoper. Bel 'n paar aquariumzaken af en verbaas je over de verschillen!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Tanu schreef op 12 augustus 2002 @ 23:45:
Pomp kan uit m'n hoofd ook n stuk goedkoper. Bel 'n paar aquariumzaken af en verbaas je over de verschillen!
www.aquariaveldhuis.nl :)

hij's hier wel duurder. Maar was voor mij dicht bij de deur.

En ja, die eheim pompen zijn gewoon duur :P.

specs

• ravenger
goed dan dat ik nog nix heb besteld :), ik zag ook een pomp staan bij oc-shop voor 33 euro, van SICCE, iemand daar misschien ervaring mee?

Verder zie eerste post :) iemand nog antwoord op mn andere vragen? :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

RaVeNgEr schreef op 13 augustus 2002 @ 16:55:
goed dan dat ik nog nix heb besteld :), ik zag ook een pomp staan bij oc-shop voor 33 euro, van SICCE, iemand daar misschien ervaring mee?

Verder zie eerste post :) iemand nog antwoord op mn andere vragen? :)
Ligt eraan of je hem inline wil gebruiken. SICCE valt ook wel inline te maken maar daar moet je voor lijmen enzo :P.

Eheim is duurder maar wel supergoed en erg stil.

specs

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Als je zo veel geld gaat uitgeven valt het ook te overwegen om een Prometeia aan te schaffen.

Kijk bij www.chip-con.com voor specs en op dit forum voor de echte resultaten!

Workstation

• ravenger
BusMastah schreef op 13 augustus 2002 @ 17:54:
Als je zo veel geld gaat uitgeven valt het ook te overwegen om een Prometeia aan te schaffen.

Kijk bij www.chip-con.com voor specs en op dit forum voor de echte resultaten!
mjah dat is met kast, maar ik heb al een mooie kast ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.networkingday.com/nwd/gfx/photogallery/nwd%2010%20(04-01-2002%20-%2006-01-2002,%20haarlem)/dscf2970.jpg

Verwijderd

Ik zou gewoon een klax koeling set kopen ( zeer goed komen die uit de test wel het grote blok). Ik heb blackice + maze 2 + sicce idra voor 130 euro 2de hands gekocht daarna nog wat spul bij aquacomputer.de reservoir enzo was 75 euro. EN nu kom ik erachter dat die sicce idra kut is dus nu eheim 1048 bestellen weer 55 euro. Dan ben ik 260 euro ongeveer kwijt nog meer want ik heb nog ander spul gekocht. Daar heb je bijna een goeie klax set van. En in die tijd dat ik alles heb uitgezocht kan je makkelijk het geld extra verdienen voor de klax extreme dus ja ik kan me zelf wel voor mn kop slaan 8)7

Mijn advies neem een klax set.
Denk dat je er geen spijt van zal krijgen ;)

En die kast is erg bruut, nice one uitgekozen _/-\o_

Verwijderd

RaVeNgEr schreef op 13 augustus 2002 @ 18:11:
[...]

mjah dat is met kast, maar ik heb al een mooie kast ;)
[afbeelding]
HEE... :D

Die pic heb ik gemaakt... :Y)
NWD 10

8)7

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09-2025

merijnen

Beam Me Up Scotty!

welke kast is dat btw?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

RaVeNgEr schreef op 12 augustus 2002 @ 19:03:
Nu heb ik een aantal vraagjes, ik denk n00b vragen maar ik stel ze toch:

Is deze lijst zo aan te raden of kan ik beter een andere radiator of iets aanschaffen zodat de koelprestaties beter worden of de prijs veel minder tov de temperatuur?
Om toch maar wat antwoorden te geven op je vragen :P

Over de radiator, ik heb zelf de Black Ice 1 hij voldoet opzich prima, is erg makkelijk in te bouwen, de slangaansluitingen zijn op maat en er zitten 4 gaatjes waar precies een 120mm fan oppast in.
Volgens de verhalen hier op GoT zijn de kachelradiators van auto's wel wat beter, maar het nadeel is dat ze soms net te groot zijn voor de plek waar jij hem wil, ze kunnen vies zijn en het probleem met je slangen, tenminste je zult verloopjes moeten maken ofzo.
Verder, kan ik beter slangen nemen met een grotere diameter, dus waar meer volume doorheen gaat maar waar het water minder snel stroomt, of slangen met een kleinere diameter waar het water sneller door stroomt?
Als ik je lijstje bekijk zie ik dat je 3 waterblokken hebt, voor de cpu, gpu en chipset. Daarvoor zou ik toch maar wat meer slang kopen. Wil je alles netjes inbouwen en vantevoren testen heb je gewoon een aantal meters nodig.

Dan je vraag. Ik denk dat je beter dikke slangen kan nemen. Hoe minder weerstand hoe beter voor je flow.

PVC slang heb ik gehad, heb je misschien gezien op Drome 9, als je met syncro mee was! :) Nu heb ik siliconenslang. Dit bevalt me veel beter. Ze knikken zo goed als niet. Ik heb de dure uitvoering met extra dikke buitenwand, maar er is ook nog goedkopere. Pics heb je ervan gezien in mijn peltier topic als het goed is.

Voor de andere geinteresseerden: [rml][ DH Cooling] Peltier topic. Pas op PICS!!![/rml]
En nog een vraag, ik heb nu in het lijstje een reservoir. Kan ik hierin bijv ook ijs als in ijsblokjes doen zodat het water nog beter wordt gekoeld en dat geen problemen geeft verder?
Het zou wel kunnen, alleen de meeste mensen hebben hun reservoir waterdicht afgesloten voor vervoer naar lanparty's enzo.

Voor een paar tests om er een paar Mhz extra uit te persen is het wel leuk, maar verder niet denk ik.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

je kunt ook gewoon met een gesloten circuit werken, dus zonder resevoir. Het heeft als voordelen dat je minder wateroverlast hebt als er iets gaat lekker, je hebt minder ruimte nodig in je kast en het is natuurlijk goedkoper. Nadeel is wel dat vullen lastiger is. Wat betreft ijsblokjes: wil je om de 10 minuten nieuwe ijsblokjes erin gaan doen? :) ijsblokjes zijn over het algemeen van kraanwater en dat is niet iets wat je in je waterkoelsysteem wilt hebben, gedestileerd water wat je er normaal indoet bevriest niet als het volledig 'schoon' is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• ravenger
Dunno :) ik had em hier op GoT zien staan, en toen ging ik shoppen en toen zag ik hem staan, moest toch een nieuw systeem hebben dus meteen maar gekocht. Ik weet alleen dat et een duitse kast is, ik had nog es opgezocht wat et was maar ik ben het adres compleet kwijt :/

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025

• ravenger
nog een vraag, hoe groot is het risico op condensvorming bij de waterkoelingset als hierboven beschreven?

Verwijderd

Is het misschien niet wat slimmer om een aparte waterkoeling-FAQ te maken aangezien de laatste tijd we hier worden overspoelt door "Wat heb ik nodig voor een waterkoeling?"-vragen? En daar dan meteen ook een paar linkjes naar sites te zetten die alles een beetje goed uitleggen en misschien een paar relevante links naar eerdere posts?

Het is maar een ideetje natuurlijk......... B)

• -=MOL=-

-=MOL=-

RaVeNgEr schreef op 19 augustus 2002 @ 11:17:
nog een vraag, hoe groot is het risico op condensvorming bij de waterkoelingset als hierboven beschreven?
Condensvorming krijg je voor zover ik weet pas als je onder kamerptemp gaat koelen. Dat kan niet met waterkoeling, omdat je water kamertemp is en zelfs nog opgewarmd word door je systeem.

Geen last van condens dus.
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 11:37:
Is het misschien niet wat slimmer om een aparte waterkoeling-FAQ te maken aangezien de laatste tijd we hier worden overspoelt door "Wat heb ik nodig voor een waterkoeling?"-vragen? En daar dan meteen ook een paar linkjes naar sites te zetten die alles een beetje goed uitleggen en misschien een paar relevante links naar eerdere posts?

Het is maar een ideetje natuurlijk......... B)
Maken die FAQ!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

FAQ zou erg handig zijn ja!!!

Verwijderd

Zeker ik zit nl ook nog steeds te twijfelen tussen plug en cool of gewonen aansluiting, alleen ben dan eerder bang dat het gaat lekken.

En omdat ik naar lans ga, is het denk ik beter om plug en cool aansluiting te nemen.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 13:14:
Zeker ik zit nl ook nog steeds te twijfelen tussen plug en cool of gewonen aansluiting, alleen ben dan eerder bang dat het gaat lekken.

En omdat ik naar lans ga, is het denk ik beter om plug en cool aansluiting te nemen.
Wat bedoel je precies met een plug en cool systeem?

Ik ga ook regelmatig naar lans. Ik heb mijn waterkoeling compleet in mijn kast gebouwd. De kast word meestal op zijn zijkant vervoerd of wat dan ook. Lekkage heb ik nog niet gehad, dus als je je WC setup goed in elkaar zet, hoef je imo niet bang te zijn voor lekkage.

• ravenger
k thx mol :) mijn pa zit er mee namelijk, die wil et niet omdat een kennis zijn systeem had verneukt omdat ie condens had, prolly omdat ie ook pelts gebruikte, zo'n diehard >:)

• -=MOL=-

-=MOL=-

RaVeNgEr schreef op 20 augustus 2002 @ 23:19:
k thx mol :) mijn pa zit er mee namelijk, die wil et niet omdat een kennis zijn systeem had verneukt omdat ie condens had, prolly omdat ie ook pelts gebruikte, zo'n diehard >:)
PICS!!!

;)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

[off topic]Wie weet of in de buurt van 's-Hertogenbosch een autosloop is voor die radiators?

Is die Maze3 look a like van GoT nog beschikbaar dan?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• -=MOL=-

-=MOL=-

ND schreef op 21 augustus 2002 @ 00:05:
[off topic]Wie weet of in de buurt van 's-Hertogenbosch een autosloop is voor die radiators?

Is die Maze3 look a like van GoT nog beschikbaar dan?
Elke autosloop heeft die dingen. Alleen van welke auto je hem moet hebben weet ik niet. Gebruik de search en gij zult vinden!

de maze3 look a like, kijk in het topic daarvan. niet hier :)

[rml][ wc] inkoopactie self made wc-blok?[/rml]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
code:
1
Shine Up watertoevoeging  6,99      6,99

Dit sapje kan je alleen niet gebruiken in combinatie met waterwetter. Ook niet in een open systeem.

Verder zou ik dikke slangen gebruiken omdat de weerstand dan minder is. Maar je houdt natuurlijk wel de weerstand van je koelblok, radiateur enzo.

Verwijderd

RaVeNgEr schreef op 20 augustus 2002 @ 23:19:
2x 172 TEC op een duron 600 zonder isolatie? >:) >:) >:)

:+

• -=MOL=-

-=MOL=-

Als je nou nog een nuttige reply had ofzo, ok. Maar, dit is een oud topic.

Ouwe }:O dus.

Verwijderd

Niet nuttig dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.