Firewall setting

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met 't installeren van een router, nou kan ik op die router enkele poorten sluiten....

Nou is mijn vraag, welke poorten moet ik nou sluiten....welke series van poorten kan ik het best instellen

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

Verwijderd

Eastman schreef op 12 augustus 2002 @ 18:27:
Ik ben bezig met 't installeren van een router, nou kan ik op die router enkele poorten sluiten....

Nou is mijn vraag, welke poorten moet ik nou sluiten....welke series van poorten kan ik het best instellen
volgens mij kan je ze best allemaal open laten staan, de adress omzetting geeft je in principe al veiligheid genoeg...

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Welke functionaliteiten wil je allemaal achter de firewall hebben ?
Oa. de volgende poorten open zetten:
80 http
20,21 ftp
25 smtp
110 pop3
443 SSL
6660-6669 mirc

En de rest gewoon dicht zetten.
Soms heb je wel eens wat programma's waarvan het niet echt bekend/duidelijk is welke poorten ze gebruiken, dan gebruik ik meestal ook Tiny, deze stel je dan in dat ie moet vragen als een programma een poort wil gebruiken waarvoor geen rule is, meestal kan je zo al een stukje meer duidelijkeheid hierover krijgen..

[Edit: bericht aangevuld]

Verwijderd

Wil je een echte goede beveiliging dan moet je niet uigaan van : Alles open en (mogelijk gevaarlijke) poorten dicht zetten. In mijn optiek timmer je eerst alles dicht. (Op zijn minst al het verkeer naar binnen). Daarna ga je kijken : wat gebruik ik nl. : icq, msn, ftp, http, https, enz enz.
Als je dit voor jezelf hebt uitgewerkt, dan ga je op zoek naar de poorten bij de applicaties (search forum) en je gaat alleen die poorten open zetten. Zo heb je de best mogelijke security ! (zo doet men het ook met een proffesionele firewall.) succes !!!

P.S. ik zou een oud pctje met linux (op floppy) of zo installeren. Heb ik zelf ook niet omdat ik geen oud pc-tje (en de plek ervoor) heb. Dit is het beste omdat je dan ook nog logging mogelijkheden hebt, en ook iets aan IDS kan doen (IDS=intrusion detection)

• Eastman
  • Niet online
HTTP, FTP, email (SMTP/POP3), MSN....

hmmm.....
ik weet wel welke ik open moet zetten, maar wat eigenlijk mijn vraag is, welke poorten moet ik zowieso sluiten

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

• Eastman
  • Niet online
netspy,

ik heb een e-tech router,
Maar hoe sluit ik alle poorten? ik kan alleen ranges sluiten dus van 0 tot (het laatste poort) maar wat is 't laatste poort?

• Rudie_V
Ik ben het helemaal met netspy eens voor het opzetten van een firewall. En om een antwoord op je vraag te geven van welke je dicht moet zetten: Alles wat je niet gebruikt !

• Rudie_V
Meestal werkt een firewall zo dat een rule die hoger in de lijst staat een lagere overruled. Dus eigenlijk op de laatste(onderste) regel(s) van je firewall settings alles(alle protocollen) dicht zetten en daarboven alles wat wel wordt toegelaten

[Edit: Yes, bericht toch nog gepost, bij een klik op verstuur crashte mijn iexplore.exe(bekend probleem voor het nieuwe forum software)]

• Eastman
  • Niet online
Rudie,

wanneer heb ik dan alle poorten gesloten? wat is het hoogste poort nummer?

Verwijderd

Je router biedt beperkte firewall functionaliteit (in mijn ogen meer een marketing optie dan een echte functionele ;) ) Op een linux firewall kan je dit allemaal als rule instellen. Heb er overigens zelf weining ervaring mee. Type maar eens in google linux firewall mxstream in. dan krijg je plenty results !!

• Rudie_V
Ik weet niet hoe jouw firewall met de standaard instellingen ingesteld staat, ik heb zelf een andere nl. de draytek vigor 2200e.
Maar wat ik bedoel is dit:
In een firewall kan je een X aantal rules instellen, waarbij rule 1 bovenaan de lijst staat met rule X uiteraard dan onderaan de lijst. Een rule die hoger in de lijst staat overruled een rule die lager in de lijst staat. Wat je dus kan doen is in de onderste rule alles dichtzetten. Als je het hierbij laat gaat er dus niets door de firewall heen. Als ik in een rule daarboven zeg dat al het uitgaande verkeer op poort 80 door moet laten, dan staat deze poort toch open en kan ik dus internetten.
Poorten gaan van 1 tot 65536.
Heb je trouwens de handleiding van je router gelezen, bij mij stond het(voor mij dan) goed beschreven...

• Eastman
  • Niet online
Naja,
thnx voor jullie reacties,
ik zet op elke pc wel gewoon een software matige firewall.....
ik kan alleen maar poorten sluiten van zoveel tot zoveel, en daarvoor heb ik een 20 tal regels voor.....

nogmaal thnx

• Rudie_V
Bij mij is het zo dat als ik alleen een start poort aangeeft dat het dan alleen die poort is, dus dan hoef ik geen end poort op te geven.
20 tal regels is wel wat aan de weinige kant moet ik zeggen...
Is je rouer nieuw ? anders ruilen voor een draytek bijv...

• Eastman
  • Niet online
ja hij is nieuw....

Maar zo erg vind ik 't nou ook weer niet....

enne, nog een vraagje....
weet jij misschien hoe ik mijn bestanden kan delen?
ik gebruikte hiervoor een PC om mijn internet te delen, op die PC stond XP prof, tegelijk met het delen van internet kon ik ook mijn bestanden delen, was heel makkelijk.... maar sinds ik een router heb, kan ik niet meer aan de bestanden komen van andere computers.... ik heb de wizzard voor het instellen van thuisnetwerk opnieuw gedaan en de mappen/bestanden die ik wou delen opnieuw gedeelt(zegmaar, eerst delen uitzetten, en dan weer aanzetten)... maar het werkt nu gewoon niet meer.....

Op mijn andere PC staat overigens windows ME...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Je hebt hier al een nieuw topic geopend:

Bestanden/mappen delen in een netwerk met een router
Je hoeft er hier ook niet over te beginnen :)
1 topic graag

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.