Oude computer, maar welk moederbord heb ik nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:40
Ik heb hier een oude computer, Pentium 166 MMX, 48 MB RAM, maar ik weet niet welk moederbord het is, want er staat nml. geen merk op.

Het mobo heeft EDO banken, maar ook SDRAM banken als ik het goed zie, en er zit een Intel TX chipset op. Het is een socket 7. Verder zit er een AMI bios op, en zie ik linksboven op het bord "5.6" staan.

Maar hoe kom ik er nu achter welk moederbord het is, zodat ik de BIOS kan flashen? Want hij herkent mijn 6 GB schijf als een 2 GB schijf, dus volgens mij is de BIOS gewoon te oud.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat er niks van een type nummer als je je PC boot? M.b.v. Google en dat nummer/die code kan je meestal wel uitvinden welk mobo je hebt.

Staat er trouwens ook niks van een merk op het mobo?

Verwijderd

Down sisoft sandra eens, kijk daarmee wat je hebt.

• eX0duS
  • Laatst online: 19-08 21:40
Het probleem is dat ik geen Windows kan installeren omdat hij geen geldige FAT partitie ziet in FDISK, en de hdisk niet goed detecteert.

En stel dat dat mobo nameless ofzo is ik kan geen BIOS vinden, kan ik dan een "standaard" BIOS oid gebruiken?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 16:30

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die 6 gig -- 2 gig problemen komen mij bekend voor. Je hebt waarschijnlijk je heads op 16 staan.
Zet die in je bios op 15 en vermenigvuldig je het aantal cylinders met 16/15 (zestien gedeeld door vijftien).
Dus:
heads --> 15
cylinders = cylinders * 16/15
sectors kun je gewoon op 63 laten staan.

Dit moet werken.

• paknaald
  • Laatst online: 18-08 18:57
Nee, zoiets als 'standaard' bios-sen bestaan niet, elk klein verschil zou een mobo al de das om doen. Met google is het idd makkelijk om achter ieder mogelijk mobo te komen (zo weet ik ook wat ik voor P100 mobo heb :))

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zoek naar FCC-ID's, typenummers en andere serienummers die op het moederbord zijn geprint. (in wit) In Google intikken en zien waar je terecht komt. Op een degelijke manier heb ik van een vobis-moederbord (geen handleiding meegeleverd) de typegegevens te kunnen terugvinden.

Een bios mag absoluut niet op een ander type moederbord dan degeen waarvoor deze is ontworpen geflasht worden!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hmm.. ik (m'n nichtje) zit met een soortgelijk probleem. Zij hebben nu Win98 (geen SE) op hun pc, maar willen graag win2k of XP erop hebben. Nou is het probleem dat ze niet kunnen upgraden.
Voordat ik begin met de zoektocht naar welk mobo (ivm nieuwe bios) wil ik graag weten of het überhaubt mogelijk is om de bios zodanig te flashen dat ik wél een ander OS kan installen.

Specs:
"Euroline"-pc (paar jaar geleden bij Basismarkt gekocht)
PII 333Mhz
Mobo -> weet ik nog niet
64MB RAM
Intel i740

Anyone..?

Oja: in het boekje staat nix over een evt. website ofzo. Alleen een helpdesknummer. Zal daar zo ff heen bellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Scipionyx op 15-08-2002 16:12 . Reden: oja.. ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Linchpin
  • Laatst online: 12:34
Waarom zou je het bios moeten flashen om een ander OS te installeren? Op een PII 333 moet win2k makkelijk draaien, misschien wel wat meer geheugen bijprikken dan.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op http://www.wimsbios.com kan je dmv de bios string de fabrikant en het type van het moederbord te weten komen. Dan kun je daar al es kijken of je de laatste bios hebt ed.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Scipionyx
  • Niet online
Jawel, maar als ik wil upgraden geeft ie een foutmelding dat dat niet kan. Tis dus een OEM-versie.
En ik dacht dat je eerst de BIOS moest flashen ofzo, wou je een ander OS installen.
Er komt binnenkort trouwens 128MB bij en een PII 400Mhz. Alle beetjes helpen ;)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Om je HD van 2 naar 6gb te laten werken zal je toch echt of een Bios update met daarin een lBA code, of een ISA-Lba kaartje (die ik nog wel heb) die je bios qua HD gedeelte vervangt om 6gb te gaan gebruiken, Werkt zeer goed op m'n 486 met een 7gb HD.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eX0duS schreef op 12 augustus 2002 @ 16:51:
Ik heb hier een oude computer, Pentium 166 MMX, 48 MB RAM, maar ik weet niet welk moederbord het is, want er staat nml. geen merk op.

Het mobo heeft EDO banken, maar ook SDRAM banken als ik het goed zie, en er zit een Intel TX chipset op. Het is een socket 7. Verder zit er een AMI bios op, en zie ik linksboven op het bord "5.6" staan.

Maar hoe kom ik er nu achter welk moederbord het is, zodat ik de BIOS kan flashen? Want hij herkent mijn 6 GB schijf als een 2 GB schijf, dus volgens mij is de BIOS gewoon te oud.
5.6 he....

Zeker dat het een Intel i430TX is en niet een of andere 'TXPro' geval is. Dit ruikt naar een M5xx PC-Chips plank.

Maar hoe dan ook, de BIOS string is een betrouwbare indicatie. Ook hebben mobo's van degelijke merken (PC-Chips was tot de fusie met ECS een jaar of 3 terug echt te brak voor woorden) vaak op de zijkant van de onderste ISA slot eea aan info staan op een stickertje. Daarvoor moet je wel de mobo uit de kast halen.

Maar om op die 2GB limiet terug te komen, hij boot dus wel met die schjf...

Dan hoef je helemaal geen nieuwe BIOS van de fabrikant te hebben (is wel zo elegant als die er is, maar veel support op 5 jaar oude plankjes leveren zelfs de beste fabrikanten niet, laat staan bagger-OEM bakkers.

Gewoon naar de site van je HDD fabrikant gaan en een patch tool downloaden die je op een bootable flop kunt zetten waarmee je de BIOS voor de gek kunt houden en de volle grootte toch aan de OS beschikbaar stellen. Voor Maxtor heet het MaxBlast, maar andere fabrikanten (iig IBM, Seagate en WD) hebben ondere andere namen tools die hetzelfde doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Noork
  • Niet online
weet je zeker dat je large disk support niet hebt aanstaan? mijn oude pentium herkent tot 8 gb voor en tot 32 gb na bios update
Pagina: 1