Airflow van HQ08

Pagina: 1
Acties:

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Ok ik heb dus een HQ08 en ben een beetje bezig geweest met een ontwerp voor het plaatsen van mijn FANS voor een goede Airflow. Ik zou hier graag wat commentaar op krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Airflow.GIF

Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, want bovenin zit een intake en een outtake vlak bijelkaar. Maar dit is omdat ik 2 outtake bovenachterin heb en daar ook mijn HD heb hangen. Dus die 2 dienen als HD koeling. En zonder die intake bovenin heb ik daar helemaal geen verse lucht. Ja het kleine beetje dat van beneden komt. En ik vind het ook lelijk om een fan bovenvoorin te maken. Maar hier zoek ik eigenlijk dus nog een oplossing voor.

Deze 7 FANS worden geregeld door een 12V/Off/7V Baybus.

Nog een vraagje. Is het handig om die FAN uit mijn AOpen voeding te vervangen door de PAPST die ik in het GIF'je aangeef?

Ik hoor graag opmerkingen over dit ontwerpje. Alternatieven zijn ook fijn, want die PAPST fan's zijn redelijk prijzig, maarja, wel stil :)

Specs

Verwijderd

Zaag het middenschot direct achter de 5.25 rek af en verwijder dit(zit ook onder voeding).
Dan is met deze hoeveelheid fan`s die jij erin wil zetten een airflow mogenlijk die je hardware eruit zuigt. :)

Zie link.

http://home.wanadoo.nl/a.....p.versteeg/HomeP3%20.htm

• JordyO
Steunt je voeding dan niet maar op 2 of 4 horizontale schroefjes?

Specs

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb even je tekening aangepast naar wat ik met de kast heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.bomberhardcore.nl/Airflow.gif

Dit houdt mijn systeemtemperatuur netjes een graadje of 2 boven de kamertemperatuur (op dit moment een mooie 28 graden in de kast).

• JordyO
Ik vond het een leuk idee om die hele plaat eruit te zagen. Ik heb namelijk zelf dat gat al groter geslepen waar de lucht doorheen moest. Maar naast een koel systeem wil ik eigenlijk ook een stil systeem. Of in ieder geval een systeem dat stil kan als het nodig is (Baybus)

Specs

Verwijderd

Supergroover22 schreef op 12 augustus 2002 @ 18:48:
Ik vond het een leuk idee om die hele plaat eruit te zagen. Ik heb namelijk zelf dat gat al groter geslepen waar de lucht doorheen moest. Maar naast een koel systeem wil ik eigenlijk ook een stil systeem. Of in ieder geval een systeem dat stil kan als het nodig is (Baybus)
enermax voeding is stil
enermax fannetjes ook en regelbaar voor als je meer power nodig hebt

• JordyO
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 01:08:
[...]

enermax voeding is stil
enermax fannetjes ook en regelbaar voor als je meer power nodig hebt
enermax voeding is duur en buiten mijn budget (arm studentje :'( )

Ik hang zowieso die voedingfan in mijn 12v/Off/7v baybus. Dus een PAPST fannetje erin als het teveel lawaai maakt. En zo spaar ik weer de kosten van een enermax voeding uit O-)

Specs

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

jongens jongens die ap versteeg kan er wat van :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

oke momenteel heb je nog geen enermax voeding nodig qwa power maar bij mij zeker voorlopig niet anders als enermax voeding en fannetjes
maar als je niet te veel kan uitgeven waarom neem je papst fanntjes dan zijn die niet duurder dan enermax
enermax fanntjes zijn regel baar die 80 mm van 1500 rpm tot 3000 20 tot 35 dba is dit
ik heb hier op mijn cpu een 120 mm enermax die heb ik op een zalman fanmate zitten als ik die fanmate helemaal terug draai en de enemax fan op half hoeveel rpm dit is weet ik niet kan kennelijk niet meer gemeten worden maar kan ie gewoon nog op starten en stil dat ie is

• Fire69
  • Laatst online: 21:32
Voor die fans aan de bovenkan zou ik het persoonlijk net andersom doen.
Bij mij zitten achter mijn schijven nu 2x 80mm die koude lucht aanzuigen.
De schijven worden zelfs niet lauw.
Als je nu gewoon bovenaan een gat maakt voor 1 80mm, heb je volgens mij toch een nette airflow, die ook nog eens de opstijgende lucht van onderaan der uit zuigt!

• JordyO
HEb ik dan niet veels te weinis outtake?

Specs

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe krijg je een gat van ongeveer 80mm in die dikke staalplaat? Ik heb wel een dremel, maar ik heb denk ik niet de juiste frees erbij. Ik heb nu maar 2 5,25" frontjes aan elkaar gelijmd en daar een gat in gefreesd. Ik heb nu een nieuwe 80mm fan als intake aan de voorkant van mijn Aopen Bigtower, ook een HQ08 geloof ik. Dat in plaats van een Justcooler twin bay cooler die met 2 90mm fans lucht naar buiten blaast. Ik had ook teveel outtakes en te weinig intakes. Die bay cooler blies ook tegen mijn benen en dat is best wel irritant.

(edit)
Verder heb ik de volgende fans geïnstalleerd:
Naar binnen zuigend:
1x 80mm onder voorin in de bracket (12v)
zoals eerder genoemd, een 80mm fan aan de voorzijde in 2 5,25" bays (7v)

Naar buiten blazend:
2x 80mm hoog aan de achterkant (2x12v),
1x een PCI slot cooler aan de achterkant (bovenste slot) (80mm) (7v),
Verder zit er een andere voeding in die 2 80mm fans heeft, 1 onderin de voeding die lucht van binnen uit de kast zuigt en 1 die het er aan de achterkant weer naar buiten uitblaast. De gaatjes achterin de bovenste deksel heb ik dichtgeplakt zodat de 2 80mm fans daar geen lucht vandaan halen.

En intern dan nog een Blue Orb op mijn GF2MX en de cpu cooler en de standaard northbridge cooler.

Desondanks is mijn Athlon 1600+ @ 1700+ nog ruim 50 graden met mijn Alpha PAL6035 met YS-Tech fan van 60mm 4200rpm. Onder heavy load gaat ie zeker de 55 graden over, soms richting de 60 graden.

• JordyO
offtopic:
[quote]BounceMeister schreef op 13 augustus 2002 @ 16:44:
Hoe krijg je een gat van ongeveer 80mm in die dikke staalplaat? [/quote]

Een slijptol of Decoupeerzaag voor het groffe zagen en dan een ijzervijl of een dremel om hem netjes af te werken en rond te maken. In ieder geval zo doe ik het.

Voorin komt trouwens zo'n suckhole. Met zo'n fanduct/bassreflexbuis. En daarachter een 92mm FAN. Dit moet toch wel veel lucht aanzuigen.

En even terug te komen op die achterste 2 FAN's, die kan ik idd wel intake maken en dan boven een outtake maken. Dan wordt mijn HD wel mooi gekoelt. Maar ik denk dat ik dan voor al die lucht die ik als intake heb, nog wel ergens een outtake moet maken. Of gewoon een joekel van een FAN die boven alles wegzuigt.

Even dus een update van mijn grafisch hoogstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Airflow2.GIF

Commentaar gewenst. En dus ook even of ik die ene FAN intake of outtake moet maken.

Specs

Verwijderd

Supergroover22 schreef op 13 augustus 2002 @ 17:05:
offtopic:
[quote]BounceMeister schreef op 13 augustus 2002 @ 16:44:
Hoe krijg je een gat van ongeveer 80mm in die dikke staalplaat? [/quote]

Een slijptol of Decoupeerzaag voor het groffe zagen en dan een ijzervijl of een dremel om hem netjes af te werken en rond te maken. In ieder geval zo doe ik het.

Voorin komt trouwens zo'n suckhole. Met zo'n fanduct/bassreflexbuis. En daarachter een 92mm FAN. Dit moet toch wel veel lucht aanzuigen.

En even terug te komen op die achterste 2 FAN's, die kan ik idd wel intake maken en dan boven een outtake maken. Dan wordt mijn HD wel mooi gekoelt. Maar ik denk dat ik dan voor al die lucht die ik als intake heb, nog wel ergens een outtake moet maken. Of gewoon een joekel van een FAN die boven alles wegzuigt.

Even dus een update van mijn grafisch hoogstaande plaatje:

[afbeelding]

Commentaar gewenst. En dus ook even of ik die ene FAN intake of outtake moet maken.
Op deze manier zuig je de warme lucht die uit je voeding komt, weer met 2x80mm je case in.

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb zelf alle intakes aan de voorkant en alle outtakes aan de achterkant. De voeding produceert nogal wat warmte dus die wil ik niet weer naar binnen zuigen zoals, versteeg al zegt.
Ik heb zelf de fan die direct aan de voorzijde zit in de 5:25" bays op 7v gezet, dan maakt ie wat minder herrie. Je kunt overigens een 120mm fan in drie 5,25" bays plaatsen.

Mijn cpu fan zuigt lucht langs de heatsink en blaast die naar boven, daar zou dus een gat moeten zitten die die lucht gelijk de kast uit blaast, bij mij kan dat helaas niet, want daar staat ie tegen een kast/plank aan.
Wanneer de cpu fan lucht aanzuigt en deze door de heatsink blaast zou je op die plek dus frisse lucht aan moeten zuigen. Daar is die onderste Papst fan zeker voor op het plaatje?

Je kunt kiezen voor overdruk of onderdruk in de kast. Het eerste geval heeft dus meer intake als outtake en het tweede geval meer outtake als intake. Ik zou dan bij overdruk zorgen dat er meer intake aan de onderkant zitten, zodat de warme lucht naar boven gaat en daar eruit. Bij onderdruk zou ik meer outtakes aan de bovenkant zetten zodat de warme lucht naar boven gezogen wordt en daar eruit gaat. Dan blaas/zuig je de warme lucht een beetje in zijn natuurlijke richting mee (naar boven dus).

Je had het tussenschot al ruimer gemaakt dus de lucht zou makkelijk naar boven moeten kunnen gaan.

En anders toch maar waterkoeling? ;)

• JordyO
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 18:33:
[...]

Op deze manier zuig je de warme lucht die uit je voeding komt, weer met 2x80mm je case in.
Goed punt, dus ik zit vast aan die 2x 80mm outtake. Ok volgend probleem.
Die 2x80 krijgen nooit frisse lucht. Altijd van die "warme" lucht die van onder komt. En die wordt al weggezogen door die fan bovenin mijn kast. Hoe krijg ik ooit verse lucht bij die 2x80mm outtake en dus over mijn HD. Ik wil dus geen fan in mijn 5.25 inch bays. Heb ik tevens ook geen ruimte voor. Zit ik dan vast aan die intake aan de zijkant?
BounceMeister schreef op 13 augustus 2002 @ 19:14:

En anders toch maar waterkoeling? ;)
Ja ok, maar dit is meer voor het idee. Zo heel superveel zal het ook niet schelen. Vind het alleen leuk om eraan te knutselen enzo. Waterkoeling komt later wel een keer. Dit is mijn 1e mod.

Specs

Verwijderd

Supergroover22 schreef op 13 augustus 2002 @ 19:54:
[...]

Goed punt, dus ik zit vast aan die 2x 80mm outtake. Ok volgend probleem.
Die 2x80 krijgen nooit frisse lucht. Altijd van die "warme" lucht die van onder komt. En die wordt al weggezogen door die fan bovenin mijn kast. Hoe krijg ik ooit verse lucht bij die 2x80mm outtake en dus over mijn HD. Ik wil dus geen fan in mijn 5.25 inch bays. Heb ik tevens ook geen ruimte voor. Zit ik dan vast aan die intake aan de zijkant?
.
Evenveel in intake als outtake dan is er niks aan de hand.

Wanneer er echt warme lucht uit de 2x80mm komt is er te weinig airflow.
Daarom heb ik het middenschot er uit gehaald.

• JordyO
Ik heb het middenschot wat bewerkt met slijptol en vijl. Maar het gat is nog steeds niet zo groot. Misschien moet ik ook het schot er wel uithalen. Maar verlies je dan niet veel stevigheid? En verliest je voeding dan geen steun?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Binnengatgemod.JPG

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Ik zou wel een deel van het middenschot laten zitten, het zal er niet voor niks in zitten. Ik denk ook niet dat het een drastische temperatuurverlaging teweeg zal brengen als je het eruit haalt.
Je voedig zuigt al lucht naar boven en dat gat in het midden is ook al erg groot. Wanneer je de kabels netjes bundelt zou er genoeg ruimte over moeten zijn toch? Misschien kun je de onderste 5,25" bay leeg laten en daaronder een gat erbij maken met een 80mm fan erin die lucht naar boven blaast, of zit dan dat 3,5" rek daaronder in de weg?

Je wilt geen gat in de 5,25" bays maken zei je. Nu zijn er ook van die kant en klare 5,25" fans die een mooi roostertje en een filtertje hebben. Het enige nadeel is dat het dan drie 40mm fans zijn, die niet zo heel erg veel lucht verplaatsen. Ik heb ook nog een ding voor in een 5,25" bay waar twee 80mm fans overdwars in zitten en die dus horizontaal/zijwaarts lucht naar buiten blazen, net als een pci slot koeler dat doet. Enige nadeel is dat ie alleen maar lucht naar buiten kan blazen.

Ik ga vanmiddag denk ik een Swiftech MCX462 kopen om m'n Alpha PAL6035 te vervangen. Kijken of m'n cpu temp dan nog een beetje daalt.

Verwijderd

Supergroover22 schreef op 14 augustus 2002 @ 00:50:
Ik heb het middenschot wat bewerkt met slijptol en vijl. Maar het gat is nog steeds niet zo groot. Misschien moet ik ook het schot er wel uithalen. Maar verlies je dan niet veel stevigheid? En verliest je voeding dan geen steun?

[afbeelding]
Zoals je op mijn site kan zien heb ik bij twee kasten het tussenschot volledig tot aan de 5.25 bay`s weg gehaald en dan is je case nog net zo sterk.
En je voeding hangt nog steeds even sterk op zijn plaats, ja als je hem van 2 meter naar beneden laat vallen zal het uitmaken maar anders niet. ;)
DOEN. :)

• JordyO
Hoogstwaarschijnlijk ga ik het op deze manier doen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Airflow3.GIF

Nog dingen die hierin staan die ik absoluut niet moet doen?

Specs

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 16:44

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb ook een HQ08 en ik heb de voeding helemaal bovenin gezet, op de plek waar normaal de 2 fans zitten. De 2 fans heb ik vervolgens op de plaats van de voeding gezet. (outtake)
Voorin heb ik een 12cm fan zitten (intake) en naast mn aansluitingen op de achterkant heb ik 1x een 6cm fan (outtake)

Dit bracht mijn temps +- 10 graden naar beneden :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

Rival24

I'll Be Back

Meelobee schreef op 14 augustus 2002 @ 13:28:
Ik heb ook een HQ08 en ik heb de voeding helemaal bovenin gezet, op de plek waar normaal de 2 fans zitten. De 2 fans heb ik vervolgens op de plaats van de voeding gezet. (outtake)
Voorin heb ik een 12cm fan zitten (intake) en naast mn aansluitingen op de achterkant heb ik 2 6cm fans (outtake)

Dit bracht mijn temps +- 10 graden naar beneden :)
Heb je daar pics van?

• JordyO
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 11:15:
[...]

Zoals je op mijn site kan zien heb ik bij twee kasten het tussenschot volledig tot aan de 5.25 bay`s weg gehaald en dan is je case nog net zo sterk.
En je voeding hangt nog steeds even sterk op zijn plaats, ja als je hem van 2 meter naar beneden laat vallen zal het uitmaken maar anders niet. ;)
DOEN. :)
Ik moet je gelijk geven. Vanmiddag even het schot eruit gedremelt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Middenstukgemod.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Middenstukgemod2.JPG

Tevens heeft mijn handige opa voor mij even een blowholetje voorin uitgeknipt. Jaja geknipt, hehe.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Voorkantgemod.JPG
Niet 100%recht, maarja je ziet er toch niks van als de voorkant erop zit :)

Bedankt voor de tip van het middenschot meneer versteeg.

Specs

Verwijderd

[zeurmodus aan]
volgens mij zit dat tussenschot er toch echt om een reden in hoor.Maar Ik hoop voor je dat dat houd als alles erin zit(en er gebeurt bijvoorbeeld iets mee , iemand leunt erop of iemand stoot zich :p ).Je hebt nu achter wat weinig support maar als het bij andere mensen werkt ( en het is er nu toch al uit ) dan zal het wel goed zijn

[zeurmodus uit]

• BounceMeister
  • Niet online
Met welk dremel-tooltje heb je dat tussenschot erafgehaald? Zo'n met glasvezel versterkt slijpschijfje?
En voor een geknipt gat ziet het gat aan de voorkant er erg mooi uit hoor. Hopen dat het effect gaat hebben. Dat horen natuurlijk we graag nog even.

• JordyO
Ik heb die aldi dremel (topcraft) en ik heb die gewone bruine slijpschijfjes gebruikt. Was mijn 1e keer met dat apparaat. Dus ik heb er 4 schijfjes voor gebruikt :( Ik drukte veels te hard en er knapte ook nog eens wat. Maar al doende leert men.

Ik heb die popnagels eerst eraf gedremeld. Achteraf had opa deze ook gewoon even snel kunnen doorboren, maarja ik moest het zonodig zelf doen.

[zeurmodusreactie]Oh en de stevigheid maakt volgens mij weinig uit hoor, ik heb even getest, alleen ben ik bang voor mijn "zware" voeding. Deze hangt aan 4 schroefjes, misschien dat ik daar nog wat voor ga maken. En als je het stuk onder de 5.25inch bays laat kan je moboplanggeval er ook nog klem in boven.[/zeurmodusreactie]

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Ik probeer even een plaatje te posten van de inhoud van mijn PC-kast. Let niet op de bedrading, want dat is nu een zooitje.
Een blauwe pijl betekent een intake.
Een rode pijl betekent een outtake.
Een gele pijl is een interne fan, zoals de CPU-fan, een Blue Orb en een HD cooler.

Daaronder staat een plaatje van de fan zoals ik die in de 5,25" bays heb gebouwd. De twee knopjes schakelen tussen 7v en 12v en daar komen alle 80mm fans op. Ik moet alleen nog wat verlengkabeltjes en Y-stukjes hebben voor de aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/linda.van.rijn/luchtstroming_groot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/linda.van.rijn/fan_voorkant_groot.jpg

(edit)
Coolers:
2x 80mm outtake (naast elkaar).
1x 80mm slotcooler outtake.
2x 80mm outtake via voeding.
2x 80mm intake (1 boven in bay en 1 onder in bracket).
60mm fan op cpu koeler Alpha PAL6035 (YS-Tech 2.19 Watt).
Standaard 40mm northbridge koeler.
Bue Orb op Videokaart.
Platte HD koeler op onderste harddisk. (De 2 harddisken bovenin worden al gekoeld door de 80mm fans)

Geluidsproductie is pittig maar nog geen stofzuiger geluid. Alle 80mm fans op 7v helpt al iets. Binnenkort hopelijk een Swiftech MCX462 met 80mm fan (en een GF4??).

• JordyO
Dat zijn een hoop coolers. Hoe zit dat met het lawaai dat je PC maakt. Kun je er een beetje bij werken, of is het echt om te gamen met keiharde muziek aan?

Mijn PC'tje zoals hij er nu bijhangt. Zonder schot dus
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Binnenkant.JPG

edit:
Ik zie nu pas hoe mooi scherp mijn pic is :)

edit:
ps. mijn HD zit tijdelijk boven mijn CDROM omdat mijn UDMA kabel niet lang genoeg was, deze is maar 45cm :(

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb m'n vorige post even aangepast en de fans erbij beschreven. Geluidsproductie wil ik kunnen aanpassen dmv de twee schakelaars, maar de bedrading ontbreekt nog.

Misschien zijn rounded IDE en Floppy kabels iets voor je? Verder valt het met de bedrading nog wel mee, maar straks met al die koelers zit er natuurlijk al een stuk meer bedrading in.

En zie ik daar nog vrije PCI sloten?! ;)

• JordyO
Ik gebruik maar 2 PCI sloten. En ik was al vanplan die rounded cables aan te schaffen. En er moet ook nog een CCFL in, die ik al heb liggen. Ik had gedacht deze mooi onder het randje van dat middeschot te plakken, maar nu is mijn middenschot weg. Ach ik vind nog wel een plekkie.

Hoe het er nu uitziet is zeer tijdelijk. Mijn HD steunt ook op 1 schroefje en piepschuim.

Wat nog komt:
Baybus 12V/Off/7V
Suckhole aan de voorkant (bassreflexbuisje, maar suckhole klinkt stoerder)
Stealthen CDDrives
Rounded Cables en CCFL erin
Window erin
Schakelaars om mijn HDDLED/PowerLED/andere lichtjes uit en aan te zetten. (ivb met slapen)
Geluidsreducerende matten
Spuiten van de kast in Mat Zwart

Kortom eigenlijk de grootste standaardmod die er bestaat, maar het is mijn 1e.

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Eh, CCFL?

(edit) ah, een cold cathode fluorescent light!

Verder is een window ook wel cool, alleen kan ik die niet zien omdat de pc onder m'n bureau staat, en precies met die kant tegen een plank aan. En je moet de zijkant in de kast schuiven, dus kan er dan wel een window in met zo'n dikke rubberen rand?

Hmm, wel een roostertje voor die suckhole plaatsen, anders gaan mensen gekke dingen denken! ;)

• JordyO
BounceMeister schreef op 14 augustus 2002 @ 21:48:
Eh, CCFL?

Verder is een window ook wel cool, alleen kan ik die niet zien omdat de pc onder m'n bureau staat, en precies met die kant tegen een plank aan. En je moet de zijkant in de kast schuiven, dus kan er dan wel een window in met zo'n dikke rubberen rand?
De oplossing:

Zo was het:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Lipjesorigineel.JPG
Zo is het:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Lipjesgemod.JPG
En ook even op het plaatje is het gereedschap waar ik het mee gedaan heb.

Roostertje zit al voor de suckhole btw, alleen de suckhole is er nog niet :?

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Ah, slimme oplossing! En de zijkant gaat niet krom staan of los zitten nu?

Ook een goede oplossing voor fans in de zijkant! (In principe hetzelfde probleem) Ik zat al te denken aan evt. frames in de kast zelf waar de fan aan vast zit, en dan alleen een gat in de zijkant die er dan voor schuift, maar dat hoeft dus helemaal niet. De kast is ook veel makkelijker te openen zo. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben.. Maarja, ik heb aan deze kast ook nog niks gezaagd of gefreesd.

Ik moet echt een andere opstelling voor mijn pc vinden, dan kan ik ook een fan aan de zijkant bouwen en een window erin enzo. Gelijk waterkoeling erbij en ik ben weer 1000 euro lichter! ;)

• JordyO
Hij gaat met het "dak" erop niet krom staan enzo. Je zou eventueel het laatste lipje kunnen laten zitten voor de stevigheid. Waarom ik dat niet heb gedaan is me een raadsel.

Specs

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
ik heb een HQ08 ;) .Heb ik nu te weinig intake en past het als ik een fan adapter van 60mm naar 80mm dat ik daaronder nog een 60mm kan plaatsen. Kan ik in de voorkant een 92mm past(zonder te modden)
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/ylyousou/Airflow.GIF
btw ik heb het plaatje gebruikt maar er toch geen copyright op(alsof iemand er tegenwoordig aan denkt >:) )

• JordyO
ismael86 schreef op 15 augustus 2002 @ 00:43:
ik heb een HQ08 ;) .Heb ik nu te weinig intake
Volgens mij heb je wel iets te weinig intake, maar ik kom maar net kijken. Volgens mij heb je nu onderdruk en trekt die onderdruk aan je intake fans waardoor deze boven hun snelheid gaan draaien ofzo.
Kan ik in de voorkant een 92mm past(zonder te modden)
Nee, maar modden hoort erbij. En het is niet heel moeilijk. Maarja passen gaat het niet die 92mm. Er zit namelijk zo'n wit houdertje voor waar alleen een 80mm in past. En er zitten ook geen voorgeboorde gaten in het frame voor 92mm. Als je 92mm wilt zul je dus 4 gaatjes moeten boren.
btw ik heb het plaatje gebruikt maar er toch geen copyright op(alsof iemand er tegenwoordig aan denkt
Dat plaatje is met veel moeite en tijd gemaakt. Daar zitten zweet en tranen in en jij kopieerd hem zo maar. Waar moet het heen met deze maatschappij. >:)
en past het als ik een fan adapter van 60mm naar 80mm dat ik daaronder nog een 60mm kan plaatsen
Dit volg ik niet helemaal hoe je dit wilt. Kun je dit wat beter beschrijven?

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Volgens mij hebben de nieuwere HQ08 kasten ruimte voor 60mm fans net boven de pci/agp sloten.

Ik zou in ieder geval geen ingaande en uitgaande fans vlak bij elkaar plaatsen, die gaan alleen maar lucht in de rondte blazen. Dus daar aan de achterkant zou ik geen intakes plaatsen. Maar als alles daar dan outtake is, dan kun je misschien beter toch die 90mm fan onder/voorin zetten en misschien nog wat frisse lucht door zo'n 5,25" bay naar binnen halen die dan je harddisk(s) koelt bovenin. Ik heb zelf twee van die plastic 5,25" klepjes op elkaar gelijmd en daar een gat in gefreesd, mocht dat dan mislukken, dan is niet m'n hele kast verpest.

Je kunt ook wat van die fans achterin op 7v zetten, er zitten er zoveel dat er dan misschien toch nog genoeg luchtverplaatsing is, maar dan met minder herrie.
Of je zet er een schakelaartje tussen, zodat je kunt schakelen tussen 7v en 12v.

Ik heb even wat op internet gezet zodat je kunt zien hoe ik het gemaakt heb:
http://home.hccnet.nl/lin.../spanning_schakelaar.html

Hebben jullie trouwens ook het probleem dat de CDROM drives bijna tegen de harddrives aan zitten en dat het zo'n geklooi is om de kabels daar aan te sluiten?

• JordyO
BounceMeister schreef op 15 augustus 2002 @ 10:19:
Hebben jullie trouwens ook het probleem dat de CDROM drives bijna tegen de harddrives aan zitten en dat het zo'n geklooi is om de kabels daar aan te sluiten?
Ehm jep. Ik heb mijn HD en CDROM om en om geplaatst. Anders wou het niet mooi.

Specs

• ismael86
Ik bedoel dat boven de agp en pci kaarten zit plaats voor 2x60mm fan maar als ik een fan adaptor va 60mm naar 80mm erop zet is er misschien niet genoeg plaats voor een 60mm fan(80mm neemt meer plaats inbeslag) weet iemand dat?

edit:
handige guide

• BounceMeister
  • Niet online
zo'n fan adapter is symmetrisch. Dat zou moeten betekenen dat het aan alle kanten 1 cm breder wordt. Je moet dus opmeten of dat gaat passen rondom en hoe ver die 2 60mm fans nu uit elkaar zitten. Als dat meer is dan 2 cm, dan zouden er 2 80mm fans op moeten kunnen. Wanneer dat 1 cm is dan zou er 1 80mm en 1 60mm op kunnen en als ze direct naast elkaar zitten dan kan er 1 van 80mm op en moet je de andere afplakken.
Die laatste lijkt me zowiezo de beste optie, 1 80mm fan dus, want zo'n 60mm maakt relatief veel lawaai voor de lucht die hij verplaatst.

Maar zo'n fanadapter met 80mm fan is best wel hoog, dus je moet ook de hoogte opmeten en kijken of je dan niet met iets op je moederbord in de weg zit.

• JordyO
ismael86 schreef op 15 augustus 2002 @ 20:08:
Ik bedoel dat boven de agp en pci kaarten zit plaats voor 2x60mm fan
Ehm volgens mij heb ik niet van die aansluitingen, als die boven de AGP en PCI zitten bedoel je dan hier?:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Achter.JPG

edit:

Sorry voor de onscherpe pic, maar het gaat hier niet om detail en het is al donker in mijn kamer en alles moet met de flitser. Zie namelijk niks :)

Specs

• ismael86
Wat raar misschien heb je een ouder model ofzo die van mij ziet er precies hetzelfde uit maar dan zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/ylyousou/Achter.jpg

• BounceMeister
  • Niet online
BounceMeister schreef op 15 augustus 2002 @ 10:19:
Volgens mij hebben de nieuwere HQ08 kasten ruimte voor 60mm fans net boven de pci/agp sloten.
Zie hier, mijn vermoeden is bevestigd!

• KneoK
  • Laatst online: 16:36

KneoK

Not in a million lightyears

Dat heeft die van mij ook. 2x60mm net boven AGP en net onder de voeding.

Bij mij is er daar altijd heel veel warmte ophoping van de lucht van de processor en door die 2 x 60mm (1tje wat aangepast naar 80mm) is dat probleem grotendeels opgelost. Daarom raadt ik je ook aan om daar alsnog outtake gaten te maken.

• JordyO
Nou met die 60mm fannetjes. Ik heb gezien dat deze voor een redelijk scherpe prijs toch nog wel wat lucht kunnen verplaatsten dus zit ik er over te denken.

Ik heb even modelletje weer wat aangepast. Commentaar gewenst graag. Ik denk namelijk dat middenin mijn kast lucht gaat botsen ofzo. Ik heb er geen verstand van, maar warme lucht stijgt en als ik dan van boven nieuwe lucht ingooi dan botst dat toch? ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Airflow4.GIF

edit:

Die tekst links op het plaatje zonder pijl hoort er dus niet bij.

Specs

• JordyO
Hier even een pic van een net door mijn opa ingeflext windowtje. Met een groene CCFL.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oldenkamp/Windowzonder.JPG

Specs

Verwijderd

niet zelf gedaan dan :p

• JordyO
Zelf geassisteerd. En opa kan het beter.

Specs

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Hoe heb je het vastgezet? Kan je ook pics geven van de binnenkant van het zijpaneel? :)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Supergroover22 schreef op 13 augustus 2002 @ 01:43:
[...]

enermax voeding is duur en buiten mijn budget (arm studentje :'( )

Ik hang zowieso die voedingfan in mijn 12v/Off/7v baybus. Dus een PAPST fannetje erin als het teveel lawaai maakt. En zo spaar ik weer de kosten van een enermax voeding uit O-)
ik zou je voeding daar NIET aanhangen een voeding kan niet zonder koeling, je kan wel 12/7 doen maar niet off er bij!

• JordyO
Ik maak een 12V/7V/Off Baybus voor mijn 6 of 7 Fans.
Daarnaast maak ik een 12V/7V baybusje voor mijn voedingsfan en mijn processorfan.

Oh en het zijpaneel met window is nog niet echt een window. Het is een gat. Dus het is nog niet vastgezet. Moet eerst mijn case spuiten. Daarna met moertjes waarschijnlijk en zonder raamrubber, ik wil een strak effect (in de zin van strak zonder toeters en belllen).

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Cooling Update!
Wat zo'n 2 a 3 graden scheelt in cpu temp is de fan boven/voorin om te draaien zodat ie naar buiten blaast. Naar buiten blazen betekent dus 3 graden koeler voor de cpu. Vreemd, want dan heb ik maar 1 fan die naar binnen blaast, en de rest die naar buiten blaast, een gigantische onderdruk dus.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/linda.van.rijn/luchtstroming-verbeterd.jpg

• JordyO
Zou je voor mij eens willen proberen wat er gebeurt als je die boven voorin uitzet?

Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Ehm, ik heb net de hele zooi aan de voorkant eruitgetrokken en m'n justcooler bay cooler er weer in gezet die twee 80mm fans heeft die naar buiten blazen.
Ik heb de baycooler en de twee coolers achter-bovenin en de intake onderin op een schakelaar gezet (12v/7v). Behalve het geluid lijkt er aan de cpu temp niet erg veel te veranderen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/linda.van.rijn/justcooler-twin-bay-cooler.jpg

Misschien zet ik die bay cooler wel even uit morgen om te testen. Ik denk dat door boven-voorin een extra intake te zetten er niet genoeg lucht van onderen weggezogen wordt ofzo. Wat wel jammer is, is dat ik door die intake voorin juist een hele mooie koeling had op de twee harddisks die boven aan de achterkant zaten. Dan had ik in de bovenste helft een luchtstroom van voor naar achter en onderin ook.
Ik denk dat ik er dan maar twee van die HD koelers op zet, want ze worden best wel warm met hun 7200 rpm. De harddisk onderin heeft ook een HD koeler en die voelt lang zo warm niet (ook 7200rpm).
De CPU is momenteel 49 graden en de kast temperatuur weet ik nu niet, omdat ik de tweede temp sensor aan m'n koelblok heb gekleefd om de sensor op het mobo zelf te kunnen controleren. Ze geven beiden aardig dezelfde temp aan.
Hij is nu niet overgeklokt, want dat gaf problemen. Ik had de fsb op 140 gezet wat even goed ging, maar later toch een vastloper. Dus eerst nog even wat geheugen koeling op de 2x infineon 256mb ddr cas2 zetten en de spanning 0,1 volt hoger zetten. Ook de cpu spanning had ik al wat opgekrikt.

En ik twijfel nog steeds tussen de cooltech waterkoeling set van oc-shop of een Swiftech MCX462-B met een vette fan erop. de waterkoeling kost 185 euro (met evt bijkomende extra's die niet in de set zitten) en de luchtkoeling 85 euro (Alternate).
De voeding is overigens een "Top Selected Power (TSP) 420W" die flink wat warmte produceert.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002

Maximus

There is no substitute

misschein een vreemd vraagje, maar heb je voor de HQ08 ook lange IDE kabels nodig of kunnen de kabels die bij mijn ASUS P4B533-E geleverd worden prima? want ik wil boven in de floppy en dan ;links boven in de HDD en dan in deze volgorde de drive-bays vol proppen:

dit is van Onder naar Boven
code:
1
2
3
4
5
6
7
1 - DVD Speler
2 - Niets
3 - Niets
4 - Brander
5 - Niets

6 - Floppydrive = 3,5 inch

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• JordyO
Ik had een 45cm IDE kabel die naar mijn HD moest en daarna naar mijn Brander en dat lukte net niet. Maar met een 60cm kabel haal je dat gemakkelijk. Maarja ik kreeg die 45cm bij mijn Aopen mobo, ik weet niet hoelang degene zijn die ASUS levert. En een floppy kabel haalt het eigenlijk altijd wel en anders koop je daar toch een andere voor, die dingen kosten bijna niks.

Specs

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002

Maximus

There is no substitute

ok ik kijk wel naar info over de lengte van die asus kabeltjes :) tnx anyway

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• ismael86
Als je aan de voorkant een 120mm fan wil zetten moet je dan dat speakertje eruit halen?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 10:48

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

ismael86 schreef op 20 augustus 2002 @ 12:39:
Als je aan de voorkant een 120mm fan wil zetten moet je dan dat speakertje eruit halen?
ja, of ergens anders plaatsen

[specs]

Pagina: 1