[FeeBSD] browser op zwakke PC

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
M'n huisgenote gaat na lang aandringen van haar broer van Win98 op FreeBSD overstappen (ze is geen nerd, maar heeft al de nodige xNIX ervaringen via de uni, dus dat zit wel goed)

Ze gaat hem als tik en surfbak gebruiken. Dat moet kunnen maar...

Online moet ze 2 dingen kunnen doen:
- email via Dolfijn.nl (met hun k*t :( engine met aparte vensters)
- ebankieren met SNS

Dat gaat zeker wel via Mozilla en niet (geen van beiden) Opera

En dat is lastig omdat haar PC een beetje oud is en ik twijfel of het Mozilla zal trekken:

P60@66 met 32MB RAM

Plan was om FreeBSD met een simpele Windowmaker te gebruiken. Helaas kan ik nergens zinnige hardware requirements voor Mozilla vinden (wel om te compilen, maar dat was nou ook niet de bedoeling :z ).

Vraag 1: gaat Mozilla überhaupt lukken en zo nee wat zijn de min specs onder FreeBSD

Vraag 2: als Mozilla gewoon niet gaat en Opera de sites niet kan benaderen, welke alternatieven zijn er (IE via VMware of WINE :? )

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

dion_b schreef op 12 augustus 2002 @ 15:16:
P60@66 met 32MB RAM
Vraag 1: gaat Mozilla überhaupt lukken en zo nee wat zijn de min specs onder FreeBSD
Vraag 2: als Mozilla gewoon niet gaat en Opera de sites niet kan benaderen, welke alternatieven zijn er (IE via VMware of WINE :? )
Nouja, Mozilla gaat wel draaien, alleen nogal aan de trage kant vrees ik, vooral omdat die 32 MB redelijk krap is (swappie swappie). Je kunt overwegen iets als Galeon (of Skipstone) te nemen, die gebruikt de render-engine van Mozilla, maar met een eigen (wat lichtere) interface. Maar ik vrees eigenlijk dat die ook nog te zwaar is voor dat bakkie.

Als je Mozilla neemt, probeer dan eens de 1.1 alpha's (of beta's of weet ik waar ze onderhand zijn), die zouden redelijk wat sneller zijn.

Bij een lichte browser komen verder in mij op: Netscape 4.7 en Dillo.
Dillo is een from-scratch project, erg snel en lightweight, maar volgensmij kan Dillo niet eens Javascript, dus ik vrees dat die geen optie is.
Netscape 4.7... Mja, redelijk snel en aardig voor je ram-usage is hij wel, maar nogal verouderd en niet altijd even stabiel...

IE via VMware is niet haalbaar met 32 MB en 60 MHz, via Wine zou je kunnen proberen, maar ik denk dat ook dat erg tegenvalt.

Is er geen andere bak in de buurt waar ze haar browser remote van kan draaien? Dat werkt vrij redelijk namelijk.
Als het geheugen van die bak makkelijk uit te breiden is (als je mazzel hebt heeftie DIMM slots) is dat wel een interessante optie; met voldoende ram zou Mozilla niet zo'n probleem moeten zijn...

Verwijderd

Ik heb zelf nog een tijd gewerkt met een P60 met 24Mb ram onder RH5.2 en later RH6.0. Dat draaide vrij redelijk, tenminste als de swap file op de HD groot genoeg was (zo'n 320Mb ten minste) en ik niet te veel in eens deed (was eigenlijk geen probleem, want toen was ik nog een groentje in linux ;)).

Zoals DeadInSpace correct opmerkt zal Mozilla waarschijnlijk te zwaar zijn voor zo'n setup. Ik heb toen Mozilla niet gedraaid, vermits de developers op dat moment nog aan het uitvechten waren of ze nu helemaal opnieuw van scratch zouden beginnen of een deel van de oude Netscape code zouden behouden. In die tijd was er Netscape 4.5, en eigenlijk niets anders. Er was een vroege beta van Opera4, maar dat was het dan zo'n beetje. Alles draaide eigenlijk vrij vlot met die netscape versie, maar de fontrendering is echt bagger en het crashte bij ietwat complexe pagina's met veel tabellen en/of java.

Ter vergelijking: een vriend van me moet zich tijdelijk behelpen met een P233 mmx met 256Mb Ram. Mozilla is naar zijn ervaring gewoon te traag (mede door de overhead van XUL). Alle gecko-based browsers zijn eigenlijk ietwat te traag op zijn machine (ja, ook Galeon voor intensief surfen), dus doet hij bijna alles met Opera 6.02, waar hij vrij tevreden van is. Als Opera een page niet goed kan renderen, neemt hij tijdelijk Galeon.

Dus je kunt het al raden: je zit vast met ofwel Opera, ofwel de oude Netscape, die crasht als je er al maar naar durft kijken :/ Ikzelf zou zeker opteren voor een combinatie van blackbox of openbox met Opera, maar ja, je zegt zelf dat Opera een non-optie is jammer genoeg. Als klein webservertje of router is die bak nog uitstekend geschikt, en in bash kan je nog veel plezier beleven met Emacs en al de andere tools, maar voor GUI werk is ie iets te traag geworden, temeer omdat het internet van vandaag echt niet meer te vergelijken is met het internet van een paar jaar geleden. Flash animaties laten zelfs m'n P3-800 hier soms schokken, en Java applets zijn ook niet echt snel te noemen.

Je kan natuurlijk lynx proberen, maar ik denk niet dat die rakker de klus zal kunnen klaren :P

• dion_b
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
deadinspace schreef op 12 augustus 2002 @ 16:19:
[...]
Nouja, Mozilla gaat wel draaien, alleen nogal aan de trage kant vrees ik, vooral omdat die 32 MB redelijk krap is (swappie swappie). Je kunt overwegen iets als Galeon (of Skipstone) te nemen, die gebruikt de render-engine van Mozilla, maar met een eigen (wat lichtere) interface. Maar ik vrees eigenlijk dat die ook nog te zwaar is voor dat bakkie.
Hmm, draait wel... da's alvast wat.
Als je Mozilla neemt, probeer dan eens de 1.1 alpha's (of beta's of weet ik waar ze onderhand zijn), die zouden redelijk wat sneller zijn.
Zal het voorstellen (maar ze is niet zo'n beta-type, liever oud en traag dan instabiel is haar houding)
Bij een lichte browser komen verder in mij op: Netscape 4.7 en Dillo.
Dillo is een from-scratch project, erg snel en lightweight, maar volgensmij kan Dillo niet eens Javascript, dus ik vrees dat die geen optie is.
Dillo? 'k zal eens kijken, maar idd die VRESELIJKE internet bankier sites zullen wel niet werken. Misschien wel voor mij interessant (486DX4 laptop met 24MB die nu (brak) DOS/Win98 draait wil ik naar iets open source porten.
Netscape 4.7... Mja, redelijk snel en aardig voor je ram-usage is hij wel, maar nogal verouderd en niet altijd even stabiel...
Stabiliteit van latere Netschapen vond ik dermate :X dat ik op Win platforms op IE overstapte. Maar het is het proberen waard, kan me niet 4.7 onder xNIX herinneren.
IE via VMware is niet haalbaar met 32 MB en 60 MHz, via Wine zou je kunnen proberen, maar ik denk dat ook dat erg tegenvalt.
IE native is al lastig genoeg met 40MB (was 8MB onboard vergeten)...
Is er geen andere bak in de buurt waar ze haar browser remote van kan draaien? Dat werkt vrij redelijk namelijk.
Als ze nu bij haar broer ging wonen wel, maar ze gaat bij d'r zus in huis, waar de PCs er zeker zullen zijn, maar dan wel met WinME als ik me goed herinner. Geen optie :'(
Als het geheugen van die bak makkelijk uit te breiden is (als je mazzel hebt heeftie DIMM slots) is dat wel een interessante optie; met voldoende ram zou Mozilla niet zo'n probleem moeten zijn...
Hmm, allicht een optie. P66 met DIMM :? Not likely. Het is een Intel Premiere/PCI LC mobo, met i430LX, 8MB onboard en 4x72p SIMMs. Ik heb een identieke bak hier als Freesco router draaien met 104MB erin, dus dat is waarschijnlijk de simpelste optie.

Officieel support de i430LX geen EDO, maar hij heeft nooit gezeurd over de 64MB EDO die er nu inzit, het wordt gewoon als FP benaderd.

Maar voordat ik m'n felbegeerde SIMMetjes ga doneren ga ik die andere opties eens bekijken. Tnx voor de tips :)

Oslik blyat! Oslik!

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

met blackbox Windows Manager en Mozilla moet het wel te doen zijn, maar het zal niet van harte gaan !

[vloek]
ik ben bang dat een kale win95 install beter performed
[/vloek]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad