Toon posts:

externe ATA100 hd in usb2.0-case last van 128GB-drempel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
<edit title: 137GB = 128GB>

Hoi guru's,

sta op het punt een redelijk goedkope backup-oplossing aan te schaffen voor mijn 160GB data: ik bedacht dat het handig zou zijn om een 160GB harddisk (Bijvoorbeeld D540X 5200rpm, ATA100) te kopen, deze in een extern USB 2.0 kastje te proppen, aansluiten op nieuwe usb2.0-kaart en backuppen maar!

Echterrrr... omdat je met IDE-ATA100 tegen een maximum aanloopt van 128GB, heeft het waarschijnlijk geen nut om een schijf groter dan 120GB te kopen. Is het een oplossing om de schijf in twee partities op te splitsen en dan pas in de USB2.0 opstelling aan te sluiten? Kan dit, of moet een USB2.0-linked drive perse uit één partitie (driveletter) bestaan? Of is dan alleen de primary partition te benaderen?
Hangt deze mogelijkheid misschien af welke external usb 2.0 case je koopt? Ik stel me zo voor dat een geavanceerdere ide-controller in zo'n behuizing, bijv. met ATA133-support dit probleem zou ondervangen. Zo ja, welke externe usb 2.0 case ondersteunt UDMA133? Op internet is slechts weinig te vinden m.b.t. de specs van deze kastjes, met name het IDE-deel is summier beschreven.

Of zijn er nog andere mogelijkheden om 160GB te backuppen op een relatief goedkope, mobiele manier?

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 21:23
Met een simpele ATA in/out controller kun je ook gewoon intern die 160 GB vastschroeven.

Je Bios ziet je disk dan als externe bron en kun j egewoon over je BIOS limiet van 128GB heen, en dit is veel goedkoper dan een extrene behuizing kopen...

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je
intern die 160GB vastschroeven?
maar ik wilde net EXTERN (lees: mobiel). Al die divx'en/mp3's moet ik natuurlijk wel mee kunnen nemen naar jan-en-alleman.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Titel even aangepast ;)

Verwijderd

btw De grens ligt niet op 128 maar op 137 Gb

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 20:09:
btw De grens ligt niet op 128 maar op 137 Gb

Nope..

De grens ligt op 128 GB, maar als je met de GB's van hdd-fabrikanten gaat rekenen, kom je op 137 GB uit.. (als je 1GB = 1 000 000 000 bytes telt).

Verwijderd

Topicstarter
tot zover bedankt voor de replies, maar ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord gekregen.

Wie weet hoe het zit?

Verwijderd

/me Ik gebruik dit oude topic omdat er nog steeds geen andwoord is op de brandende vraag:

Is er al iemand die een winkel of merk weet die een externe usb 2.0 hardeschijfbehuizing heeft die schijven groter dan 128 GB aan kan... :?

Ik ben in het bezit van een 200 GB hardeschijf en wil deze extern gaan gebruiken.
Bij alle computerwinkels bij mij in de buurd hebben ze alleen maar behuizingen die hardeschijven ondersteunen tot 128 GB. :(

Ik heb nu een paar online winkels een mailtje gestuurd met de vraag of ze ook behuizingen hebben die 200 GB schijven ondersteunen.

Mischien dat hier tweakers ronlopen die een oplossing hebben voor het probleem. :7

Alvast bedankt voor degene met de gouden tip... _/-\o_

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-03 21:43
In de tussentijd (laatste reactie is meer dan 4 weken oud) heeft Sweex een losse USB2 behuizing op de markt gebracht. In de pricewatch staan 4 bedrijven die hem in de catalogus hebben. http://www.tweakers.net/pricewatch/55654
Als ik op de reactie van bedrijven in en om Tilburg moet afgaan dan is de leverbaarheid nog wel een probleem. Ik heb zelf zojuist wat zitten te surfen en bellen. In Tilburg is er nog geen bedrijf dat hem op voorraad heeft of wil bestellen :( .

Nu kan ik zelf bij een groothandel bestellen en dat ga ik nu ook doen.

Hans van Zijl

Verwijderd

Ik heb vorige week een externe schijf behuizing gekocht bij Mycom, USB2.0 en Firewire. Een kennis van mij heeft em ook, maar dan met een 200 GB WD schijf erin.

Als je er naar zoekt bij www.mycom.nl, klik op kerstactie, dan categorie Harddisks.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 19:26:
Ik heb vorige week een externe schijf behuizing gekocht bij Mycom, USB2.0 en Firewire. Een kennis van mij heeft em ook, maar dan met een 200 GB WD schijf erin.

Als je er naar zoekt bij www.mycom.nl, klik op kerstactie, dan categorie Harddisks.
hoe bevalt ie?

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43

Shaidar

Ik weet niet of ik iets misdoe, of net niet, maar als ik een schijf van 200 Gb in m'n "Mentor External Enclosure" steek, dan kan ik partities aanmaken, zoveel of zo weinig (1 ;) ) als ik wil ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Pagina: 1