Toon posts:

Mogelijkheden & kosten indicatie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit leek me de beste plek voor een serieus antwoord op deze vragen, maar eerst wat achtergronden. Voor mijn afstuderen aan de CAH te Dronten ben ik in opdracht van een bedrijf bezig met onderzoek naar de mogelijkheden van gegevensverwerking. Het gaat hier om data die op verschillende locaties bij verschillende instanties op verschillende wijzen opgeslagen is. (denk aan gegevens zoals melkleveranties, vee-mutaties, voerleveranties door voederfabrikant, veel verschillende partijen dus). Omdat nu het meeste nog op papier aangeleverd wordt bij de adviseur (die dus eigenlijk de verzamelde gegevens dient te hebben)van het opdrachtgevende bedrijf , is mij gevraagd om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn om die gegevens geautomatiseerd op te halen en te verwerken. Uit het voorlopige onderzoek blijkt dat een aantal partijen ftp-toegang bieden tot de gegevens, en een aantal partijen de gegevens via web-based toepassingen kunnen tonen.

De concrete vragen:
-is het mogelijk om het proces van gegevens verzamelen en deze te verwerken tot overzichten (bijvoorbeeld middels geautomatiseerde invoer in een spreadsheet) verregaand te automatiseren?
-kan iemand me een kostenindicatie geven wat een programmer die een dergelijke toepasssing weet te bouwen per uur rekent en hoeveel uur het zou kosten om een dergelijke app. te bouwen?

Ik weet dat een en ander vrij wazig is, maar heeft iemand ervaring met een dergelijk project?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 14:25:
-is het mogelijk om het proces van gegevens verzamelen en deze te verwerken tot overzichten (bijvoorbeeld middels geautomatiseerde invoer in een spreadsheet) verregaand te automatiseren?
Ja dat is heel goed mogelijk. het beste zou echter zijn als die partijen het volgens een soort van standaard formaat aanbieden. Om maar een buzzwoorde te gebruiken: laat het ze in een door jouw gespecificeerd XML formaat aanleveren op hun http of ftp server.
-kan iemand me een kostenindicatie geven wat een programmer die een dergelijke toepasssing weet te bouwen per uur rekent en hoeveel uur het zou kosten om een dergelijke app. te bouwen?
Tja. Denk aan grofweg 40 euro per uur.
het aantal uren is met deze info ZEER moeilijk in te schatten maar reken op 1 maand ofzo.

[ Voor 0% gewijzigd door Juup op 12-08-2002 14:36 . Reden: typos ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Juup schreef op 12 augustus 2002 @ 14:35:
[...]
Ja dat is heel goed mogelijk. het beste zou echter zijn als die partijen het volgens een soort van standaard formaat aanbieden. Om maar een buzzwoorde te gebruiken: laat het ze in een door jouw gespecificeerd XML formaat aanleveren op hun http of ftp server.
[...]
het aantal uren is met deze info ZEER moeilijk in te schatten maar reken op 1 maand ofzo.
1 maand? Hoe kom je bij dit getal?
Persoonlijk denk ik dat het wel langer gaat duren, aangezien je met veel verschillende partijen te maken hebt. En alles afstemmen met alle partijen kost nou eenmaal tijd.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Even grofweg, je bent zo 3 maanden verder voordat je omgeving werkende is. Al was het alleenmaar dat het in de praktijk nogal moeilijk is voor bedrijven om open en los met elkaar te communiceren en uberhaupt al informatie delen is een ramp.

Dan moet je eerst vooronderzoek doen naar mogelijkheden, kijken wat er al aanwezig is, veel overleg plegen, alles documenteren. Dan ben je nog niet eens aan de ontwikkeling begonnen.

Verwijderd

Goh meneer de verkoper, hoe doen wij dat, waarmee, volgens protocollen?, beveiliging wasda?, is er capaciteit aanwezig voor de werkzaamheden?, zoniet... hoelang gaat het duren ...etc.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook erg lastig om een goed beeld te krijgen van wat er nu precies aan informatie beschikbaar is. Men wil er weinig over kwijt, anders dan 'het is beschikbaar'. Ook over de wijzen waarop informatie overgedragen zou kunnen worden (ftp, http, en noem maar op) wil men niet veel kwijt, tijdens een paar gesprekken kreeg ik het idee dat men het liefst eerst een vet contract zag voordat ze ook maar zouden willen zeggen of data via ftp danwel een andere techniek uitgewisseld zou kunnen worden.

Ook is het moeilijk om intern bij de opdrachtgever duidelijkheid te krijgen, men weet zelf niet goed wat te verwachten... maar ik zit met m'n colloquium dat ik volgende week vrijdag moet houden :O , dus het zal waarschijnlijk voornamelijk over mijn inzichten, en conclusies van gesprekken met betrokkenen gaan... daarom probeer ik nu nog wat extra info te verzamelen zodat ik in ieder geval nog wat kan onderbouwen.. :)

• tijn
  • Laatst online: 31-07 00:06
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 14:48:
[...]
Het is ook erg lastig om een goed beeld te krijgen van wat er nu precies aan informatie beschikbaar is.
Een beetje offtopic, maar gegevens over melkleveringen zijn voor derden via ftp beschikbaar (door de veehouder in te stellen).
Ook is het moeilijk om intern bij de opdrachtgever duidelijkheid te krijgen, men weet zelf niet goed wat te verwachten... maar ik zit met m'n colloquium dat ik volgende week vrijdag moet houden :O
Het gaat eigenlijk niet eens om de techniek, maar om de bedrijven/instellingen die gegevens bezitten en gaan uitwisselen. Technisch kun je een XML standaard definiëren en die vrij eenvoudig implementeren, maar voordat je alle deelnemende partijen op dezelfde golflengte hebt is de moed je waarschijnlijk al in de schoenen gezonken. Veel initiatieven voor uitwisseling zijn verziekt door politieke spelletjes omdat bepaalde partijen in een keten hun eigen belang hoger achten dan een algemeen (maatschappelijk) belang.

Cuyahoga .NET website framework

Verwijderd

Topicstarter
tijn schreef op 12 augustus 2002 @ 15:25:
[...]
Een beetje offtopic, maar gegevens over melkleveringen zijn voor derden via ftp beschikbaar (door de veehouder in te stellen).
Doel je hier op de melkcontrole of de melklevering qua tankauto? Ik heb contact gehad met een mevrouw v/h NRS die me inderdaad vertelde dat de NRS gegevens, dus ook de melkcontrolegegeven svan indiv. dieren dor derden op te halen zijn (demo op NRS site werkt nu niet, wordt aan gewerkt). Ik weet echter niet of via bijv. Zuivelnet de gegevens van de leveranties aan de }:O fabriek ook door derden te bekijken zijn. Iemand?
[...]
Het gaat eigenlijk niet eens om de techniek, maar om de bedrijven/instellingen die gegevens bezitten en gaan uitwisselen. Technisch kun je een XML standaard definiëren en die vrij eenvoudig implementeren, maar voordat je alle deelnemende partijen op dezelfde golflengte hebt is de moed je waarschijnlijk al in de schoenen gezonken. Veel initiatieven voor uitwisseling zijn verziekt door politieke spelletjes omdat bepaalde partijen in een keten hun eigen belang hoger achten dan een algemeen (maatschappelijk) belang.
In dat opzicht denk ik dat het ministerie van LNV wel goed bezig is (zie rapport Lastige Lasten op minlnv.nl) Daarnaast is ook ZieZo.biz als initiatief bezig met iets dergelijks. Ik denk wel dat de tijd rijp is voor dergelijke toepassingen. Daarnaast heb je nog het feit dat veel klantgegevens gewoonlijk ook al beschikbaar moeten zijn voor de accountant, alleen is nu de manier waarop anders..

• tijn
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 16:20:
[...]

(demo op NRS site werkt nu niet, wordt aan gewerkt). Ik weet echter niet of via bijv. Zuivelnet de gegevens van de leveranties aan de }:O fabriek ook door derden te bekijken zijn. Iemand?
Yep, EDI berichten kunnen vanaf Zuivelnet naar derden verstuurd worden.
In dat opzicht denk ik dat het ministerie van LNV wel goed bezig is (zie rapport Lastige Lasten op minlnv.nl) Daarnaast is ook ZieZo.biz als initiatief bezig met iets dergelijks. Ik denk wel dat de tijd rijp is voor dergelijke toepassingen.
En of de tijd er rijp voor is!!! Organisatorisch is het alleen zo verschrikkelijk complex, dat wil je niet weten. Maareh dit gaat nogal offtopic. Misschien even verder per meel.

Verwijderd

Topicstarter
tijn schreef op 12 augustus 2002 @ 16:41:
[...]Maareh dit gaat nogal offtopic. Misschien even verder per meel.
Ja inderdaad, ik mail wel even... Maar gedachten/bijdragen blijven vanzelfsprekend van harte welkom! _/-\o_ :) Zijn er verder nog mensen die bij een project als dit betrokken zijn?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

In principe wat er nodig is, is een data-migratie process.

De kosten van een programmeur zullen ergens tussen de € 10 en de wolken liggen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Topicstarter
dusty schreef op 12 augustus 2002 @ 22:22:In principe wat er nodig is, is een data-migratie process.
:? Ja..??? Leg eens uit??
De kosten van een programmeur zullen ergens tussen de ¤ 10 en de wolken liggen.
Kijk, dat begrijp ik dan weer wel.. >:) Maar even een oh zo gevaarlijke 'stel-dat' situatie: stel dat je bij alle partijen de informatie kunt ophalen via ftp, dat de gegevens klaar staan in een XML subformaat (een variant op ebXML zal dit dan waarschijnlijk worden als ik kijk naar de ideeen van het ATC (atc.nl)), hoe lang zou het dan duren, in het meest gunstige geval, voordat er een werkende tool is. Natuurlijk moeilijk echt harde gegevens te geven, maar een goede gok zou al leuk zijn.. O-)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

deze formule vind ik zelf altijd wel aardig voor ambitieuze projecten.

tijd nodig > gedachte tijd * 3

Software ontwikkeling duurt nu eenmaal langer dan vaak gedacht wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 13 augustus 2002 @ 08:54:
deze formule vind ik zelf altijd wel aardig voor ambitieuze projecten.

tijd nodig > gedachte tijd * 3

Software ontwikkeling duurt nu eenmaal langer dan vaak gedacht wordt.
Niet alleen software ontwikkeling, ook afstudeerprojecten >:) Maar stel dat de situatie is zoals in de eerder beschreven 'stel-dat' , hoe veel tijd schat je dan dat er nodig is om 'iets' draaiende te krijgen?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Wie ben ik om dit in te schatten?

1) ik heb geen overzicht wat er allemaal moet gebeuren
2) ik weet niet hoeveel personeel jullie tot jullie beschikking hebben
3) ik heb geen/weinig ervaring op dit gebied dus ik kan je daarom alleen al geen indicatie geven.
4) iets wat ik in 1,2 of 3 nog niet genoemd heb :D

Ik vind dat alleen een prof die zich hier in heeft verdiept hierover een uitspraak kan doen, en iemand die wel beweerd dat hij een tijd weet die lult echt uit zijn nek.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan de vraag aan iedereen gesteld ;) : "stel dat de situatie is zoals in de eerder beschreven 'stel-dat' , hoe veel tijd schat je dan dat er nodig is om 'iets' draaiende te krijgen?"

Verwijderd

Een programmeur zal je minimaal EUR 100,- / uur kosten als je het door een bedrijf laat doen, met alle service van dien. De tijd die het gaat kosten, op basis van webservices ik denk 30 dagen x 8 uur = 24.000,- EUR

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, da's mooi.. _/-\o_ Ik zal die getallen als uitgangspunt gebruiken.. En ik weet dat projecten uitlopen, maar het is goed om wat richting te hebben. :)

Verwijderd

Topicstarter
oh, en mijn dank voor jullie reacties is vanzelfsprekend groot ! Ik zal zo gauw het cijfer voor m'n colloquium bekend is dit nog even melden in dit draadje.. :7

• tijn
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 14:00:
Een programmeur zal je minimaal EUR 100,- / uur kosten als je het door een bedrijf laat doen, met alle service van dien. De tijd die het gaat kosten, op basis van webservices ik denk 30 dagen x 8 uur = 24.000,- EUR
Hum, als ik de complexiteit van de sector in ogenschouw neem zou ik eerder op het tienvoudige uitkomen. Wanneer je de business processen niet kent is het imho volslagen onzinnig om iets over kosten te kunnen zeggen.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
Idd ... dan heb je nog niet eens de ontwerp en management kosten berekend.

Daarnaast is het ook wel fijn om te weten in hoeveel verschillende formaten de data wordt aangeleverd want voor elk formaat zal je iets moeten bouwen. Daarnaast wordt misschien niet alle data altijd even consequent (lees zelfde formaat) aangeleverd. Hier moet je dan wel hele goede afspraken voor maken. Daarnaast moeten misschien de leverende partijen ook nog kosten maken en willen die dat ?

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

tijn schreef op 13 augustus 2002 @ 14:44:
[...]
Hum, als ik de complexiteit van de sector in ogenschouw neem zou ik eerder op het tienvoudige uitkomen. Wanneer je de business processen niet kent is het imho volslagen onzinnig om iets over kosten te kunnen zeggen.
Mooi zo, nog een andere schatting. Als ik een ding geleerd heb van de projecten die ik heb gedan dan is het wel het volgende: geef nooit een enkel getal als schatting, maar noem een onder- en een bovengrens. Puntschattingen scheppen verwachtingen die vaak niet kunnen worden waargemaakt. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk, maar dan gaat het vrijwel altijd om triviale klusjes.

Punt is dat op dit moment niet duidelijk is wat er precies moet gaan gebeuren, laat staan hoe. Het enige waar je op dit moment een gefundeerde uitspraak over kunt doen is wat er nog allemaal bekend moet zijn voordat je verder kunt gaan.

Er zit nogal een behoorlijk gat tussen 24.000 en 240.000 Euro, dus op een of andere manier moet je de factoren die dit verschil veroorzaken gaan kwantificeren. Aantal gegevensleveranciers, benodigde transformaties... Alles heeft een directe invloed op te besteden tijd en doorlooptijd.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• tijn
Bobco schreef op 14 augustus 2002 @ 13:14:
[...]

Mooi zo, nog een andere schatting. Als ik een ding geleerd heb van de projecten die ik heb gedan dan is het wel het volgende: geef nooit een enkel getal als schatting, maar noem een onder- en een bovengrens. Puntschattingen scheppen verwachtingen die vaak niet kunnen worden waargemaakt. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk, maar dan gaat het vrijwel altijd om triviale klusjes.
Euh ja, eigenlijk bedoelde ik dat tienvoudige als ondergrens :) . Verder ben ik het wel erg met je eens dat je in dit stadium beter een range kunt geven van de mogelijke kosten.
Probleem is vaak wel dat klanten gewoon precies willen weten hoeveel geld ze kwijt gaan zijn, zodat ze budget kunnen aanvragen of reserveren.
Om klussen binnen te halen willen de commerciële jongens hier nog wel eens voor zwichten en roepen ze een bedrag (in het ergste geval de geschatte ondergrens |:( )

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

tijn schreef op 14 augustus 2002 @ 13:37:
[...]Probleem is vaak wel dat klanten gewoon precies willen weten hoeveel geld ze kwijt gaan zijn, zodat ze budget kunnen aanvragen of reserveren.
Om klussen binnen te halen willen de commerciële jongens hier nog wel eens voor zwichten en roepen ze een bedrag (in het ergste geval de geschatte ondergrens |:( )
Om dit punt een beetje duidelijk te maken zeg ik dan meestal dat de klant nu weet dat 'ie iets voor aan de muur wil hebben. Probleem is alleen dat we nog niet echt weten of dat nu een Van Gogh moet zijn of een poster van een tientje. Ondertussen moet er wel een prijs genoemd worden voor dit project....

Goed projectmanagement is niets anders dan onzekerheidsreductie. In het begin weet je niets en moet je nog van alles, als je dingen gedaan hebt weet je meer en kun je betere inschattingen geven van de kosten/inspanning voor het vervolg.

Als ik naar het probleem van de TS kijk dan zou ik zeggen dat er eerst maar eens een goede RFP opgesteld moet worden en daarna praten we verder.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

40 euro per uur is wel een beetje een studentenprijs. Daar krijg je geen professionele programmeur voor.

• tijn
Bobco schreef op 14 augustus 2002 @ 13:44:
[...]
Als ik naar het probleem van de TS kijk dan zou ik zeggen dat er eerst maar eens een goede RFP opgesteld moet worden en daarna praten we verder.
<klantmodus>
Maar we MOETEN wel iets van een bedrag weten anders krijgen we geen toestemming van het hoofdkantoor om uberhaupt te beginnen!
</klantmodus>

Sounds familiar? >:)

Verwijderd

Topicstarter
hmm, niet gedacht dat dit nog zo'n uitgebreid draadje zou worden... ;) Even een update wat betreft de stand van zaken: De afgelopen dagen veel, heel erg veel aan het bellen geweest met de grote hoeveelheid (toch, tijn ?? :D ) aan belanghebbenden/potentiele deelnemers en andere partijen. Een ding is me goed duidelijk geworden: in de agrarische sector is op dit moment weinig standaard! |:( Veel partijen maken of gebruik van een verouderde standaard (verschillende agri. EDI formaten) of ze hebben een webbased informatie voorziening of zijn dat laatste aan het ontwikkelen.
Waar ik ook veel tegenaan loop is dat men vaak verschillende uitleg geeft aan bepaalde termen, en vaak kreeg ik de opmerking: "ja, maar dat werkt toch al? Dan moet die boer gewoon een floppy opsturen" en diverse varianten op dit thema ... :(
Goed, dan het andere nieuws: uiterlijk maandag 9:00 moet ik een advies- / onderzoeksrapport bij mijn opdrachtgever en vooral bij begeleidende docent op tafel hebben liggen, dus trek ik op dit moment een lijn achter de info die boven water is gekomen omdat ik anders nooit aan het schrijven toekom :? >:) Ik neem dus wel alle opmerkingen die in dit topic gemaakt zijn mee in mijn rapportage en conclusies. Een welgemeend 'thanks' aan een ieder _/-\o_ , en jullie horen nog hoe dit afloopt! }:O
_/-\o_

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik hoop dat je geen gebruik gaat maken van een aantal uit de duim gezogen prijzen. Sommige mensen die lullen een eind uit hun nek als ze hier een prijs voor kunnen bepalen aangezien niet eens bekend is wat de omvang van het probleem/werk is.

Die prijs van 24.000 euro moet je maar snel weggooien want dat is totaal nergens op gebaseerd.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, was ik niet van plan. Wel zal ik gebruik maken van de verschillende zaken waaraan te denken en mee rekening te houden. Een uurtarief van een programmeur die een dergelijk complex project zou kunnen doen ligt tussen de ?? :? en ?? :? . Zelf denk ik overigens dat hier beter een compleet project team op gezet kan worden omdat het duidelijk om meer gaat dan alleen een programma naar bepaalde eisen programmeren en je duidelijk te maken hebt met een aantal , voorzichtig gezegt, lastige partijen... :)

Verwijderd

Luister, je moet gewoon een plan van aanpak schrijven, met daarin stappen, deliverables, budget, etc. Ik zal een voorzetje doen:

1) Inventarisatie gewenste functionaliteit
a) interview individuele stakeholders (= mensen die hier belang bij hebben)
b) opstellen functioneel overzicht
c) gezamelijke discussie stakeholders op basis van functioneel overzicht
d) functioneel overzicht aanpassen aan de hand van discussie
e) functioneel overzicht laten reviewen & aftekenen:
f) go / no go beslissing: als mensen het niet in hoofdlijnen eens zijn, wordt opnieuw bij A begonnen, met uitgangspunt wat je tot dan toe hebt. Ook kan je kiezen verder te gaan of helemaal te stoppen.
Resources:
per iteratie:
- 80 uur + 5 uur per stakeholder van consultant
- 10 uur van stakeholders
Deliverable: functioneel overzicht

2) Functioneel ontwerp
a) ...
b) ...
etc
Deliverables: functioneel ontwerp

3) Planning & evaluatie

Deliverables:
- detail planning volgende stappen (incl. resources die nodig zullen zijn voor overige stappen)
- kostenoverzicht
- randvoorwaarden

Je kunt nu pas een PvA schrijven tot en met stap 3. Pas later kun je de verdere stappen invullen, en een echte kostenschatting geven. Zorg dat bij iedere stap er een document is dat dor alle betrokken partijen gereviewed wordt en afgetekend wordt als formele beslissing om verder te gaan, om te voorkomen dat je later gezeur krijgt.

Succes :)

• tijn
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 17:35:
c) gezamelijke discussie stakeholders op basis van functioneel overzicht
d) functioneel overzicht aanpassen aan de hand van discussie
e) functioneel overzicht laten reviewen & aftekenen:
f) go / no go beslissing: als mensen het niet in hoofdlijnen eens zijn, wordt opnieuw bij A begonnen, met uitgangspunt wat je tot dan toe hebt. Ook kan je kiezen verder te gaan of helemaal te stoppen.
Wat doe je dan als blijkt dat verschillende partijen individueel baat hebben bij een goede oplossing, maar elkaar om politieke/historische redenen niet kunnen zien of luchten (punt c verloopt dramatisch)? Stoppen? Of rol je een nieuwe iteratie in waarbij je hoe dan ook probeert om de partijen dichter bij elkaar te brengen? Misschien zou je na punt c ook al een go/no-go moment moeten inpassen...

Je zou er eigenlijk wel een topic over kunnen openen: 'Software engineering en politiek' :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:52
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:49:
40 euro per uur is wel een beetje een studentenprijs. Daar krijg je geen professionele programmeur voor.
Precies dan zit je toch wel een factor hoger ...

En om op de vraag van de poster terug te komen; is dit niet het idee van jouw onderzoek ? Om uit te zoeken wat voor problemen er op de weg liggen voor deze hele gang van zaken is geautomatiseerd ?!

-

Verwijderd

tijn schreef op 14 augustus 2002 @ 21:32:
[...]

Wat doe je dan als blijkt dat verschillende partijen individueel baat hebben bij een goede oplossing, maar elkaar om politieke/historische redenen niet kunnen zien of luchten (punt c verloopt dramatisch)? Stoppen? Of rol je een nieuwe iteratie in waarbij je hoe dan ook probeert om de partijen dichter bij elkaar te brengen? Misschien zou je na punt c ook al een go/no-go moment moeten inpassen...

Je zou er eigenlijk wel een topic over kunnen openen: 'Software engineering en politiek' :)
Verschillende stakeholders hebben vaak verschillende belangen, en die moeten verenigd worden, wat een lastig klus is.

Zo kan stakeholder A al een systeem hebben wat al de helfd van de gewenste functionaliteit bezit en via een simpele koppeling al de benodigde resultaten biedt. Daar heeft hij al behoorlijk geinvesteerd en ziet daarom de meerwaarde niet zo van een relatief duur systeem wat voorziet in de behoeften van anderen. Aan de andere kant werkt het geheel niet als hij niet meedoet, waardoor je ook met hem rekening moet houden. Aan de andere kant introduceer je dan misschien functionaliteit die voor 1 stakeholder interessant is, en voor de rest weer duur en overbodig.

Kortom: ja, van politiek is altijd sprake bij een dergelijk proces.

Verder moet je bedenken dat een plan van aanpak een soort richtlijn is waardoor het verwachtingspatroon van alle partijen gemanaged wordt. Als echter al eerder alle partijen iets overeen kunnen komen waardoor overige deelstappen overbodig zijn, prima. Pas het PvA aan, stuur de nieuwe versie rondt, en ga door.

Verwijderd

Topicstarter
tijn schreef op 14 augustus 2002 @ 21:32:
[...]Je zou er eigenlijk wel een topic over kunnen openen: 'Software engineering en politiek' :)
Als ik de reacties bekijk kan waarschijnlijk net zo goed dit draadje hernoemd worden, dan is er al vast een mooi beginnetje.. :z Maar goed, ik ga de komende dagen alle info doorspitten en daar een mooie presentatie over houden, ik overleg nog even met de opdrachtgever of die (deels) op internet gepubliceerd mag worden.

edit:
toch nog een woordje vergeten

Verwijderd

Topicstarter
Juicy schreef op 14 augustus 2002 @ 21:38:
[...]En om op de vraag van de poster terug te komen; is dit niet het idee van jouw onderzoek ? Om uit te zoeken wat voor problemen er op de weg liggen voor deze hele gang van zaken is geautomatiseerd ?!
Klopt! En ik ben er wel achter gekomen dat een en ander toch een stuk complexer is dan over het algemeen aangenomen wordt. Daarnaast is op veel gebieden de stand der techniek op zich vrij ver gevorderd, maar net het linkje om de boel te kunnen koppelen om echt een goed werkend totaalsysteem te krijgen ontbreekt dan weer. Veel individuele, op zich prima werkende, oplossingen, die niet of moeilijk te koppelen zijn. Zouden de systemen wel te koppelen zijn, dan krijg je naar mijn mening een flinke besparing van dubbele en onnodige invoer. Hoewel op de primaire agrarische bedrijven nog een heel stuk gegevensvastlegging op papier nodig blijft i.v.m. europese regelgeving... :(
Maar da's weer een heel ander verhaal (politiek !? 8)7)

• tijn
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 09:56:
[...]
Zouden de systemen wel te koppelen zijn, dan krijg je naar mijn mening een flinke besparing van dubbele en onnodige invoer. Hoewel op de primaire agrarische bedrijven nog een heel stuk gegevensvastlegging op papier nodig blijft i.v.m. europese regelgeving... :(
Wanneer e.e.a. op een fatsoenlijke manier gekoppeld is kun je alle verplichte formulieren laten genereren, waarna er alleen nog maar een handtekening geplaatst moet worden. DAT is pas een administratieve lastenverlichting!
Maar ja, die gegenereerde formulieren zullen wel weer officieel (europees) erkend moeten worden en daar gaan toch zo weer een paar jaar overheen.
Politiek, |:(

Verwijderd

Topicstarter
hmm, al schrijvende zit ik me het volgende te bedenken: hoewel het op veel vlakken goed is dat de overheid (LNV & VROM vooral) de doelen stelt en de exacte uitvoering redelijk vrij laat, lijkt het me voor dit specifieke probleem toch beter wanneer er vanuit de Rijks- of europese overheid een stimulans komt om het probleem aan te pakken. Daarbij wil ik in het midden laten of dat middels sancties by non-compliance (aan de afgesproken standaarden) of juist een stimulans / beloning bij het wel voldoen aan die standaarden moet gebeuren.

De overheid wil verregaande tracebility van voedsel, dit systeem is daar naar mijn mening een belangrijke tool voor. Dan lijkt het me niet onlogisch dat de overheid zich er sterker in gaat mengen dan nu het geval is..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 15:19 . Reden: oopps... geen preview, dus wel typo's... ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd!
Afgelopen vrijdag m'n colloquium gehouden, ging prima en alle beoordelaars waren zeer tevreden! Heb dat onderdeel dus afgerond met een 8, op-een-na hoogste cijfer dat voor een collo. gegeven kan worden! Daarnaast heb ik een naar mijn mening gedegen rapport kunnen schrijven voor mijn opdrachtgever, en wat betreft de beoordeling van het rapport door school moet ik nog even wachten.. als alles echter goed uitpakt, heb ik m'n opleiding afgerond en , euhmmmm, kan ik op zoek naar werk! :p

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gefeliciteerd dan maar en succes met je verdere loopbaan! :)

de verleiding niet kunnende weerstaan om toch weer off topic te typen, waar kan ik wat meer lezen over dit onderwerp (en dan bedoel ik niet de }:O en, maar de meer organisatorische kant van het programmeren)? ik zie af en toe termen voorbij komen zoals 'functioneel overzicht' en 'PvA' waarvan ik niet weet wat ermee bedoeld wordt. Het lijkt me best interessant om te weten hoe een project als dit verloopt. Heeft iemand linkjes hierover (waarschijnlijk staat dit vooral uitgelegd in (school)boeken, maar ik heb net bijna al m'n geld aan boeken opgemaakt :z)?

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Verwijderd

Topicstarter
Met PvA wordt plan van aanpak bedoelt, funtioneel overzicht is volgens mij niets anders dan een lijst met gewenste en noodzakelijke functies. Maar ik kan je wel vertellen dat een project als dit niet 'even'gedaan wordt...
Pagina: 1