internet delen met Winroute lite lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 11:59

robbydw

live your life

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig te proberen om mijn ADSL verbinding te delen.
Mijn USB modem hangt aan een W98 machine waar winroute lite 4.1 op draait.

De PC die van de ge-sharede vebinding gebruik moet gaan maken is een Windows XP pro machine.
ALs ik de settings van de server opvraag in Winroute geeft hij het volgende aan.
Tabblad DHCP:
Netwerk adapter: AMD PCINET Family Ethernet Adapter
IP Adres: 169.254.251.2 (DHCP)
MASK: 255.255.255.0
Daaronder staat het e.e.a. over het al dan niet enablen van een DHCP server.
Deze optie is echter grijs en dus niet aan/ af te vinken

Tabblad DNS proxy:
Enable DNS proxy staat aangevinkt.

Mijn Windows XP machine heb ik als volgt handmatig ingesteld omdat wanneer ik kies voor automatisch (DHCP) helemaal nix werkt.

IP adres 169.254.251.1
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaard Gateway 169.254.251.2

Voorkeur DNS 169.254.251.2
Dit is alles wat ik onder XP heb ingesteld

Zodra ik nu internet Explorer open en een site opvraag gaat hij op zoek naar de proxyserver. Na enige tijd krijg ik de melding dat pagina niet kan worden geopend. Het "gekke" is dat services als Kazaa en MSN messenger wel werken./

Wanneer ik naar netwerk omgeving ga zie ik de andere PC (internetserver) wel maar dubbelklikken en ook dan krijg ik een foutmelding

Wat doe ik fout?

Geen commentaar

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

ripexx

bibs

Ik ken ten eerste winroute pro niet maar, als ik kijk naar je instellingen dan klop er iets niet, wat de range 169.254.*.* wordt door windows gebruukt al er geen dhcp server gevonden wordt. Aangezien je je server een dynamisch adres geeft, is dat niet al te logisch. Gewoon kei hard het volgende instellen op de server:

ip adres 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
dns servers van provider

clients:
ip adres 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
dns servers van provider

ff rebooten en dan moet je netwerk al een stuk beter werken.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

en lees even de FAQ van winroute, ik moest ook iets wijzigen in de registry! (WinNT)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
JE MOET JE SERVER PC WEL EEN VAST IP GEVEN. Nu staat de server dus op DHCP ingesteld, aangezien er geen is (misschien strakt wel hijzelf) krijgt hij van 98 een 196.nogwat adres.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 11:59

robbydw

live your life

Topicstarter
ripexx schreef op 12 augustus 2002 @ 14:35:
Ik ken ten eerste winroute pro niet maar, als ik kijk naar je instellingen dan klop er iets niet, wat de range 169.254.*.* wordt door windows gebruukt al er geen dhcp server gevonden wordt. Aangezien je je server een dynamisch adres geeft, is dat niet al te logisch. Gewoon kei hard het volgende instellen op de server:

ip adres 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
dns servers van provider

clients:
ip adres 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
dns servers van provider

ff rebooten en dan moet je netwerk al een stuk beter werken.
Helemaal top!! internet is nu geshared over 3 PC's. Heb bovenstaande waarden gebruikt. DNS servers van mijn provider had ik niet toegekend omdat ik die volgens mijn ISP (tiscali) niet nodig had voor ADSL. Heb ze nu wel aan de waarden toegevoegd en het werkt. :?

Alleen het file sharen lukt nog niet. vanaf de internet PC (w98) zie ik de XP machine niet. Log op beide systemen aan met zelfde username en wachtwoord :?
Er zijn op beids systemen bestanden en mappen gedeeld
Op XP machine zie ik internet PC wel maar zodra ik erop dubbelklik zegt hij dat hij niet bestaat.

Geen commentaar

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
robbydw schreef op 12 augustus 2002 @ 16:41:
Alleen het file sharen lukt nog niet. vanaf de internet PC (w98) zie ik de XP machine niet. Log op beide systemen aan met zelfde username en wachtwoord :?
Er zijn op beids systemen bestanden en mappen gedeeld
Op XP machine zie ik internet PC wel maar zodra ik erop dubbelklik zegt hij dat hij niet bestaat.
zet op je xp bak je guest account aan en zorg ervoor dat je netbios,ipx,spx protocol even installeerd, dat is één protocolpaket, kun je instellen waar je je tcp instellingen ook kan vinden.

dat moest ik doen om netwerk sharing onder xp aan de praat te krijgen. 8)

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37
ik heb na de installatie van winroute ook geen internet meer op de server.

instellingen:
SERVER:
NIC1:
ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
NIC2:
alles op automatisch
CLIENT:
ip:192.168.0.2
subnet:255.255.255.0
dns:192.168.0.1
gateway:192.168.0.1

beide systemen draaien op WinXP.

Op de server krijg ik op de nic die verbonden is met mijn modem een ip-adres van mijn provider. Ik kan echt niet vinden wat ik over het hoofd zie...
(winroute verwijderen en alles werkt perfect...)

[ Voor 0% gewijzigd door BlackShadow op 14-08-2002 18:16 . Reden: typo aanpassen en nog enkele gegevens bijvoegen ]

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Als je deze grap met W98 uithaalt hoef je niet eens een vast ip op te geven voor de benodigde dialup-adapter van de server/gateway-pc. Enkel de dns opgeven op de client is dan genoeg, en dat ging hierboven kennelijk ook fout.

Als je niet kan file sharen ontbreekt misschien zoals gezegd een protocol, maar volgens mij is netbios genoeg, dus geen ipx/spx.

En 'installeert' is met een t, 'geinstalleerd' met een d. ;)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Hier ( http://www.weethet.nl/dutch/adsl_mxstream_winroute.asp ) staat een erg duidelijke uitleg over het configureren van Winroute.
Heb het net zelf (na weken klooien met ICS) zonder netwerkkennis adhhv geinstalleerd en het loopt als een trein :) :)
DHCP, DNS-servertje aan, PROXY-servertje aan (lekker snel) :) :)
Pagina: 1