[RedHat 7.3] Zit vast int begin v/d install

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
keej et volgende doet zich voor:

ik doe de bootdisk dr'in installatie prog start op, ik kies taal, toetsenbord en dan komt et:

- NSF Image
- FTP
- HTTP

Ik kies voor ftp en int volgende scherm staat dat ik twee netwerkkaartjes heb (klopt!) nou daar moet natuurlijk een IP bij he. Dus krijg ik de optie OF dhcp of gewoon zelf wat invullen. In een van beide netwerkkaartjes heb ik de kabel zitten. Dusseuh als de ene niet reageert op een request dan weet ik, daar zit nix in. Maar als ik dus die andere probeer krijg ik ook geen IP toegewezen!

Hoe kan dit???

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je blinkt uit in het geven van info. Geef eens een volledige beschrijving van je omstandigheden en je exacte probleem.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hm ok...

bij deze dan:

Ik wil Linux RedHat 7.3 installeren (duh!) maargoed. Ik had al een bootnet.img gedownload en daar een bootdisk van gemaakt. Nadat et systeem is opgestart moet ik op [enter] drukken om verder te gaan. daarna krijg je een aantal schermen (taal- en toetsenbord selectie).

En nu komt dus et gedeelte waar ik vast kom te zitten. Er komt een menuutje waar ik kan kiezen uit:

- NSF Image
- FTP
- HTTP

Ik kies bijv. voor FTP of HTTP. Dan kom ik in een scherm waar staat dat ik twee netwerkkaarten heb. Daarbij moeten de benodigde IP nummers bij. In de ene kaart zit de kabel van @home en de andere nix(die moet dus een statisch IP krijgen) maar die andere hoort er dus dynamisch een te krijgen en dat doettie niet!!

(ist zo wat duidelijker?)

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmmm nog steeds niemand :?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Wat wordt precies bedoeld met NSF image, FTP of HTTP?

Het komt op mij over alsof je gekozen hebt voor een installatie over HTTP, FTP of van een Image op het netwerk (dus dat je met de opstartdiskette opstart en je installatiebestanden ergens anders vandaan gaat halen, niet zijnde een cdrom). Is dat wel de bedoeling? Ik neem aan dat je gewoon van een cdrom wil installeren..

Als je gewoon vanaf cdrom wil installeren en je hebt geen bootable cdromspeler/configuratie (oude pc of zo), dan heb je misschien de verkeerte bootdisk gehaald (een bootdisk voor installatie over een netwerk ipv de standaard bootflop in combinatie met de cd).

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
ik wil inderdaad de installatie laten verlopen via HTTP of FTP omdat de pc niet over een cd-rom speler beschikt.
Ik heb wel de goeie bootdisk, kep nl . het bestandje bootnet.img gedownload en met rawrite er een bootdisk van gemaakt.

Verwijderd

Om een ip van @home te krijgen dien je je hostname op te geven aan de dhcp server. Als daar geen mogelijkheid voor is kun je eerst een fixed ip ingeven met de bijbehorende gegevens zoals gateway en dns.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmmm dus ik ben verplicht een IP op te geven met de bijbehorende gegevens zoals:
mask, gateway,dns server?

en kep nog nergens een optie gehad om de hostname in te vullen (dus dat cc-nummer zegmaar). en als ik alleen de gateway ofzo invul dan zegtie: you must give a valid IP en subnetmask (oid) dusja...

En hoe weet ik nou of ik et bij de goeie netwerkkaart heb ingesteld? (dus waar de kabel inzit moet dan de gegevens van @home krijgen....)

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmmm kep dus maar de gegevens (ip adres enz.) ingevuld , en wat me ook opviel:
vul ik de gegevens bij de ene nic in dan gaatie zonder tussenscherm naar et ftp downloadscherm zegmaar en bij die andere krijg je wel een tussenscherm.

tusssenscherm: "checking hostname etc." (ofzo iets) dus dan mag ik er toch vanuit gaan dat als ik dat scherm te zien krijg ik de juiste nic te pakken heb (dus waar de kabel in zit)

Maar dan moet ik dus een ftp site invullen en een directory. Ik keek ff op redhat.com naar wat nederlandse sites. Maar was ik ook invul hij zegt steeds "invalid hostname" dus ik kom er niet echt verder mee :'(

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20

chromeeh

the Gnome

Die van XS4ALL is redelijk snel 200 kb/s ofzo, maar waarom down je niet eerst de ISO images naar je local disk en daarna installen? De kans dat je dan fouten krijgt is al een heel stuk kleiner....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
ah okej ik checkte net ff die links...ik ga et morgen wel even proberen.
Ik dacht er trouwens ook al aan om met de ISO's te werken. Maaaar et zijn er maar lieftst 3!
Is het niet zo dat ik alleen de 1e nodig heb omdat daar de installatie bestanden in staan?

En ik neem aan dat ik wel et woord 'download; in moet tiepen ipv dl he?

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/linux/7.3/en/os/i386/

(zit in deze map DE file waardoor de setup verder gaat?)

Verwijderd

Je hebt alle drie de plaatjes nodig, omdat je niet van te voren weet welke rpm's op welke schijf staan. Ze staan niet echt in een logische volgorde ofzo :X

Zelf had ik maar twee schijfjes vrij. Uiteindelijk toch de derde moeten branden omdat twee rpm's daarop stonden, waaronder de libwww. Fijn twee keer de install kunnen doen.

Daworjenievrolijkvan 8)7

Je weet dat je bij het werken met iso's de loopback-adapter aan het werk moet zetten? Zal wel gedocumenteerd zijn, maar toch handig om te weten, dunkt me.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Zo kep net weer geprobeerd om et spul te downloaden maar et lukt nog steeds niet!
Deze gegevens moet ik dus invullen:

FTP Site name: dl.xs4all.nl
RedHat Directory: /pub/mirror/redhat/linux/7.3/en/os/i386

[ ] Use non-anonymous ftp (die heb ik dus niet aangevinkt)

Maargoed...ik krijg dus steeds de melding van [ftp site name] is not a valid hostname.

Ik probeer ook et voorbeeld op de site: http://www.redhat.com/doc...x86-begininstall-ftp.html

en dan geeftie nog steeds etzelfde aan....ook als ik andere downloadsites probeer die in et lijstje staan van nederlandse sites op redhat.com

Verwijderd

PRobeer het eens op ip nummer dan:
host dl.xs4all.nl
dl.xs4all.nl has address 194.109.6.22

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
grrr doetet ooknie, maar hij zegt tenminste niet meer dat 'hostname is not valid'
ik denk dat ik dus gewoon ip nummers moet gaan invoeren, maar ik heb zo'n gevoel dattie et bij de andere download sites em ooknie pakt...

*5-tal minuten later* nog steeds niet krijg nogsteeds dezelfde error:

Failed to logon into [ip nummer]
failed to connect to ftp server

pfff ik krijg nu soms wel de neiging om te zeggen van Ssjeeeejzz dan maar 3 ISO's downloaden poeheej...

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
kep toch maar de 3 ISO's gedownd en op de andere HD gezet en weer innet pc'tje gedaan. Uiteraard andere bootdisk gemaakt. En toen....

Toen kreeg ik weer de keuze voor de taal en daarna et toetsenbord, daarna de keuze voor cd-rom of Hard Drive. Ik koos dus voor Hard drive zegtie:

Don't seem any harddrives......configure additional devices?
als ik dan op Yes druk krijg ik keuze uit 4 drivers zegmaar waar van er geen een werkt.
Tis btw een IBM schijf...dusja wat nu dan :?
Pagina: 1