FreeBSD 4.6.1 met WindowMaker
FreeBSD orion.kabel.pandora.be 4.6-STABLE FreeBSD 4.6-STABLE #1: Mon Aug 12 11:15:34 CEST 2002
nephilim@orion.kabel.pandora.be:/usr/obj/usr/src/sys/ORION i386
1) Bestaat er een goeie filemanager in de aard van explorer in Windows? KDE staat hier geïnstalleerd, maar ik ben toch niet echt tevreden van die file manager.
Nautilus heb 'k nog niet geprobeerd (wilde niet compileren), maar ik betwijfel of die me gaat aanstaan. Daarnaast wil ik liever ook gnome helemaal kwijtraken.
2) Via NFS mount ik een bepaalde dir te mounten op m'n router. Probleem is echter dat op mijn pc m'n user 1000 is, en op de router 1001. Ik ben dus niet de owner volgens NFS. Kan ik op een of andere manier de users tussen beide pcs gelijk laten lopen?
3) Ik heb een Logitech Cordless Desktop en daar staan geen leds op. Bestaat er een WM Docklet die numlock, scroll lock en caps lock toont?
Een eerste speurtocht leverde niets op (de tweede tot de vierde ook niet trouwens). Datzelfde keyboard beschikt over multimediatoetsen. Met "xev" kan ik de code van de key teweten komen, maar ze gebruiken zou leuker zijn :-).
Tijdens een speurtoch ben ik wel een proggy tegengekomen, maar daar was alleen documentatie voor linux over te vinden, en zo avontuurlijk ben ik nog niet aangelegd.
4) Als sinds het begin van de install van 4.6 heb ik problemen om m'n dvd (acd0: DVD-ROM <Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 0114> at ata1-master PIO4) in UDMA66 te laten lopen.
Enkele default values:
hw.ata.ata_dma="1"
hw.ata.atapi_dma="0"
Als ik deze lijnen in /boot/loader.conf gooi, en de 0 in een 1 verander, geeft dmesg duidelijk aan dat UDMA actief is:
acd0: DVD-ROM <Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 0114> at ata1-master UDMA66
Dan beginnen mijn problemen echter pas.
Eerst, wanneer ik een cd mount waar een DivX opstaat die ik wil afspelen
(UDMA66)
(PIO4)
Nu probeer ik een muziek dvd (niet gemount) af te spelen:
(UDMA66)
(PIO4)
De dvd begint dan te spelen, maar 't is net een dia show (o zo traag).
Ik weet dat er een ata bug zit in 4.6, maar na die buildworld/kernel zou die toch weggewerkt moeten zijn. Daar zal het dus niet aan liggen denk ik.
Tot hier m'n vragenlijstje :-)
FreeBSD orion.kabel.pandora.be 4.6-STABLE FreeBSD 4.6-STABLE #1: Mon Aug 12 11:15:34 CEST 2002
nephilim@orion.kabel.pandora.be:/usr/obj/usr/src/sys/ORION i386
1) Bestaat er een goeie filemanager in de aard van explorer in Windows? KDE staat hier geïnstalleerd, maar ik ben toch niet echt tevreden van die file manager.
Nautilus heb 'k nog niet geprobeerd (wilde niet compileren), maar ik betwijfel of die me gaat aanstaan. Daarnaast wil ik liever ook gnome helemaal kwijtraken.
2) Via NFS mount ik een bepaalde dir te mounten op m'n router. Probleem is echter dat op mijn pc m'n user 1000 is, en op de router 1001. Ik ben dus niet de owner volgens NFS. Kan ik op een of andere manier de users tussen beide pcs gelijk laten lopen?
3) Ik heb een Logitech Cordless Desktop en daar staan geen leds op. Bestaat er een WM Docklet die numlock, scroll lock en caps lock toont?
Een eerste speurtocht leverde niets op (de tweede tot de vierde ook niet trouwens). Datzelfde keyboard beschikt over multimediatoetsen. Met "xev" kan ik de code van de key teweten komen, maar ze gebruiken zou leuker zijn :-).
Tijdens een speurtoch ben ik wel een proggy tegengekomen, maar daar was alleen documentatie voor linux over te vinden, en zo avontuurlijk ben ik nog niet aangelegd.
4) Als sinds het begin van de install van 4.6 heb ik problemen om m'n dvd (acd0: DVD-ROM <Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 0114> at ata1-master PIO4) in UDMA66 te laten lopen.
Enkele default values:
hw.ata.ata_dma="1"
hw.ata.atapi_dma="0"
Als ik deze lijnen in /boot/loader.conf gooi, en de 0 in een 1 verander, geeft dmesg duidelijk aan dat UDMA actief is:
acd0: DVD-ROM <Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 0114> at ata1-master UDMA66
Dan beginnen mijn problemen echter pas.
Eerst, wanneer ik een cd mount waar een DivX opstaat die ik wil afspelen
(UDMA66)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| nephilim@orion /cdrom$ mplayer Finding\ Forrester\ CD1.avi MPlayer 0.90pre5-2.95.3 (C) 2000-2002 Arpad Gereoffy (see DOCS!) CPU: Advanced Micro Devices Duron SF Spitfire (Family: 6, Stepping: 1) CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 1 3DNow2: 1 SSE: 0 SSE2: 0 Compiled with RUNTIME CPU Detection - warning, it's not optimal! To get best performance, recompile mplayer from sources with --disable-runtime-cpudetection Reading /home/nephilim/.mplayer/codecs.conf: can't open '/home/nephilim/.mplayer/codecs.conf': No such file or directory Reading /usr/local/share/mplayer/codecs.conf: 34 audio & 94 video codecs Font /home/nephilim/.mplayer/font/font.desc loaded successfully! (206 chars) Using usleep() timing Input config file /home/nephilim/.mplayer/input.conf parsed : 50 binds Playing Finding Forrester CD1.avi Detected AVI file format! AVI: Missing video stream!? Contact the author, it may be a bug :( Exiting... (End of file) nephilim@orion /cdrom$ |
(PIO4)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| nephilim@orion /$ mplayer /cdrom/Finding\ Forrester\ CD1.avi MPlayer 0.90pre5-2.95.3 (C) 2000-2002 Arpad Gereoffy (see DOCS!) CPU: Advanced Micro Devices Duron SF Spitfire (Family: 6, Stepping: 1) CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 1 3DNow2: 1 SSE: 0 SSE2: 0 Compiled with RUNTIME CPU Detection - warning, it's not optimal! To get best performance, recompile mplayer from sources with --disable-runtime-cpudetection Reading /home/nephilim/.mplayer/codecs.conf: can't open '/home/nephilim/.mplayer/codecs.conf': No such file or directory Reading /usr/local/share/mplayer/codecs.conf: 34 audio & 94 video codecs Font /home/nephilim/.mplayer/font/font.desc loaded successfully! (206 chars) Using usleep() timing Input config file /home/nephilim/.mplayer/input.conf parsed : 50 binds Playing /cdrom/Finding Forrester CD1.avi Detected AVI file format! VIDEO: [DIV3] 640x272 24bpp 25.00 fps 1173.9 kbps (143.3 kbyte/s) [playing without problems] Successfully enabled DPMS.006 ct: 0.003 23/ 23 15% 10% 16.0% 0 0 0% Exiting... (Quit) nephilim@orion /$ |
Nu probeer ik een muziek dvd (niet gemount) af te spelen:
(UDMA66)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| nephilim@orion: ~$ ogle Note[ogle_ctrl]: ogle 0.8.4 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_cli with pid 303 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_nav with pid 304 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_mpeg_ps with pid 305 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_vout with pid 306 Debug[ogle_vout]: CLK_TCK: 128 Debug[ogle_nav]: Opening DVD at "/dev/acd0c" libdvdread: Using libdvdcss version 1.2.1 for DVD access libdvdread: Can't open file VIDEO_TS.IFO. vm: faild to read VIDEO_TS.IFO nephilim@orion /$ |
(PIO4)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| nephilim@orion ~$ ogle Note[ogle_ctrl]: ogle 0.8.4 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_cli with pid 231 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_nav with pid 232 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_mpeg_ps with pid 233 Debug[ogle_ctrl]: Started /usr/local/lib/ogle/ogle_vout with pid 234 Debug[ogle_vout]: CLK_TCK: 128 Debug[ogle_nav]: Opening DVD at "/dev/acd0c" libdvdread: Using libdvdcss version 1.2.1 for DVD access Note[ogle_nav]: Language 'en' not found, using 'nl' instead libdvdread: Using libdvdcss version 1.2.1 for DVD access Debug[ogle_nav]: sending audio demuxstream 0 Debug[ogle_nav]: sending subp demuxstream 0 libdvdread: Attempting to retrieve all CSS keys |
De dvd begint dan te spelen, maar 't is net een dia show (o zo traag).
Ik weet dat er een ata bug zit in 4.6, maar na die buildworld/kernel zou die toch weggewerkt moeten zijn. Daar zal het dus niet aan liggen denk ik.
Tot hier m'n vragenlijstje :-)
edit:
Wat meer enters toegevoegd
ls ik met Ctrl-Alt-F1 op m'n eerste console ga kijken, krijg ik deze foutmelding:
acd0: READ_BIG - HARDWARE ERROR asc=0x08 ascq 0x03 error=0x00
Wat meer enters toegevoegd
ls ik met Ctrl-Alt-F1 op m'n eerste console ga kijken, krijg ik deze foutmelding:
acd0: READ_BIG - HARDWARE ERROR asc=0x08 ascq 0x03 error=0x00