Toon posts:

Lilo terug?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een multiboot met Debian woody en Windows 2000.
Nu was gister mijn Windows 2000 ****** en heb ik die dus opnieuw geinstalleerd.

Maar nu ben ik mijn lilo kwijt? Windows heeft een andere bootloader in de MBR geinstalleerd waardoor ik dus niet meer linux in kan :'(

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn lilo weer terug kan krijgen zondat dat de linux partitie geformateerd/verwijderd hoeft te worden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik word hier helemaal wanhopig van :(

b.v.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 10:57:
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn lilo weer terug kan krijgen zondat dat de linux partitie geformateerd/verwijderd hoeft te worden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik word hier helemaal wanhopig van :(

b.v.d.
Heb het nooit zelf bij de hand gehad hoor, maar als ik jou was zou ik ff gaan zoeken op het booten met een diskette waar je linux op hebt staan. Daarna proberen je lilo aan te passen. Volgens mij kan je daar wel iets over vinden. Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets dacht ik ook al, maar dan moet ik even een bootdisk zien te maken, wie weet er hoe je via debian een bootdisk kan maken?
ohh wacht dat kan ik via de installatie cd-rom doen

bedankt

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb dit probleem geregeld met W98 en RH. Dit is de enige reden dat ik altijd een bootfloppy maak bij het installeren van Linux en deze gebruik ik in praktijk ook alleen maar als W98 het weer eens verziekt heeft.
Gewoon weer naar linux booten en Lilo aanpasen.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Debian heeft ook wel rescue images staan in de distro tree...... Misschien dat je die ook kunt gebruiken....

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
pak je dichtsbijzijnde linux boot cd
boot hem
zoek een console
mount debian partitie op /ergens
chroot /ergens
zorg voor goede /etc/lilo.conf
run lilo
exit
umount /ergens
reboot

[disclaimer]
schijnt dat je lilo niet vanuit chroot moet draaien, maar ging altijd prima voor mij

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
start een rescue floppy van een willekeurige linux distro, ga naar de console, doe vervolgens dit:
mount je harddisks zoals je ze normaal ook gemount hebt (iig / en /boot) mounten, mount ze in gelijke structuur onder /mnt
code:
1
2
3
mount /dev/hda3 /mnt
mount /dev/hda1 /mnt/boot
/mnt/sbin/lilo -r /mnt

eerste twee mounts zouden op mijn systeem / en /boot mounten, derde commando chroot lilo naar /mnt en installeert lilo in je originele config

Verwijderd

Uit ervaring kan ik bevestigen dat RonaldH's manier uitstekend werkt. Het kan uiteraard ook met de Deb boot flops.

Je kunt ook een bootflop gebruiken en dan deze gebruiken om te booten, werkt ook gewoon, draai jealleen een andere kernel (dievan de bootflop).

Mods: kan dit misschien in een FAQ gezet worden. Dit is al de zoveelste keer dat dit gevraagd wordt (nofi topicstarter)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 11:28:
Mods: kan dit misschien in een FAQ gezet worden. Dit is al de zoveelste keer dat dit gevraagd wordt (nofi topicstarter)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/163843/#9

Verwijderd

Bedoelde mbt. een LILO die is overschreven en dan een quick howto over hoe je 'm terug kunt krijgen zoals in dit topic. En enkele anderen oudere topics.

Wat betreft BeOS: dat wordt momenteel 'gereincarneerd' check o.a.: http://www.openbeos.org

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 16:16:
Bedoelde mbt. een LILO die is overschreven en dan een quick howto over hoe je 'm terug kunt krijgen zoals in dit topic. En enkele anderen oudere topics.

Mja, volg de link onderaan de sectie van de FAQ die ik gaf... Daar staat onder andere iets over als je Windows hebt geherinstalled en je LILO pleite is.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:49
Misschien een hint voor de volgende keer:
Ik gebruik de w2k bootloader om Linux te starten.
Dus lilo gebruiken om de linux partitie bootable te maken (let op: partitie, dus niet je MBR), vervolgens de eerste 512 bytes van deze partitie strippen en in file dumpen en deze file toevoegen aan je w2k bootmenu...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1