oude koeler op athlon xp

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 18:55
Ik wil dus mijn huidige duron 700 vervangen door een athlon xp 1800+. Mijn huidige koeler is een spire MA324-15 koeler, die destijds voor cpu's tot 1 ghz gemaakt was (waren ook geen hogere). Aangezien dit toen een goede koeler was wil ik deze koeler ook weer gebruiken voor mijn nieuwe cpu (bespaart ook geld).
Ik heb spire gemaild en dit was de reactie:
"I'm afraid the MA324-15 is not suitable for the XP 1800+ as it runs quit a
lot hotter than your Duron 700."

Nu vraag ik mij af of de athlon xp daadwerkelijk veel warmer wordt dan de duron, want ik meen ergens gelezen te hebben dat de oude athlon (waar ie wel geschikt voor is) veel warmer werd dan de athlon xp.

Heeft iemand hier info over?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

wat denk je zelf als spire het zegt |:( (nomfi)

www.spire.nl

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Verwijderd

De athlon xp word idd veel warmer, je hebt dus ook een veel krachtigere koeler nodig, die spire zal het nooit aankunnen.

• VivaAtloni
De reden waarom ik dit vraag, omdat de specs niet zoveel verschillen met de huidige koelers. Deze koeler heeft een namelijk een airflow van 18.10 CFM at 400 rpm en een thermal resistance van 0.56 C/W. Als ik kijk naar bv een random coolermaster koeler dan zie ik dat deze een athlon xp 1800+ ondersteund en een airflow heeft van 17.3 CFM. Vandaar dat ik een beetje twijfelde.

Tevens wordt gezegd dat de athlon xp Thoroughbred minder warmte produceert dan de palomino core. Zit op elke nieuwe athlon xp tegenwoordig de Thoroughbred core?

Verwijderd

Die XP maakt ongeveer twee keer zoveel hitte als die Duron, iets van 60 watt tegen 30 watt. Met een C/W waarde van 0,56 (Volgens mij had de originele MA324-15 trouwens iets van 0,8 maar goed..) wordt dat 0,56x30=16.8 en 0.56x60=33.6 graden boven de temperatuur in de PC-kast.

Dus als jouw PC binnenin 35 graden wordt nu, wordt die XP nu minstens 70 graden, want de temp in de kast gaat ook nog omhoog door die extra 30 watt hitte.

Ik vrees dat het op deze manier een XP flambé wordt. ;)

• VivaAtloni
Bedankt voor je bereking hooi. Toch vraag ik me dan af dat andere types spire koelers met eenzelfde C/W waarde wel voor athlon xp 2000+ geschikt zijn. Het is mij een raadsel. Wel valt op dat bij sommige de airflow op 20 zit ipv 18 bij mij, dat zou dus betekenen dat een andere fan voldoende moet zijn.

Let bv op deze koeler http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=32 en deze http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=35 . De mijne staat hier vermeld http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=51 .

Het wordt mij allemaal een beetje een raadsel zo. Heeft iemand niet een dergelijke site waar de verschillen worden uitgelegd.

Verwijderd

Voor dergelijke processors is het mijns inziens beter om gewoon een degelijke koeler (en dus logischerwijs iets duurder) te nemen. Dat neemt niet weg dat er best koelers op de markt zijn die voor weinig geld goed koelen. Het is alleen een kwestie van wat zaakjes uitzoeken.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

VivaAtloni schreef op 13 augustus 2002 @ 16:39:
Bedankt voor je bereking hooi. Toch vraag ik me dan af dat andere types spire koelers met eenzelfde C/W waarde wel voor athlon xp 2000+ geschikt zijn. Het is mij een raadsel. Wel valt op dat bij sommige de airflow op 20 zit ipv 18 bij mij, dat zou dus betekenen dat een andere fan voldoende moet zijn.

Let bv op deze koeler http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=32 en deze http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=35 . De mijne staat hier vermeld http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=51 .

Het wordt mij allemaal een beetje een raadsel zo. Heeft iemand niet een dergelijke site waar de verschillen worden uitgelegd.
het gat niet alleen om het aantal cfm maar ook om je heatsink (hoe eefectief is die)

als spire je verteld dat je het beter niet kunt doen en je zelf ook twijfelt zou ik als ik jou was 30 a 40 euro uitgeven voor een nieuwe koeler dan 190 euro voor een nieuwe proc.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

VivaAtloni :
Zoals ik al aangaf, geloof ik dat die oer versie van de MA324 meer een C/W waarde van tegen de 1 had. Iets wat harder ging dan 1Hgz en AMD was, kon je er echt al niet meer mee koelen.

Je moet ook opletten dat sommige sites kolder waardes vermelden.
(Dansdata bijvoorbeeld, maar er zijn er meer.)

Eigenlijk krijg je de beste voorbeelden hier op Tweakersnet, als je de foutgegane montage verhalen er een beetje tussenuit filtert. ;)

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/5e070b1h3g.gif
Ik heb deze, maar op mijn XP 2000 wordt hij meer dan 65 graden. Bovendien vast hij ranzig slecht te monteren en ben ik nu ivm te hoge warmte ook weer op zoek naar een nieuwe koeler. Volgende wordt dus geen Spire :'(

Verwijderd

Ik raad je aan om op deze CPU een Spire Whisperrock 2 te plaatsen... zijn erg goedkoop (15 euro ofzo) , maar koelen erg goed..

Whisperrock2 @ AMD XP 1700+

(Binnentemperatuur 24C)

Idle : 39 C
Stressed 46 C

Dit met maar 1 casefannetje :)

Best een heftig koelertje dus voor weinig geld , zeker de moeite waard, en is zekers ook geschikt voor een XP1800+.

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Globalwinnetje kopen WBK 38 als je die te pakken kan krijgen
zalman fanmateje erbij en lekker stil en koelt goed

1 case fan moet voldoende zijn in een standaard systeempje

6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik heb diezelfde spire ook op mn xp1700 en zonder case fan word ie niet warmer dan 52 graden.

Verwijderd

therobber schreef op 14 augustus 2002 @ 22:17:
Globalwinnetje kopen WBK 38 als je die te pakken kan krijgen
zalman fanmateje erbij en lekker stil en koelt goed

1 case fan moet voldoende zijn in een standaard systeempje
weet jij wel zeker dat je temp lezing goed is

ik heb een delta mp 80 mm op een wbk 38 gehad op 12 volt mijn ex t bird 1400 werd toch echt rond de 65 graden stressed as2 op de core en 1x80mm in en 1x 80 mm outtake

en als ik het begrijp koelt jou wbk 38 beter dan mijn zalman 6000 cu met 12 cm enermax fan op mijn xp 1800 en zo veel airflow dat zie je echt niet vaak wel 5 volt natuurlijk

Verwijderd

wat maak je je druk probeer het gewoon wil het niet.. dan koop je een andere :)

• VivaAtloni
Ok, allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb er nu een athlon 1700+ opzitten met mijn spire MA324-15 koeler. En hij werkt perfect. Loopt nu een aantal uurtjes en heb de pc al van alles laten doen. Quake 3, UT, videobewerking en de koeler wordt handwarm. De maximale waarde die sisoft sandra meld is 45 graden en dit was na een half uur Unreal tournament. Dus blijkt dat deze koeler wel degelijk voldoende koelt voor een athlon xp (of ik heb geluk gehad en een erg overclockbare cpu gekregen ;))

Pagina: 1