Compaq Laptop: "RTC Lost Power" & "System Board Failure"

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 22:39
FOUTMELDINGEN:

167-RTC Lost Power – Replace battery and run setup
102-System Board Failure

SYSTEEM:

Compaq Pressario 1060 P120 16/1.0 GB NB
Series 2900C
FCC ID;ID42900

Code achterop:
HL9848CQ0067 1/0 A 06JUN97
XX-NBMVS-07 9848CQ0067

Opeens deed de laptop het niet meer, en kreeg ik de bovenstaande foutmeldingen.

- Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
- Hoe kan ik dit oplossen?
- Hoeveel zou een reparatie ongeveer kosten door een “professioneel bedrijf”?
- Wat kost tegenwoordig een (tweedehands) laptop met vergelijkbare prestaties?

Dat de laptop kapot is (en waarschijnlijk blijft) is trouwens niet eens het grootste probleem. Op de harde schijf staan enkele tientallen MB’s met persoonlijke dingen (dagboek, verhalen, etc.) die niet zijn gebackupped (ja stom – ik weet het…).

- Welke mogelijkheden heb ik om de harde schijf alsnog “in te lezen”op mijn desktop (win XP)?
- Gezien de bovenstaande foutmeldingen: is er een mogelijkheid dat de HD dood is?
- Ik heb wel eens van bedrijven gehoord die aan “datarecovery van HD’s”doen – wat kost dat ongeveer, hoe lang duurt dat, wat is de procedure, etc.?
- Zou ik de HD van de laptop niet gewoon aan een van de IDE-kabels kunnen hangen in winXP?

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met een reactie en/of door me te mailen (abondialkema@hotmail.com).

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Maximus

PhD i.o.

volgens mij maakt een laptop gebruk van een ander IDE kabel als de kabel van jou desktop. Volgens mij kan je hier wel zo'n speciale kopen: www.asci.nl maar dan zit je nog met het feit dat op die 2e HD ook een OS staat

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Professionele reparatie gaat meer kosten dan wat de laptop waard is, je kunt kijken of er niet toevallig een batterijtje is gaan lekken. Voor de 2e hands laptop wil ik je even verwijzen naar de vraag & aanbod op de frontpage.

Verder:

Er zijn 2,5 naar 3,5 converters te koop. Je kunt de schijf er gewooon bij hangen als slave. Hij boot toch van de eerste schijf die hij tegen komt...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je kan die laptop harddisk gewoon via een verloop stukje aansluiten als tweede harddisk in je desktop pc.
Je start dan gewoon van je desktop harddisk op (C:) en dan kan je gewoon bij je data
die op je laptop harddisk staat (D:)
Grote kans dat je harddisk niet defect is, en gewoon leesbaar is.
Ik heb zelf zo'n verloopstukje gekocht op de hccdagen, maar je kan ze ook bij Conrad bestellen.
Die laptop van jou zou ik trouwens niet laten repareren, je kan het wel proberen,
maar de kosten zijn ongeveer 1000 euro voor je mobo,
en daar komen nog voorrijkosten en werkuren bij.
Zo'n Compaq moederbord vervangen zal ongeveer 1 tot 1.5 uur kosten.
Ik heb zelf ook een jaar of 10 in de hardware reparatie gezeten.
Als je een nieuwe laptop koopt, kan je natuurlijk ook die harddisk in je niuwe laptop zetten,
al moet je dan windows wel even opnieuw installeren.
Maar ik denk dat dit niet zo handig is, nieuwe laptops hebben meestal minimaal 10gb-20gb
terwijl jij nu waarschijnlijk 2gb-4gb hebt of iets in die buurt.
Heb je trouwens al een nieuwe cmos batterij erop gezet?
Misschien is hij wel helemaal niet defect, maar is hij gewoon zijn settings kwijt.
Ik heb zelf niet veel Presario's gerepareerd, waren meestal Armada's
daarbij kun je aan de onderkant schroeven eruit draaien,
even je accu en floppy drive vooraf eruit trekken,
daarna kan je het toetsenbord open klappen (voorzichtig met de toetsen en het lint kabeltje)
en kan je de cmos batterij zien zitten (knoopcelletje met kabeltje)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56

Opa

Nu Multifocaal!

Voor we over IDE kabels en systemboards beginnen, wat gebeurt er als je je rtc batterij vernieuwt (zoals cjdijk onderaan zijn verhaal al schrijft zie ik net)?

Is een knoopcel binnenin je laptop en na vijf, zes(?) jaar zou die best eens gewoon leeg kunnen zijn. (RTC Lost Power – Replace battery...)

Batterij zit onder je toetsenbord (schroefje onderop los, palletjes op toetsenbord wegschuiven) of onderin (meer schroefjes loshalen en kast openen)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 22:39
Dank u - U zijt allen fantastisch :-)

Ik heb de laptop inmiddels weer in elkaar geschroefd, nadat ik hem helemaal uit elkaar had gehaald. In dit proces heb ik ook maar effe de bios-battery vervangen ;-)

En hij doet het weer!

Ik ben inmiddels een zeer dankbare vriendin rijker (het was haar laptop - ik had beloofd aan "datarecovery" te doen - ik dacht nl. niet dat de laptop te repareren was...).

...nogmaals bedankt voor de vele behulpzame reacties :-)

Verwijderd

Admiral_R2D2 schreef op 14 augustus 2002 @ 12:06:
ik had beloofd aan "datarecovery" te doen
Dan mag je je heel gelukkig wensen, want de tarieven hiervoor.... daar koop je een nieuwe laptop voor :)

Verwijderd

sorry folks maa somehow geraak ik nie ingelogd, ff testen

Verwijderd

Hier nog een handig linkje voor anderen die eens een Compaq uit elkaar moeten halen:
http://www5.compaq.com/athome/support/msgs/
Zo kan je voor je model PC (vooral handig voor notebooks en laptops) een stappenplan opvragen en zien hoe alles in elkaar geschroefd zit etc.
Toevallig gisteren nog nodig gehad om een LCD display en diskdrive te kunnen vervangen.
Pagina: 1