[Squid] Cache_dir instellen (en nog tips?)

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoi iedereen,

Ik heb toenstrax Squid geinstalleerd omdat dit mij wel leuk (en misschien zelfs handig :P) leek. Er is echter een probleem: Squid gebruikt standaard /var/spool/squid als cache_dir, wanneer ik dit probeer te veranderen naar /usr/squid/cache (omdat user 5 GB is bij mij en /var slechts 350), krijg ik de melding dat ik niet meer kan surfen op mijn client omdat hij geen access heeft.

Ik dacht dat het misscien aan de rechten van de dir. lag, maar zelfs met chmod 777 werkt het nog niet. Weet iemand hoe ik nu de cache_dir kan veranderen?

Andere tips zijn ook erg welkom aangezien er zoveel te veranderen valt aan Squid. Ik heb nu alleen nog maar access gegeven aan mijn clients en de http port veranderd naar 8080, meer kon ik niet verzinnen om te doen :)

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Normaal gesproken is de cache dir te configgen in je squid.conf file. Als je nou eens dezelfde rechten/user/group neemt als dat de /var/spool/squid hebben zou het na een restart van squid toch moeten werken ?

• saviour
  • Niet online
Nou, ik verander de cache_dir dus ook in de conf. file en restart de service daarna opnieuw, maar dan werkt het niet. Wanneer ik dan volle rechten geef aan die dir (met chmod, werkt het nog niet...). Hoe kan ik dan zien welke rechten enzo er verbonden zouden moeten zijn aan die dir.? En hoe stel ik die in? Met chmod en chown?

Verwijderd

Je neemt de rechtenstructuur van je /var/spool over op de nieuwe plek. Je zou zelfs de hele rambam kunnen kopieren naar de nieuwe plaats van je squid-cache. mc is daar een goed hulpmiddel bij.
= dus squid stoppen
- aanpassen conf file
- hele zooi kopieren met mc van /var/spool/squid naar waar jij wilt
- squid opnieuw starten.

• saviour
  • Niet online
Je bent wederom geweldig! Met mc ging het kopieren heel snel en het werkte meteen.

Maar hoe kan het eigenlijk zijn dat het dan niet werkt met een chmod 777? Dat houdt toch in dat iederen user maar lezen, schrijven en executen? Is er eigenlijk nog een manier om te zien wie de eigenaar is van een dir. etc., waardoor ik dit soort dingen dan ook handmatig zou kunnen doen?

iig hartstikke bedankt, dan kan ik nu verder met een DNS server zoeken en Apache :P

Verwijderd

Dat kan oa met ls -al /dir/die/je/wilt/zien . Daarmee zie je oa owner en group van bestanden, alsmede de rechten. Deze kun je via chmod en chown dan verder aanpassen. In mc is het Ctrl-x c en Ctrl-x o :)

• saviour
  • Niet online
Oke, dat is duidelijk. Heel erg bedankt voor de hulp, nu ben ik weer een stukje verder bij mijn doel :)

• saviour
  • Niet online
Nou breekt mijn klomp.

Ik kan gewoon overal naartoe surfen, het werkt perfect.. geen probleem, alleen als ik op grc.com de shields up! test wil doen, krijg ik weer een access denied :? raar...

Hoe kan je trouwens controleren of je caching DNS (bind) het doet? Dan moet je toch ook gewoon het ip van die computer als DNS instellen in je netwerk (en moet deze open staan naar buiten toe)?

Verwijderd

Als je de squid.conf hebt aangepast kun je heel eenvoudig de directory structuur aanmaken (met de juiste uid/gid en rechten) door middel van 'squid -z'. Verder kun je kijken of named draait door 'ps aux | grep named'. Kijken of ie het ook nog doet doe je bijvoorbeeld door 'dig www.demon.nl' (of een andere site) te doen. Je hoort dan iets te zien als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
; <<>> DiG 9.1.2 <<>> www.demon.nl
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 34865
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.demon.nl.                  IN      A

;; ANSWER SECTION:
www.demon.nl.           42300   IN      CNAME   www.www.nl.demon.net.
www.www.nl.demon.net.   21600   IN      A       195.11.243.23

;; AUTHORITY SECTION:
www.nl.demon.net.       86400   IN      NS      ns2.demon.nl.
www.nl.demon.net.       86400   IN      NS      ns2.demon.net.
www.nl.demon.net.       86400   IN      NS      ns1.demon.nl.

;; Query time: 217 msec
;; SERVER: 192.168.10.1#53(192.168.10.1)
;; WHEN: Mon Aug 12 08:25:35 2002
;; MSG SIZE  rcvd: 134

In het laatste blokje kun je zien welke server jouw request heeft afgehandeld. Dat hoort dan jouw DNS server te zijn. Overigens is dat -alleen- zo indien je die in je resolv.conf hebt ingesteld, uiteraard...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2002 08:29 . Reden: kleine toevoeging.. ]

• saviour
  • Niet online
Gaaf zeg, hij doet het :D

En poort 53 hoefde dus niet open te staan naar buiten.
Jij ook bedankt!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je nou ooit weer een nieuwe cachedir wil aanmaken moet je even squid -z draaien om een nieuwe directory-tree te bouwen in je nieuwe dir.
code:
1
-z        Create swap directories

Dit had je vast ook wel in cache.log kunnen zien.

Verwijderd

little_soundman schreef op 12 augustus 2002 @ 14:33:
Als je nou ooit weer een nieuwe cachedir wil aanmaken moet je even squid -z draaien om een nieuwe directory-tree te bouwen in je nieuwe dir.
code:
1
-z        Create swap directories

Dit had je vast ook wel in cache.log kunnen zien.
8)7 Gossie...

• saviour
  • Niet online
Staan dat soort dingen daar dan ook in :?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet eens aan gedacht had dat er misschien op een speciale manier die dirs. aangemaakt moesten worden.

Verwijderd

Hoe dan ook, als iets niet werkt als verwacht, altijd even de logfiles bekijken. Een van DE voordelen van de meeste OSS programmas is dat de foutmeldingen goed en uitgebreid zijn, en zijn voorzien van 'de oplossing'...

Verwijderd

of squid -N -d 1 -D kun je de startup zien + waar die fout gaat
Pagina: 1