Toon posts:

Potmeters voor baybus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben van plan een baybus te gaan bouwen in m'n Chieftec kast. Heb op dit moment 4 Enermax 80mm case-fans en 1 Zalman 120mm fan (CPU). Nu wil ik niet van die standaard zwarte potmetertjes gaan gebruiken, maar van die mooie (platte) ronde, zilvere potmeters. Ik heb ze weleens voorbij zien komen, maar zoals bekend werkt de zoekfunctie van GoT niet :'(

Weet iemand waar zulke potmetertjes te vinden zijn en wat voor type ik precies nodig heb? Het maximale dat ze door moeten geven is 12v en minimale is denk ik 5v. Eventueel een stand om de fan helemaal uit te schakelen zou top zijn!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Neem zo'n potmeter mee naar Stuut en bruin.
Daar kun je 'normale' potmeters kopen, hun kunnen de enermax potmeters doormeten voor de waarde

Correct me if i'm wrong

iStockphoto

Verwijderd

BlizzarD schreef op 12 augustus 2002 @ 00:19:
Daar kun je 'normale' potmeters kopen, hun kunnen de enermax potmeters doormeten voor de waarde

Correct me if i'm wrong
hun is zij :)

Verwijderd

Jammer maar dat gaat niet lukken. Zo fan neemt namelijk al gauw 3 watt. Die kleine potmeters kunnen meestal niet meer aan dan 0,25 watt. Het wil wel lukken als je een schakeling maakt zoals op deze site te zien is. http://casemods.pointofnoreturn.org/vregtut/

als je toch een potmeter wilt gebruiken moet je een zwaardere type kopen iets van 4 watt of hoger. De weerstand van de potmeter bepaald de minimale volt die door gaat naar je fan.

Je hebt hier berekeningen voor maar weet die zo niet uit mijn hoofd misschien dat iemand anders je hierover kan inlichten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2002 00:29 . Reden: uhhhhh ]

Verwijderd

BlizzarD schreef op 12 augustus 2002 @ 00:19:

Correct me if i'm wrong
Je kunt de potmeter wel vervangen van de enermax. Dit komt doordat de fan een ingebouwde voltage regulator heeft. Andere fans hebben deze niet dus daar kun je niet zomaar een potmeter aangooien.

Ik heb gehoord dat 22kOhm veel gebruikt wordt voor de enermax

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt de potmeter wel vervangen van de enermax. Dit komt doordat de fan een ingebouwde voltage regulator heeft. Andere fans hebben deze niet dus daar kun je niet zomaar een potmeter aangooien.

Ik heb gehoord dat 22kOhm veel gebruikt wordt voor de enermax
Dus als ik naar zo'n electro-shop ga en ik vraag om een potmeter met een weerstand van 22kOhm, dan moeten ze weten waar ik het over heb? Eventueel een circuitje bouwen is ook geen probleem! Moet alleen zeker weten dat ik uiteindelijk 4 of 5 fans kan aansturen!

Overigens, het gaat om 4 Enermax fans en 1 Zalman 12mm. Heb ik daarvoor weer een andere potmeter nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 09:27:
[...]
1 Zalman 12mm. Heb ik daarvoor weer een andere potmeter nodig?
je zult wel 12 CM bedoelen, maar ook die heb ik nog nooit gezien van Zalman :? Wat voor koeler heb je dan ?
Overigens heb je volgens mij geen andere potmeters nodig......

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh.. ik bedoel idd 120mm :)

Het is zo'n koeler die boven m'n Zalman CU6500 hangt! Dat ding heeft echter de nare eigenschap om nogal wat lawaai te produceren! Ik kan hem wel in de silence mode zetten (dus gewoon toerental omlaag gooien), maar dat is nog niet echt top! Wil dus gewoon 4 potmeters hebben voor m'n case-fans (Enermax 80mm) en 1 voor m'n CPU (Zalman 120mm).

Heb ooit eens van die zilveren draaiknoppen voorbij zien komen, maar weet m'n god niet meer waar die te krijgen zijn en aangezien de zoekmachine ook niet werkt op GoT... :r
Pagina: 1