DMA verandert van aan naar uit

Pagina: 1
Acties:

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-04 09:52
In Linux heb ik met hdparm mijn Maxtor hardeschijf op dma gezet. Als ik een groot bestand ga kopieren (bijvoorbeeld van mijn linux partitie naar mijn windows partitie, staat op zelfde harde schijf) gaat het eerst heel snel. Hij begint met zo'n 20 MB/s. Op een gegeven moment wordt hij heel traag en gaat het kopieren nog maar met 3 MB/s :(. Als ik met hdparm kijk naar de dma mode zie ik ineens dat die weer uit staat. Hetzelfde geintje gebeurt in windowsXP. In het begin staat hij even in dma. Maar als ik iets later weer kijk staat hij op PIO-mode. Het lijkt erop dat er ergens in de hardware (moederbord?) iets fout gaat.

Hebben meer mensen dit verschijnsel wel eens gezien, en zo ja is dit op te lossen (zonder nieuwe hardware te kopen dus)?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
zitten je kabels wel goed? Als je maar een drive aan de kabel hebt zitten moet die aan het uiteinde zitten en master zijn.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty