Wfvn, dit is de laatste keer dat ik hier op jou ga reageren. De discussie die eigenlijk in W&L hoort gaat hier volgens mij gewoon voort.
Bij het noemen van het onderzoek citeer ik de bron en geef aan dat de doelgroep uit universitaire studenten bestond. Dat was een 1-1 citaat uit het boekje dat ik erover gelezen had. Meer wist ik er zelf ook niet over. Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen dat het onderzoek uitgevoerd was 'onder mensen'. Daar schiet je alleen nog minder mee op. Dus ik houd het eenvoudig en geef aan dat, zoals het boekje het zelf ook noemt, het onderzoek is uitgevoerd onder hoog-opgeleiden (universitaire studenten dus).
Ik citeer mezelf nadat ik vertelde dat het water was:
Dit (onderzoe) is verricht onder universitaire studenten, en 86% stemde toe dat de stof verboden moest worden. Door slim te goochelen met feitjes kun je een verhaal brouwen dat heel waarheidsgetrouw overkomt en zelfs hoogopgeleiden om de tuin leidt. Dit is maar een simpel voorbeeld van manipulatie door de media. Het is eenvoudiger dan je denkt.
Het enige in het geheel waar jij over valt is de term 'hoog opgeleiden'. Je twijfelt aan de zin van het onderzoek omdat je niet weet welke groep onderzocht is en dat de resultaten dus helemaal voor het onderzoek niet representabel zijn. So what? Dan negeer je het onderzoek alszijnde onzin en ga je verder met de discussie zelf die over media-misleiding gaat.
Je gaat zo vast weer paraderen met het feit hoe dom ik wel niet ben en hoe ik niet snap wat je bedoelt, maar waarom leg je dat hele onderzoek niet gewoon naast je neer? Ik wilde een punt maken door een voorbeeld te geven. Dat heb ik gedaan en ik heb erover verteld wat ik wist.
Intussen lijkt het er meer op dat je zelf niet helemaal snapt wat nu helemaal het punt is. Ik heb alleen geen zin om al jou woorden richting mij op jou terug te kaatsen. Heeft toch geen nut, en ik ga er geeneens moeite voor doen.
Wat wel zo is, is dat je zelf flink bezig bent met het 'misleiden van de media' door hier-en-daar regeltjes uit mijn posts te pikken die jouw mening ondersteunen terwijl je de rest weglaat. Die rest is juist zo belangrijk
Om even wat punten toe te lichten:
ChristiaanVerwijs schreef
Ik wil je dringend vragen je toon te veranderen. De manier waarop je nu bezig bent is erg vervelend. Je staat niet tegen een boom te lullen en ik begrijp perfect wat je bedoelt. Ik wil alleen heel die kant niet op met deze discussie.
en jij reageert:
Nu breekt m'n klomp... hij weet echt niet waar ik het over heb.... hij heeft het over macht van de media... waar heb ik het over? ook macht van de media, alleen macht van de media op dit moment...
Je schreef 'tjemig.....het lijkt wel alsof ik tegen een boom sta te lullen' en
'vette bullshit' en nog meer van dat soort niet echt constructieve opmerking. Het is heel normaal dat ik je dan netjes vraag of je je toon kunt veranderen. Ik kan niet fatsoenlijk discussieren als ik met een boom vergeleken wordt eigenlijk.
Wfvn; stop alsjeblieft met deze onzin. Ik heb geen idee wat je ermee wilt bereiken. Zoals ik heb gezegd kan ik me voorstellen dat jij mij misleid door de media vind. Dat vind ik helemaal ok en het is je goed recht. Sterker nog, zo ben ik zelf een mooi praktijkvoorbeeld voor je geworden.
Het voorbeeld betreft een enquete waarin feiten verdraait worden. Het vereist enige basis kennis van scheikunde. Op de MAVO, HAVO en op het VWO zullen de meeste leerlingen leren hoe je water scheikundig schrijft. Je punt dat mensen niet allemaal evenveel over scheikunde weten, zegt zeker wat. Echter, de meeste universitaire studenten beschikken echt wel over voldoende kennis om te kunnen zien, als ze het niet zomaar aannemen, dat het gaat om niets anders dan water. Er wordt echter een moeilijk woord gepresenteerd waar veel mensen simpelweg overheen lezen. Later in het onderzoek wordt zelfs over DHMO gesproken, wat het nog mysterieuzer doet voorkomen.
Wat je wilt zeggen is simpelweg: De resultaten van het onderzoek moeten niet gebruikt worden in deze discussie. Ok. Best. Maar dan is het onderwerp nog steeds discutabel.
Maar goed. Dit was mijn laatste reactie. Ik heb geen zin om hier langer over door te discussieren. Je bent op dit moment bezig zoveel mogelijk ophef over niks te maken. Je punt is geldig. Dat is door meer mensen toegeven en ik kan me ook voorstellen dat je die mening hebt. Ik heb die niet en ik heb dat uitvoerig uitgelegd. Rest als enige punt waarom je naar LA bent gekomen dat je het niet met mij eens bent...... iets wat op W&L toch heel normaal moet zijn.
Ik snap totaal niet waar je je nog druk over maakt. Maar nu zal ik vast weer oogkleppen ophebben, vergelijkbaar met een boom zijn en niet verder dan mijn neus kunnen kijken.
Airwolf:
De opmerking van mij 'Ik wil alleen heel die kant niet op met deze discussie.' betrof het feit dat het op mij overkwam alsof Wfvn alleen over het onderzoek wilde praten. Hij vond mijn aanhalen van dat onderzoek, of in ieder geval de woorden die ik gebruikte, verkeerd voorkomen. De discussie moest echter niet over mijn aanhalen van dat onderzoek gaan (primair, als voorbeeld mag hij het zeker gebruiken), maar over het feit dat mensen door de media misleid worden.