Hele CD collectie omzetten naar MP3, software suggesties ?

Pagina: 1
Acties:
  • 849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Ik wil mijn hele cd collectie om gaan zetten naar MP3. wat raden jullie aan als software om dit te doen ?

Een aantal dingen die ik belangrijk vind :
- Automatische cd en track benaming via internet CDDB, ik wil graag zelf invloed hebben op de manier waarop de directory/filenaam en de mp3 tag wordt opgezet.

- Ondersteuning voor mix cd's die dus vloeiend door moeten lopen ondanks meerdere tracks

En dan het formaat.. gewoon hoge kwaliteit mp3 of toch maar mp3 pro oid ? ik wil de files zowel in mijn divx/mp3 doos kunnen gebruiken als in de linux mp3 player die ik voor de auto ga bouwen en eventueel in een portable.

wat gebruiken jullie ?

IP Rocks

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 08:01

SJR

eac en lame

Als je het op korte termijn in een portable wilt kunnen gebruiken, dan zou ik geen mp3pro nemen. Gewoon vbr high quality oid.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

EAC met Lame... Even searchen.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 23:23

Fireman

We talk about luxury problems

Wekkel schreef op 11 augustus 2002 @ 22:20:
EAC met Lame... Even searchen.
off topic

he wekkel ben je online op irc?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

[quote]redguy schreef op 11 augustus 2002 @ 22:15:
Een aantal dingen die ik belangrijk vind :
- Automatische cd en track benaming via internet CDDB, ik wil graag zelf invloed hebben op de manier waarop de directory/filenaam en de mp3 tag wordt opgezet.
Zowel EAC als audiograbber ondersteunen dit.
- Ondersteuning voor mix cd's die dus vloeiend door moeten lopen ondanks meerdere tracks
Dat gaat in principe niet. Ieder nummer van een betreffende mix-cd wordt een individueel mp3-tje. Je zult dan een plugin voor Winamp moeten gebruiken die losse tracks aan elkaar plakt als het ware (heb ik zelf ook eens gebruikt en dat werkt prima).
En dan het formaat.. gewoon hoge kwaliteit mp3 of toch maar mp3 pro oid ? ik wil de files zowel in mijn divx/mp3 doos kunnen gebruiken als in de linux mp3 player die ik voor de auto ga bouwen en eventueel in een portable.
Wat is mp3 pro ? Is dat zoiets als variable bitstream ?
Ik zou gewoon gaan voor high quality (192 kbs) encoding.
wat gebruiken jullie ?
Ook ik ga binnenkort een mp3 autoradio kopen. Mijn collectie wil ik m.b.v. EAC en Lame omzetten naar 192kbs mp3 files.

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

[quote]Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 23:05:
redguy schreef op 11 augustus 2002 @ 22:15:

[...]

Zowel EAC als audiograbber ondersteunen dit.

[...]

Dat gaat in principe niet. Ieder nummer van een betreffende mix-cd wordt een individueel mp3-tje. Je zult dan een plugin voor Winamp moeten gebruiken die losse tracks aan elkaar plakt als het ware (heb ik zelf ook eens gebruikt en dat werkt prima).

[...]

Wat is mp3 pro ? Is dat zoiets als variable bitstream ?
Ik zou gewoon gaan voor high quality (192 kbs) encoding.

[...]

Ook ik ga binnenkort een mp3 autoradio kopen. Mijn collectie wil ik m.b.v. EAC en Lame omzetten naar 192kbs mp3 files.
Ik heb een mp3-cd-radio in de auto, maar daar moet je ERG goed je best doen om 't verschil tussen 128kb/sec en 192kb/sec te horen hoor. Dus je kunt misschien daar nog op bezuinigen, dat scheelt zo 2 albums per cd.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

Ik heb een pakketje met wat je nodig hebt om dit te doen. Is gewoon EAC en lame. Zit een config file bij en uitleg wat je moet doen. Heb ik volgensmij een keer hier op GoT gevonden van iemand hier ofzo. Misschien heb je er iets aan: http://powersp00n.mine.nu/cdrip.rar

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 23:05:
[...]
Ik heb een mp3-cd-radio in de auto, maar daar moet je ERG goed je best doen om 't verschil tussen 128kb/sec en 192kb/sec te horen hoor. Dus je kunt misschien daar nog op bezuinigen, dat scheelt zo 2 albums per cd.
Dat is waar, maar ik wil mijn cd collectie ook thuis gebruiken over een fatsoenlijke stereo installatie.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 15:41
Persoonlijk vind ik 160kbit/sec net goed voor al mijn muziek. 128kbit vind ik meestal goed, maar kan bij sommige nummers net iets minder klinken.

Verder raad ik ook aan om eac en lame te gebruiken, omdat het alle features heeft die je nodig hebt.
Voor mix-cd's is er ook geen probleem, want in eac kan je die dan extracten in 1 stuk ipv per nummer.
Ik raad het niet echt aan mix-cd's per track te extracten, tenzij je een player of plug-in hebt die ze perfect aan elkaar kan zetten.
Zelf heb ik zo'n plug-in nog niet gevonden. (Gappless output voor winamp is al iets beter, maar nog steeds niet perfect)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik zou de cd's met CDex omzetten en als codec Lame gebruiken.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Verwijderd

Easy CD-DA Extractor --> te vinden op http://www.downloads.com

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik zou geen MP3 Pro gebruiken. Dat is geoptimaliseerd voor lage bitrates. Gebruik gewoon 192kbit/s of 224kbit/s MP3 (ik gebruik zelf altijd VBR tussen 192 en 256kbit/s). 128kbit vind ik persooonlijk nooit echt goed klinken.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik zweer bij DbPowerAmp mede omdat het perfecte freeware is.

Verwijderd

SJR schreef op 11 augustus 2002 @ 22:19:
eac en lame

Als je het op korte termijn in een portable wilt kunnen gebruiken, dan zou ik geen mp3pro nemen. Gewoon vbr high quality oid.
Ik ben zaterdag hierop overgestapt en moet zeggen: ja dit is een goed programma. Hiervoor gebruikte in FreeMP3.

Je kunt via meerdere nummers tegelijk rippen van 1 cd. 2 keer eac openzetten en deel 1 en deel 2 van 1 cd via 2 sessies laten lopen. Omdat je per sessie 4 lame streams kunt openen zijn dat 8 nummers die tegelijk converteren (en dat is dus via 1 cdspeler!). Op het moment dat de cd overgezet is naar wav kun je de volgende cd al doen terwijl Lame de wavs naar mp3 zet >:)

192 kbs mp3. Geen pro nemen. Veel portable slikken pro nog niet...

Verwijderd

CDex is voor mij het beste stukje freeware. CDex met Lame encoder op 192kbit/sec vind ik het beste. Zie eerdere post ook, en voor downloaden >>> http://cdexos.sourceforge.net/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 10:08:
[...]Ik ben zaterdag hierop overgestapt en moet zeggen: ja dit is een goed programma. Hiervoor gebruikte in FreeMP3.

Je kunt via meerdere nummers tegelijk rippen van 1 cd. 2 keer eac openzetten en deel 1 en deel 2 van 1 cd via 2 sessies laten lopen. Omdat je per sessie 4 lame streams kunt openen zijn dat 8 nummers die tegelijk converteren (en dat is dus via 1 cdspeler!). Op het moment dat de cd overgezet is naar wav kun je de volgende cd al doen terwijl Lame de wavs naar mp3 zet >:)
Waw, dit is nuttig. Het encoden gebeurt aan 100% CPU load, dus als je 2 mp3's tegelijk encoded gebeurt dat in het best aan allebeid 50% als je niets anders doet. In de realiteit zal het dus sneller gebeuren als je ze gewoon na elkaar encoded...Wat wel tijdbesparend kan werken is dat je EAC toelaat om al met encoden (via LAME dan) te beginnen terwijl hij nog van de cd de tracks ript (dit eist nl. niet zoveel van je CPU) en dan kan je inderdaad al een volgende cd erin stoppen terwijl hij nog de pas geripte tracks encodet.

PS: beste mp3 kwaliteit wordt voor het moment bereikt met EAC (secure mode!) en LAME met de -ape configuratie (-alt preset extreme), dan heb je ook wel de grootste filegroottes.

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 22:20

miekol

erm

CD Ex met lame kan dat alles en is nog makkelijk te gebruiken ook (GUI :))

Verwijderd

AudioGrabber + Lame

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

PowerSp00n schreef op 11 augustus 2002 @ 23:37:
Ik heb een pakketje met wat je nodig hebt om dit te doen. Is gewoon EAC en lame. Zit een config file bij en uitleg wat je moet doen. Heb ik volgensmij een keer hier op GoT gevonden van iemand hier ofzo. Misschien heb je er iets aan: http://powersp00n.mine.nu/cdrip.rar
bedankt powerspoon ik kwam dit topic eens bekijken voor werkbare oplossingen en zal eens zien wat ik met je oplossing kan. alvast bedankt in ieder geval!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-12 22:25
ik werk altijd al met audiocatalyst 2.1.
werk perfect. en is supersnel in combinatie met me 40speed scsi cdromspeler.

• dust | zone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2024

dust | zone

don't ask...

Absoluut CDex, zoals ook al eerder vermeld werd door mede-tweakers _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door dust | zone op 13-08-2002 06:35 . Reden: typo ]

Asus A7V266 | AMD Dondervogel 1400 | >200 GB aan schijfjes

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

PuckStar schreef op 13 augustus 2002 @ 06:20:
ik werk altijd al met audiocatalyst 2.1.
werk perfect. en is supersnel in combinatie met me 40speed scsi cdromspeler.
Met de tegenwoordige CPU snelheden heeft audiocatalyst geen bestaansrecht meer, zeker niet qua geluidskwaliteit van de Xing mp3 encoder..

Dumpen die handel.

• PuckStar
Wekkel schreef op 13 augustus 2002 @ 07:37:
[...]

Met de tegenwoordige CPU snelheden heeft audiocatalyst geen bestaansrecht meer, zeker niet qua geluidskwaliteit van de Xing mp3 encoder..

Dumpen die handel.
ok dus ik moet cdex ofzo maar is proberen :)
ach ik rip toch niet vaak dus dat scheelt

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-12 13:12
grip + cdparanoia werkt uitstekend bij mij. encoden op basis van lame (doet grip automatisch).

Verwijderd

EAC + Lame. Ze hebben ooit zo'n test gedaan, en dit kwam er als beste koppel uit. Gebruik in geen geval Xing! Dat hadden ze geloof ik als brakste getest.

• PuckStar
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 16:56:
EAC + Lame. Ze hebben ooit zo'n test gedaan, en dit kwam er als beste koppel uit. Gebruik in geen geval Xing! Dat hadden ze geloof ik als brakste getest.
ja maar da's dan wel een bepaalde versie van xing (en de versies daarvoor)

anyway dat EAC is toch supertraag met rippen? of kan die met me plex cdrom scsi 40speed ook in 15minuten een volle cd rippen?
want volgens mij heb ik eac weleens geprobeerd maar liep ik daar toen tegenaan.

hoe zit dat met cdex?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

De snelheid hangt af van je CD-ROM speler, niet van het programma. Of je moet toevallig een hele slechte bekraste CD gebruikt hebben, dan doet ie er wel langer over.

15 minuten is trouwens erg lang voor een complete CD, met een LiteON DVD speler haal je het in minder dan 5 minuten, zonder fouten.

Als je wilt lezen waarom Xing niet goed is, www.remix.net < edit: die site was het niet, sorry :D

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• PuckStar
dreeke schreef op 13 augustus 2002 @ 21:22:
De snelheid hangt af van je CD-ROM speler, niet van het programma. Of je moet toevallig een hele slechte bekraste CD gebruikt hebben, dan doet ie er wel langer over.

15 minuten is trouwens erg lang voor een complete CD, met een LiteON DVD speler haal je het in minder dan 5 minuten, zonder fouten.

Als je wilt lezen waarom Xing niet goed is, www.remix.net < edit: die site was het niet, sorry :D
ja ik weet al dat xing niet goed is!!!!!!!!! :z
5 minuten!?!?
en dan staat de hele cd geripped in mp3 op je harddisk?
hmmmmm
tis trouwens denk ik eerder 10min. bij mij, ipv 15 :P

maargoed, als het in 5 kan. welk prog gebruik jij dan?

Verwijderd

Audiograbber/EAC + Lame/FHG

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

PuckStar schreef op 13 augustus 2002 @ 21:41:
[...]

ja ik weet al dat xing niet goed is!!!!!!!!! :z
5 minuten!?!?
en dan staat de hele cd geripped in mp3 op je harddisk?
hmmmmm
tis trouwens denk ik eerder 10min. bij mij, ipv 15 :P

maargoed, als het in 5 kan. welk prog gebruik jij dan?

Niet in MP3, maar in WAV.

Het is eigenlijk niet slim om direct naar MP3 te rippen, omdat je dan een hoge CPU load gebruikt en je CD speler eerder fouten gaat maken.

En dan, wat heb je liever, een goede kwaliteit CD in MP3 in 20 minuten ofzo, of in 15 minuten met een brakke encoder.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

ik ben ff dat EAC aan het testen, maar jezus wat doet ie er lang over, hij is nu 3 kwartier bezig en heeft zo'n 20 minuten geript

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat klopt op zich niet (als je een snelle cpu hebt). 5.4x encode speed met een Tbird 1200@1345 hiero..

Verwijderd

cdex + ogg vorbis codec op 160kb/s

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 22:23:
ik ben ff dat EAC aan het testen, maar jezus wat doet ie er lang over, hij is nu 3 kwartier bezig en heeft zo'n 20 minuten geript
Dan heb je ofwel een behoorlijk bekraste cd (zodat de error correction constant moet inspringen) ofwel heb je EAC niet goed ingesteld. EAC is namelijk een progje dat je niet in twee muisklikken up-and-running hebt, het vereist enig configuratiewerk. Alles staat mooi uitgelegd op http://www.ping.be/satcp. Hier ript EAC aan ongeveer 6x-7x gemiddeld dus pakweg een kwartiertje om een ganse cd naar .wav te rippen.

Verder zou ik ook aanraden om het efficiëntere VBR te gebruiken ipv CBR. Moeilijke stukken muziek krijgen dan meer bits toebedeeld terwijl makkelijke stukken er minder krijgen. Algemeen wordt aanvaard dat je de beste filesize/kwaliteit verhouding bekomt met de "--r3mix" of de "--alt-preset standard" parameters voor LAME. Lees erover op http://www.r3mix.net (dit is de site die hoger bedoeld werd) of op de forums van http://www.hydrogenaudio.org.

[ Voor 0% gewijzigd door TaXaN op 13-08-2002 23:52 . Reden: VBR toevoeging ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• PuckStar
dreeke schreef op 13 augustus 2002 @ 21:59:

[...]

Niet in MP3, maar in WAV.

Het is eigenlijk niet slim om direct naar MP3 te rippen, omdat je dan een hoge CPU load gebruikt en je CD speler eerder fouten gaat maken.

En dan, wat heb je liever, een goede kwaliteit CD in MP3 in 20 minuten ofzo, of in 15 minuten met een brakke encoder.
ja ziejewel ik dacht al dat het niet kon.
maar eh dat cpu gedoe telt dus voor mij niet omdat ik de scsi cdrom speler heb. en hij extract met wel 30x speed!!! (naar wav) :)

maar goed ik moet dus eik effe kijken voor een andere encoder, ipv dat xingetje

Verwijderd

Als je met een redelijke snelheid en goede kwaliteit wilt rippen, zou ik gewoon voor CDex gaan.

Ten 1ste ript deze in de meeste gevallen vele malen sneller dan EAC.
Ten 2e wordt bij dit software pakket de nieuwste Lame versie meegeleverd.
Ten 3e ondersteund Cdex CDDB, je kunt ook zelf CDDB-achtige servers configureren.

Verder zou ik met Lame gewoon in 192 Kbit/s, Joint-Stereo, High Quality (q2) rippen. Als je VBR gebruikt duurt het coderen langer en de kwaliteit wordt niet per definitie beter bij deze bitrate. Daarnaast is VBR lastig te streamen en sommige mp3-cd-spelers ondersteunen het niet goed. "Stereo" gebruiken ipv "Joint Stereo" is niet nodig, omdat bij de huidige Lame codecs de "Joint Stereo" geperfectioneerd is.

CDex vind je op http://www.cdex.n3.net/.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:55:
Als je met een redelijke snelheid en goede kwaliteit wilt rippen, zou ik gewoon voor CDex gaan.

Ten 1ste ript deze in de meeste gevallen vele malen sneller dan EAC.
Sneller is dus NIET altijd beter, EAC kan fouten herkennen, kan CDex dat ook?
Ten 2e wordt bij dit software pakket de nieuwste Lame versie meegeleverd.
is overal te downloaded, dus ik zie het probleem niet echt
Ten 3e ondersteund Cdex CDDB, je kunt ook zelf CDDB-achtige servers configureren.
EAC+Lame onderstuenen dat ook...

Ik zie dus geen voordelen zoals jij die noemt...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1