21" monitor keuze: Sony of IIyama?

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
Ik zit dus te twijfelen:

Een Sony 21" monitor, de GDM-F520 of een Iiyama 21" monitor, de Vision Master Pro 512 .

Iemand ervaring met een van tweeen?

Edit: link gefixed, dank je Ernst

Verwijderd

Ik hoor vaak dat liyama monitoren van slechte kwaliteit zijn.

Zelf heb ik een sony monitor, deze bevalt me echt perfect, nog nooit wat meegeweest, heb hem nu 3 jaar.(een multiscan e200)

Ik zou voor de sony gaan.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 13:22
Sony moet wel de beste zijn van deze 2 merken.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou ook mijn vertrouwen meer in Sony steken :)

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
ah. dan ga ik voor de Sony. Ik zag ook nog een Philips, maar die vertrouw ik al helemaal niet (waarom weet ik ook niet eigenlijk)

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

tja, de Sony heeft ook nog 's een dotpitch van 0,22. lekker scherp plaatje dus!

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
Waarom heeft die liyama 2 HD DB15 connectoren? Net zoals die Sony zie'k.
Bij de Sony staat bij dat je'r 2 pc's kan aanhangen, maar hoe switch je tussen deze 2? Knopje op de monitor?

[ Voor 0% gewijzigd door witchdoc op 11-08-2002 22:39 . Reden: toevoeging ]

• getty
  • Laatst online: 08-04 13:22
Over Philips hoor ik toch ook altijd hele positieve verhalen op monitor-gebied.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

Verwijderd

poohbeer schreef op 11 augustus 2002 @ 22:37:
Bij de Sony staat bij dat je'r 2 pc's kan aanhangen, maar hoe switch je tussen deze 2? Knopje op de monitor?
helemaal goed, 2 compu´s, knoppie op voorkant. Erg makkelijk!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iiyama heeft goede monitoren, in ieder geval degelijk.

Als ik zou moeten kiezen tussen Iiyama/Philips zou het makkelijk zijn, Iiyama/Sony is moeilijker.

Expanding the inexpandable

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 22:23:
Ik hoor vaak dat liyama monitoren van slechte kwaliteit zijn.

Zelf heb ik een sony monitor, deze bevalt me echt perfect, nog nooit wat meegeweest, heb hem nu 3 jaar.(een multiscan e200)

Ik zou voor de sony gaan.
HEt probleem is neit de monitoren; die zijn vaak goed voor een redelijke prijs. De problemen liggen bij de garantie (via teleplan).

De Iiyama 512 staat voor 835 in de pricewatch de Sony voor 1299.
Lijkt me een behoorlijk verschil. Ik heb laatst een test gelezen van 21 inch beeldkanonnen (om de Iiyama). Ik zal ff zoeken.

Edit:
Die test was bij ome tom:
http://www17.tomshardware...y/02q3/020805/crt-01.html

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

De SONY is absoluut de betere keuze. Beide fabrikanten maken gebruik van TelePlan, dus dat probleem blijf je zowieso houden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb al 5 jaar een IIyama 21". Pas kort geleden has ik een wel heel erg klein probleem. Was toch reden om de TD van IIyama te bezoeken en, net als bij de monitor, ook dit was perfect geregeld.

ARME AOW’er

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
sony bevalt goed >:)

• Aerox.2000
  • Laatst online: 13-05 08:57
Ik heb een Vision Master Pro 512, en ik heb er geen problemen mee.
Het nadeel van die sony is, dat ie een stuk duurder is.

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 14:37
Afbeeldingslocatie: http://www.zagen-clan.nl/pics/beide.jpg

Ik zou voor de Sony gaan ik heb zelf een IIyama vision master pro 502 en bevalt
goed.
Maar (zie foto) als ik de sony van KiD (clanmember) zie dan ise de keuze voor als ik een nieuwe monitor koop snel gemaakt _/-\o_ :9~

Slache!

Verwijderd

Als ik zou moeten kiezen zou ik iiyama neme. Kep nu Vision Master Pro 450 en zelfs na 4 jaar oid nog perfect. 1 van me beste aankopen geweest :)

• Aerox.2000
  • Laatst online: 13-05 08:57
poohbeer schreef op 11 augustus 2002 @ 22:37:
er zit idd een knopje op de monitor
-ChRiZz- schreef op 11 augustus 2002 @ 22:51:
Afbeeldingslocatie: http://www.zagen-clan.nl/pics/beide.jpg

Ik zou voor de Sony gaan ik heb zelf een IIyama vision master pro 502 en bevalt
goed.
Maar (zie foto) als ik de sony van KiD (clanmember) zie dan ise de keuze voor als ik een nieuwe monitor koop snel gemaakt _/-\o_ :9~
deze is ook mooi :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.iiyama.nl/1024x768/gfx/gfxvariabel/ha202dt_klein.gif

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 02:45
ik zou zeker voor de Sony gaan... Sony Trinitron beeldbuizen zijn echt haarscherp :9~ _/-\o_ :Y)
het enigste nadeel zijn de 2 "spandraden" die horizontaal over je scherm lopen (zie je bijna niet hoor...) tenminste dat hadden alle monitoren met een Sony Trinitron beeldbuis misschien hebben de nieuwere modellen dat niet meer...
je betaalt misschien wat meer voor de Sony maar dan heb je ook wat

Man - a being in search of meaning

Verwijderd

maar die 2 'spandraden' zoals jij het noemt heb je ook bij Iiyama :)

Als het hier om een real-flat gaat hè :)

• BaBy-G
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 23:18:
maar die 2 'spandraden' zoals jij het noemt heb je ook bij Iiyama :)

Als het hier om een real-flat gaat hè :)
ja dat klopt sommige Iiyama monitoren gebruiken ook een Sony Trinitron beeldbuizen en die heben natuurlijk ook die 2 "spandraden" ( 15" Trinitron beeldbuizen hebben maar een streepie geloof ik)

het is dus niet de monitor waar het omgaat maar de beeldbuis (en het is logisch dat alle Sony monitoren een Sony beeldbuis hebben)

ik heb zelf een Dell monitor en die hebt die 2 streepies ook, omdat daar ook een Sony trinitron beeldbuis in zit :Y)

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 08:27
iiyama maakt geen gebruik van trinitron, maar van diamatron.. ;).. Verder is de keus aan jou.. Iiyama en sony maken beide goeie monitoren.. Zelf zit ik met 3x iiyama.. Heb er 1x problemen mee gehad, en dat is door iiyama goed opgelost.. Verder zijn de iiyama's in de lagere prijs-klasse naar mijn mening beter van kwaliteit van de sony's met het zelfde prijskaartje.. Ga je deze 2 monitoren vergelijken, dan is het al snel peren met appelen vergelijken.. Je gaat toch ook niet een fordje met een jaguar vergelijken.. :? Dus kijk wat je er aan uit wilt geven.. SIMPEL

| I've got permission to color outside the lines |

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 13:55
Ik zit hier met 12 iiyama monitoren vanaf 19"" <, Ik zal gaan voor Sony of LG

• BaBy-G
Joep schreef op 11 augustus 2002 @ 23:41:
iiyama maakt geen gebruik van trinitron, maar van diamatron.. ;).. Verder is de keus aan jou.. Iiyama en sony maken beide goeie monitoren.. Zelf zit ik met 3x iiyama.. Heb er 1x problemen mee gehad, en dat is door iiyama goed opgelost.. Verder zijn de iiyama's in de lagere prijs-klasse naar mijn mening beter van kwaliteit van de sony's met het zelfde prijskaartje.. Ga je deze 2 monitoren vergelijken, dan is het al snel peren met appelen vergelijken.. Je gaat toch ook niet een fordje met een jaguar vergelijken.. :? Dus kijk wat je er aan uit wilt geven.. SIMPEL
volgens mij maakt Iiyama gebruik van zowel Trinitron als Diamondtron beeldbuizen
mijn nichtje heeft een heel oude 15" Iiyama monitor staan en die heeft gewoon een Sony Trinitron beeldbuis (volgens mij bestond Diamondtron toen geen eens, correct me if i'm wrong)

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
Er is inderdaad een behoorlijk prijsverschil tussen de twee schermpjes, wellicht appels en peren vergelijken, ware het niet dat ik er wel dagelijks lang naar een van beiden moet kijken. ik heb hier een 17" sony staan en een 19" iiyama.
aangezien het prijsverschil niet echt veel uitmaakt in deze (is een zakelijke aanschaf), ga ik denk ik maar voor de sony 8)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
:D Webdesigner ofzo, of gewoon handig in word ;) :P Maar de sony is toch denk ik wat beter, kost ook meer

Verwijderd

Sorry to ruine you're party :P Maar de Sony's zijn in het midden inderdaad zeer scherp, maar hebben allemaal last van een te hoge dotpitch aan de randen, oftewel wazige letters.

Tevens komt de Iiyama 512 als beste uit diverse testen, waar de Eizo zelfs als gemiddeld eruit kwam en Philips en Sony slecht tot zeer slecht scoren op zowel kleur, scherpte als convergentie.

Overigens moet ik zeggen dat ik de Iiyama 512 op mijn werk duidelijk scherper vind dan de Sony 24". Daarintegen ziet de Sony er van buiten door zijn toffe kleurtje heel erg stoer uit.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
ow? als ik in de specs kijk kom ik dit tegen:
Tightest Aperture Grille Available: .22mm pitch across entire screen.
en hetr is geen 24", het is een 21" monitor.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

SONY

duidelijk genoeg?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Baviaan schreef op 12 augustus 2002 @ 09:39:
en hetr is geen 24", het is een 21" monitor.
Excuus niet goed opgelet :) Zal die Sony eens gaan bekijken :)

edit:

kuch.... voor die prijs die ze voor de Sony vragen weet ik het wel, 2x zo duur als de iiyama :/

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
GA!S: *LOL* duidelijk!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Zover ik weet gebruikt IIyama geen Sony Trinitron buizen maar alleen Diamondtron buizen van Mitsubishi, de Sony buizen zijn gewoon een stukkie duurder.

Een 15" Trinitron heeft ook, zoals andere Trinitrons, gewoon 2 draadjes...

Als ik zou moeten kiezen wordt het duidelijk Sony(ik heb nu ook een Sony :P), als ik bij vrienden kom met een IIyama is het toch allemaal wat minder...

Verwijderd

/me vraagt zich af of er uberhaupt wordt gekeken naar prijs/kwaliteit .... sterker nog alleen al de prijs

Die sony 24" op me werk kost ook een asociale $1900, never nooit niet dat ik dat voor een beeldbuis voor privezaken ga neerleggen :)

• Monkeybrains
  • Laatst online: 10:54
Ik heb inmiddels bijna 3 jaar een Iiyama 19" (pro versie) en die doet perfect, haarscherp beeld. Het heeft wel ff tijd gekost om hem goed in te stellen, maar dat moet je zoiezo met alle monitoren. De mogelijkheden tot instellen zijn bij Iiyama erg uitgebreid. De prijzen die je betaalt voor een Iiyama zijn relatief goedkoop, en met de kennis die zij in de high end markt, want daar komen zij vandaan origineel, hebben ze goede monitoren voor prive gebruik gemaakt. Iiyama maakte in het begin alleen maar monitoren voor de video/tv/film industrie, kleur echt en zo. Ik denk dat ze qua kwaliteit niet zo heel ver uit elkaar zitten, en dan lijkt me de Iiyama de meer voor de hand liggende keuze qua prijs

• Nefiorim
  • Laatst online: 11-03 07:21
Tja als je uit deze wil kiezen ga dan voor de Sony.
Mocht je open staan voor andere suggesties kijk dan ook naar de Philips.
Ik heb zelf een tijdje achter de 201P10's mogen werken en dat was echt ideaal.
Heb zelf een 109P40 (kleinere versie van die 201 en met iets meer aansluitingen geloof ik). Werkt echt heerlijk..

XBO: Michaël#3318

• CrusaderNoR
  • Laatst online: 14-05 12:53
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Sony Sony Sony
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb zelf de G220P die is echt om te :9~ , 1024x768 @ 100Hz

_/-\o_ 21"

• SoeperKees
  • Laatst online: 18-06 10:11
tja...ik heb zelf een 19"iiyama Pro 454 bevalt me prima....maar ik ken ook clanmaat die heeft een 19"Sony.....en die is oo k goed (volgens hem :P)

Dus het maakt niet veel uit :)

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 14:13

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Over de Iiyama 512: zie onderstaand topic...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/307896

Over sony weet ik niets, echter wat al vaak genoemd wordt: is het prijsverschil het waard? Als je twee monitoren (of twee versterkers of twee wijnen desnoods...) naast elkaar proeft, zie/proef/hoor je het verschil, echter, is het verschil de prijs/kwaliteit waard? (500 smeuro meer voor een monitor vind ik een significant bedrag...)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ach, IIyama is een leuke budget 21" met platte buis. You get what you pay for. Het verschil is zowel in prijs als in kwaliteit duidelijk aanwezig. Een Sony 21" is gewoon een compleet andere prijs- en kwaliteitsklasse. (Heb ervaring met een complete zaal 21" IIyama's, ruim 30% uitval en brakke service van Teleplan included, monitoren zijn na 2 jaar niet meer goed scherp te krijgen met de standaard instelmogelijkheden).

de betaler vervuilt

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Sony:
Afbeeldingslocatie: http://www.sonystyle.com/images/250x250/shots/gdmf520.jpg

Ziet er gelikt uit :9~
Hoe duur zijn ze trouwens allebei? (zal wel al gevraagd zijn, maar ja..)

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk ook voor de Sony gaan (ik denk iets meer kwaliteit en beter uiterlijk :9)

Verwijderd

Als het geld niet veel uitmaakt, zou ik ook maar voor de Sony gaan.

• waslijn
  • Laatst online: 11-08 09:53
Had eerst zelf ook niet zo'n vertrouwen in Philips monitoren, maar heb tijdens mijn stage bij Philips achter verscheidene 17"/19" en 21"-ers gezeten en vond ze zekers niet onderdoen voor andere merken die ik gewend ben: LG/Iiyama.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CrusaderNoR schreef op 12 augustus 2002 @ 11:22:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Sony Sony Sony
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb zelf de G220P die is echt om te :9~ , 1024x768 @ 100Hz

_/-\o_ 21"
Doet mijn Hansol 920D ook ;)

Ik zou voor de Sony gaan.

Beter gezegd: Je doet toch geen miskoop met deze merken. Ik denk dat Sony net iets 'beter' is maar daar betaal je dan ook voor. Make your choice :P

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Iiyama 512: 835 euro
Sony: 1700 euro

tja... is dat het waard voor het kleurtje en de dotpitch die al hoger voldoende is :)

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
I made my choice. Vond de Sony voor ruim 1100 euro (ex. btw). Moet morgen binnenkomen :). I'll let you know!

-- edit: prijzen opschrijven is moeilijk

Verwijderd

Vond de Sony voor ruim 900 euro
Tell me where? :)

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Noem eens een keer de typenummers van beide monitoren tegelijk als je ze vergelijkt ;)
Dat lijkt me een stuk eerlijk als je onbevooroordeeld wil beslissen welke monitor het beste geschikt is voor jouw doeleinden :+

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Is ADI helemaal van het toneel :?

22" ADI Microscan G1000, perfect scherm met een shortneck en iets voordeliger als een Sony/Iiyama...

ADI _/-\o_

Verwijderd

-]MaRc0[- schreef op 12 augustus 2002 @ 11:48:
Sony:
afbeelding

Ziet er gelikt uit :9~
Hoe duur zijn ze trouwens allebei? (zal wel al gevraagd zijn, maar ja..)
Uiterlijk is ook erg mooi :9~

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
typenummers? die staan toch gewoon bovenaan de draad?

Verwijderd

Iiyama maakte eerst gebruik van Trinitron, tot ze hun eigen techniek ontwikkelden (diamandtron) Daar ontstonden ook de problemen. Sony heeft een superieure beeldbuis. De horizontale lijnen zijn weggewerkt, het beeld is scherper, veel rustiger en je hoeft net om de haverklap te degaussen om dat zo te houden. het kost wat, maar dan heb je ook wel wat. phillips monitoren zijn trouwens ook erg goed, bijna net zo goed als Sony's ze hebben een verbeterde diamandtron beeldbuis. maar nadele zijn wel draden en vaak degaussen, maar veel scherper dan de Iiyama's. Ik zou niet voor een Iiyama gaan, maar voor Sony of Phillips.

• vassago
  • Nu online
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 14:03:
Iiyama maakte eerst gebruik van Trinitron, tot ze hun eigen techniek ontwikkelden (diamandtron)
Iiyama heeft geen eigen techniek te beeldbuizen zijn van een andere fabrikant. (even de naam kwijt)

• tiguan
  • Laatst online: 07:20
Redje schreef op 12 augustus 2002 @ 10:30:
Zover ik weet gebruikt IIyama geen Sony Trinitron buizen maar alleen Diamondtron buizen van Mitsubishi, de Sony buizen zijn gewoon een stukkie duurder.
In een kamer naast me staat een Vision Master Pro 400, en die heeft duidelijk een Sony Trinitron beeldbuis.

• Rick2001

Rick2001

Wannapuf schreef op 13 augustus 2002 @ 14:24:
[...]

In een kamer naast me staat een Vision Master Pro 400, en die heeft duidelijk een Sony Trinitron beeldbuis.
Het is absoluut voor 100% zeker geen TRINITRON buis van SONY die er in jouw pro400 zit.
IIyama heeft helemaal in het begin van hun carriere gebruik gemaakt van TRINITRON buizen, maar dat was maar heel even. (Heb zelf toen een 21" MT-9021T gehad met een 0.30dpi TRINITRON buis)
Tegenwoordig is er geen enkele IIyama monitor meer die nog een TRINITRON buis gebruikt, simpelweg omdat SONY ze niet meer zo goedkoop levert aan 3rd parties.
IIyama maakt gebruik van DIAMONDTRON van Mitsubischi. IIyama heeft zelf nog nooit een beeldbuis gemaakt, dus eigen techniek hebben ze helemaal niet.
Je kunt het vergelijken met DANE-ELEC.. Die maken alleen maar de printjes voor geheugen modules en stoppen er de chips van diverse andere fabrikanten (die op dat moment het goedkoopste zijn) op om alvorens BRAND on 3RD geheugen te kunnen verkopen. Wil allemaal niet zeggen dat het slecht is, alleen is het gewoon zo dat een TRINITRON beeldbuis, mits goed afgeregeld een scherper beeld KAN opleveren dan een DIAMONDTRON of welk ander type buis dan ook.
Smaken verschillen hier natuurlijk nogal in, maar dat is ieders eigen keuze hierin.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Ik wou niet reageren, maar omdat iedereen hier SONY roept, toch maar even :)

Ik heb de GDM F520 in m'n bezit gehad en er ALLEEN maar problemen mee gehad. Voor die prijs verwachtte ik nagenoege perfectie. Niks was minder waar.
(Verschillende videokaarten geprobeerd, waaronder een matrox g400 ) .

Even een copy paste van een email correspondentie met de leverancier, van de problemen die ik ermee had.

copy paste:
- bovenin loopt t beeld van links naar rechts schuin naar beneden, onderin liep t wel recht (lees: horizontaal).
- rood is niet overal egaal rood (in de hoeken lichter rood dan in t midden), wit ook niet.
- er loopt een verticale vage streep links in beeld, vlak langs "de behuizing"
- links bovenin is t beeld minder scherp dan de rest van t beeld.
- Geometrie problemen. (kromme vensters).
- Gele vlekken in het beeld, bij een witte achtergrond.
- half kapotte pixels (ja, bij een crt) in de rechter onderhoek, deze blijven bij een gele achtergrond rood.
- Convergentie fouten, waardoor er rode en groene "overgangen" te zien zijn bij een geopend venster.
/copy paste

Nou kun je me als zeikerd omschrijven, maar voor het bedrag van de monitor vind ik dat je meer kunt verwachten.

Ik heb de monitor 3 keer laten omruilen, telkens kwamen ongeveer dezelfde problemen tevoorschijn. (Alleen de dode pixels en de vage verticale lijn was bij 1 monitor t geval).

Ik wou t je niet onthouden iig :) Misschien ben jij minder kritisch dan ik :)
Iig de behuizing is mooi ja :+

Edit: en natuurlijk stonden er geen speakers, of andere magnetische zaken in de buurt :O

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 14:03:
Sony heeft een superieure beeldbuis. De horizontale lijnen zijn weggewerkt, het beeld is scherper, veel rustiger en je hoeft net om de haverklap te degaussen om dat zo te houden. het kost wat, maar dan heb je ook wel wat. phillips monitoren zijn trouwens ook erg goed, bijna net zo goed als Sony's ze hebben een verbeterde diamandtron beeldbuis. maar nadele zijn wel draden en vaak degaussen, maar veel scherper dan de Iiyama's. Ik zou niet voor een Iiyama gaan, maar voor Sony of Phillips.
uhm, de sony heeft de stabilisatie lijnen ook.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46
Uiteindelijk maakt het niks uit. Dat kwaliteitsvershil is echt niet zo groot als ik mensen hier hoort zeggen. Het is allemaal ervaring hebben met 1 type monitor. Er zijn niet veel mensen die van alle monitoren een paar hebben. Ik heb zelf een ilyama 400pro en die bevalt prima. Als ik naar de winkel ga dan ga ik kijken en zie ik toch bijna geen verschil tussen al die monitoren. Je ogen zijn net oren, die passen zich gewoon aan als de verschillen minimaal zijn

Hop,hop,hop!

• basset
Diamondtron en Trinitron zijn in principe dezelfde beeldbuizen kwa techniek en productie. Ik durf haast wel te zeggen dat ze nageoeg identiek zijn aan elkaar. Diamondtron word geloof ik in licentie gemaakt door mitsubishi. Er is geen kwaliteitsverschil ieder geval. Een Trinitron is technisch niet beter dan een diamondtron.

Laten we ook eerlijk wezen, Sony is ook alleen al duurder vanwege de naam SONY. That's it.
Sony is geen garantie dat je een goede monitor hebt. Zo is Belinea geen garantie dat je een slechte monitor hebt.

Ik vind dat je gewoon in de winkel moet kijken, degene die je mooi vind moet je kopen, als je geen tot weinig verschil ziet, koop dan gewoon de goedkoopste. Je hebt tegenwoordig al standaard 3 jaar garantie!

Hop,hop,hop!

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
basset schreef op 14 augustus 2002 @ 12:28:
Uiteindelijk maakt het niks uit. Dat kwaliteitsvershil is echt niet zo groot als ik mensen hier hoort zeggen. Het is allemaal ervaring hebben met 1 type monitor. Er zijn niet veel mensen die van alle monitoren een paar hebben. Ik heb zelf een ilyama 400pro en die bevalt prima. Als ik naar de winkel ga dan ga ik kijken en zie ik toch bijna geen verschil tussen al die monitoren. Je ogen zijn net oren, die passen zich gewoon aan als de verschillen minimaal zijn

Het hangt er vanaf waar je de grens legt en wat je gewend bent. Zo heb ik thuis naast elkaar een 2,5 jaar oude Iiyama VM Pro 510 met 22" 0.25/0.27dp Diamondtron buis en een spiksplinternieuwe Eizo FlexScan T965 met 21" 0.24dp Triniton buis staan en de Eizo geeft duidelijk beter beeld, met name de details, punt. Het is wel zo dat je zegt dat de verschillen niet enorm zijn; ik kan nog steeds met plezier naar de Iiyama staren :) maar ik vind 'm nu minder goed dan voorheen (de gewenning) sinds ik m'n Eizo heb. Op m'n werk gebruik ik een Dell met 21" 0.24 Trintron buis en die valt ook niet echt positief of negatief op t.o.v. van wat ik thuis heb (hoewel hij de details van de Eizo niet haalt). Het is overigens ook de videokaart welke naar mijn ervaring veel invloed kan hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

basset schreef op 14 augustus 2002 @ 12:38:
Ik vind dat je gewoon in de winkel moet kijken, degene die je mooi vind moet je kopen, als je geen tot weinig verschil ziet, koop dan gewoon de goedkoopste. Je hebt tegenwoordig al standaard 3 jaar garantie!
Daar kan ik het niet anders als mee eens zijn, simpel zou je zeggen... helaas zijn er maar heel weinig winkels die deze monitoren als showmodel hebben staan.

Hier in Apeldoorn kan ik geen enkele winkel vinden die bijvoorbeeld de Vision Master Pro 512 heeft staan, of uberhaupt een uitgebreid assortiment aan monitoren ter bewondering heeft staan.

De gemiddelde winkel waar je binnenstapt overvalt je met oudere types, en op zijn hoogst 19".

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:03:
[...]

Daar kan ik het niet anders als mee eens zijn, simpel zou je zeggen... helaas zijn er maar heel weinig winkels die deze monitoren als showmodel hebben staan.

Hier in Apeldoorn kan ik geen enkele winkel vinden die bijvoorbeeld de Vision Master Pro 512 heeft staan, of uberhaupt een uitgebreid assortiment aan monitoren ter bewondering heeft staan.

De gemiddelde winkel waar je binnenstapt overvalt je met oudere types, en op zijn hoogst 19".
Als ze de monitoren al hebben staan dan zitten ze vaak via een goedkope switchbox aan een enkele computer. Beeld is dan 100% kut met veel storing en vaak geen stabiele omgeving waarin je ook echt verschil kunt ZIEN (leuke 3d mark demo bijvoorbeeld)...
Vraag of ze de monitor aansluiten op een systeem met dezelfde videokaart als je zelf gaat gebruiken. Een goede winkel doet dat zonder problemen.

de betaler vervuilt

• basset
Dat kan een belemmering zijn ja :) Maar als je zoveel geld gaat uitgeven vind ik dat ze in de winkel wel moeite mogen doen. Dat is voor mij de reden om een monitor in een winkel te kopen en niet een online store. Of je moet hem al ergens gezien hebben

Hop,hop,hop!

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
ik heb hem net binnengekregen. meteen aangesloten natuurlijk ;) , mijn iiyama vision master 451 pro ernaast gezet. het verschil is toch wel groot moet ik eerlijk zeggen, in het voordeel van de Sony. het zal wel geen eerlijke vergelijking zijn, maar toch:

- de kleuren van de Sony zijn veel helderder, kleurechter
- het beeld van de sony is overal scherp, niet alleen in het midden, maar overal. erg goed
- de kleur van de kast :P

het jammere van de sony vind ik wel dat hij niet net als de iiyama in de voet van de monitor de usb poorten heeft zitten. maar wat maakt het ook uit >:)

Verwijderd

Baviaan schreef op 14 augustus 2002 @ 16:41:
ik heb hem net binnengekregen. meteen aangesloten natuurlijk ;) , mijn iiyama vision master 451 pro ernaast gezet. het verschil is toch wel groot moet ik eerlijk zeggen, in het voordeel van de Sony. het zal wel geen eerlijke vergelijking zijn, maar toch:

- de kleuren van de Sony zijn veel helderder, kleurechter
- het beeld van de sony is overal scherp, niet alleen in het midden, maar overal. erg goed
- de kleur van de kast :P

het jammere van de sony vind ik wel dat hij niet net als de iiyama in de voet van de monitor de usb poorten heeft zitten. maar wat maakt het ook uit >:)
Geen van de problemen zoals ik ze hierboven beschreven heb? Mooi dan :) Suc6 ermee :)

Verwijderd

GA!S schreef op 14 augustus 2002 @ 13:38:
Vraag of ze de monitor aansluiten op een systeem met dezelfde videokaart als je zelf gaat gebruiken. Een goede winkel doet dat zonder problemen.
Tuurlijk, als ze hem in het assortiment hebben zitten wat 99% niet het geval is wel. In die winkels lopen echt van die types die terwijl jij aan het kijken bent na kleuren etc.. de hele basisprincipes van stabilisatielijnen uit te leggen. Moeite doen ze wel voor je.

Als ik de keuze had zou ik hem dus ook in de winkel aanschaffen. Alleen zoals ik al eerder aangaf, je vind geen winkels meer waar je de monitoren nog in veelvoud op de schappen ziet staan.

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Die Sony schijnt niet echt superscherp te zijn. Perfect ding voor spelletjes of word, maar niet wanneer je je veel met grafisch ontwerp bezig houdt, hoewel de kleuren prima zijn.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
Airhead: nee, na je verhaal kreeg ik toch wel de kriebels, en dus extra extra extra extra :) kritische blik geworpen op de Sony. geen enkel probleem gevonden tot nu toe. kleuren ok, geometry ok, geen dode pixels... ;)

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
Minos111: hij is toch écht een stuk scherper dan de Iiyama.

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 23:38
Zelf heb ik al eens achter de 512 gezeten en ik vondt het een erg goed beeldscherm. Het was een stuk fijner de 17" die ikzelf heb. Veel mooiere kleuren en veel rustgevender.

Ik ga steeds meer met AutoCAD werken en wil over een tijdje een nieuwe of extra monitor kopen.
Nu ik dit helemaal heb doorgelezen begin ik zwaar te twijfelen over het merk dat ik ga nemen.
Ik zat aan die Vision Master Pro512 te denken, maar ga nu nog maar eens zoeken.

Die sony vindt ik zowiezo te duur, maar wat is een andere goede 21" monitor uit die prijsklasse van die Vision Master Pro512. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee.

Dan heb ik nog een klein vraagje:
Ik heb een Ti4200 videokaart. Kan ik daarop 2 monitoren aansluiten?
Ik heb namelijk nu een 17" monitor (CRT), maar als ik dan een TFT op de andere uitgang aansluit heb ik dan split/dual screen?

Verwijderd

Baviaan schreef op 14 augustus 2002 @ 17:58:
Minos111: hij is toch écht een stuk scherper dan de Iiyama.
Misschien die toevallig wel, maar ik vind de 24" versie minder scherp (vooral in de hoeken) dan de iiyama 512 die overall gewoon scherp is. Beide monitoren zijn aangesloten op een Matrox videokaart dus het signaal is ook gewoon goed.

Verwijderd

raoel schreef op 14 augustus 2002 @ 18:14:
Ik zat aan die Vision Master Pro512 te denken, maar ga nu nog maar eens zoeken.

Die sony vindt ik zowiezo te duur, maar wat is een andere goede 21" monitor uit die prijsklasse van die Vision Master Pro512. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee.
De vraag is van de week nog behandeld. In ieder geval heeft de VMPro512 verbaast aangezien hij uit meerdere testen als best getest naar voren is gekomen. Zelfs beter als de Eizo, Philips, Sony, en ADI schermen. :)

• tiguan
Rick2001 schreef op 13 augustus 2002 @ 14:41:
[...]Het is absoluut voor 100% zeker geen TRINITRON buis van SONY die er in jouw pro400 zit.
Ik weet wanneer ik een Sony Trinitron beeldbuis zie (de oldschool versie).
Ik wil hem zelfs open maken voor je om een kijkje te nemen. Of misschien staat het op de achterkant zoals bij vele Dell's.

• Rick2001

Rick2001

Wannapuf schreef op 14 augustus 2002 @ 22:59:
[...]

Ik weet wanneer ik een Sony Trinitron beeldbuis zie (de oldschool versie).
Ik wil hem zelfs open maken voor je om een kijkje te nemen. Of misschien staat het op de achterkant zoals bij vele Dell's.
Om het echt zeker te weten zul je hem toch even van de schroefjes moeten ontdoen. ;)

Van alle monitoren met TRINITRON en DIAMONDTRON buizen heb ik in de meer dan 20 jaar dat ik al met computers omga nog nooit en dan bedoel ik echt nog nooit een PERFECTE buis gezien die dus echt de convergentie perfect had en de geometrie zoals ook de kleuren en de kleurechtheid.
Toch zou ik altijd een monitor kopen met een van deze buizen erin, hoewel ik dus gewoon weet dat het nooit perfect is. Het kan nog zo perfect uitzien in het midden, maar dan is er toch wel ergens waar ik de convergentie iets ernaast zie staan. De perfecte buis voor mij is en blijft een TFT scherm, mits natuurlijk van een fatsoendelijk merk.

• tiguan
Nou, mijn Dell P990 komt héél dicht in de buurt van al die perfectionisische dingen die jij opnoemt. Deze is echt in alle hoeken en het midden vlijmscherp. En de kleuren zijn perfect. Helaas heb ik momenteel niet zo'n geweldige videokaart.

• Rick2001

Rick2001

Wannapuf schreef op 14 augustus 2002 @ 23:23:
Nou, mijn Dell P990 komt héél dicht in de buurt van al die perfectionisische dingen die jij opnoemt. Deze is echt in alle hoeken en het midden vlijmscherp. En de kleuren zijn perfect. Helaas heb ik momenteel niet zo'n geweldige videokaart.
Ik kan je zeggen dat ik dus echt superkritisch ben als het aankomt op het beeld van een monitor en ik dus echt wel heel veel gezien maar ook gehad van monitoren in mijn leven.
Perfectie bestaat voor mij (nog) niet als het gaat om een CRT monitor.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Topicstarter
tsjah. de perfecte monitor zal inderdaad moeilijk te vinden zijn. vraag is of hij nog te betalen is als hij perfect is. de perfecte auto bestaat ook niet.
sterker nog: als dingen perfect zouden zijn hadden we niets meer te klagen! 8)

Verwijderd

Ik heb een Iiyama 19" en ben erg tevreden over de kwaliteit. Over Sony kan ik weinig zeggen, maar een tip:

Ga naar een winkel en ga ze bekijken. Specs zeggen niet alles!
Koop alleen die monitor die je in de winkel gezien hebt.

• Rick2001

Rick2001

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 12:28:
Ik heb een Iiyama 19" en ben erg tevreden over de kwaliteit. Over Sony kan ik weinig zeggen, maar een tip:

Ga naar een winkel en ga ze bekijken. Specs zeggen niet alles!
Koop alleen die monitor die je in de winkel gezien hebt.
Dat vind ikzelf altijd een leuk antwoord, maar ook heb ik genoeg van dezelfde monitoren gezien afwisselend en ook hierin zijn er nooit 2 gelijke.
Dus als ik in de winkel een monitor kan bekijken, dan is het gewoon zo dat je niet dezelfde monitor mee naar huis krijgt of je moet al dat demo model willen hebben wat dan misschien wel wat beter beeld heeft.
Voor mijzelf kan ik alleen maar zeggen dat als je een monitor wilt hebben met vrijwel geen afwijkingen, dan moet je gewoon een TFT monitor kopen maar dan wel van een fatsoendelijk merk. De geometrie heb ik bij een TFT monitor nog nooit niet perfect gezien of de monitor moet al defect zijn.
Qwa convergentie is een TFT monitor ook niet perfect want als ik kijk naar een TFT panel dan zie ik uiteraard wel de convergentie er een aantal micrometer naast staan. Dit kan natuurlijk niet anders omdat de diodes naast elkaar zitten en dus nooit op dezelfde plek kunnen oplichten.
Maar van alle CRT monitoren die ik tot nu toe gehad heb vond ikzelf de EIZO T57S, de EIZO T67S met TRINITRON buizen de beste monitoren.
De IIyama's heb ik ook gehad en zijn zeker niet verkeerd, maar toch is er een degelijk verschil in beeldscherpte.
Een monitor die ik ook gehad heb en het nooit van verwacht had toch een heel erg goed beeld te hebben was de EIZO F78. Dit was het topmodel van EIZO in die tijd (5 jaar geleden ongeveer) Deze had namelijk gewoon een FSQ beeldbuis met een dotpitch van 0.26 maar de electronica van deze monitoren is gewoon zo goed dat er alles uitgehaald wordt wat mogelijk is uit deze buis qwa scherpte en alle andere zaken zoals geometrie.
Momenteel heb ik mijn 2de TFT monitor en zou niet meer terug willen naar een CRT. Soms wel vanwege de grootte, maar dan heb ik weer een CRT voor een paar dagen en wil ik weer terug naar mijn TFT schermpje.
Je krijgt onmogelijk hoofdpijn van een TFT na vele uren. Qwa scherpte is het altijd en overal gelijk. Ik speel vrijwel geen games, maar als ik een game doe, dan loopt dit gewoon perfect op mijn SAMSUNG met 25ms responsetime, dus ook dat is geen probleem.
Als ik daarnaast naar de helderheid of contrast kijk van een CRT ten opzichte van een TFT, dan is ook dit weer dag en nacht verschil.
Een CRT heeft veel minder lichtopbrengst dan de huidige TFT schermen en al helemaal zonder beinvloeding van de kwaliteit van het beeld.
Probeer bij een CRT monitor maar eens de brightness heel hoog te zetten en de contrast. Gegarandeerd dat je beeld groter wordt. Dit wordt het 'pompen' van het beeld genoemd. Dit gebeurd vooral bij het snel wisselen tussen een wit en een zwart scherm. Nu zal iedereen wel weer roepen, mijn scherm doet dat niet, maar geloof me maar, iedere CRT monitor die ik gezien heb deed dit. Alleen een TFT monitor doet dit niet.
Zo kun je even een kleine indruk krijgen hoe kritisch ik ben als het aankomt op een beeldscherm.

Maar waar het op neer komt is gewoon dat als ik een test over monitoren lees ze altijd van iedere monitor maar ene getest hebben. Ze zouden dus eigenlijk een bepaalde monitor van verschillende plaatsen moeten aanschaffen voor een test die zou kunnen filteren hoe goed of slecht een bepaalde monitor nu echt is. Ik snap dat dit vrijwel onbegonnen werk is, maar een echte goeie review zou iets in deze trend moeten doen. :)

Verwijderd

Rick2001 schreef op 15 augustus 2002 @ 13:35:
[...]
Dus als ik in de winkel een monitor kan bekijken, dan is het gewoon zo dat je niet dezelfde monitor mee naar huis krijgt of je moet al dat demo model willen hebben wat dan misschien wel wat beter beeld heeft.
Wat ik bedoel is dat je in de winkel erop staat dat je monitor (geen demo) even aangesloten wordt, zodat je kunt zien wat je mee naar huis neemt.
Pagina: 1