Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 12:28:
Ik heb een Iiyama 19" en ben erg tevreden over de kwaliteit. Over Sony kan ik weinig zeggen, maar een tip:
Ga naar een winkel en ga ze bekijken. Specs zeggen niet alles!
Koop alleen die monitor die je in de winkel gezien hebt.
Dat vind ikzelf altijd een leuk antwoord, maar ook heb ik genoeg van dezelfde monitoren gezien afwisselend en ook hierin zijn er nooit 2 gelijke.
Dus als ik in de winkel een monitor kan bekijken, dan is het gewoon zo dat je niet dezelfde monitor mee naar huis krijgt of je moet al dat demo model willen hebben wat dan misschien wel wat beter beeld heeft.
Voor mijzelf kan ik alleen maar zeggen dat als je een monitor wilt hebben met vrijwel geen afwijkingen, dan moet je gewoon een TFT monitor kopen maar dan wel van een fatsoendelijk merk. De geometrie heb ik bij een TFT monitor nog nooit niet perfect gezien of de monitor moet al defect zijn.
Qwa convergentie is een TFT monitor ook niet perfect want als ik kijk naar een TFT panel dan zie ik uiteraard wel de convergentie er een aantal micrometer naast staan. Dit kan natuurlijk niet anders omdat de diodes naast elkaar zitten en dus nooit op dezelfde plek kunnen oplichten.
Maar van alle CRT monitoren die ik tot nu toe gehad heb vond ikzelf de EIZO T57S, de EIZO T67S met TRINITRON buizen de beste monitoren.
De IIyama's heb ik ook gehad en zijn zeker niet verkeerd, maar toch is er een degelijk verschil in beeldscherpte.
Een monitor die ik ook gehad heb en het nooit van verwacht had toch een heel erg goed beeld te hebben was de EIZO F78. Dit was het topmodel van EIZO in die tijd (5 jaar geleden ongeveer) Deze had namelijk gewoon een FSQ beeldbuis met een dotpitch van 0.26 maar de electronica van deze monitoren is gewoon zo goed dat er alles uitgehaald wordt wat mogelijk is uit deze buis qwa scherpte en alle andere zaken zoals geometrie.
Momenteel heb ik mijn 2de TFT monitor en zou niet meer terug willen naar een CRT. Soms wel vanwege de grootte, maar dan heb ik weer een CRT voor een paar dagen en wil ik weer terug naar mijn TFT schermpje.
Je krijgt onmogelijk hoofdpijn van een TFT na vele uren. Qwa scherpte is het altijd en overal gelijk. Ik speel vrijwel geen games, maar als ik een game doe, dan loopt dit gewoon perfect op mijn SAMSUNG met 25ms responsetime, dus ook dat is geen probleem.
Als ik daarnaast naar de helderheid of contrast kijk van een CRT ten opzichte van een TFT, dan is ook dit weer dag en nacht verschil.
Een CRT heeft veel minder lichtopbrengst dan de huidige TFT schermen en al helemaal zonder beinvloeding van de kwaliteit van het beeld.
Probeer bij een CRT monitor maar eens de brightness heel hoog te zetten en de contrast. Gegarandeerd dat je beeld groter wordt. Dit wordt het 'pompen' van het beeld genoemd. Dit gebeurd vooral bij het snel wisselen tussen een wit en een zwart scherm. Nu zal iedereen wel weer roepen, mijn scherm doet dat niet, maar geloof me maar, iedere CRT monitor die ik gezien heb deed dit. Alleen een TFT monitor doet dit niet.
Zo kun je even een kleine indruk krijgen hoe kritisch ik ben als het aankomt op een beeldscherm.
Maar waar het op neer komt is gewoon dat als ik een test over monitoren lees ze altijd van iedere monitor maar ene getest hebben. Ze zouden dus eigenlijk een bepaalde monitor van verschillende plaatsen moeten aanschaffen voor een test die zou kunnen filteren hoe goed of slecht een bepaalde monitor nu echt is. Ik snap dat dit vrijwel onbegonnen werk is, maar een echte goeie review zou iets in deze trend moeten doen.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB