• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien de search nog niet optimaal werkt, en ik tevens geen duidelijke uitleg krijg via de kpn pagina's :

Waar zijn er tutorials / handleidingen om een telefoon aansluiting om te leggen ?

Ik wil nl. in een winkelpand een telefoonaansluiting die direct bij de buitendeur zeg maar binnenkomt gaan verleggen zodat dat doosje wat er nu zit vervalt en deze aansluiting dus ergens anders komt.

Moet ik die telefoonkabel dan gaan verlengen of moet ik een complete nieuwe telefoonkabel gaan gebruiken ? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Tevens is dit over een tijdje bij mezelf thuis ook wel handig om te weten als ADSL hier komt :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 23:50
Vooral omdat je ADSL krijgt moet je wel zorgen voor goeie kwaliteit! Omdat de kabels buiten onder de grond liggen hebben ze last van weersomstandigheden, oa regen en temperaturen onder 0. Ik zou dus wel voor echte KPN kabels van ruim een centimter dik zorgen, en ze ook goed aanelkaar solderen met een doosje eromheen wat je vervolgens dichtgiet (om kortsluiting te voorkomen).

Waarschijnlijk moet je volgens de officiele regels er een KPN monteur bijhalen maar dat is duur :)

• Enforcer
  • Niet online
Hoe bedoel je echte KPN kabels ?

Voor het winkelpand:
Volgens mij komt de echte hoofdkabel ergens in de meterkast binnen (moet ik nog nakijken allemaal), daarvandaan gaat er gewoon zo'n klein kabeltje richting de buitendeur via een buis... dat kabeltje kan ik dat gewoon verlengen met een andere telefoonkabel ? Of wat?

Voor thuis:
Hier zit er ook een doosje ergens in de woonkamer met daarin nog een andere telefoonkabel die doorgaat naar boven, die kabel die naar boven gaat die moet na de adsl splitter worden aangesloten, maar er zit geen speling in die kabel... hoe kan ik die dan verleggen/verlengen ?

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Enforcer schreef op 11 augustus 2002 @ 22:36:
Hoe bedoel je echte KPN kabels ?

Voor het winkelpand:
Volgens mij komt de echte hoofdkabel ergens in de meterkast binnen (moet ik nog nakijken allemaal), daarvandaan gaat er gewoon zo'n klein kabeltje richting de buitendeur via een buis... dat kabeltje kan ik dat gewoon verlengen met een andere telefoonkabel ? Of wat?
Je kan de kabel verlengen of vanuit het ISRA-kastje in de meterkast een nieuwe kabel leggen
Voor thuis:
Hier zit er ook een doosje ergens in de woonkamer met daarin nog een andere telefoonkabel die doorgaat naar boven, die kabel die naar boven gaat die moet na de adsl splitter worden aangesloten, maar er zit geen speling in die kabel... hoe kan ik die dan verleggen/verlengen ?
Misschien kan je de splitter in de meterkast hangen, dus de tussen het ISRA-kastje en de buis naar de woonkamer doorknippen en RJ11-plugjes eraan. Dan doe je die ISRA kant in de telefoon-in van je splitter en de woonkamer kant in de telefoon-uit van de splitter. Je kan dan vanuit je meterkast de kabel naar je computer/modem trekken.
Verder kan je overal binnenshuis gewone telefoonsnoeren gebruiken

• Enforcer
  • Niet online
Splitter in meterkast ? Moet dan de modem ook in de meterkast of kan die kabel dan zo'n grootte lengte overbruggen dattie geen storing geeft?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 23:50
Echte KPN kabels zijn van die dikke (meer dan 1 cm) blauwe kabels die je nodig hebt voor buiten. Maar het is me niet helemaal duidelijk of je binnen of buiten gaat werken. Als het alleen binnen is dan is een gewone telefoonkabel ook goed. De lengte van de telefoonkabels bij ADSL komt niet heel precies (netwerkkabel verlengen in plaats van telefoonkabel is altijd goed), de splitter moet wel voor al het andere (modem+telefoons) zitten anders werkt het niet.
Pagina: 1