[Palm M500] Wat dingen die mij onduidelijk zijn

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ben van plan een Palm M500 aan te schaffen voor e-mails op te maken en vooral om mijn agenda bij te houden en to-do's en om aantekeningen en verslagen in de bus te kunnen maken/aanpassen, ik heb al veel info over cases en toetsenborden hiervoor kunnen vinden maar had nog een paar vragen waar ik het antwoord niet 1 2 3 op kan vinden:

1. Een beschermhoes (die in de linkerkant van de PDA geschoven kan worden)wordt deze standaard meegeleverd, zo ja geeft deze genoeg bescherming en van welk materiaal is deze gemaakt?

2. Stel ik koop een hard-case, zijn deze allemaal 360 graden open te klappen zoals de Palm M500 Hard Case Aluminium:
http://www.pdashop.nl/product/1488/1184
Afbeeldingslocatie: http://www.pdashop.nl/image.php?id=394
Kan ik dan nog een portable keyboard aansluiten zonder de PDA uit z'n hoesje te hoeven halen?

3. Het Palm Portable Keyboard zit lijkt mij op een of andere manier vast aan de PDA, iig via de hotsynch aansluiting, maar hoe stevig is dit? Ik wil hem namelijk in de bus kunnen gebruiken (eventueel op schoot maar dat zal tegenvallen) en heb meestal wel een map bij me, stel ik zet hem op m'n map is het dan niet zo dat hij snel uit z'n bevestiging breekt bij hobbels oid?
Afbeeldingslocatie: http://www.pdashop.nl/image.php?id=232

4. Programma's zijn meen ik ook vanaf externe media te starten, kan ik dan ook gegevens (Excel/Word verslagen met plaatjes) fatsoenlijk editten en maken vanaf een SD/MMC kaartje

5. Het standaard on-screen-keyboard werkt dit goed en is hier met een redelijke snelheid mee te tikken (en vervangt dit een groot stuk van het beeld???)?

6. Ik zie die gastjes van de TNT PostGroup ook wel eens met hun rembours-PDA's, die dus meestal vol krassen zitten, kan ik dit met de vrij verkrijgbare opplak-screen-face's goed voorkomen of blijven er toch nog krassen op komen, ookal is dit een glazen schermpje

Mij danken u voor alle info _/-\o_ (behalve UTFS want daar wordt ik ook niet wijzer van)

Speed kills, but beauty lives forever...

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ik heb een Palm V, dus mijn kennis is niet 100% van toepassing, maar probeer er wat van te maken :)
kimjansen schreef op 11 augustus 2002 @ 19:04:
1. Een beschermhoes (die in de linkerkant van de PDA geschoven kan worden)wordt deze standaard meegeleverd, zo ja geeft deze genoeg bescherming en van welk materiaal is deze gemaakt?
Bij de V was het een stukje hard karton met een soort nepleer laagje eroverheen. Waardeloze dingen, beschermen een *heel* klein beetje je scherm maar de rest van je Palm is nog steeds open en bloot voor de harde natuur.
3. Het Palm Portable Keyboard zit lijkt mij op een of andere manier vast aan de PDA, iig via de hotsynch aansluiting, maar hoe stevig is dit? Ik wil hem namelijk in de bus kunnen gebruiken (eventueel op schoot maar dat zal tegenvallen) en heb meestal wel een map bij me, stel ik zet hem op m'n map is het dan niet zo dat hij snel uit z'n bevestiging breekt bij hobbels oid?
De PPK heeft een soort metalen stangetje waartegen de Palm leunt terwijl hij in de hotsync aansluiting vastzit aan het keyboard. Dit is een constructie die imho alleen bruikbaar is op een stabiele, niet bewegende ondergrond zoals bureau of collegebank. Wil je hem gebruiken in bv de trein of bus, waarbij hij dus op je schoot moet, is het moeilijk om hem te gebruiken omdat hij om je schoot heen vouwt en imho gevaarlijk omdat de Palm bij een goede klap van een hobbel er inderdaad uitgeduwd kan worden.
5. Het standaard on-screen-keyboard werkt dit goed en is hier met een redelijke snelheid mee te tikken (en vervangt dit een groot stuk van het beeld???)?
Ik vind het waardeloos. Mijn graffiti skills zijn 10000x sneller dan te proberen op een miniscuul keyboardje op het scherm een blokje van een paar pixels groot aan te klikken. Dus: Leer zsm graffiti :)
6. Ik zie die gastjes van de TNT PostGroup ook wel eens met hun rembours-PDA's, die dus meestal vol krassen zitten, kan ik dit met de vrij verkrijgbare opplak-screen-face's goed voorkomen of blijven er toch nog krassen op komen, ookal is dit een glazen schermpje
Zodra je een bescherm sticker erop geplakt hebt heb je nergens meer last van. Je moet deze alleen bij hevig gebruik vrij vaak (zeg 1x per maand) vervangen. Ik doe er met mijn gebruik overigens iets van 4-5 maanden per sticker mee.
Doe je 't zonder, dan is het eigen risico want dat kan heel makkelijk heel snel gaan.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
bedankt voor deze info, ik ga dus maar geen keyboard kopen. ik heb ook al naar het bekende half-keyboard zitten kijken maar dan moet ik de palm vast blijven houden met mijn andere hand en dat was ook niet de bedoeling. je zegt dat graffiti snel kan zijn, ik hoor hier wel meer mensen over maar ik kan mij niet makkelijk voorstellen hoe snel dat dit is/kan zijn, ik verwacht de snelheid van het schrijven met een gewone pen???
zoals het er nu voorstaat ga ik denk ik maar voor deze combi:

Palm M500
Aluminium HardCase
Een doos met transparante-stickers :p

zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van de PDA met betrekking tot handige hulpmiddelen enz. (ik bestel het via m'n eigen werk, computerzaakje, dus de leverancier zit wel snor)

edit:

nog eentje:
kan ik met de meeste hardcases nog wel synchroniseren via de cradle

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 11-08-2002 20:08 . Reden: +vraagje ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

Rannasha

Does not compute.

kimjansen schreef op 11 augustus 2002 @ 19:04:
Niet standaard, of het genoeg bescherming biedt weet ik niet.
2. Stel ik koop een hard-case, zijn deze allemaal 360 graden open te klappen zoals de Palm M500 Hard Case Aluminium:
http://www.pdashop.nl/product/1488/1184
afbeelding
Kan ik dan nog een portable keyboard aansluiten zonder de PDA uit z'n hoesje te hoeven halen?
Zo te zien bedekt het ding de hotsync-poort, dus lukt het niet
4. Programma's zijn meen ik ook vanaf externe media te starten, kan ik dan ook gegevens (Excel/Word verslagen met plaatjes) fatsoenlijk editten en maken vanaf een SD/MMC kaartje
Word/Excel -> kan
Plaatjes -> kan
combinatie -> ???
Grafiti werkt beter en dat keyboard kost je je halve scherm
Plastic eroverheen plakken... klaar...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

hoi,
koop een m515 of als je budget dat niet toelaat een m130. Kleur rulezz
wil je toch liever z/w dan neem je gewoon de m105...scheelt je een boel pegels, apparaat is ietsjes groter (scheelt echt niet veel) en kan precies hetzelfde voor het standaardwerk.

ikzelf heb de m505 en heb er bv. ook foto's op.....voor 1000 foto's heb je dan wel een uitbreidingskaartje nodig van 32 mb of zo, maar ga je niet van die gekke dingen doen dan is de m105 een tegekke en afdoende apparaat!

veel plezier ermee!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik weet niet hoe graag je een Palm M500 wilt, maar voor wat jij er mee wilt doen lijkt me een EPOC PDA een veel beter optie:

Psion Revo 315 euro - niet uit te breiden en geen backlight, gebruikt een accu
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS67646g.gif

Osaris 139 euro - lagere resolutie en langzamere processor, wel uit te breiden en backlicht, werkt op AA batterijen
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS67652g.gif

Ik heb zelf een Ericsson MC218 (gelijk aan Psion series 5mx) en die doet perfect wat jij er mee wilt doen. Text invoeren gaat gewoon ongelofelijk snel en is uit te breiden met goedkopere Compactflashkaarten. Alleen is deze niet meer te krijgen. De bovensaande PDA's (plaatjes) zijn dat echter nog wel en kosten slechts een fractie van een Palm M500. Typen in de auto/bus/trein gaat ook uitstekend.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 20:40:
hoi,
koop een m515 of als je budget dat niet toelaat een m130. Kleur rulezz
wil je toch liever z/w dan neem je gewoon de m105...scheelt je een boel pegels, apparaat is ietsjes groter (scheelt echt niet veel) en kan precies hetzelfde voor het standaardwerk.

ikzelf heb de m505 en heb er bv. ook foto's op.....voor 1000 foto's heb je dan wel een uitbreidingskaartje nodig van 32 mb of zo, maar ga je niet van die gekke dingen doen dan is de m105 een tegekke en afdoende apparaat!

veel plezier ermee!
ik heb eigenlijk geen kleur nodig dus ik zal geen m130 (€299)(zelfde prijs als de M500) of m515 (€498) gaan kopen die laatste omdat hij te duur is, maar waarom dan geen m130 zou je zeggen... eigenlijk heel simpel ik vind de accu-duur eigenlijk te kort (is dus een persoonlijke mening). ook vind ik de m130 en anderen m105/ m125 een beetje te kleuterig. ik heb liever iets degelijks wat dus iets meer mag kosten. ook vind ik het belangrijk dat in het rom een nieuwe os versie geflashed kan worden

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Johnny64 schreef op 11 augustus 2002 @ 20:45:
Ik weet niet hoe graag je een Palm M500 wilt, maar voor wat jij er mee wilt doen lijkt me een EPOC PDA een veel beter optie:
ik wil graag een goede ondersteuning voor het product en dat er veel programma's/faq's voor te krijgen zijn. ik vrees dat dit in mindere mate aanwezig is bij de Psion apparaten en deze zijn bovendien (€315) zelfs duurder dan een M500 (€299). die onderste agenda kan volgens mij geen word/excel bestanden aan en is niet compatable met het palm os, wat toch wel 1 van mijn voorwaarden is (programmatuur). PocketPC vind ik onnodig (en TE duur) en deze zijn ook altijd met een kleurenscherm wat weer energie vreet.

• Acolyte57

Acolyte57

kimjansen schreef op 11 augustus 2002 @ 19:44:
bedankt voor deze info, ik ga dus maar geen keyboard kopen.
Vroeger had je voor de V en de III nog 'vaste' toetsenborden die je in de Palm plugde, die waren wel vrij stevig vastgemaakt en vouwden niet op. Ze waren bijzonder klote te transporteren (elke dag een toetsenbord, fullsize, in je tas douwen) maar voor busgebruik wel handig. Weet niet of die nog voor de 500 serie bestaan.
je zegt dat graffiti snel kan zijn, ik hoor hier wel meer mensen over maar ik kan mij niet makkelijk voorstellen hoe snel dat dit is/kan zijn, ik verwacht de snelheid van het schrijven met een gewone pen???
Schrijven met een gewone pen waarbij elke letter tot zijn meest efficiente vorm is teruggebracht. Zo is een A een schuine streep naar rechtsboven gevolgd door een schuine streep naar rechtsonder, zonder het (tijdrovende) streepje toe te voegen. Zie het als een soort snelschrift. Je snelheid gaat zodra je het gewend bent zeker vele malen omhoog boven normaal schrift.
Het probleem is dat je al snel ook in 'normal life' graffiti gaat schrijven :)
kan ik met de meeste hardcases nog wel synchroniseren via de cradle
Is dat een probleem dan? Ik heb een leather wallet voor m'n Palm V en daar haal ik 'm gewoon uit om te syncen (kan wel met dat ding eromheen, maar dat kan door de opstelling van m'n cradle tov andere comp apparatuur in mijn geval niet). Kan niet zeggen dat dat echt veel problemen oplevert. Eruithalen kost me hoogstens 5 seconden, erinzetten ook :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het argument dat in de M500 een nieuw OS geflashed kan worden gaat niet echt op, omdat voor PalmOS5 (de M500 heeft 4) andere hardware vereist is dan de M500 heeft. Daar zou ik dus niet al teveel op letten. Heb ik bij mijn Vx wel gedaan, spijt wil ik het niet noemen, maar het upgraden van het OS doe je in praktijk vrijwel nooit.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
owhkeej ik kan me nu iets voorstellen van de snelheid van de graffiti en dit lijkt me idd wel voeldoende, van het in de hardcase synchroniseren was maar een echt zou-het-kunnen-vraagje en is idd niet echt belangrijk... het flash rom is ook niet _zo_ belangrijk natuurlijk (alhoewel ik wel naar PalmOS 4.1 wil flashen) maar het feit dat het kan geeft mij het gevoel dat de kwaliteit en ondersteuning van de M500 veel beter is dan die van de €90 goedkopere M125, ook heeft de M500 een erg solide case en is het schermpje van glas ipv plastic zoals bij de M1xx serie.

• Artcore
  • Niet online
Misschien zou je eens kunnen kijken naar een (evt. 2e hands) M505? Dan heb je in ieder geval kleur. Monochroom is een beetje achterhaald imho. M505's zullen na de introductie van de 515 ook niet meer zo heel erg duur zijn.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Artcore schreef op 11 augustus 2002 @ 21:43:
Misschien zou je eens kunnen kijken naar een (evt. 2e hands) M505? Dan heb je in ieder geval kleur. Monochroom is een beetje achterhaald imho. M505's zullen na de introductie van de 515 ook niet meer zo heel erg duur zijn.
ik zie zozeer het nut niet in van een Palm met kleurtjes, ze zijn korter in accu-duur en de weergave is ook niet je-van-het in vergelijking met monochrome. en nee, alsjeblieft geen 2e hands spul ik ben erg zuinig op m'n spullen en kan er niet tegen als een ander er al voor gezorgt heeft dat er schade aan zit (krasjes ed). een nieuwe Palm M505 zit nog altijd op €389 en een M515 op €476 en dat vind ik veel te veel...

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
De M1XX machines hebben een kleiner scherm. Dat is denk ik geen probleem voor agendabeheer maar als je ook ebooks of lange emails wil lezen of web pagina's off-line bekijken met bvb Plucker, dan is dat kleinere schermpje wel onhandig.

De kleurversies (M505/515) hebben dan weer het voordeel van een beter contrast, omdat vrijwel altijd het backlight gebruikt wordt. Ook dat is handig als je veel leest.

OS updaten is niet zo belangrijk, maar ik heb op mijn M500 1.7 MB van dat Flash geheugen gebruikt om veelgebruikte programma's in te flashen. Dat is handig want soms is die 8 MB RAM wel wat weinig als je veel data meesleept. De SD-kaart implementatie in PalmOS 4 is nogal primitief, je kan niet eender welke data of programma's zomaar op een kaart wegschrijven en dan verder gebruiken 'alsof ze in RAM zouden zitten'.

Zit er een batterij in mijn M500? Dat ding is inderdaad efficient genoeg om te vergeten dat je moet opladen (bij mij wekelijks). Nooit de batterij volledig ontladen zoals met oudere portables wel eens gedaan werd. De batterijen van M5XX reeks laadt je best zeer regelmatig. Zij hebben geen last van een geheugeneffect.

Transparante stickers: opletten wat je koopt. Er zijn er met een textuur (fantastische ontspiegeling, slechter schermcontrast) of gewoon glad (slechte ontspiegeling, beter schermcontrast). Het hangt er maar van af wat je belangrijk vind.

Ik kan mijn M500 syncen in zijn hardcase maar dat is niet de Palm hardcase. Ik neem aan dat het daarmee ook zal kunnen. Met veel cases lukt het als je de cradle een beetje hoger zet, bvb op een houten blokje.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
ik krijg de neiging om toch ook naar een M515 te gaan kijken. ik vind het alleen vreemd dat bij de kleuren versies het contrast beter zou zijn??!! ik lees overal dat de monochrome een betere weergave hebben... nog steeds heb ik echter het idee dat ik geen kleur nodig heb en/of dat dit handiger is, als iemand me zou overtuigen dat het wel een zeer groter meerwaarde aan een PDA geeft dan zou ik dat graag willen horen...... iig tot zover allemaal bedankt voor jullie reacties :) hope more will come

• marshal
  • Laatst online: 05-12-2025

marshal

Reality beats fiction by far

Ik heb zelf een M505 en ik krijg die accu bij normaal gebruik niet leeg in 1 dag, het is ooit getest op 14 dagen continu zonder licht aan.
Normaal heb ik hem overdag bij en gebruik ik hem voor afspraken/to do, avantgo en email. En 's avonds staat dat ding in z'n cradle en laad hij automatisch bij.

Ik heb toen gekozen voor een palm met kleuren omdat deze in mijn opzicht toch een beter scherm had. Enige nadeel is dat er wat betreft de functionaliteit niet echt veel met kleur is gedaan. Zo is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om belangrijke afspraken een andere kleur te geven.
Voor avantgo is kleur wel iets fijner omdat de afbeeldingen dan beter te bekijken zijn. Ik kan me trouwens niet voorstellen hoe deze er in zwart/wit uit ziet.

Voor word en excel documenten zit er standaard documents to go bijgeleverd. Op zich werkt dit programma goed, alleen je moet er jezelf niet teveel van voorstellen. Platte tekst verwerken gaat goed, maar met opmaak kun je niks.

• Acolyte57

Acolyte57

marshal schreef op 12 augustus 2002 @ 01:57:
Zo is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om belangrijke afspraken een andere kleur te geven.
Uh, dan gebruik jij nog niet een goede nieuwe datebook. Probeer eens Datebk4 (geloof dat ze tegenwoordig zelfs 5 hebben) of ActionNames.

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Voor een goede bespreking van de M500 en een vergelijking met de M505, kijk eens op http://www.pstec.de/ppp/pppm500/pppm500.html

Verwijderd

BTW als tip om je touchscreen te beschermen naast die veel te dure stickers die op palm sites te koop zijn. Neem een vel transparantie folie (lees overheadsheets ongeprint) en knip de juiste maat uit (+2 a 3 mm) en dan kun je dat ding gewoon onder de randjes schuiven van je palm. Heel snel te vervangen en net zo goed.
Ik had originele stickers van een of andere website 3$ per stuk toen nog .. ze maakten het scherm wel wat ruwer zodat het leek alsof je op papier schreef ipv op glas maar de scherm kwaliteit ging ook achteruit....

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
ik hoor nog geen negatieve berichten over de M500 hier, dus ik denk dat ik deze maar aan ga schaffen tesamen met het aluminium hardcase van Palm. de M505 hoor ik eigenlijk te veel slechte dingen over om deze (prijs/kwaliteit verhouding) aan te schaffen. de M515 ligd toch wel boven m'n budget en ik meen dat de M500 de beste monochrome Palm is tot nu toe (misschien de 715)

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik heb zelf een m515 en ben er erg tevreden over. En dat kleurenscherm is echt tof. Vinnet wel leuk om foto's mee te laten zien :)

P R N D

Pagina: 1