Toon posts:

Hoe een XFS partitie maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn linux gaan installeren op een XFS partitie omdat ik had gehoord dat dat lekker zou werken. Alleen nu kan ik XFS niet vinden in het lijstje van cfdisk. Weet iemand hoe ik zo'n partitie aanmaak?

Verwijderd

Daarvoor kun je een gewone Linux partitie aanmaken. En dat maakt niet uit of je ext2/ext3/jfs/xfs/reiserfs of wat dan ook gebruikt .

Verwijderd

Hier staat hoe je zoiets kan doen: http://www.teknospy.com/pages/howtos/xfsconv.php

Een seconde zoeken op google.

Verwijderd

ik dacht dat het mkfs.xfs /dev/hdx of zoiets, om welke distro gaat het.
Ik heb hiero RH 7.2 met XFS en gentoo 1.3b met XFS en nu ben ik bezig met slackware 8.1 met XFS.

Verwijderd

Download eerst de laatste versie (momenteel 1.1) en de bijbehorende tools even van hun site. Daar staatook precies in hoe je het kunt installeren. Het zou me verbazen als Gentoo die docu's niet meelevert wanneer jij XFS tools en support op je Gentoo via Gentoo distributie packages erop hebt gezet. Even zoeken dus!

Btw ik zou /var niet op XFS zetten als ik jou was en dat mogelijk is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Als je met XFS aan de slag gaat, zorg er dan voor dat je ook een XFS rescuedisk hebt, anders ben je mooi de l*l :(
* _JGC_ heeft ervaring:
ext3 -> XFS op z'n server en toen lilo er verkeerd op: LI LI LI LI LI..., kon ik eerst een rescuedisk gaan maken met mn gewone bak, werd uiteindelijk een kernel die alleen generic IDE, SCSI, Symbios Logic, ext2 en XFS support had, rest er allemaal uitgesloopt (was een server met een Symbios Logic 860 als SCSI controller, 100MB IDE disk als bootdisk)

Verwijderd

_JGC_ dat is idd lastig maar ervan uitgaande dat iemand enige ervaring heeft met Linux is dat best makkie te verhelpen:

1) op 2de bak rawrite je een xfs-supported rescue floppy. Boot daarmee je XFS.
2) hetzelfde kan ook met xfs-supported cd: dan mount je je partitie op /mnt. chroot /mnt. En je bent root op je bak en kunt overal bij, je kunt zelfs SSH ed. gaan draaien en remote gaan inloggen.
3) je zorgt dat lilo + config file + libs op een apart (klein) Ex2FS staat.

En da's een tip van de sluier. Maw: ook achteraf is het nog best op te lossen zonder al teveel moeite.
Pagina: 1