Toon posts:

overwegingen tussen Digital8 en miniDV

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg om binnenkort een videocamera aan te schaffen. Nu zit ik te kijken of het een Digital8 of een miniDV camera zal worden. Op de site van Sony heb ik al het een en ander gelezen.
Beide type camera's zijn te verkrijgen met > 1 megapixel CCD en tot 520 lijntjes/beeld, je zou zeggen dat de beeldkwaliteit hetzelfde is. Is dat ook zo?
Verder bieden ze beiden ondersteuning voor i-link (firewire), MemoryStick voor fotocapturing, Nightshot mogelijkheid, Infolithium etc. (Enige verschil is ondersteuning voor Bluetooth en de grootte van de tapes en/of camera, maar dat is voor mij niet echt belangrijk).

Zie ik nu iets over het hoofd of zijn er nog andere verschillen?

Alvast bedankt! :)
Blade_.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00
miniDV geeft volgens mij toch wat beter beeld en heeft een betere toekomst, lijkt mij

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

ik zou voor miniDV gaan

digital8 gaat er toch sneller uit dan miniDV
miniDV heeft 500 lijnen! digital8 heeft dit volgens mij niet (dat hoorde ik een keer een gast bij RAF zeggen tegen iemand die info vroeg over panasonic dvcam)

je kan ff kijken of ze naast dv-uit ook dv-in hebben... dus of je met je firewire kaartje ook weer zooi terug kan schrijven naar je camera

het formaat van die camera maakt niet zoveel uit hoor! het is zeker niet zo dat kleiner ook beter is en beter te hanteren is! want een vriend van me heeft een digital8 cam van sony en die zijn behoorlijk groot, maar wel heel stil te houden omdat je hele hand er heel van fijn langs ligt :) met een te kleine camera ga je vaak sneller trillen en die zie je (soms) op je videobeelden

misschien dat je hier nog wat extra info over miniDV en Digital8 vandaan kan plukken:
http://www.epinions.com/content_1059954820
http://www.simplydv.co.uk/Formats/DVandD8.html

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 18:51

zap8

do ya wanna bump

Digital8 is inmiddels alweer verouderd. Enige reden om zoiets aan te schaffen is als je nog een ouwe Hi8 camera met veel tapes hebt liggen. Hi8 kun je namelijk ook in Digital8 camera's stoppen.

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Kleiner is niet beter te hanteren maar wel makkelijker mee te nemen. Heb een JVC GR-DV3 en das zo ongeveer de kleinste videocamera die ik ooit gezien heb... Kan overal mee naar toe, past in een heuptasje. Heeft langt niet de opties van een 'echte' MiniDV camera met alle instellingsmogelijkheden voor zelf focus en set to white enzo, maar ik kan op vakantie veel makkelijker 'ff' schieten met deze DVcam dan met een echte zoals m'n oom heeft, die zo groot is als z'n voorarm.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

Acolyte57 schreef op 11 augustus 2002 @ 17:44:
Kleiner is niet beter te hanteren maar wel makkelijker mee te nemen. Heb een JVC GR-DV3 en das zo ongeveer de kleinste videocamera die ik ooit gezien heb... Kan overal mee naar toe, past in een heuptasje. Heeft langt niet de opties van een 'echte' MiniDV camera met alle instellingsmogelijkheden voor zelf focus en set to white enzo, maar ik kan op vakantie veel makkelijker 'ff' schieten met deze DVcam dan met een echte zoals m'n oom heeft, die zo groot is als z'n voorarm.
dat is wel weer zo ja... het is gewoon alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen

maar die trv serie minidv cams van sony zijn ook niet al te groot hoor! enige is vaak dat je er een tas bij hebt met wanden van 3 cm dik en extra opbergvakken waardoor je zo paar kilo aan je schouder hebt hangen (tapes, lader, accu's, etc.)

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-03 21:13

Barca

In Search Of Sunrise

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 15:51:
Ik overweeg om binnenkort een videocamera aan te schaffen. Nu zit ik te kijken of het een Digital8 of een miniDV camera zal worden. Op de site van Sony heb ik al het een en ander gelezen.
Beide type camera's zijn te verkrijgen met...............
Tussen welke digitale videocamera's twijfelDE je als ik vragen mag? (lijkt me nu wel duidelijk dat je de MiniDV kiest! ;)) Kortom: Welke schaf je aan?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen de panasonic NV-MX7 of Sony TRV25.
De echte kleine JVC en Sony (MV formaat) gevallen hebben twee duidelijke nadelen:
*Moeilijk te hanteren> shaky beeld
*Sommige kleine modellen pikken het geluid van het eigen motorwerk...

Daarom ben ik tot deze twee gekomen.. Ik weet nog niet welke het wordt..

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:49
Is er toevallig een link waar je reviews kan lezen over videocamera's, zoiets als http://www.dpreview.com voor digicams???

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Verwijderd

moved GT >> AVH

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47
digital 8 is gewoon de beste budget keuze mooi beeld relatief lage prijs.
Je kan er leuke svcds mee maken met je firewire link.

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32
Ik heb zelf de JVC DVX400 EG gekocht, ook een miniDV geval, en ik kan je zegggen dat ik echt geen last heb van motorgeluid bij mijn opnames. Ook ligt hij prettig in de hand en heb ik geen last van 'Moeilijk te hanteren> shaky beeld'.

Kijk anders eens op www.kieskeurig.nl

[ Voor 0% gewijzigd door Expecho op 12-08-2002 15:57 . Reden: typo ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 16:55:

miniDV heeft 500 lijnen! digital8 heeft dit volgens mij niet (dat hoorde ik een keer een gast bij RAF zeggen tegen iemand die info vroeg over panasonic dvcam)
Jammer dat ze bij RAF er dan blijkbaar ook steeds minder verstand van hebben. DV heeft met het PAL-systeem 576 pixels vertikaal, net als Digital8 en DVcam dat hebben. De codec is bij alle drie hetzelfde, het verschil zit hem is het tapeformaat (bij DVcam is alleen de bandloopsnelheid hoger om de kans op dropouts terug te brengen).

Ik zou zonder enige twijfel voor DV gaan, omdat Hi8-tapejes vaker dropsouts vertonen, zeker als je ze vaker gaat gebruiken.

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 16:55:
ik zou voor miniDV gaan

Mijn miniDV heeft 520 beeldlijnen en ik heb zo ook met 530 gezien. En Digital 8 heeft ook >= 500 beeldlijnen. Dit kan natuurlijk per camera verschillen.

Verwijderd

Wellicht dat je CCD 520 pixels effectief gebruikt, maar dat is niet wat er op de tape wordt weggeschreven.
Wat een fabels zijn er toch in de wereld en dat terwijl het zo'n transparante techniek is.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Mocht je nog oude video 8 of HI 8 banden hebben liggen en je wilt ze toch digitaal beschikbaar krijgen (DVD bijv.) dat kan ook met je DV camcorder. Zorg ervoor dat deze DV-in en DV-out heeft zodat je de camcorder als videorecorder kan gebruiken. Dit weten heel veel mensen niet, waardoor ze toch kiezen voor een Digital 8.
Pagina: 1