adsl met usbmodem onder suse 8.0???

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er al naar gezocht, maar ik kan er nog niet over vinden op GOT.

ik heb dus suse 8.0 de standard edition. het probleem is dat ik mijn alcatelmodem maar niet aan de praat krijg onder dit systeem. ik heb al de how to bij suse vandaan gehaald en alles gedaan wat daar stond inclusief de drivers en managment software van alcatel. het rotte is dat er alleen staat hoe je het in zou moeten stellen en niet hoe je verbinding kan krijgen. ik heb het geprobeerd, maar krijg het dus niet voor elkaar.

is er iemand die mij hiermee kan helpen of die het wel is gelukt en zo ja, dan natuurlijk graag hoe. ik vind linux erg leuk al ben ik nog maar een n00b. maar het zou leuker zijn met internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
http://speedtouch.sourceforge.net
klein minuutje googelen :)

Amateurcoureur en fervent banktukker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is dat dan alleen een kwestie van die driver installeren?? en als ik dat heb gedaan. hoe kan ik dan de verbinding aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen idee, heb noppes verstand van linux :D Misschien dat iemand anders je verder kan helpen.

Amateurcoureur en fervent banktukker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beter lezen in de faq daar :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Launching the connection
You'll have to : 
Load modem's microcode 
Start pppd 

NB: to launch the connection, it is almost mandatory to be logged as root. 
Verifications
Check if all modules are loaded (if you didn't compile them directly into the kernel) : 
# modprobe ppp_generic
# modprobe ppp_synctty
# modprobe n_hdlc 
Then, check that usbdevfs is mounted : 
# modprobe usbcore
# mount none /proc/bus/usb -t usbdevfs
# modprobe usb-uhci or usb-ohci or uhci

Load the firmware
To load the microcode into the modem, simply type : 
# modem_run -m -f /path/to/mgmt.o
or
# modem_run -m -f /path/to/alcaudsl.sys 
Launch pppd
Type (and pray) : 
# pppd call adsl 
Wait for a few seconds (20) and check if the link is up by typing : 
# ifconfig ppp0

You should have a description of the interface.
If not, well it's time to look for help (and so to read the next part of this howto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 15:37:
is dat dan alleen een kwestie van die driver installeren?? en als ik dat heb gedaan. hoe kan ik dan de verbinding aanzetten?
*klik* zoeken is moelijk *klik* :O

edit:
hum wel veel berichten opeens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Degged mail mij is @ et203@nedlinux.nl ik heb er een howto overgeschreven dan mail ik die wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het inmiddels gelukt? ik heb ook een usb adsl modem en wil graag in SuSE op internet kunnen, maar wil niet alles zonder resultaat overhoop halen.

dus laat het ff weten svp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op www.adsl4linux.nl staat dacht ik ook een stukje over het USB modem. Ik zou die site ook zeker even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, ik ga het proberen en zal het resultaat hier weer vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://slackwarelinux.ath.cx, daar staat mijn howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx voor de hulp, maar heb na veel geploeter maar besloten een ruilpoging te doen. met succes, want voor 50 euro meerwaarde heb ik nu een ethernet modem met router en hij werkt perfect op XP en SuSE.
dus mensen met usb modem van zonnet family die linux gebruiken, bel e-tech om te ruilen want ethernet werkt echt veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Voor allen waarbij het modem niet omgeruild kan worden, ik heb het groene 'kikker'-model modem van Alcatel aan de praat onder Gentoo linux, met behulp van de hierbovenstaande how-to.

Waar je op moet letten is dat de volgende regel in de adsl-file:
pty "/usr/local/sbin/pppoa3 -m 1 -c -vpi 8 -vci 35"

bij mij niet wou werken. Dit moet in Nederland zijn (volgens een andere pagina, ik kan 'm nu even niet vinden...)
pty "/usr/local/sbin/pppoa3 -m 1 -c -vpi 8 -vci 48"

Wat verder handig is, is om de een paar regels in een scriptje te zetten, zodat je het modem met een enkel commando kan starten. De file chap-secrets wordt elke keer na gebruik gewist, daarom heb ik een file chap-defaults aangemaakt met de goede inhoud. Let erop dat je geen aanhalingstekens om je gebruikersnaam of wachtwoord zet.

M'n scriptje:
cp /etc/ppp/chap-default /etc/ppp/chap-secrets &&
/usr/local/sbin/modem_run -m -f <pad naar>mgmt.o &&
pppd call adsl

Vervolgens heb ik op de gentoo-manier dit scriptje aangeroepen bij het opstarten. Dit werkt dus niet bij andere distributies, maar voor de gentoo-gebruikers:

Maar een file aan onder /etc/init.d. Ik heb 'm modemstart genoemd. Daarin zet je het volgende:

#!/sbin/runscript

depend() {
need net
}

start() {
ebegin "Starting modem"
<pad naar schriptje van hierboven><naam scriptje>
eend $?
}

Nadat je dit hebt gedaan typ je in de shell simpel het volgende:
rc-update add modemstart default

Hierna startte mijn modem automatisch op.

Mochten jullie aanvullingen hebben op het bovenstaande, post het a.u.b. Ik zou het zelf wel grappig vinden als ik het modem ook kon stoppen of kon herstarten, en ik heb ook geen flauw idee wat ik allemaal precies doe in modemstart. Ik weet alleen dat het werkt bij mij... :D

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb bij planet gewerkt in een grijs verleden en daar een beetje geprobeert de ondersteuning van de helpdesk te verbeteren wat betreft ADSL. Ik heb in die tijd veel van de moeilijkere problemen gezien... (natuurlijk ondersteund zo'n provider als planet geen linux maar toch) ik wil ff 1 ding kwijt. WAT EEN KUT APPARAAT IS ZO'N USB MODEM VAN ALCATEL!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBug

TheBigBug

Dwarf>> Daar heb je groot gelijk in. Ik heb daarom ook m'n best gedaan om aan zo'n ethernet modem te komen, maar ik kon 'm niet omruilen, dus op aanraden van de KPN zelf, een ethernetmodem via een veilingsite gekocht, maar dat ding begaf het na een paar uur gewerkt te hebben.

En aangezien KPN altijd dichtbij is, maar weinig service wil geven op apparaten die ze niet verkocht hebben (volgens hun, hoewel het modem in een dikke KPN-doos is verpakt), zit ik nog steeds met die USB-modem opgescheept. En inmiddels doet ie wel wat ie moet doen gelukkig.

[ Voor 0% gewijzigd door TheBigBug op 25-10-2002 12:19 . Reden: Typo's en een rare zin... ]

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBigBug schreef op 25 oktober 2002 @ 12:17:
Dwarf>> Daar heb je groot gelijk in. Ik heb daarom ook m'n best gedaan om aan zo'n ethernet modem te komen, maar ik kon 'm niet omruilen, dus op aanraden van de KPN zelf, een ethernetmodem via een veilingsite gekocht, maar dat ding begaf het na een paar uur gewerkt te hebben.

En aangezien KPN altijd dichtbij is, maar weinig service wil geven op apparaten die ze niet verkocht hebben (volgens hun, hoewel het modem in een dikke KPN-doos is verpakt), zit ik nog steeds met die USB-modem opgescheept. En inmiddels doet ie wel wat ie moet doen gelukkig.
goh waar ken ik dat van hahahaha

sorry maar op een gegeven moment kan je niet meer anders dan lachen om dat soort dingen... blij dat ik er van af ben.

misschien leuk idee omzeil kpn gewoon en koop er zelf een en stuur een klachten brief dan kan ineens alles

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
vraag ..
ik moet moet het bestand mgmt.o laden, maar als ik dat doet, dan gaat mijn adsl - led op me Speedtouch usb modem (alcatel) knipperen.. en dan moet ik linux weer opnieuw opstarten om hem weer *niet knipperend* groen te krijgen .. hebben meer luitjes dit gehad ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• TheBigBug

TheBigBug

Nou, hij gaat wel knipperen als je mgmt.o laad inderdaad. Maar dat is bij mij na een 20 a 30 seconden over, en daarna kan de modem inbellen.

Ik geen idee wat er mis is... Doe je het via het script hierboven? Misschien kan je de regels afzonderlijk proberen. Dan weet je zeker dat het in ieder geval geen data is, want daardoor gaan de lampjes ook knipperen namelijk.

Suc6 ermee iig.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
tis me nu gelukt .. wel heb ik (voor mijn gevoel) nog een trage download met de linux browsers ..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Pagina: 1