[GSM] Simpel dingetje - midden klasser - kwijl-telefoon?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb jaren een Philips Diga gehad. Op de Swing 1 na een van de meest ranzige GSM's. Nu heb ik tijdelijk een Nokia 5110. Ook een oud ding, maar wat een verademing t.o.v van die Philips. Laatst heb ik met de 6310i van m'n pa mogen spelen, damn :9~

Tijd voor een nieuwe vind ik. Ik vind de 3310 wel erg leuk, een middenklasser. Iets meer als zo'n eenvoudig ding als een Swing, maar niet heel erg duur.

Ik vind de 6310, die zo'n 320 Euro kost, ook wel errug leuk. Als ik een maandje doorspaar, kan ik die kopen.

Technisch is de keuze niet heel moeilijk: Die 6310 vind ik stukken mooier als de 3310. Keuze snel gemaakt denk je, maar er is nog iets dat de keuze beïnvloed: veiligheid.

Ik heb jaren lang met m'n Diga op de meest ranzige stations rond kunnen lopen zonder problemen. Ik had het ding altijd op het tafeltje in de trein liggen, iedereen kon zien met wat voor GSM ik rond liep. Ook donderde hij wel eens uit m'n broekzak, wat nooit fatale gevolgen had.

Je hoort vaak dat een GSM is gerold of geroofd. Dat ik nooit slachtoffer ben geworden met m'n Diga vind ik niet zo verwonderlijk: Wie steelt er nou zo'n ding? Op straat kun je er nog geen 10 Euro voor krijgen, da's niet de moeite waard. Mocht hij toch op een dag gejat worden, dan is de schade klein. Mijn vader kreeg onlangs een krantje van Philips waar personeelsleden van zijn bedrijf uit konden kopen, er stond een Diga voor 20 Euro in. Ook bijvoorbeeld een oude Swing 1 of Swing 200 zal echt niet gejat worden, aangezien niemand die nog wil hebben, laat staan kopen.

Het wordt anders als je een wat "leukere" telefoon hebt. Het mes snijdt aan 2 kanten: Aantrekkelijker voor criminelen, dus de kans is groter dat je slachtoffer wordt. En als je eenmaal slachtoffer bent geworden, dan is de schade ook groter naarmate je een duurder toestel hebt.

Als ik een 3310 koopt, ben ik niet te veel geld kwijt. Het is een al wat ouder toestel, die 2e hands ook heel veel aangeboden worden, zodat het voor een crimineel minder aantrekkelijk is om daar eentje van te verkopen. Opbrengst laag en markt verzadigd, en relatief lage vraag wegens niet al te hoge nieuwprijs. Dit geldt voor veel moderne telefoons in de lagere prijsklasse. Hiermee zou ik mij dus in principe niet veel zorgen hoeven te maken.

Een 6310, of ander duur toestel, is wat anders. Het lijkt mij dat een GSM-dief die dingen op afstand herkent als duur toestel, dus aantrekkelijk om te jatten. Bij doorverkopen leveren ze nog redelijk wat op, en als ze telefoon is gejat is de schade voor het slachtoffer groot.

Als ik een GSM heb, wil ik niet elke maand geld uitgeven aan een verzekering. Ook wil ik altijd mijn GSM kunnen gebruiken. Ook als mijn GSM gaat op station Amsterstam, dan wil ik op kunnen nemen. Ik ga niet een dure GSM kopen, om hem daarna voortdurend sneaky verborgen te houden, zodat eventuele dieven die op de loer liggen niet kunnen zien met wat voor toestel ik rondloop. Dit houdt voor mij wel in dat ik een bepaald risico loop met een duur toestel. Deze dezelfde ervaring heb ik al op een nare manier gehad met een dure sportfiets.

Hoe denken jullie over deze kwestie?

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-02 13:20
Simpel, ik weiger mijn levensstijl aan te passen omdat mensen zonodig niet met hun klauwen van andermans spullen af kunnen blijven. Ik koop dus gewoon de telefoon die ik mooi vind, ben er natuurlijk wel voorzichtig mee, maar als je zo denk als jij, en de criminele ontwikkelingen in dit land gaan zo door, rijdt je later een Lada, loopt in de goedkoopste kleding die je maar kan vinden, enz, gewoon omdat je bang bent dat iemand het zou kunnen jatten. Jij wordt in dat geval dus gewoon gestraft omdat mensen zelf niet voor hun spullen wensen te werken. Ik denk als je daarheen gaat het erg fout gaat.

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
als je em nou gewoon in je broekzak houdt (ja dat kan als ie niet zo groot is :) ) dan zullen ze em ook niet jatten, zet je gewoon de trilfunctie aan, dan hebben anderen ook geen last van je irritante beltoontje :)...
Je kunt je trouwens ook voor niet al te veel geld verzekeren tegen diefstal van je gsm...

ALs je je inderdaad door zulke theorieën laat leiden zul je nooit dingen doen die je het leukst vindt maar altijd die je het verstandigst en veiligst vindt... (kies maar, welke is leuker :) :? )

• SvMp
  • Niet online
LordLynx schreef op 11 augustus 2002 @ 13:56:
Simpel, ik weiger mijn levensstijl aan te passen omdat mensen zonodig niet met hun klauwen van andermans spullen af kunnen blijven. Ik koop dus gewoon de telefoon die ik mooi vind, ben er natuurlijk wel voorzichtig mee, maar als je zo denk als jij, en de criminele ontwikkelingen in dit land gaan zo door, rijdt je later een Lada, loopt in de goedkoopste kleding die je maar kan vinden, enz, gewoon omdat je bang bent dat iemand het zou kunnen jatten. Jij wordt in dat geval dus gewoon gestraft omdat mensen zelf niet voor hun spullen wensen te werken. Ik denk als je daarheen gaat het erg fout gaat.
Tja ik ben het helemaal met je eens.
Maar in principe gaat het die kant al uit..

Ik had een prachtige sportfiets, tot een zonnige donderdag in juni.. We hadden een feestje op de studentenvereniging, ik de fiets binnengezet, bij de andere fietsen. Geen van de fietsen stond op slot, de mijne was weg. Niet op slot, niet verzekerd, 600 Euro schade. Gebouw was de hele avond op slot, blijkbaar is iemand op een onbewaakt moment achter iemand aangelopen. De groep is zo klein dat iedereen elkaar heel goed kent, dus intern kan het onmogelijk gebeurd zijn. Nu heb ik een nieuwe fiets gekocht, zelfs nog een iets duurdere, aangezien ik vele kilometers maak, maar ik ga dus nooit meer met mijn dure sportfiets naar school of werk. Nee, daar heb ik nu een wrak voor. Zonde, ik zit op zo'n wrak naar school te krikken, terwijl er een pracht fiets werkeloos in de schuur staat. Dus ik heb mijn stijl aangepast aan het criminele gedrag van anderen. Bij fietsen zie je dat heel vaak: Mensen hebben een goede en een "slechte" fiets. De verkeerde situatie die LordLynx beschrijft is al voor een deel gebeurd.

Om dit niet al te veel een SG topic te laten worden, terug naar de GSM: Toen ik nadacht over welke GSM ik zou nemen, was ik er snel uit: Eentje van 320 Euro. Maar toen ik dat bedrag zag, realiseerde ik dat een gemiddelde gestolen fiets ook zoveel kost. En een fiets is gejat voordat je weet weet, dus waarom niet zo'n GSM, aangezien dat ook roversgoed is? OK..kleren, schoenen e.d. kunnen ze ook jatten, maar aan kleding heb je veel minder. Gebruikte kleding is veel minder waard als nieuwe, je zit met maten, dus kleding e.d. is niet iets wat ik als probleem zie. Maar wat GSM's betreft denk ik er toch anders over, vandaar dat dit risico voor mij toch een punt is om in overweging te nemen bij de keuze.

Verwijderd

ik denk dat je beter een verzekering van een paar eurotjes per maand kunt afsluiten dan op iedere straathoek nadenken of je je telefoon wel kunt oppakken aangezien hij misschien weleens mogelijk gestolen zou kunnen gaan worden...

dat gevoel kost naar mijn mening een stuk meer dan een verzekering...

• cûora
  • Laatst online: 06-09-2024
svdmeer schreef op 11 augustus 2002 @ 14:12:
Maar wat GSM's betreft denk ik er toch anders over, vandaar dat dit risico voor mij toch een punt is om in overweging te nemen bij de keuze.
Maar een GSM is wel iets wat je altijd bij je kunt hebben, een fiets stal je bijvoorbeeld, waar ie dus onbewaakt is en meegenomen kan worden(sowieso staat die van mij altijd op slot, ook thuis in de schuur, maar dat terzijde), dus maakt het lijkt me wel degelijk verschil...

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik gebruik meestal me 6310i in de carkit van mijn auto. verder zit hij meestal in mijn binnenzak van mijn jas. Dus het risico dat hij gejat word is wat minder.
ik ben nog nooit overvallen, ook niet toen ik nog met de trein / metro / bus ging in mijn vroegere jaren :P

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik loop altijd met de 'leukere' telefoons over straat, en zal me er niet van laten weerhouden om overal te bellen waar ik dat wil, dus ook op de stations van grote steden. Dit houdt helaas automatisch in dat ik een goede verzekering nodig heb. De kosten hiervan, 5,95 per maand plus 25 euro per 'vervelende gebeurtenis' neem ik met tegenzin voor lief. Als ik mijn telefoons nooit had verzekerd, had ik van het bespaarde geld nu makkelijk een extra telefoon kunnen kopen. Maar een verzekering geeft mij gewoon een vrijer gevoel, mijn fiets is bijvoorbeeld ook verzekerd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-03 23:34
ook ik loop met de wat "moderne" telefoons over straat, en ja hoor, ook met verzekering, kon ik samen met abo afsluiten voor 5.5 euro per maand, en zeg nou zelf, wat is 5.5 euro per maand nou.....dat kan er nog wel bij nietwaar? dat scheelt een patatje met cola per maand...

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb nu een MT50, daarvoor had ik een 3310 (wat ik persoonlijke een [censuur] telefoon vind). Die telefoon smeet ik ook overal neer en niemand heeft er ooit aangezeten. Ik heb bij de verkoop van de 3310 een C35 gratis gekregen. Dat ding had al enkele zwempatijen overleefd. De telefoon kan je best veel mee, en niemand die hem jat. Die telefoon is niet echt gewild, en zoals ie er nu uit ziet wil niemand hem ook hebben. Die telefoon heb ik nu altijd als breektelefoon bij me, en normaal altijd de MT50 die ik wel verzekerd heb (was voor mij een vereiste bij de aanschaf).

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Ik loop met een draaiende motorola op straat en mdtje erbij mooi horloge allemaal zonder verzekering :o

• Z___Z
  • Niet online
Ja man echt wel dom als je je mobiel laat stelen. Ik loop ook gewoon op straat met m'n T68i in rotterdam en duur horloge etc.

• Tanu
  • Laatst online: 29-12-2023
desnoods schaf je 'n goedkoop ogende no-name headset aan, en houd je je gsm inderdaad in je broek- of binnenzak.

• T7D_Sneezy
  • Laatst online: 24-02 10:43
Gewoon je dure telefoon laten verzekeren, heb ik toen ook laten doen bij mn v50, kost bijna niks, en je hebt wel altijd het "veilige" gevoel, en als ie dan toch gejat wordt, krijg je een mooie glimmende nieuwe ;)

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ze moeten 1X aan mijn T68 proberen te komen

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

siemenz

Koetje

als ie gejat wordt en er zijn geen sporen van braak.. krijg je geen nieuwe telefoon

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• ederooij
  • Laatst online: 15-01 21:36

ederooij

MOOOOOOOOOOOH

siemenz schreef op 13 november 2002 @ 21:09:
als ie gejat wordt en er zijn geen sporen van braak.. krijg je geen nieuwe telefoon
En als ze zo hardhandig die telefoon uit je hand trekken dat je je arm breekt?

Nee, ff serieus. De regeling hiervoor was goed maar aangezien hier zo'n misbruik van werd en word gemaakt hebben ze veel zwaardere eisen gesteld. Je moet echt getuigen hebben of sporen van braak enzovoorts wil je nog ergens aanspraak op kunnen maken. Eigenlijk heb je aan zo'n verzekering bar weinig.

Als je, ff proberen on topic te komen, echt over deze dingen gaat nadenken bij aanschaf van een mobiel moet je het gewoon niet doen. Als jij een mooie telefoon wilt en bang bent dat hij gejat word ben je volgens mij te diep over dingen aan het nadenken. Dan kan je echt niets meer. Dat voorbeeld van je fiets is echt pech maar ook je eigen schuld, op slot moet ie.

Ik woon zelf in Rotterdam en hou er in die mate geen rekening mee. Ik weet wel dat ik, toen met mijn nokia 8250, wel beter oplette als ik ergens in de nacht bij het CS aan het bellen was. Maar ik zou het echt niet laten om op te nemen als ik gebeld word. Standaard staat mijn telefoon ook op trillen op zo'n moment. Meest verstandig aan gezien minder mensen hun aandacht door bijvoorbeeld Mission Impossible word getrokken.

Ik zelf zou hem gewoon kopen. Wel iin het zilver dan die 6310i. Heb je een beetje 8250 effect!

Bennie gek, ben een koe!

Verwijderd

Ik heb zelf een 6310i en kom in de meest crimi buurten in nederland, ik bel waar ik wil en een ander heeft maar gewoon met z'n fikken van mijn spullen af te blijven. Degene die mijn 6210 heeft gejat zal het namelijk ook niet snel vergeten!

Ik koop waar ik zin in heb en dat heeft men te respecteren!

Verwijderd

Wat is er mis met een swing ja ?

/me heeft nog 2 uur lang een swing en dan een Siemens C 45 :)

Verwijderd

Siemens MT50 is een echt pats telefoontje met java erop, coolste games als rainbow six. en spotgoedkoop
Pagina: 1