Intellimouse onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 09:49
Howdi,

Ik zit al een tijdje met een probleempje. Ik heb een Microsoft Intellimouse Explorer op een USB poort zitten. Onder Linux doet hij het. Ik kan de linker, rechter en middenmuisknop gebruiken en het mousewheel doet het ook. Alleen er zitten op die muis nog een tweetal thumbbuttons. 2 knoppen aan de zijkant van mijn muis. Zo te zien reageren ze wel (ik heb al iets geconfigged):

Section "InputDevice"

Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "explorerPS/2"
Option "Device" "/dev/usbmouse"
Option "Buttons" "7"
Option "ZAxisMapping" "4 5"

EndSection

De knoppen doen alleen niet wat ik wil. Ik zou willen dat ze in KDE gewoon page forward en page backwards deden, alleen ik weet niet hoe. Misschien dat ik nog iets niet goed heb staan, of nog iets moet binden aan die knoppen? Ik heb hier geen ervaring mee en zou blij zijn met een beetje hulp. Ik heb al wat dingen geprobeerd te wijzigen (zoals protocol op "Auto" zetten, en nog wat dingen) alleen hadden ze alleen maar als resultaat dat mijn muis helemaal niets meer deed.

Ook ben ik een fanatiek CS'er. Ik start CS via Winex en het werkt allemaal prima. Alleen ik kan wederom die 2 knoppen niet binden. Ik WinXP heb ik die gebonden aan reloaden in CS, alleen in Linux gaat dat dus niet.

Zijn er een aantal ervaren Linux Mandrake 8.2 (dat is het OS wat ik heb) gebruikers die mij een stukje, of een heel eind, verder kunnen helpen? Alvast bedankt!

• -W0kk3L-
Kan niemand mij helpen? Iedereen moet toch wel es tegen dit probleem gelopen zijn? Ik zal toch niet de enige zijn met een Intellimouse? ;b

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/ttyS0"
Option "Protocol" "Intellimouse"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection
Dit heb ik erin staan en het werkt prima.
Je moet dus
Option "Protocol" "explorerPS/2"
vervangen met:
Option "Protocol" "Intellimouse"

Hopelijk werkt dit voor jou, veel geluk.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Het moet dus zijn
code:
1
Option "Protocol" "IMPS/2"
en niet Intellimouse of explorerps/2. Verder is het dan ook /dev/usbmouse (kan afhankelijk van je distro ook /dev/usb/mouse, /dev/mouse of iets anders zijn). Verder hoort Emulate3Buttons UIT te staan als je (zoals bij een intellimouse) daadwerkelijk 3 buttons of meer op dat ding hebt.

(theJKid: /dev/ttyS0 is normaal gesproken je eerste serieele poort (com1 onder windows). Ik snap werkelijk niet waarom je dat zo hebt staan. Welke distro gebruik je? Ik zou bijna zeggen: weet je zeker dat je dit uit een configfile hebt gehaald die ook daadwerkelijk gebruikt wordt door X. (Bijvoorbeeld per ongeluk XF86Config genomen als X in de praktijk XF86Config-4 gebruikt op jouw bak.))

Tenslotte: Wokk3l, zorg dat de modules usbmouse en mousedev geladen zijn. Check met lsmod als root.

Succes.

• -W0kk3L-
Moet ik daarna de knoppen nog binden aan een functie (of toets)? Zo ja, hoe doe ik dit?

• -W0kk3L-
insmod resultaat:

Module Size Used by Tainted: P
mousedev 4160 1
usbmouse 1984 0 (unused)

De muis werkt prima met de instellingen van wzzrd. Alleen hoe koppel ik een functie aan die buttons?
Volgens mij staat er standaard PASTE aan 1 van de buttons, alleen ik wil hier dus bij page-backwards,
of iets anders aan hebben....hoe realiseer ik dit?

• -W0kk3L-
Sterker nog, de ene button heeft nu dezelfde functie als button1, en de andere dezelfde functie als button2.
Voor mij vraag, zie mijn posting hiervoor :)
Sorry dat ik reply op mijn eigen posts....er zit helaas geen edit functie in dit forum...

Oops, zit er wel! :b

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Paste is standaard de middelste. Die andere twee kun je idd. binden. Dan moet je eerst je instellingen in XF86Config weer veranderen, zodat
code:
1
wordt
code:
1
2
Option "Buttons" "7"
Option "ZAxisMapping" "6 7"
Vervolgens moet je in X met xev kijken wat de keycodes van je 4e en je 5e button zijn (je thumbbuttons zijn dat nu). Die kun je dan een functie geven.
Van dat laatste stukje ben ik ff vergeten alleen hoe dat moet. Ik dacht iig. dat je eerst die dingen hierboven moest doen.

Verwijderd

Hoe heb je die Intellimouse aan de praat gekregen?
als ik mijn muis beweeg gaat de cursor alleen omhoog en omlaag. als ik op de linker en/of rechtermuisknop klik gaat de cursor een paar mm naar rechts.
Ik heb een wireless intellimouse....

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 14:12:
Hoe heb je die Intellimouse aan de praat gekregen?
als ik mijn muis beweeg gaat de cursor alleen omhoog en omlaag. als ik op de linker en/of rechtermuisknop klik gaat de cursor een paar mm naar rechts.
Ik heb een wireless intellimouse....
code:
1
2
3
modprobe usbmouse
modprobe mousedev
nano -w /etc/XF86Config (evt. XF86Config-4)

En dan netjes invullen wat ik hierboven heb geschreven...

Verwijderd

wzzrd schreef op 12 augustus 2002 @ 14:32:
[...]
code:
1
2
3
modprobe usbmouse
modprobe mousedev
nano -w /etc/XF86Config (evt. XF86Config-4)

En dan netjes invullen wat ik hierboven heb geschreven...
Ik heb nu een intellimouse met draad aangesloten.Die doet het wel. :D

• -W0kk3L-
wzzrd schreef op 12 augustus 2002 @ 09:12:
Vervolgens moet je in X met xev kijken wat de keycodes van je 4e en je 5e button zijn (je thumbbuttons zijn dat nu). Die kun je dan een functie geven.
Van dat laatste stukje ben ik ff vergeten alleen hoe dat moet. Ik dacht iig. dat je eerst die dingen hierboven moest doen.
Ik heb em aan de praat....alleen die binds gaat niet goed. Het programma xev kan ik niet vinden. Ik heb ook in de packagemanager gezocht, maar daar is ook nix van xev te vinden....

Enig idee?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

type gewoon eens xev in een terminal als je in X zit

• -W0kk3L-
Gedaan....geen resultaat.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Welke distro? |:(
Geen ervaring mee, met Mandrake, sorry. Ik weet dus niet waar je xev daarin kunt vinden. Je kunt natuurlijk een find / -name xev doen...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

-W0kk3L- schreef op 11 augustus 2002 @ 13:20:

Zijn er een aantal ervaren Linux Mandrake 8.2 (dat is het OS wat ik heb) gebruikers die mij een stukje, of een heel eind, verder kunnen helpen? Alvast bedankt!
;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• -W0kk3L-
hehehe, daarom had ik dat er ook bijgezet :)) Ik wist dat die vraag zou gaan komen ;b
Pagina: 1