Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 14:41
Ik heb net de Canon A40 en wilde graag macrofoto's maken. Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar als ik ze maak worden ze onscherp.

Weet iemand hoe je het beste die foto's kan maken?
Aan welke afstand moet je je houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Staat in het boekje, bij mijn Ixus is het geloof ik 10cm (weet alleen niet of dat helemaal in- of uitgezoomd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:45
Je moet ook wel het knopje wat die macro stand inschakelt indrukken he?! :+

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Moet je ff in je specs kijken vanaf welke afstand je macro-foto's kan maken met jouw camera :) Volgens mij als ik het ff snel opzoek met google is dat 16 cm, maar vind ik erg veel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A40 is niet zo goed in macro's. inderdaad macroknopje indrukken is noodzakelijk en dan volledig inzoomen. Dat is het beste dat je kan krijgen met een A40

Tenzij........
je er een vergrootglas of extra lensje voor zet. Dat is een uitermate goedkope oplossing en ik kan afdoende aantonen dat dat heel acceptabele foto's opleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
Bovendien kun je met zo'n voorzetlensje het probleem oplossen van de veel te gote scherptediepte die je zelfs in de macrostand met de A40 (en een heleboel digicams) hebt. Zelf heb ik een lens uit een oude verrekijker gesloopt voor dit doel. Hij vergroot maar 3x of zo, maar dat verkleint de minimale macro-afstand drastisch, en je krijgt de achtergrond mooi onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hmm, bij de G2 krijg je juist de beste macro's door zo ver mogelijk uit te zoomen, je kunt dat dichter bij het subject komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De a40 is niet echt een fijne camera om macro's me te maken. Ikzelf merk eigenlijk niet eens een verschil als ik hem op macro(bloemetje) zet of niet.

Gewoon een vergrootglas kopen erges bij bruna en dat voor de lens van de a40 houden, dat doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
RekZ schreef op 11 augustus 2002 @ 15:54:
De a40 is niet echt een fijne camera om macro's me te maken. Ikzelf merk eigenlijk niet eens een verschil als ik hem op macro(bloemetje) zet of niet.

Gewoon een vergrootglas kopen erges bij bruna en dat voor de lens van de a40 houden, dat doet wonderen :)
Hoe dicht moet je bij de lens houden, want ik heb dat ook een keer geprobeert en het was 1 wazige troep

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verschil is er wel degelijk. Ten eerste wordt er bij het flitsen rekening met de korte afstand gehouden (zonder macrostand wordt de foto overbelicht) en ten tweede stelt de a40 nog wat dichter bij scherp. Dat scheelt nog een aardig stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dit is een klein beetje offtopic, maar post eens een zootje foto's waarin ik kan zien hoe scherp enzo de foto's van de a40 zijn want ik ben ook voor die camara aan het sparen, maar wil wel graag weten hoe de foto's zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn echt zát foto's te zien in de foto threads die gemaakt zijn met de a40. Kijk daar maar eens rond. Het staat er meestal bij waarmee de foto's gemaakt zijn. Anders kijk maar eens rond op mijn website (klik op fotoalbum) dat is allemaal gemaakt met de a40. De macrofoto's wel allemaal met een extra lensje (uit een verrekijker gesloopt)
De a40 is wat mij betreft veruit de beste camera voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
thanxz, als iemand nog meer foto's heeft = altijd welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PASware schreef op 11 augustus 2002 @ 16:34:
[...]
Hoe dicht moet je bij de lens houden, want ik heb dat ook een keer geprobeert en het was 1 wazige troep
zoals je ziet heb ik een klein lensje hier, wat eigenlijk bedoelt is om postzegels mee te bekijken.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/janpeterdevries/maduro/broekafstand.jpg

ik zet me lens van me a40 er tegen aan en dan krijg ik dit resultaat. afstand vanaf de lens tot object is zo'n 250mm en afstand vergrotingslens tot lens a40 is zo'n 50mm.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/janpeterdevries/maduro/macrobroek.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je ook nog inzoomt ben je die cirkelvorm kwijt en wordt het nog groter. Mijn voorzetlensje past precies op de voorkant voor de cameralens. Ik plak 'm vast met 2 kleine stukjes dubbelzeidig plakband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 14:41
bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1