VIA 4 IN 1 Driver upgrade problems

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
Gisteren wou ik mijn VIA 4 IN 1 drivers nog eens updaten (van 4.38 naar 4.40 op mijn windows 2000 SP3 partitie) maar dit is weer zeer hard mislukt :(

Na een 20 tal reboots en veel geprobeer en gekul, heb ik een idee kunnen vormen van waar het probleem ongeveer zit:

Als je een normal installatie doet (als iemand mij kan uitleggen waarom er in godsnaam een quick installation bijzit: be my guest :p) dan werkt die zolang je het vinkje van AGP VxD driver uit laat staan (daar zit het probleem dus).
Als ik dat onderdeel toch aanvink, dan komt er op het volgende scherm een keuze tussen Install AGP 4x/133 driver en Uninstall AGP 4x/133 driver, uninstall werkt vervolgens wel, maar als ik install probeer, moet ik nadien natuurlijk rebooten, en dan krijg ik de volgende bluescreen bij het opstarten:
*** STOP: 0x000000CE (0xEB69800, 0x00000000, 0x8052B317, 0x00000000)

DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS

This driver may be at fault: viaagp1.sys

*** ADDRESS EB698000 BASE AT EB698000, DATESTAMP 00000000 - viaagp1.sys
*** ADDRESS 8052B317 BASE AT 804D0000, DATESTAMP 3D366B8B - ntoskrnl.exe

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows 2000 update you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safemode to remove or disable components restart your computer, press F8 to select advanced startup options, and then select safe mode.

Refer to your getting started manual for more information on troubleshooting stop errors.
Hierna start ik in windows XP op, dan delete ik de file viaagp1.sys, en dan geraak ik terug in windows 2000 (met een VGA scherm instelling :?)
Als ik vervolgens de VIA 4 IN 1 drivers op nieuw installeer, en Uninstall AGP 4x/133 driver kies (derest dus gewoon installeren) dan krijg ik mijn normale scherminstellingen terug.

Ik heb eveneens geprobeert om die AGP VxD driver te installeren onder veilige modus, maar dit gaf dezelfde problemen :(

Ik heb bij iedere installatie van VIA 4 IN 1 drivers al vergelijkbare problemen gehad, maar dit is altijd al opgelost geraakt door wat .sys en wat .dll die in de bluescreens voorkwamen te deleten. Deze keer lukt dat dus blijkbaar niet...

Mijn vraag is dan ook: HOE KAN IK DIE AGP VxD driver FATSOUNLIJK INSTALLEREN (kom niet af met: 'laat dat dan uitstaan ofzo', want vroeger heb ik het altijd aangekregen na een tijd en ik heb de upgrade uitgevoert om er op vooruit te gaan)

Dan heb ik ook nog een bijkomend (maar zeker niet onbelangrijker) probleem:

Sinds al dit werkt geen van mijn cdrom/cdwriters (ze merken blijkbaar niet eens meer dat ik er een cd insteek)
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Ik heb veel tijd in deze post gestoken en hoop dan ook dat het iets zal uithalen:
bij voorbaat dank voor het lezen en de moeite in ieder geval :)

Verwijderd

dat van die cdrom speler KAN in je bioz zitten...
voorderezt kan ik niet veel over die VIA kaart zeggen...sorry...

• Mastakilla
heb net nog wat verder zitten testen ivm die cdrom en daaruit blijkt hetvolgende:

alles wat de verkennerachtige manier gebruikt om cdtje te lezen werkt niet
maar als ik bv Exact Audio Copy een cdtje voorschotel, heeft die er geen problemen mee (die heeft eigen drivers of interface of hoe dat ook mag noemen om cds te lezen nl)
ook nero merkt het nog als ik er een cdtje insteek

hieruit kan ik afleiden dat het dus een windows driver probleem is, en geen bios settingprobleem (hier heb ik ook niets in verandert)

in WinXp (andere partitie) werkt trouwens alles nog perfect

• OkselFris
  • Laatst online: 22:09

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Dat probleempje had ik ook met de Via 4 in 1 drivers onder XP.
Heb beide spelers even een keer weggegooid in de Device Manager, opnieuw opstarten...en klaar was okelfris.
Mastakilla schreef op 11 augustus 2002 @ 12:57:

alles wat de verkennerachtige manier gebruikt om cdtje te lezen werkt niet
maar als ik bv Exact Audio Copy een cdtje voorschotel, heeft die er geen problemen mee (die heeft eigen drivers of interface of hoe dat ook mag noemen om cds te lezen nl)
ook nero merkt het nog als ik er een cdtje insteek

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Mastakilla
OkselFris schreef op 11 augustus 2002 @ 13:01:
Dat probleempje had ik ook met de Via 4 in 1 drivers onder XP.
Heb beide spelers even een keer weggegooid in de Device Manager, opnieuw opstarten...en klaar was okelfris.

[...]
thx man

dit lijkt te helpen

nu moet ik die via drivers nog fatsounlijk geinstalleerd krijgen...
:/

• Mastakilla
niemand?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
in veilige modus installeren, werkt beter.

dikzak

• Mastakilla
leer lezen!!

dan help je me beter
Ik heb eveneens geprobeert om die AGP VxD driver te installeren onder veilige modus, maar dit gaf dezelfde problemen :(
toch bedankt voor de eerste poging om dit probleem op te lossen
hopelijk is devolgende iets beter

Verwijderd

Wat zijn je specs? misschien duidelijker voor ons allen.

• Mastakilla
DFI AK75-EC (VIA KT133A)
512MB CAS2 133Mhz RAM
Duron 933Mhz(7x133Mhz)
Gforce 2Mx
Promise Fasttrack TX2
SB Live value
RAID 0 2x Maxtor 15GB 7200rpm
40GB Maxtor 5400rpm
2x networkcards
2x cdwriter
cdrom

• Mastakilla
ik heb net ontdekt dat v4.42 uit is gebracht en heb deze dan ook ff geprobeert

tot mijn grote verbazing WERKTE deze

dit zijn dus de allereerste via 4 in 1 drivers sinds v4.2x die GEEN blue screen bij mij hebben gegeven

misschien is er dan toch nog hoop voor via :p

nu is mijn grootste probleem dus opgelost, MAAR ik vraag me wel nog steeds af waarom er in godsnaam een quickinstall optie is?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 01:26
man, ik had laatst precies hetzelfde probleem gehad. zelfde error, wilde niet booten. heb uiteindelijk restore van backup gedaan. want zelfs in safemode starte windows niet :'(
bij mij was het versie 4.4? de boosdoener.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

hummhh..
Er is iets dat problematisch is met win2k/xp en KT133/133a chipsets, dat merk ik hier ook met mijn KT7-RAID bord. Het werkt, maar nog lekker veel bugs.

Waar had je die 442 VIA drivers vandaan ?

//edit

oeps laat maar, op www.viahardware.com dus. ;) :P

• Mastakilla
ze staan zelfs al op de officiele pagina van via :)

• Mastakilla
Terryb47 schreef op 13 augustus 2002 @ 01:00:
man, ik had laatst precies hetzelfde probleem gehad. zelfde error, wilde niet booten. heb uiteindelijk restore van backup gedaan. want zelfs in safemode starte windows niet :'(
bij mij was het versie 4.4? de boosdoener.
dat is het voordeel van dualboot
:p

Verwijderd

Mastakilla schreef op 13 augustus 2002 @ 01:16:
[...]

dat is het voordeel van dualboot
:p
Zekers sweten :9

Maar ik word hier weer wat mismoedig van, dit verhaal. Ik was net van plan om aan een triple boot te gaan werken.
(Nu ME en XP, dan w2K er dus bij. Waarom? Sommige dingen gaan niet echt lekker onder XP, en ik kan dan ook makkelijker XP en ME geheel op tape backuppen.)

Misschien helpt het als je een losse AGP driver van VIA installeert, niet dus de 4in1 drivers als pakket ?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 01:26
hehe, idd is een dualboot erg handig, ik heb WIN2k en MS-DOS als opstart optie :p (scheelt weer wat tijd ipv bootdisks) ik wilde al die tijd wel ME ernaast zetten, maar van uitstel komt afstel ;\

maar goed, restore van backup vind ik helemaal niet erg (daarvoor maak je toch een backup? ;) kwestie van 10-15 minuten, + ik maak regelmatig een nieuwe image, no big loss.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

(Beter laat dan nooit)
Je kunt ook heel makkelijk een Bootflop voor XP/Win2K/NT4 maken

- formatteer een flop onder XP/2K/NT4 vanuit "Mijn Computer". Geen systeem bestanden, geen bootdisk en vooral geen Quickformat. Gewoon een verse geheel geformateerde flop maken en NIET onder Dos of Win9x.

- zet dan met de hand de volgende bestanden erop VAN DE c: SCHIJF :
BOOT.INI
NTLDR
NTDETECT.COM

Let er alleen op dat dit verborgen bestanden zijn, laat dus Windows ALLE bestanden weergeven, of gebruik een aparte Filemanager als Salamander, WinCommander o.i.d.

En dan maar lekker NT4 of NT5 booten van flop ;)
Pagina: 1