[WC] Krijg temperatuur niet naar beneden

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben met mijn nieuwe wc-apparatuur aan de slag gegaan, maar ik krijg de temperatuur niet lager dan 49 graden idle in bios.

Dit zit er allemaal in:

• Aqua-computer Cuplex koelblok
• Aqua-computer radiator
• Eheim 1048 pomp met klein reservoirtje met onluchtingsgat
• 2 Papst 8412NG fans die op 12 volt draaien

Bij de fans heb ik al geprobeerd om het te laten zuigen en laten blazen van bovenaf, maar het maakt niet echt veel verschil.
De radiator ligt op dit moment buiten de comp met 2 meter vrije lucht boven zich en een 0,5 meter eronder.

Heeft iemand een idee? De temperaturen van mijn mede-inkopers zijn beduidend lager, gemiddeld zo'n 36 graden idle.

Alvast bedankt voor de moeite :)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe warm is je water, of hoe warm is de lucht die uit de radiator komt? Want het zou kunnen dat de warmte niet goed door gegeven wordt van CPU naar Blok. Dat is toch meestal de oorzaak van warme CPU en koud water.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je reservoirtje misschien iets groter maken, dan kan het een beetje als buffer dienen. heb je een foto van HOE je de fans op je rad gemaakt hebt? want als je zo'n speciale kap op je rad bouwt waar de fans in zitten dan is dat vele malen effectiever, ben de naam ervan even vergeten.

Verwijderd

Nou, kijk als je zulke temps gaat posten zet er dan ook ff de omgevings temperatuur bij want tja die heeft namelijk infloed op zoe iets.

Let wel dat jij de temp afleest via een sensor aan de onderkant van de CPU en de meeste ander gasten meeten gewoon de uitgangs vloeistof temp van het koperblok kijk en als jij die ook eens meet dan zul je zien dat dit ook stukken lager is.

Maar om je probleem het makkelijks op te lossen is meestal met een extra radiator omdat je de warmte af moetgeven. Suc6

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Richt eens een fan op je moederbord, er zijn zitten onderdelen op je bord die ontzettend warm worden maar die nou weinig koeling krijgen, daardoor wordt je temp sensor warmer.
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 13:25:
Let wel dat jij de temp afleest via een sensor aan de onderkant van de CPU en de meeste ander gasten meeten gewoon de uitgangs vloeistof temp van het koperblok kijk en als jij die ook eens meet dan zul je zien dat dit ook stukken lager is.

Maar om je probleem het makkelijks op te lossen is meestal met een extra radiator omdat je de warmte af moetgeven. Suc6
De temperatuur van de water outtake van het blok is misschien een halve graad hoger dan de intake van het blok.

En ookal zou hij geen radiator hebben dan zou hij tenminste lager moeen komen dan 49 graden idle in de bios, zelfs zonder radiator duurt het wel ff voordat je daar bent.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

ik zie dat je je xp1700+ een beetje overgeklokt hebt, deze wordt (als je je voltage vehoogd hebt en dat denk ik) een stukkie warmer nu. Misschien hebben die andere mensen niet ge-oc'ed...Want die processor van jou is wel een lekkere warmtebron natuurlijk....

• hereweare67893
  • Niet online
dr.lowtune schreef op 11 augustus 2002 @ 13:37:
ik zie dat je je xp1700+ een beetje overgeklokt hebt, deze wordt (als je je voltage vehoogd hebt en dat denk ik) een stukkie warmer nu. Misschien hebben die andere mensen niet ge-oc'ed...Want die processor van jou is wel een lekkere warmtebron natuurlijk....
Ik heb hem nu uiteraard niet overgeklokt, omdat ik aan het testen ben.

Over dat de warmte van het systeem het verschil maak, ik herinner me nu wel dat ik de fan van de chipset af heb gehaald, dat probeer ik nu wel even.

Omgevingstemperatuur is 25 graden. Maar er was een gast die met dezelfde apparatuur met een omgevingstemperatuur van 27 en dezelfde processor een stuk lager kwam.

Ik post zo de resultaten met chipset fan. :)

Verwijderd

Peltiers?? !!

• hereweare67893
  • Niet online
Na de fan eropgeschroefd te hebben en een kwartier te hebben gezocht naar de aansluitpunten op het moederbord is het eindelijk gelukt :( :P

En nee, peltiers ga ik niet aan beginnen, het geld groeit me niet op de rug :)

LOL, ben ik nog vergeten de resultaten te posten :D

Conclusie: Temperatuur is met fan met dezelfde omgevingstemperatuur ongeveer 6 a 7 graden gedaald. Idd een erg goede suggestie. Bedankt daarvoor ;)

Iemand anders nog ideeen zodat ik het op de temperatuur kan krijgen van mijn mede-inkopers?

edit:
Het blijkt nu slechts 4 graden te schelen :( :(

• hereweare67893
  • Niet online
Bij nadere bestudering blijkt de cpu temperatuur ongeveer 20 graden warmer te zijn dan de omgevingstemperatuur.

Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken :(

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

JvH schreef op 12 augustus 2002 @ 14:24:
Bij nadere bestudering blijkt de cpu temperatuur ongeveer 20 graden warmer te zijn dan de omgevingstemperatuur.

Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken :(
kun je eens een foto laten zien van je rad, en vooral hoe de fans erop zitten. ik had et een paar posts terug al gevraagd. misschien is er iets met de montage van de rad, of de fans dat je temp drastisch beinvloed, want ik ben van mening dat die temp een heel stuk omlaag kan.

• hereweare67893
  • Niet online
Twee Papst 8412NG fans: http://www.papst.de/pdf_dat_e/S17gb.pdf
De radiator van Aqua-Computer.de: Afbeeldingslocatie: http://217.172.178.216/prodimg/airplexwinkel.jpg

De twee fans liggen bovenop de radiator en blazen naar beneden.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
het werkt beter als je de fans dmv een fanduct over de rad zet, zo gaat de lucht van de fans wat makkelijker erdoor...

Verder kun je het beste zoals al gevraagd werd ook ff de temps van je koelwater posten, daaraan kun je goed zien of het blok wel goed contact maakt met de processor...

If it ain't broke, fix it till it is...

• hereweare67893
  • Niet online
-LoOneY- schreef op 12 augustus 2002 @ 16:53:
het werkt beter als je de fans dmv een fanduct over de rad zet, zo gaat de lucht van de fans wat makkelijker erdoor...
Heb je toevallig ook ergens een beschrijving/plaatje hoe je dat kan maken? Search werkt niet echt, en op google kon ik niks vinden.
Verder kun je het beste zoals al gevraagd werd ook ff de temps van je koelwater posten, daaraan kun je goed zien of het blok wel goed contact maakt met de processor...
Ik denk niet echt dat dat wat uitmaakt, aangezien het water zowel heet kan worden van een slecht functioneren contact, wat er volgens mij niet is, als wel de radiator.

Verwijderd

Druk eens met je vinger op het blokje en kijk wat er gebeurd. Temp naar beneden = blokje niet strak genoeg.

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 17:19:
Druk eens met je vinger op het blokje en kijk wat er gebeurd. Temp naar beneden = blokje niet strak genoeg.
Das een goeie, testing now...

Als ik de twee fans richting het koelblok laat waaien, zakt hij in vijf minuten onder de 40 graden. Is dit een indicatie dat het koelblok er te los op zit? :?

[ Voor 0% gewijzigd door hereweare67893 op 12-08-2002 17:41 . Reden: Update ]

• hereweare67893
  • Niet online
Ik heb het blok er vanaf gehaald, schoongemaakt met wasbenzine, dun laagje AS3 erop gedaan, nieuw gedestilleerd water en TADAA!!!!

35 graden!!

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_ _/-\o_

Btw, ik moest idd mijn schroeven wat aandraaien, die zat niet straks genoeg |:( :P

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Nou das dan ook weer opgelost :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1