Navigatie met select, php of javascript

Pagina: 1
Acties:

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01-2025

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Hallo allemaal.
Ik heb nu select listboxen gemaakt met html en php, deze komen uit een Mysql database en nu wil ik het navigeren gaan regelen.
Als men ergens voor kiest uit de <select>, dan wil ik dat er naar een bepaald gedeelte van mijn website gegaan wordt.
Kan ik dat laatste beter regelen met javascript of met php.

Ik heb me suf gezocht naar het navigeren met php, onclick enz, get URL enz,
maar ik heb niks gevonden waarmee je met php iets kan maken waardoor dit mogelijk wordt.

In de database staat de naam, of titel waaruit men kan kiezen, en een kolom verder de url waar deze gevonden kan worden. En waar men na de keuze naar toe zal surfen. Hoe kan ik dit het beste aan de praat krijgen.
Als iemand me kan vertellen in welke hoek ik het zoeken moet kom ik er wel uit.

Thanx in advance.

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De navigatie perikelen zijn meer iets voor in W&G :)

Dat het met php geregeld wordt is op het moment van de navigatie nog niet zo relevant, gemoved dus vanuit P&W.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Kan met allebei :) Ik zou voor php kiezen.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Maar met welke soort functies moet je dat in php dan doen?
Sorry voor de newbie vraag maar ik heb me echt rot gezocht

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

code:
1
2
3
4
<select onchange="window.location= 'navigatie.php?pagina'+this.options[this.selectedIndex].value">
   <option value="home"> Ga naar mijn Homepage
   <option value="google"> Zoek eens een tutorial over javascript op
</select>

zmn, dat je voor php zal kiezen heeft waarschijnlijk niks met het probleem te maken, je kiest vast altijd daarvoor (leg een aap een banaan voor) ben nu erg benieuwd hoe php de onchange-events van pagina-elementen kan afvangen zonder javascript?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Dit is het makkelijkst client-side te doen, door inderdaad eerst alle items in de selectbox te stoppen. Dan is alle data die de client nodig heeft aanwezig, zeker als je de url's als value meegeeft aan de option tags van die select.

Met de onchange event handler kun je vervolgens naar die url redirecten. een voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
<select name="menubox" onchange="window.location.href=this.value;">
  <option value="index.php">Index</option>
  <option value="contact.php">Contact</option>
  <option value="about.php">About us</option>
</select>

De waarden kun je gemakkelijk invullen met het server-side script, daarna mag de client alles overnemen, en dus met javascript uitvoeren.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Volgens mij doet php nauwelijks (nog) aan eventhandling vandaar dat ik op javascript kwam. Mij is geleerd een taal te gebruiken waar het voor gemaakt is, of als je vaste taal niet voldoet. Het vullen van de <select> is da ook het probleem niet maar wat er gebeurd na een keuze. = event,

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
This could work.......ik zal laten weten wat ik van gebakken heb.
Thanx

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bluesbrother schreef op 11 augustus 2002 @ 01:50:
Volgens mij doet php nauwelijks (nog) aan eventhandling vandaar dat ik op javascript kwam. Mij is geleerd een taal te gebruiken waar het voor gemaakt is, of als je vaste taal niet voldoet. Het vullen van de <select> is da ook het probleem niet maar wat er gebeurd na een keuze. = event,
je hebt de data uit je database, de vraag is hoe je je pagina's moet aanroepen, bestaan er verschillende php-pagina's, of gewoon 1 pagina waarbij de paginanaam bv als variabele wordt meeegegeven.

via het onchange event kun je zodra iemand een optie in de slect-list kiest die pagina laten kiezen, afhankelijk van hoe ze aangeroepen dienen te worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1