Toon posts:

Netwerk XP + Win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een comp met XP prof op NTFS geinstalleerd waarmee ik via Vigor 2200E verbinding maak met het internet
Mijn 2de computer is een dualboot Win98/XP op FAT32 waarmee ik wel via de router kan internetten op beide systemen.
Als ik op de 2de opstart in XP kan ik ook bestanden uitwisselen met computer 1 maar om een bepaald programma te gebruiken moet computer 2 ook in Win98 een netwerk kunnen hebben., en dit lukt dus niet

- Is dit iemand al gelukt (XP en Win98 netwerk via router)
- Is er iemand welke een link heeft waar dit duidelijk beschreven staat (heb al gezocht in GoT search en google).

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Je zegt dat als je met Win98 boot ook op het internet kan, maar wat lukt er dan precies niet? Files sharen? Kan je wel met de XP machine (PC1) naar de 98 bak connecten?
WinXP laat standaard geloof ik geen users zonder wachtwoord toe om files te sharen. Misschien moet je dus wel een login én een password gebruiken om in te loggen.

Verder is het een aanrader om in Windows XP onder Mapopties ergens "Simple file sharing" uit te zetten.. zo simple is dat namelijk niet altijd ;)

Wees consequent, maar niet altijd

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 21:22

Balachmar

The truth is out there

Ik heb hier 4 computers op het netwerk: 2 win98 en 2 winXP
1 winXP heeft NTFS de ander niet. Win98 kan geen NTFS partities lezen, kan trouwens er ook niet op schrijven hoor. Dit probleem is misschien te verhelpen door een of ander programmatje, maar dat weet ik niet zeker. Wel kan de XP comp altijd de win98 comp bereiken. Als dit ook niet lukt is er toch een fout in je netwerk instellingen. Maar ja, probeer dit eerst maar eens.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat kan ik niet, geen van beide computers kunnen elkaar zien, heb op beide de instellingen al een keer nagekeken maar nog steeds zien ze elkaar niet, internet lukt wel alleen het sharen niet

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Phoenixx2K schreef op 11 augustus 2002 @ 11:38:
Ik heb hier 4 computers op het netwerk: 2 win98 en 2 winXP
1 winXP heeft NTFS de ander niet. Win98 kan geen NTFS partities lezen, kan trouwens er ook niet op schrijven hoor. Dit probleem is misschien te verhelpen door een of ander programmatje, maar dat weet ik niet zeker. Wel kan de XP comp altijd de win98 comp bereiken. Als dit ook niet lukt is er toch een fout in je netwerk instellingen. Maar ja, probeer dit eerst maar eens.

Bij filesharing over het netwerk maakt het filesystem niets uit.
Die win98 is zich zelfs niet bewust dat er op het andere filesystem NTFS staat.

Topicstarter:
LEZEN aub -> Algemene gedragsregels (Netiquette) #topicstart

Dus duidelijker zijn
• Kan je onderling pingen (waarschijnlijk wel)
• Alle mogelijke firewalls uitgezet ?
• Lukt start->run
code:
1
\\[IP andere pc]
?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

dit probleem komt vaker voor, niemand hier neemt het serieus.

ik zou ergens anders gaan zoeken, maar ik heb zelf nog nergens een echte oplossing gevonden.. het ligt gewoon aan het microsoft-fileshare protocol i guess, da's imho het enige minpunt aan XP (het sharen met vorige windows-versies dus, pingen e.d. gaat altijd wel, maar dat filesharen... een crime)

Verwijderd

Topicstarter
Beste Predator voor jouw hetvolgende en op je vragen 3x een "ja'

Algemene gedragsregels (Netiquette) #topicstart
Reageren:
Reageer on-topic en probeer de topicstarter te helpen met zijn probleem:
Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt in Schop een Modje. Zie voor verdere uitleg daartoe de Schop een Modje richtlijnen. Zie verder de
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

En CaptainKidney ik heb volgens mij het gehele internet al GEGOOGLED maar veel gevonden maar geen echt werkende oplossing, ik blijf verder zoeken

Iemand nog een idee of een goede link

groet

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Als je met \\ip wel op de shares kan, wat is dan het probleem ?

Dat je hem niet ziet in je netwerkomgegeving ?

Verwijderd

Topicstarter
Predator, ik kan vanaf de XP naar de Win98 pingen
vanaf de Win98 ping ik wel naar de router maar niet naar het IPadres
en ik zie ook niets in mijn beide netwerkomgevingen

Verwijderd

Topicstarter
heren, CaptainKidney heeft gelijk het ligt aan de NTFS partities
ik heb een partitie geconverteerd naar Fat32 en deze werd direct opgenomen in het netwerk
Onbegrijpelijk !!!!!!!!!!!!!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57
Helemaal niet onbegrijpelijk, met NTFS kan je de gebruikers rechten vele malen beter instellen dan met FAT32, beter gezegd, FAT32 heeft eigenlijk helemaal geen beveiliging. Waar het in jouw geval waarschijnlijk misging is de gebruikersrechten op de NTFS partitie waar de netwerk gebruikers helemaal geen rechten hadden. Sharen van NTFS schijven is mogelijk onder WinXP, het kost alleen een boel meer moeite dan onder Win2K, en dat is idd jammer.

Jij hebt het nu opgelost door FAT32 te gaan gebruiken, dat is zeker een oplossing, alleen voor sommige mensen die met de mogelijkheden van NTFS willen spelen niet de beste ;).

Maar blij voor je dat het nu wel werkt.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 00:14:
heren, CaptainKidney heeft gelijk het ligt aan de NTFS partities
ik heb een partitie geconverteerd naar Fat32 en deze werd direct opgenomen in het netwerk
Onbegrijpelijk !!!!!!!!!!!!!

Het ligt helemaal niet aan de NTFS partitie.
Over het netwerk heb je zelfs helemaal geen toegang tot het filesysteem.
De SMB stack zorgt daarvoor en het filesysteem is volledig transparant.
Daarom ook dat je met samba op een linux systeem kan browsen.

Pagina: 1